• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta clubOwa "RING"

OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#21
Mateusz

Mnie nie chodziło o to, aby nadać jakieś konkretne kształty. To co pokazałem w projekcie planu makiety, to jest tylko przykład zasady, że będzie zrobiona konktretna "ujeżdżalnia" zamknięta w okrąg z odchodzącymi od niej 4-ma szlakami (nie projektuję ich). "Ujeżdżalnia" ma być swoistym "węzłem komunikacyjnym" dla tych 4 szlaków.

Jeśli chodzi o "ujeżdżalnie" to na pewno jedna stacja będzie mojego autorstwa z wykorzystaniem szelek (1:8), jakie już mam na stanie. Zapewne zrobię także segemnty łukowe i przejściowe "P" do ""ujeżdżalni". Druga stacja czeka na czyjeś opracowanie, np na Fingera". Dobrze by było aby ktoś nam pomógł w budowie segmentów łukowych, przejściowych i odgałęźnych.

Reszta szlaków i stacji o dowolnych kształtach i długościach (w tym Twój most może być też na prostej) jest do wykonania bez żadnego konkretnego projektu. Jedynym ważnym jest dochowanie zasad, czyli zastosowania na czołach modułów profili wo kształcie "F" (Fremo), ewentualnie na czołach segmentów stacyjnych profili o kształcie "S" a na segmentach łukowych profili o kształcie "Ł" wraz z torem przejściowym "P". Resztę pozostawia się autorom.

Powoli przymierzam się do ważnej decyzji, aby wykonać pierwsza serię np. po 50 szt. : profili "F" (Fremo) , profili stacji "S" i profili łukowych "Ł" i przekazać nieodpłatnie chętnym do budowy modułów/segmentów.
Nawet myślę o kupieniu gotowych torów "Dora" od Demko w ilości hurtowej (dostanę niską cenę) i też je Wam nieodpłatnie przekazać.
Wtedy pozostanie już tylko hasło - budujcie !
 
Ostatnio edytowane:

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#23
Nie jestem pewny czy pomysł z rozdawaniem profili za darmo jest dobrym pomysłem.Jeżeli coś jest za darmo to tego się nie szanuje.Sam pomysł żeby zrobić serie profili jest jak najbardziej słuszny ponieważ jeśli będzie to wykonywała jedna osoba to mamy pewność że wszystkie profile będą takie same i wtedy można je osobą zainteresowanym udostępnić za opłatą.I wtedy dopiero okaże się ile jest osób naprawdę zaangażowanych w to dzieło budowy makiety modułowej.
 

Bogdan Pl1

Nowy użytkownik
club 0
Reakcje
1 0 0
#24
Nie jestem pewny czy pomysł z rozdawaniem profili za darmo jest dobrym pomysłem.Jeżeli coś jest za darmo to tego się nie szanuje.Sam pomysł żeby zrobić serie profili jest jak najbardziej słuszny ponieważ jeśli będzie to wykonywała jedna osoba to mamy pewność że wszystkie profile będą takie same i wtedy można je osobą zainteresowanym udostępnić za opłatą.I wtedy dopiero okaże się ile jest osób naprawdę zaangażowanych w to dzieło budowy makiety modułowej.
To samo chciałem napisać. Jeżeli już masz taką idee to dopiero jak, ktoś zacznie robić i przyjedzie z jakimś modułem to dać mu kilka torów w nagrodę lub umożiwić zakup po preferencyjnej cenie. Ale oczywiście to Twoja sprawa.
 

popowe

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.987 15 2
#25
W pierwszej chwili chciałem napisać, że biorę dwa. Ale potem pomyślałem, że wezmę ale zechcę zapłacić gdyż u mnie wszystko trwa bardzo długo. A nie chciał bym sytuacji że dostałem a nie robię.
Dlatego jestem również za płaceniem.
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#26
Jasne, macie rację, co za darmo to często wyzwala brak szacunku. Więc przygotuję zarówno profile modułów jak i tory od Demko w cenach skalkulowanych po kosztach i wtedy będzie ok.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#27
Ujeżdżalnia 2-torowa - duże wyzwanie !!!

Ustalenia poczynane m.in. z Krzysztofem Kojem prowadzą do tego, że "ujeżdżalnia" Club0wa będzie jednak 2-torowa z wychylanymi torami jako szlak pierwszorzędny, a szlaki odgałęźne jako szlaki drugorzędne 1-torowe bez konieczności wychylania torów.

