• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta clubOwa "RING"

Paweł Piotr

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
1. Na górnej stacji po prawej stronie jest ustawiona tarcza zaporowa kształtowa przd semaforem wyjazdowym. Takiego rozwiązania nie stosuje się na polskich kolejach (jest typowe dla kolei niemieckich).
2. Do lokomotywowni i z lokomotywowni jeździ się na sygnały manewrowe (bo są to jazdy manewrowe), dlatego z prawej strony tor z lokomotywowni do stacji powinien być osłonięty tarczą zaporową kształtową, a nie semaforem.
Pozostałe uwagi przekazałem w osobnym wątku.
Serdecznie pozdrawiam -
Paweł Piotr Miśkowiec
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
Dziękuję Bardzo Pawle za pomoc w projekcie.
Ostatnio jednak mam ciągle w głowie inną wersję RINGu - jako 2 x 1-torowego ze stalowym mostem łukowym i mostem kamiennym. W tym projekcie więcej się dzieje ciekawych rzeczy, niż na dotychczasowym RINGu 2-torowym, który jest bardziej płaski i bardzie nudny...Stacja techniczna dalej ma swoje miejsce pod stacją Szczytna a zjazd do niej jest przez portal tunelowy u góry po lewej stronie.
Stacja Szczytna jest na poziomie +100 cm, parowozownia (wymiennie z bocznicą z 0/0e) na poziomie +90, natomiast szlak górny na poziomie +110 cm.
Układ rozjazdów umożliwia praktycznie każde połączenie między szlakami, a stacja Szczytna ma wyjście Frem0 po lewej na dole do przyłączania szlaków i innych stacji Frem0.

Czy to nie lepsze rozwiązanie, niż RING 2-torowy...?

Ring 2x1.jpg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

spur 1

Znany użytkownik
Reakcje
1.328 2 0
Zdecydowanie lepsze rozwiązanie ,ale proponował bym jeszcze by stacja techniczna była przelotowa a nie ''ślepa" by się nie bawić w przetoki lokomotyw , może to być trochę kłopotliwe
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
Rozumiem że to po prawej stronie,wewnątrz ringu, to stół biesiadny na osiem osób, a to po lewej to bufet szwedzki uginający się pod stosami, swojskiego jadła i napitku.:)
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
634 3 1
Rozumiem że to po prawej stronie,wewnątrz ringu, to stół biesiadny na osiem osób, a to po lewej to bufet szwedzki uginający się pod stosami, swojskiego jadła i napitku.:)
Dobrze rozumiesz :).
Wpadłem nawet na taki pomysł, że w czasie, gdy nasi Koledzy będą budowali ten "ring", my moglibyśmy się zająć sprawą niemniej ważną, czyli wyborem menu i skompletowaniem odpowiednich trunków. Co ty na to?
Czasu niby jeszcze trochę jest, ale to tylko złudzenie. Nawet się nie obejrzymy, a tu..."ring" gotowy, a stół pusty...
Nie możemy przecież do tego dopuścić !
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
Długo i mozolnie idą prace nad projektem RINGu. Wszystko bierze się z tego, że cały czas dojrzewają różne koncepcje. A ponieważ będzie to jedyny RING w Polsce, to chciałbym aby był jak najbardziej uniwersalny, łatwo transportowalny i co najważniejsze po ostatnim pobycie 26-28 września 2015 w Sande , aby był na nim ruch non stop, bez chwili wytchnienia, bo nic innego nie daje najwięcej radości, jak ruch pociągów. To ostatnia reminiscencja po pobycie w Sande, gdzie w kółko i na okrągło niemieccy koledzy ujeżdżali swoje składy. Nawet musiałem czekać w godzinnej kolejce, aby puścić Ol49 w składzie z Donnerbüchsenami.

