• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta clubOwa "RING"

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#1
Witam wszystkich zainteresowanych jazdą, a więc i makietami/modułami

Po powrocie z wyjazdu na targi/imprezę w Poznaniu "Hobby 2013" doszliśmy z Tomkiem, Adamem i Rafałem do wniosku, że na następną tego typu imprezę warto zbudować pierwszą zamkniętą w okrąg makietę w skali 0, tak aby można było jeździć wokoło. Wtedy dopiero rozwiniemy skrzydła, gdyż nieprzerwana jazda po makiecie składów ciągnionych przez lokomotywy wyposażone m.in. w dynamiczne generatory dymu oraz towarzyszący jeździe szum i stukot rozpędzonej masy da dopiero prawdziwy obraz i sens skali 0.

Tak więc dysponując już gotową makietą Tomka (długość stacji z dojazdem po prostej = 11 m + 90 stopni łuk R=2,00 m na moście) oraz widząc rozpoczęty projekt stacji Fingera, warto się pokusić, aby zaprojektować możliwość spięcia tych makiet i dołączenia mojej parowozowni. W ten sposób ma szansę powstać pierwsza makieta zamknięta w okrąg z możliwością ujeżdżania pociągów. Projekt makiety tak złączonej makiety przygotuję w najbliższym czasie. Będzie on przewidywał rozbudowy do połączenia przyszłych Waszych makiet, jeśli zdecydujecie się na budowę modułów. Standard modułów stacji, to przede wszystkim szerokość 700 mm, choć mogą być od 600-1500 mm. Dalsze szczegóły standardu modułów Fremo będą opisane w terminie późniejszym.
 
Ostatnio edytowane:

Bogdan Pl1

Nowy użytkownik
club 0
Reakcje
1 0 0
#2
Po powrocie z wyjazdu na targi/imprezę w Poznaniu "Hobby 2013" doszliśmy z Tomkiem, Adamem i Rafałem do wniosku, że na następną tego typu imprezę warto zbudować pierwszą zamkniętą w okrąg makietę w skali 0, tak aby można było jeździć wokoło. Wtedy dopiero rozwiniemy skrzydła, gdyż nieprzerwana jazda po makiecie składów ciągnionych przez lokomotywy wyposażone m.in. w dynamiczne generatory dymu oraz towarzyszący jeździe szum i stukot rozpędzonej masy da dopiero prawdziwy obraz i sens skali 0.
W każdej skali ważny jest "ruch". A w dużych szczególnie m.in. z w/w względów. Poza tym makiety, na których dużo się dzieje przyciągają większą liczbę ogladających.
Tak więc dysponując już gotową makietą Tomka (długość stacji z dojazdem po prostej = 11 m + 90 stopni łuk R=2,00 m na moście) oraz widząc rozpoczęty projekt stacji Fingera, warto się pokusić, aby zaprojektować możliwość spięcia tych makiet i dołączenia mojej parowozowni. W ten sposób ma szansę powstać pierwsza makieta zamknięta w okrąg z możliwością ujeżdżania pociągów. Projekt makiety tak złączonej makiety przygotuję w najbliższym czasie. Będzie on przewidywał rozbudowy do połączenia przyszłych Waszych makiet, jeśli zdecydujecie się na budowę modułów. Standard modułów to przede wszystkim szerokość równa 70 cm. Dalsze szczegóły standardu modułów będą opisane w terminie późniejszym.
Proponuję przyjąc standard FREMO i nie wyważać otwartych drzwi. Uważam, że co do szerokości modułów to należy się zastanowić. Nie wszyscy mają 50 m2 do własnej dyspozycji. Ważny jest rozstaw otworów w ścianach czołowych i wysokość od środka otworu do główki szyny. Tak aby moduły o różnych szerokościach mogły się ze sobą połączyć. A czy tu kawałek wystaje, czy kolor trawy jest taki czy inny to przy ruchu na makiecie nie będzie miało większego znaczenia. No oczywiście zawsze jacyś malkontenci i fanatycy się znajdą, ale dla mnie hobby jest odskocznią od problemów dnia codziennego.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#4
Myślę że w niedługim czasie zaplanuję i przedstawię standard dla naszych polskich modułów w skali 0 na bazie niemieckiego standardu Fremo.
Zaproponuję projekt podstawowej clubowej makiety modułowej, jako zamkniecie makiety Tomka z użyciem makiety Witka. Przewidzę podłączenie mojej parowozowni oraz przyszłe rozbudowy o stacje i trasy. Myślę, że każdy z was będzie mógł przyczynić się do budowy naszej polskiej makiety modułowej w skali 0 i wten sposób bedziemy mogli urządzać imprezy z coraz to dalszą jazdą…!
Proponuję też dwie regulowane wysokości 100 cm i 130 cm, jednak z naciskiem na 130 cm jako podstawowa wysokość - idealna dla pozycji stojącej (jak np. w Sande)
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#5
Pierwsza amatorska przymiarka do zamknięcia makiety Tomka Stangla stacją Witka.
Narysowałem stację w odbiciu lustrzanym, aby lepiej pasowała do stacji Tomka, która dodatkowo ma most łukowy i da się lepiej rozbudować niż wersja bez odbicia lustrzanego poprzez kontynuację rozwoju makiety w kształcie litery L z możliwością kolejnych 2-ch stacji i kolejnym zamknięciem pętlą. (wersję w L załączę później).