Po przemyśleniach i konsultacjach doszedłem do wniosku, że będę rozpoczynał budowę całej ujeżdżalni, na początek (może w pól roku się uda) oczywiście skrzynki i torowiska. Może ktoś będzie chętny do montażu torów i reszty infrastruktury, a nawet do budowy segmentów /modułów łuków czy posterunków odgałęźnych albo 6-cio metrowego szlaku np. z pięknym mostem ?
Plan to tylko koncepcja, nie jestem fachowcem, trzeba go dopracować jak również geometrię skrzynek.

Łuki 2-torowe wychylone ok. 3* (5%) jako szlak pierwszorzędny, natomiast szlaki odgałęźne jako 1-torowe z łukami płaskimi (lub jeśli ktoś chce, to wychylane) jako szlaki drugorzędne.

ujezdzalnia-v6.jpg

 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#28
No to czas zaczynać przygodę w budowę modułów/segmentów FremO :) !
Tory "Dora" od Demko w ilości 200 mb (w tym 100 mb na 2-torową ujeżdżalnię) hurtem kupione po 9 € / 1m, czyli ustalmy stałą cenę 40 zł / 1m. Wyszło całkiem tanio, szczególnie wobec ceny toru 45013 Lenza 14-16 € / 1m.
Tory "Dora" firmy Demko mają podkłady z brązowego plastiku i profil z nowego srebra, h=3,5 mm, szerokość stopki szyny 2,85 mm i przekrój zbliżony do oryginału (nie tak jak u Lenza, który ma profil h=3,75 i dużo grubszy, znacznie odbiegający od oryginału).

Tory odbiorę jeszcze w grudniu 2013. Szyny wystarczy nawlec na podkłady i mamy gotowy tor, jak na zdjęciu z informacji :
http://forum.club0.pl/index.php?threads/tory-flex-firmy-dora-demko.141/

Sądzę, że od końca stycznia 2014 będą gotowe wycięte laserem lub cnc profile FremO i kilka profili segmentów łukowych.
Można już powoli kombinować z projektami własnych stacji lokalnych i szlaków. Proponuję przyjąć zasadę, że każdy kto wykonuje swoją stację ma obowiązek wykonać także co najmniej 90* modułów/segmentów łukowych.
 
Ostatnio edytowane:

popowe

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.987 15 2
#29
Co prawda do rozpoczęcia prac przy moim module jeszcze bardzo daleko ale ponieważ teraz trwają ustalenia to jeszcze dopytam.
Przez chwilę zawahałem się nad modułem łukowym ( most) ale nie. Będzie na odcinku prostym. Ponieważ będzie to most a w skali 0 to wychodzi mi jakieś 40cm główka szyny nad lustrem wody znajdującej się pod nim + jakieś 10cm na konstrukcję czyli moduł będzie miał wysokość około 50cm.
I tu ma wątpliwość. Czy czoło modułu będzie można zamówić w przedłużonej wersji? tak by zabudowało całą ścianę czołową?
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#32
Profil FremO może być standardowy, a za nim możesz budować obniżenie pionowe czy skośne. Ten kawałek odcinka poziomego ok. 15 cm do pionu czy skosu dolnej krawędzi pozwala na podejście ręką pod śruby łączące moduły.
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#36
Witajcie
Dostałem świetną ofertę od kolegów niemieckich na 2 pary szelek w łuku, co znakomicie ułatwia możliwości wydłużenia stacji węzłowej.
Układ idealny, bo od razu przygotowany od strony stacji na peron dwustronny.
Długość tych szelek to ponad 2 m, a promienie łuków R>2500 mm.
Poza tymi szelkami, mam w tej ofercie 25 sztuk rozjazdów prostych i łukowych z promieniami >2500 mm w cenie każda poniżej ceny Lenza i to na podkładach drewnianych !!!
No i chyba te szelki przyjadą do makiety klubowej :) a zapewne spora część rozjazdów trafi pod różne strzechy.

Projekt stacji węzłowej będzie miał też tor wąskotorowy, aby zachęcić 0e-fanów do budowania swoich szlaków 0e podłączanych właśnie do stacji węzłowej.
Czekają mnie ciężkie chwile w projektowaniu tej stacji… brrr

Bogen Hosentraeger.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#37
Drodzy Koledzy :)

Moim zamysłem początkowym było stworzenie projektu makiety klubowej w formie ujeżdżalni i "rozdanie" jej fragmentów wśród chętnych do ich wykonania. Tak namawiał mnie Wawric. (a'propos : proponuję słowo "ujeżdżalnia" zamienić na "Ring" - chyba lepiej będzie brzmieć).