Stąd też powrót do RINGu 2-torowego (zamiast 2 x 1-torowego), gdzie będzie królował szybki i natężony ruch kolejowy w zasięgu wzroku (stąd pomysł na RING max 12x6 m - pomysł wzięty z pobytu w Berlinie na Arge Spur 0 w czerwcu 2015).
Przedstawiam zatem kolejną już (chyba 10-tą) odsłonę idei projektu RINGu. Pod nim ukryta stacja techniczna dla 10-ciu 4-6 metrowych składów pociągów (mimo że stacja obsługuje zgodnie z ustaleniami FremoPL pociągi do 4 metrów) z nachyleniem wzdłużnym zjazdu 2%, dzięki któremu będzie można łatwo cofać składem, tak aby lokomotywa zawsze wyciągała składy spod spodu. Poza tym rampa łukowa będzie sprytnie dokręcana do gotowych już segmentów łukowych.

Rozjazdy łukowe 1:10, czyli R=4500/2400 mm, rozjazdy 1:7,5 pojedyncze i angliki na szlaku i głowne tory na stacji R=3500 mm, co daje bardzo dużo realizmu, minimalny promień R=2400 mm, natomiast tory do bocznicy 0/0e na stacji o geomterii 1:9 o promieniu R=2500 mm.

Poza tym szeroki ukłon do wąskich torów 0e w postaci przelotowej stacji FremOe z rampą przeładunkową 0/0e i dokiem do ładowania wagonów 0 na wózki podosiowe do transportu wagonów 0 na szlaki i stacje 0e. Jak widać stacja 0e jest odłączalna od RINGu, stanowiąc stację przelotową (lub końcową) do imprez Frem0e.

Najwyższy czas, aby zakończyć już dywagacje nad projektem i zacząć go realizować, muszę go uruchomić do przejezdności w 2016 roku na Piotrów lub Poznań, bo inaczej nikt nie zazna walorów intensywnej jazdy pociągów w skali 0.

Pawła Piotra proszę o komentarz co do projektu sygnalizacji kształtowej i świetlnej.

Ring 0+0e.png
Ring 0.png
techniczna.png
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
2 0 0
Witaj Konrad!
Generalnie jest OK, ale mam drobne poprawki.
Oznaczenia semaforów nadaje się tak, jak piszemy i czytamy – od lewej do prawej strony. Patrząc zatem na semafory wyjazdowe ze stacji w prawo, semafory będą miały nazwy B2, C2 i D. Podobnie patrząc na semafory wjazdowe na posterunek odgałęźny z prawej strony u góry, semafory będą się nazywały L2 i M1/2. Podobnie dla semaforów wjazdowych na posterunek odgałęźny z lewej strony, sekwencja będzie następującą: J1/2 i K1/2. Tarcze ostrzegawcze kształtowe ToA i ToH należy maksymalnie od semaforów odsunąć, nawet do ukresów rozjazdów, jak to zrobiłem na rysunku. Ponieważ semafor L2 podaje sygnał zezwalający na jazdę wyłącznie z prędkością zmniejszoną do 40 km/h (S10), to jego tarcza ostrzegawcza ToL będzie składać się z jednej komory światła pomarańczowego (dla sygnałów Os1 i Os4). Z prawej strony stacji, przy torze nr 1 ustawiłem wskaźnik W5, bowiem do tego toru będą się odbywały jazdy manewrowe z wagonami do obsługi toru nr 3 w stacji. Z lewej strony stacji można przewidzieć jazdy manewrowe w kierunku toru szlakowego nr 1 wyłącznie dla samej lokomotywy, można zatem postawić tam wskaźnik W5 w takiej odległości od rozjazdu 15 (numer umowny), by zmieściła się lokomotywa między stykiem przediglicowym tego rozjazdu, a wskaźnikiem W5 (z prawej strony toru, patrząc w kierunku szlaku).
Jeżeli Ring będzie posiadał lokomotywownię, jak na załączonym rysunku, to jazdy do niej i z powrotem są jazdami manewrowymi, dlatego nie może być semafora wjazdowego przy torze z lokomotywowni do stacji, tylko będzie tam stała kształtowa tarcza zaporowa, i będzie ona stała w odległości min. 15 m od pierwszego stacyjnego rozjazdu.
I to chyba wszystko...
Pozdrawiam –
Paweł Piotr Miśkowiec
 

