• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta clubOwa "RING"

Reakcje
0 0 0
#42
Zauważam kilka sprzeczności w założeniach. Po pierwsze, jak na stację węzłową dla wąskotorówki przewidziałeś za mało torów odstawczych. Porównuję Twój projekt z rzeczywistą stacją Koszalin wąskotorowy, gdzie też była rampa dla transporterów. Nie ma torów odstawczych dla pustych transporterów. Brak obrotnicy dla lokomotyw wąskich, odcinek trójsplotu do lokomotywowni jest ciekawy, ale czy znajdziesz rozjazd tego typu ? Jak dobrze pamiętam ofertę producentów torowisk to chyba tylko na zamówienie, bo fabrycznych dla tej skali jeszcze nie widziałem. Dla H0 jest chyba na razie tylko jeden producent co robi takie bajery dla trójsplotów. I brak rampy przeładunkowej w drugą stronę - najazd na wagon normalnotorowy z wąskiego - służyła ona do przywozu i wywozu wagonów i lokomotyw z stacji do np. napraw itp. Cóż, jeżeli ma to być stacja węzłowa to nie zapominajmy o infrastrukturze potrzebnej dla obsługi linii wąskiej.
Podsumowując : chyba Ci się moduły tej stacji będą musiały znacznie poszerzyć aby zmieścić jeszcze kilka elementów infrastruktury. Co do przejścia z linią 0, to proponuję kilka rozwiązań.

1. Powierzchnię stacji wąskiej unieść na kilka centymetrów w górę (2-3 w zależności od potrzeby). Tory wąskie i peron oraz budynek stacji wąskiej przesunąć w dół ( poszerzyć tą część modułów o około 20-25 cm). Jeżeli będą kłopoty z zdobyciem rozjazdu 0/0e , to dostawić obok szopy 0 szopę 0e. Oraz odcinek wyjazdowy 0e z stacji podnieść do góry na nasypie i przejść nad linią 0.

2. Druga koncepcja zakłada obniżenie stacji wąskiej poniżej stacji normalnotorowej o 2-3 centymetry i przejść linią wąską w wykopie pod linią 0. Co do bocznic to zalecam dostawienie przynajmniej 2 dla wąskiego toru.

Jak dobrze pamiętam układ na Koszalin wąski to mieli prócz 2 torów stacyjnych dodatkowo 5 odstawczych i długą dość bocznicę zakończoną terminalem paliwowym dla wojska. Do terminalu dochodził też tor standardowy.
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#43
Dzięki za uwagi i tak :

- poszerzyłem segmenty do 125 cm ( do najszerszej sklejki 125x250), sądzę że stacja powinna zmieścić się na 125 cm szerokości i w ten sposób można ją jakoś transportować i przenosić (np.po schodach) jako segmenty 150 x 125 cm. Z drugiej strony trudniej jest podzielić segmenty stacji w drugą stronę na 1200 mm, bo nie za bardzo mieszczą się rozjazdy w tej geometrii i budynek stacji Szczytna (ma ok.1500 mm długości),

- może trzeba zrezygnować z górnego toru dodatkowego i przesunąć całe założenie o 100 mm w górę (?),

- nie chcę robić odrębnych modułów 0e jako równoległych do stacji 0 (rys. 2) za dużo łączenia, za dużo kłopotów,

- rozjazd 0/0e bez problemu można zdobyć albo gotowy u Wenz'a albo dowolny na zamówienie u Walter-Weichen, ale chyba lepsza będzie lokomotywownia 2-stanowiskowa 0 i 0e,

- obrotnicę dla lokomotyw 0e wprowadziłem na bocznicy do podstawiania transporterów,

- może trzeba zrezygnować z obu ramp najazdowych 0/0e/0 i pozostawić stację wąskotorówki tylko jako osobową (?) albo pozostanę tylko przy jednej rampie pod transportery,

- co do minięcia się w pionie torów 0 i 0e, to różnica na nóżkach = 150 mm (1300-1150) daje możliwość wiaduktu. W tej wersji z dobudowanymi segmentami (rys. 2) tak rozwiązałem, ale spadek dla wąskotorówki wynosi 2,6%.