OTO NAJWAŻNIEJSZE ZAŁOŻENIA (STANDARDY) :
1. PROMIENIE ŁUKÓW :
- Zdecydowałem się na łuki R=3500 mm jako pierwsze z najazdu z prostej, a potem ciaśniejsze R=2000 mm w zakręcie (tak jak most Tomka) oczywiście wychylone, aby rozpędzony tabor nie pospadał.

2. STANDARD ROZSTAWU TORÓW :
- Na stacji STEFANOWO użyłem tory o geometrii Lenaza, czyli łuki R10 (R=1649 mm), rozjazdy Lenza (R=1649 mm, kąt 11,25 stopnia), rozstaw torów z peronem w środku w geometrii Lenza, czyli 168,5 mm, a toru bocznicy 114,3 mm. Taki też standard przyjąłem do łączenia modułu niebieskiego jako odgałęzienia.

3. MODUŁY FREMO 600 mm :
- Moduł przedłużający stację oznaczyłem jako jasno zielony, a moduły białe to most Tomka i moduł pośredni, który będzie musiał wykonać Tomek od razu z odejściem na Fremo (600 mm) do podłączenia powrotu z drugiej pętli.
- Wszystkie moduły łuków oraz skrajne stacji oraz niebieski odgałęźny mają standard połączenia Fremo 600 mm.
- Szerokość stacji może być dowolna, od 600 mm do nawet 1200 mm.
- Na rysunku pokazałem możliwość wprowadzenia dodatkowej mijanki i poszerzenia stacji z 700 do 886 mm.

4. DŁUGOŚCI SKŁADÓW : proponuję 4 m ( w H0 mają 2,5 m, czyli po naszemu aż 5 m)

Do wersji malej można podłączyć lokomotywownię albo dworzec przesuwny Tomka.

Co Wy na to…?

makieta 5.png
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#7
A tu wersja w całości 25 x 25 m (ok. 600 m2).
Stacje WOLNA 1 i WOLNA 2 są do wzięcia, choć sam też planuję budowę, ale najpierw Lokomotywownia… :D
Club0wa 5.png
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Wawric1

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#9
fajnie to wygląda, jeszcze ponumeruj moduły (odcinki), które były by do wzięcia.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

popowe

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.944 15 2
#11
Czy będzie możliwość się dopięcia? Mój plan na most zakłada moduły o długości 4m szlak jednotorowy ( wielki most)
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#13
Czy będzie możliwość się dopięcia? Mój plan na most zakłada moduły o długości 4m szlak jednotorowy (wielki most)
Oczywiście Mateusz, Twój most znajdzie swoje miejsce, chociażby w miejsce jednej stacji lub jako szlak odgałęziony.
Zrobisz moduły łukowe i się dopniesz, nawet z wielkim mostem.
Swoją drogą to świetny pomysł, tym bardziej że jako klub chcemy zorganizować gotowe moduły czołowe Fremo wraz z elementami centrującymi i mocującymi oraz kupić hurtem u Demko tory flex z profilem 3,50 mm.