Załączniki

OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
Ring doczekał się wreszcie swojej ostatecznej wersji. Został tak zaprojektowany, aby czasami dało się wpiąć lokomotywownię w miejsce stacji towarowo-odstawczej, która będzie głównie towarzyszyła ringowi.
Pod spodem stacji Szczytna będzie stacja techniczna na 15 cztero-metrowych składów. Na stacji odstawczej mamy 7 składów i na stacji Szczytna mogą być ustawione 3 składy, co razem daje 25 gotowych składów pociągów.
Na stacji towarowej na dole po lewej stronie stanowisko do nastawiania na tory taboru i kompletowana składów pociągów wraz z odstawianiem ich na tory odstawcze stacji.
Pozostała jeszcze tylko kwestia zaprojektowania na stacji towarowo-odstawczej sygnalizatorów manewrowych (Ms) w postaci "karzełków", które wykonał już Zbyszek Kluba. O pomoc proszę jak zwykle Pawła Piotra.

Z gotowych skrzynek mam 8 łukowych oraz skrzynki pod stację towarowo-odstawczą. Czas na zamówienie kolejnych, a to przykłady opracowanych profili segmentów.

Ring.jpg Ring + MD.jpg Ring stacja techniczna.jpg Profile.jpg
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
2 0 0
Cześć Konrad!
Finalizując projekt wg Twojego pomysłu, należy wprowadzić jeszcze następujące poprawki:
1. W przypadku podłączenia do ringu stacji towarowo-odstawczej, która będzie posiadała własna nastawnię manewrową – w takim przypadku będzie to nastawnia elektryczna przekaźnikowa (np. w miejscu przeze mnie zaznaczonym czerwonym prostokątem), trzeba kształtową tarczę zaporową Tz1 (sterowaną z nastawni stacji Szczytna) przesunąć w górę toru komunikacyjnego oraz postawić semafor X/m, sterowany z nastawni manewrowej stacji towarowo-odstawczej, tak, by ich wzajemna odległość „plecami do siebie” wynosiła min. 15 m (trzeba przeliczyć do skali). W ten sposób Tz1 staje się naturalną granicą przetaczania dla manewrów ze stacji towarowo-odstawczej w kierunku toru komunikacyjnego. Semafor X/m pełni rolę semafora wjazdowego w manewrowy okręg nastawczy stacji toraowo-odstawczej. W stanie zasadniczym podaje sygnał S1. Zezwoleniem na wjazd do manewrowego okręgu nastawczego stacji towarowo-odstawczej jest sygnał Ms2. Może na nim być także wyświetlany sygnał Sz (w przypadku niemożności podania sygnału Ms2). Ruchy manewrowe po torze komunikacyjnym ze stacji Szczytna do stacji towarowo-odstawczej i z powrotem odbywają się na podstawie telefonicznego porozumienia między nastawniami.
2. W przypadku podłączenia do ringu lokomotywowni, semafor X/m należy wygasić i oznaczyć wskaźnikiem W31 (nie ma potrzeby jego demontażu).
3. Na planie ringu z lokomotywownią należy zlikwidować karzełkową tarczę manewrową przed pierwszym rozjazdem lokomotywowni – lokomotywownia nie posiada posterunku nastawczego. Komunikacja stacji z lokomotywownią jest realizowana na podstawie porozumienia nastawni stacyjnej z granicznikiem lokomotywowni, który będzie znajdował się przed pierwszym rozjazdem lokomotywowni od strony stacji.
4. Na stacji Szczytna przy torze nr 2 od strony wschodniej należy postawić kształtową tarczę zaporową Tz2 dla sygnalizowania zgody na jazdę manewrową z toru nr 2 w kierunku szlaku pod wskaźnik W5 albo dla składu towarowego, przybyłego ze stacji towarowo-odstawczej , by go następnie wepchnąć na tor stacyjny nr 1, 3 lub 5 dla odjazdu w kierunku wschodnim, albo dla sygnalizowania jazdy manewrowej z toru nr 2 w kierunku toru szlakowego dla przybyłej lokomotywy z lokomotywowni w celu jej przestawienia na inny tor stacyjny.
5. U góry planu (miejsce zaznaczone czerwoną strzałką) semafor wjazdowy K1/2 należy przestawić na lewą stronę toru szlakowego – ze stacji technicznej do posterunku odgałęźnego – z dwóch powodów: a) aby uniknąć sytuacji niepewnej dla maszynisty, do którego toru semafor ten się odnosi i aby w związku z tym nie było konieczności stawiania wskaźnika W3 przy torze szlakowym lewym ringu; b) zgodnie z zasadami ustawiania semaforów wjazdowych na posterunek ruchu (Ir-4 [WTB-E10], paragraf 5, ust.4, pkt. 4, [rys. 2.4]).
Pozdrawiam –
Paweł Piotr Miśkowiec
 