- długość składów 0e w moim projekcie to 1,5 m

stacja clubOwa cz.2a.jpg



rys.2.jpg
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
0 0 0
#44
Dzięki za uwagi i tak :

- poszerzyłem segmenty do 125 cm ( do najszerszej sklejki 125x250), sądzę że stacja powinna zmieścić się na 125 cm szerokości i w ten sposób można ją jakoś transportować i przenosić (np.po schodach) jako segmenty 150 x 125 cm. Z drugiej strony trudniej jest podzielić segmenty stacji w drugą stronę na 1200 mm, bo nie za bardzo mieszczą się rozjazdy w tej geometrii i budynek stacji Szczytna (ma ok.1500 mm długości),

- może trzeba zrezygnować z górnego toru dodatkowego i przesunąć całe założenie o 100 mm w górę (?),

- nie chcę robić odrębnych modułów 0e jako równoległych do stacji 0 (rys. 2) za dużo łączenia, za dużo kłopotów,
Problemu montażowego nie widzę, to tylko kwestia zrobienia dobrego "rusztu" nośnego pod stację.

- rozjazd 0/0e bez problemu można zdobyć albo gotowy u Wenz'a albo dowolny na zamówienie u Walter-Weichen, ale chyba lepsza będzie lokomotywownia 2-stanowiskowa 0 i 0e,
Na pewno będzie ciekawszy budynek, co nie wyklucza zastosowania tychże rozjazdów i przeplotu aby lokomotywy mogły korzystać z obu stanowisk :)

- obrotnicę dla lokomotyw 0e wprowadziłem na bocznicy do podstawiania transporterów,

- może trzeba zrezygnować z obu ramp najazdowych 0/0e/0 i pozostawić stację wąskotorówki tylko jako osobową (?) albo pozostanę tylko przy jednej rampie pod transportery,
Cóż, cały smaczek makiet kolejowych to właśnie ta infrastruktura: obrotnice, rampy, wyciągarki, transportery czy też wszelkie dźwigi, zsypy i taśmociągi. Bez tego makieta zawsze wydaje się uboga.

- co do minięcia się w pionie torów 0 i 0e, to różnica na nóżkach = 150 mm (1300-1150) daje możliwość wiaduktu. W tej wersji z dobudowanymi segmentami (rys. 2) tak rozwiązałem, ale spadek dla wąskotorówki wynosi 2,6%.

- długość składów 0e w moim projekcie to 1,5 m
To tylko, lub aż 2,6 cm na 1 metrze. Teoretycznie spadek powinien pokonać każdy skład o długości do 2-3 metrów, a Ty zakładasz tylko 1,5 metra, czyli nie powinno być problemu. Nachodzi mnie tylko jedna myśl: Czy nie robimy błędu próbując wpasować część wąskotorową po tej samej stronie co budynki dworca normalnotorowego. Ta opcja daje nam tylko do wykorzystania połowę długości ringu. A może zabudowania stacyjne zrobić po przeciwnych stronach segmentów stacyjnych ? Da nam to pełną długość ringu dla obu stacji, możliwość zmieszczenia całego węzła technicznego dla obu stacji po środku, oraz mamy dłuższe podejście w dół/górę dla bezkolizyjnego przejścia dla 0 z 0e, z możliwością wyrównania wysokości torowiska na łuku ringu tak iż obie makiety będą na tej samej wysokości względem podłogi.