A tak wyglądają moduły łukowe w wykonaniu Johannesa Tschebischa (jego fotografie), w których uwagę zwraca sposób usztywnienie górnej półki pod torowisko (konstrukcja T) :
 

Załączniki

OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#15
Mateusz, to bardzo dobry pomysł.
Tomek Stangel ma swój most na 90 stopniach z czerwonej cegły, który jest na planie makiety Club0wej na dole po lewej projektu .
Może Twój powinien być kamienny albo stalowy z tych łukowych (w dół) przęseł Hack-Brücken/Hulacki…?

Mvc-100f m.jpg
Mvc-104f m.jpg
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#17
Po konsultacjach za Odrą wychodzi na to, że moduły powinne mieć wzmocnienia przy otworach i to takie jak sprzedaje Schnellenkamp. Takie duże przeniesienie sił i odporność na wyrabianie się otworu w sklejce jest idealnym rozwiązaniem, aby w kółko nie kalibrować ręcznie modułów przy ich skręcaniu.
Koszt u Schnellego to ponad 15 €, może warto poszukać krajowego producenta dla 50 modułów.
Jak widać trzpienie wkręca się w jedno gniazdo, a drugie jest przelotowe

alu.png
 

BHPowiec

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#18
Witam Panowie, .......Konradzie,może pomysł dotyczący dodania 2 torów trasowych za lokomotywownią,
nie był taki zły.(kiedyś była rozważana też i taka opcja) można by wtedy wpleść te moduły do całości
w inny sposób.
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#19
Po przemyśleniach chciałem zaproponować ideę budowy naszych segmentów/modułów w sposób wydaje mi się dość interesujący, a mianowicie założeniem jest zamknięta w koło makieta Clubowa tzw. "ujeżdżalnia" pokazana w kolorze (2 stacje + 2 łuki 180 stopni z torami odgałęźnymi we wszystkich czterech rogach).

Ta "ujeżdżalnią" będzie przyłączać do siebie 4 szlaki lokalne o dowolnej długości ze stacjami, mostami, i co kto wymyśli. Mogą nawet być dalsze odgałęzienia i kolejne szlaki nawet z jakimiś pętlami.

Pomysłem jest to, że pociąg z ostatniej stacji wyrusza na "ujeżdżalnie", na niej jeździ kilka kółek i jedzie na inny szlak do innej stacji końcowej. I tak można pojeździć wieloma składami podziwiając je, a przy tym także uroki wielu odcinków makiet.

Sama "ujeżdżalnia" ma to do siebie, że bez względu na ruch na lokalnych szlakach odgałęźnych można non stop jeździć w koło po wewnętrznym torze (główny tor wewnętrzny na stacjach) a na mijankach po torach zewnętrznych mogą przejeżdżać pociągi z jednego szlaku lokalnego na drugi lokalny, co gwarantuje lubiącym dużo jazdy wiele zadowolenia.

Zrobiłem przykładowy plan zestawienia modułów/segmentów. "Ujeżdżalnię" można nieco rozciągnąć wstawiając np jeszcze po 2 moduły proste.

Co wy na to ?

Przykład makiety.png
 
Ostatnio edytowane:

popowe

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.944 15 2
#20
Pomysł fajny. Ale ma swoje blaski i cienie. Na plus zasługiwało by to, że jest porządek i łatwo zaplanować rozkład jazdy w stałej konfiguracji.
Jednak dużym minusem jest fakt, że chcąc zachować układ trzeba założyć, że wszyscy przybędą ze swoimi skrzynkami oraz wymusić na innych konkretny kształt i wymiar makiety. No chyba, że makieta miała by być ekspozycją stałą.
 

Podobne wątki