Załączniki

OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
Wersja ze wszystkimi poprawkami, za które serdecznie dziękuję Pawłowi Piotrowi. Na rysunku widać też typy podawanych sygnałów na semafory świetlne.

GEOMETRIA (moim zdaniem bardzo realistyczna) :
Rozjazdy główne na stacji Szczytna i na szlakach o geometrii 7,5° i R=3500 mm, a rozjazdy łukowe na szlakach R=4500/2500 mm.
Rozjazdy do torów bocznych na stacji Szczytna o kącie 9,5° i R=2500 mm.
Rozjazdy na stacji odstawczej i technicznej pod spodem, to Peco code 143 o kącie 8° i R=1830 mm.
Rozjazdy na stacji towarowej o kącie 7,5° i R=3500 mm i łukowy R=3000/1800 mm.

( dla porównania geometria LENZ to 11,25°/ R=1600 mm )

Rozjazdy wąskotorowe to Peco o kącie 12° i R=600 mm, w tym robiony na zamówienie u Walter-Weichen anglik 12°/600 mm. Promienie wąskotorowych łuków R=1200 mm.

Ring 3.jpg
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
2 0 0
Cześć Konrad!
Po raz trzeci zwracam uwagę na oznaczenia semaforów wyjazdowych ze stacji Szczytna w kierunku prawym (wschodnim): Semafor wyjazdowy D1/2 powinien nosić nazwę B2, bowiem podaje sygnały Sr1 i Sr3, i będzie semaforem dwuramiennym z ramionami sprzężonymi (wynika to z geometriii rozjazów); semafor B powinien nosić nazwę D. Jest zasada, że semafory oznacza się od lewej do prawej strony - tak jak się czyta i pisze. Jeśli staniesz w stacji i będziesz patrzył na semafory wyjazdowe w kierunku prawym (wschodnim), będą one posiadały nazwy zgodnie z kierunkiem czytania i pisania do lewej do prawej strony: B2, C2, D.
Semafor X/m może podawać trzy sygnały: S1, Ms2 i Sz.
Reszta OK.
Paweł
 

Załączniki

OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
Jesienne wieczory skłaniają ku nowym pomysłom. Oto RING w wersji (mam nadzieję) ostatecznej.
Znalazł się na nim długi fragment szlaku wąskotorowego z przystankiem "NIEKŁAŃSK wąskotorowy". To rozwiązanie, gdzie szlak wąskotorowy wraz ze stacją mają ok. 18 metrów długości, jest "długim" ukłonem kierunku tych wszystkich, którzy będą tworzyć moduły wąskotorowe.