Ring7aa.jpg
 

Baldwin

Znany użytkownik
Reakcje
487 0 0
#45
Tak na mój gust to raczej nie pchał bym tam budynku dworca wąskotorowego .
Będzie za dużo , wąskotorówka może przecież względem swojej obsługi skorzystać z infrastruktury dużej kolei.
Raczej proponował bym pozostać przy obsłudze transporterów , tudzież stanowisku z suwnicą do przeładunku mas sypkich na wagony normalnotorowe .
Czyli zrobić stację towarową a dworzec osobowy mógłby powstać tuż po wyjściu z łuku Fremo 0e
Plany Przeworska .
http://www.bocznice.podkarpackakolej.net/st/l3/09_plan.GIF
Piaseczno
http://img34.yfrog.com/img34/6333/schematpiasecznoprzeadu.jpg
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
0 0 0
#46
Schemat Przeworska jasno pokazuje że długość stacji wąskotorowej węzłowej nie jest mała. W obu schematach mamy rampy czołowe do załadunku wagonów normalnotorowych wagonami wąskotorowymi, rampy do załadunku transporterów, jak też rampy przeładunkowe jednopoziomowe i dwupoziomowe. Dodając do tego wszelakiej maści magazyny, boksy na ładunki sypkie, a nawet zagrody na żywe zwierzęta - bo i takowy ładunek często się woziło wąskotorówką, to obszar stacji znacznie się zwiększa. Nie zapominajmy o magazynach pocztowych bo i pocztę wąskotorówka rozwoziła. Teraz, dodajmy do tego jakie w okolicach były zakłady obsługiwane ruchem kolejki wąskotorowej: cukrownie, kamieniołomy, cegielnie, huty szkła, gorzelnie, tartaki, jednostki wojskowe, lotniska, przystanie rybackie - każde z nich wymagało jakiś urządzeń lub ramp specjalnie dla nich wydzielonych, przystosowanych, często w formie ogrodzonych bocznic. Pamiętajmy ponadto że kolejki nie były budowane stricte pod ruch pasażerski. One miały swój sens istnienia jako obsługa okolicznego przemysłu, a ruch pasażerski był tylko na przyczepkę. W latach 1900-1939 - główną masą przeładunkową linii wąskotorowych był przemysł. Tymi transportami woziło się wszystko, od jajek po traktory. Od węgla dla wiosek po mięso dla miasta. W ówczesnym okresie nie opłacało się gnać samochodów z towarem bezpośrednio do miasta, jeżeli bliżej była stacja kolejki to tam trafiał cały ładunek przeznaczony do dalszego transportu. Dlatego też wtedy były bardziej rozbudowane stacje wąskotorowe.
I teraz kolejne pytanie - jaki okres nas interesuje.? Współczesny, czy może okres prosperity linii kolejowych 1918-1950 - w tym okresie na wszystkich liniach (normalnotorowych i wąskotorowych) był największy ruch towarowy i pasażerski. no i jest to okres pary i węgla - ulubiony kęsik modelarzy kolejowych.
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#47
Na tej długości i szerokości (125 cm) spróbowałem jeszcze raz wszystkiego. Jest ciasno, ale coś weszło. Zależy mi na stacji osobowej, bo dworzec ładnie się komponuje.
Stacja "clubOwa" ma być małą stacją węzłową, ale dużo mniejszą niż Przeworsk. W końcu muszą być pewne uproszczenia. Jest miejsce na puste i pełne transportery, plac na przeładunek 0/0e, suwnica i magazyn przeładunkowy 0/0e, rampa transportowa i rampa doczołowa. I nawet wcisnąłem obrotnicę d=200 mm (chyba wystarczy) i malutką szopę na Lyd1.
Okres to epoka IIIc-IV.
Geometria rozjazdów Wenz 12 stopni, R=1150 mm (alternatywnie Peco 12 stopni, R=610 mm).
Składy pociągów 0e ok.120 cm

stacja clubOwa cz.2b.jpg



i całość stacji :

clubOwa.jpg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
Reakcje
2 0 0
#49
Konrad, może i ciasno ale dzięki temu ciekawie. Lubie taki klimat stacji przeładowanej infrastrukturą, w każdym miejscu może dziać się coś ciekawego. Luźniej będzie na szlakach, gdzie będzie można poszaleć z zielenią. Aktualna wersja bardzo mi się podoba.
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#50
Jestem ciekaw w jakim czasie powstanie ten projekt.
Kapitanie, projekty powstanie zaraz (tydzień-dwa), tylko potrzebna mi pomoc w zakończeniu ustaleń co do układów torowych stacji no i pomoc w projekcie oznakowania (będą semafory świetlne).
A co do wykonania, to na 4 stoły w H0, czyli 10 m2, potrzebowałem z Danielem 9 miesięcy.
Stację clubOwą postanowiłem zrobić zdolną do ruchu na Poznań 2014, a wykończoną na Poznań 2015.