W myśl powiedzenia "co za dużo to niezdrowo", zlikwidowałem stację techniczną pod spodem stacji "Szczytna". 8 składów 4-metrowych na stacji towarowo-odstawczej jest wystarczającą ilością taboru do ujeżdżania, a poza tym na stacji "SZCZYTNA" mogą stać kolejne 4 składy 4-metrowe (w tym 2 jeżdżące), czyli razem 12 składów.
W miejscu zlikwidowanej rampy do stacji technicznej pojawił się fragment pofałdowanego krajobrazu z zielenią i drogą lokalną oraz być może przystankiem PKS w okolicy przystanku "NIEKŁAŃSK wąskotorowy", który to doda więcej uroku i realizmu makiecie.

Zmianie uległ również posterunek odgałęźny, który dostał lepszą i klasyczną geometrię układu torowego.
Doszedł jeden nowy sygnalizator świetlny Y na torze wewnętrznym za mostem.

Również stacja "SZCZYTNA wąskotorowa" otrzymała w części towarowej nowe rozwiązanie z torem głównym przelotowym 1A w kierunku stacji "NIEKŁAŃSK wąskotorowy".
Na dole po prawej jeden moduł wąskotorowy łukowy, zaprojektowany uniwersalnie, aby umożliwić wyjazd w pionie lub poziomie schematu projektowego.


Ring 5.jpg


Poniżej przedstawiam dobrą geometrię modułu łukowego FremOe o kącie 45° i promieniu łuku R=1150 mm, który daje dokładnie długość szyny zewnętrznej 911 mm, czyli flexy 0e Peco SL-500 o długości fabrycznej 914 mm wchodzą po jednej sztuce na moduł łukowy.
Przy okazji dwa moduły łukowe zestawione przeciwstawnie tworzą układ skrzynek w prostej linii :

FremOe łukowy.jpg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
Reakcje
2 0 0

Cześć Konrad!

Przy takiej zmianie układu torowego posterunku odgałęźnego konieczne są zmiany osygnalizowania tegoż posterunku. Po pierwsze traci rację bytu semafor Z, natomiast w poprzednim projekcie nie było semafora Y i nadal nie jest potrzebny, bo niczemu nie służy. Pozostaje semafor wjazdowy J ze znacznikiem ½, bowiem podaje sygnały: S1, S2 dla jazdy na wprost (w kierunku semafora kształtowego A), S10 w kierunku odgałęźnego szlaku FremO, Sz. Może pozostać semaforem pięciokomorowym, bowiem komora górnego światła pomarańczowego – obecnie nieczynna – może w przyszłości być potrzebna. Semafor wjazdowy K powinien mieć prawidłowy znacznik 1, który można pominąć, bowiem podaje on sygnały S1, S2 (dla jazdy w kierunku ToH) oraz Sz. Również on może pozostać czterokomorowy, chociaż w tej chwili komora światła pomarańczowego jest nieczynna – może być przyszłości potrzebna. Semafor wjazdowy L będzie miał prawidłowy znacznik 2, bowiem podaje sygnały S1, S10 (dla jazdy w kierunku ToH) i Sz. Tarcze manewrowe, poczynając od Tm7 i dalsze, należy przesunąć w kierunku głowicy rozjazdowej stacji towarowo-odstawczej do rzeczywistej odległości min. 15 m od ukresu, bowiem obecne ich ustawienie mocno ogranicza długość użyteczną torów, szczególnie Tm10 i Tm11. Wskaźnik W5 po lewej stronie (stacja Szczytna zachód) przy torze wewnętrznym nie może stać w mniejszej rzeczywistej odległości 100 m od semafora wjazdowego H1/2. Po drugie – reszta jest OK.

Pozdrawiam –

Paweł Piotr Miśkowiec :)

 

Podobne wątki