Czy projekt można już zamykać, czy są jeszcze uwagi…?

Kto podjąłby się produkcji semaforów świetlnych w 0, w tym karzełków…?
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#52
Jeszcze jedno podejście do koncepcji (wer.8).

Powstała następna wersja projektu RINGu clubOwego jako szlak pierwszorzędny dwutorowy z małą stacją węzłową i posterunkiem odgałęźnym. Koncepcja układu torowego opracowana na bazie stacji Ścinawka Średnia, a budynek stacji zapożyczony został ze stacji Szczytna. Dodatkowo dołożyłem stację kolei wąskotorowej Oe z rampą do załadunku wagonów normalnotorowych na transportery wąskotorowe.

Główną funkcją makiety clubOwej ma być ruch kolejowy i jego scalanie na imprezie, a więc skupiłem się na małej/średniej stacji węzłowej, która łączy 3 rozchodzące się normalontorowe szlaki 1-torowe oraz szlak wąskotorowy Oe. Dodatkowo z posterunku odgałęźnego jest tor prowadzący do bocznicy (stacji technicznej) dla składów wagonów o długości do 4,0 m. Na końcu bocznicy będzie obrotnica ręczna dla lokomotyw.

Trasę RINGu zamknąłem na szlaku wklęśniętym łukiem, co dobrze wpłynęło na odejście od efektu "stadionu". Wkomponowałem także 4,5-metrowy mostu Mateusza. Wszystkie łuki 2-torowe (oznaczone na niebiesko) będą z nachyleniem poprzecznym. Mam nadzieję, że prezentowany układ RINGu wraz ze stacją techniczną na dodatkowe 4 składy pociągów jest najodpowiedniejszym rozwiązaniem do celów klubowych "ujeżdżania" pociągów i scalenia ruchu z 4-ch szlaków odgałęźnych.
Pozostawmy kamieniołomy i inne ciekawe tematy dla budujących tematykę szlaków 1-torowych…

stacja 8.jpg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#53
Wprowadziłem jeszcze kilka poprawek i tak powstał najlepszy projekt (wer.9) :
- zlikwidowałem rampę czołową do załadunku taboru Oe na wagony normalnotorowe,
- uprościłem układ torów na stacji Oe (bez anglika),
-wydłużyłem w lewo plac przeładunkowy O/Oe,
- zlikwidowałem obrotnicę dla wagonów,
- zlikwidowałem obrotnicę Oe na rzecz kanału rewizyjnego, nawęglania z pomostu i żurawia wodnego wąskotorowego,
- drogę dojazdową do placu ładunkowego O/Oe wyprowadziłem na stron stacji,
- odsunąłem od posterunku odgałęźnego tory odstawcze stacji technicznej, aby rozdzielić stację techniczną od szlaku gęstą zielenią,
- wprowadziłem ręczną obrotnicę dla lokomotyw na stacji technicznej.

Ze względu na epokę III wracam jednak do sygnalizacji kształtowej i tu się zaczną schody…….

Ring 9.jpg


stacja O-Oe-9.jpg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Baldwin

Znany użytkownik
Reakcje
487 0 0
#54
Zostawił bym dwa rozjazdy wąskotorowe te przy stacji , podobny układ jest spotykany na stacjach wąskotorowych.
To takie żeberko ochronne lub nieco przedłużone może być postojem chociażby dla pługu odśnieżnego ;)
A czy przypadkiem nie za krótki jest odcinek dla lokomotywy i wagonu który ma być załadowany na transporter.?
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#55
Zostawił bym dwa rozjazdy wąskotorowe te przy stacji , podobny układ jest spotykany na stacjach wąskotorowych.
To takie żeberko ochronne lub nieco przedłużone może być postojem chociażby dla pługu odśnieżnego ;)
A czy przypadkiem nie za krótki jest odcinek dla lokomotywy i wagonu który ma być załadowany na transporter.?
Żeberko już poprawiłem. A co do odcinka toru, to sądzę że na SM03 + dwa wagony wystarczy, aby załadowywać na transportery Oe. Ale może jeszcze coś wymyślę - dzięki za uwagi.
Narysowałem jeszcze jeden wariant z anglikiem - czy lepszy ?
 

uboottd

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 0 0
#56
Tak jak przymierzyłem to tam wchodzi SM03+Eaos na styk. Drygie na styk to odcinek toru przy peronie wąskotorowym, wejdzie tam Lxd2 ?
I może ze dwa żurawie na normalnym torze tym wylotowym na kierunek prawo dół - bo tylko z niego da się wyjechać a nie ma tam jak wodować parowozu. Nie byłby też dobry jeden extra dla wąskotorowego, żeby dało sie wodować albo przed oblotem składu stojącego przy peronie, albo już po oblocie, bez konieczności zjeżdżania do szopy?
 

Arturko

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#57
Powiem tak, Projekt stacji węzłowej po stronie 0 jest ok, natomiast część 0e ma wiele utrudnień. Spory problem to będzie dokonanie załadunku wagonów na transportery. Same wtoczenie to mały problem, bo do tego nie potrzeba lokomotywy, wystarczy sama wciągarka. Problem nastąpi w momencie odstawienia wagonu na transporterze na bocznicę do sformowania składu. Brak tu takiego miejsca, wszystko musimy robić na torze głównym, a to ogranicza nam funkcjonowanie stacji w czasie przyjmowania i odprawiania innych składów. Układ ten ogranicza przepustowość stacji praktycznie tylko do jednego składu na raz, i braku miejsca na puste wagony, lub wagony z ładunkiem czekające na inne składy, nie mówiąc już o pustych transporterach. Cały czas twierdzę że część wąskotorowa jak na stację węzłową jest za mała. Ale jak już tu wcześniej napisano - jest to model w którym musimy iść na kompromis.
 

Baldwin

Znany użytkownik
Reakcje
487 0 0
#58
Trzeba też pamiętać, że Eaos wchodzi na dwa transportery ,a jeden transporter ma 8300 .
Na pewno układ mógłby ulec zmianie , ale zapewne trzeba by zastanowić się czy aby na pewno odejście Fremo 15 stopni jest, aż tak potrzebne .?
Konrad niestety chyba z czegoś będziesz musiał zrezygnować ,albo transportery albo przeładunki za pomocą suwnicy .
Po prostu chyba nie doceniałeś wąskotorówki ,małe to i miejsca potrzeba mało ,a tu małe a tak się rozpycha .:)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#59
Na razie zrezygnowałem z rampy do załadunku transporterów. Zrobiłem długie bocznice, w tym lewa z rampą podniesioną. Na środku magazyn przeładunkowy dostępny również dla samochodów od strony placu prze-/rozładunkowego. Po prawej plac prze-/rozładunkowego z suwnicą. Może tak trzeba zostawić ?

Nie chcę rezygnować z normalnego toru po prawej na dole, bo stacja ma być głównie stacją normalnotorową.

stacja O-Oe 10.jpg
 

Arturko

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#60
To proponuję radykalne rozwiązanie - usuń część 0e, a jedynie wyprowadź z stacji 0 bocznicę zakończoną jakimś profilem 0 na podłączenie osobnego modułu ze stacją 0e i całą jej infrastrukturą. Natomiast w miejsce obecnej 0e wstaw swoją lokomotywownie.
Węzeł 0e dostawi się na osobnym module.
 

Podobne wątki