Ale po wielu rozważaniach jak podejść do skali 0 jako skali praktycznie nie występującej w makietach w Polsce (jedyną mi znaną ma Tomek Stangel, która nadaje się jako stacja drugorzędna do podłączenia na szlaku jednotorowym lokalnym do innych makiet Fremo, co zresztą Tomek wielokrotnie czynił na spotkaniach w Europie Zachodniej) jak również po doświadczeniach z wyjazdów do Niemiec (Sande, Buseck) i imprez typu Targi Poznańskie (Fremo H0) doszedłem do następujących wniosków :

1. Mój pomysł na skalę 0 : to makieta klubowa w formie "Ringu" zawierająca stację węzłową i szlak dwutorowy zamykający ją w kółko, która ma na celu :
- jazda (zabawa) modelami lokomotyw i pociągów w sporym ruchu, nie koniecznie polegająca na rozkładach jazdy,
- umożliwić szybki ruch na dwutorowym szlaku pierwszorzędnym z wychyleniem torów, co raczej mało prawdopodobne będzie na szlakach lokalnych drugorzędnych,
- scalenie wszystkich przyszłych 4 szlaków drugorzędnych wychodzących z 4-ch "narożników" Ringu,
- umożliwić ciągłą jazdę szlakiem dwutorowym po Ringu w bezkolizyjności z ruchem lokalnym pomiędzy jednotorowymi szlakami odgałęźnymi drugorzędnymi wychodzącymi ze stacji węzłowej w obu kierunkach (patrz schemat ruchu),
- stworzenie Ringu powoduje to, że każdy kto podłączy się ze swoją jednotorowym szlakiem o charakterze lokalnym i makietą będzie mógł także wprowadzić swój pociąg na Ring i odbyć na nim tyle jazd (w tym testowych i medialnych) ich będzie chciał, potem pojechać na sąsiednie szlaki i stacje, by w końcu poprzez Ring wrócić na swoją stację.

2. Stacja węzłowa. Postanowiłem (w końcu jestem misjonarzem), że podejmę się jej zaprojektowania i budowy. Stąd też uległem namowie, aby zrobić ją jako stację węzłową i dwutorową + trzeci tor jako połączenie szlaków odgałęźnych lokalnych jednotorowych. Marzy mi się także aby wpleść gdzieś w stację wąski tor 0e z przeplotem i wyjść nim na moduł Fremo 0e do podłączenia modułów wyłącznie wąskotorowych, bo ten rozmiar modułów też powinniśmy rozwijać jako szlaki i stacje samodzielne (5-te wyjście torowiska z Ringu). Projekt jest arcy trudny, będę go robił z Krzysztofem Kojem, stąd też wydłużenie Ringu do 12 m. Każdy kto ma jakieś pomysły na układy torowe stacji proszony jest o ich anonsowanie w wątku "budowa makiety clubOwej".

3. Szlak łukowy R=2500 a najlepiej R=3000, szlak dwutorowy oraz posterunki odgałęźne szlaków lokalnych o szerokości profilu 700 mm opracowane będą wyłącznie na potrzeby zamknięcia Ringu. Nie sądzę abyśmy chcieli czy musieli rozwijać następne moduły szlaków i stacji dwutorowych z wielu powodów m.in. potrzebnej wielkości stacji i szlaku. Jeśli chciałby ktoś podjąć się wykonania według projektu Ringu tych szlaków i łuków, to będzie super, bo ja jeszcze nie wiem kiedy to wykonam, choć skrzynki będą zrobione od razu na cały Ring gdzieś koło marca 2014. Tory na cały Ring już są, rozjazdy na posterunki odgałęźne też są.

4. Moim zdaniem, póki co wystarczy w Polsce jedna zamknięta w Ring makieta dwutorowa i podłączone do niej cztery szlaki jednotorowe o charakterze lokalnym i stacjami lokalnymi wpinanymi szeregowo na szlaku lokalnym jedna za drugą w miarę jak będą przybywać nowe. Pierwszą stację lokalną jednotorową mamy już gotową tj. stacja "SŁONECZNIK" Tomka Stangla.

5. Następne stacje i szlaki jednotorowe drugorzędne lokalne - więc rozwijajmy projekty i realizacje modułów szlaków i stacji jednotorowych jak np. stacja "Stefanowo" Witka, czy stacja "Polanica-Zdrój" Pawła. I budujmy następne według własnego gustu, uznania i wyboru stacje z głowicami jednotorowymi. Jedyne co uważam za stosowne, to że każdy budujący stację powinien mieć obowiązek wykonać także co najmniej 30 stopni (najlepiej 60-90) szlaku łukowego jednotorowego (bez nachylenia) w standardzie Fremo na końcach swoich segmentów łukowych, po to aby na imprezach można było zakręcać szlakami lokalnymi, bo inaczej nie starczyło by żadnej hali jak wszyscy będą mieli tylko proste stacje i proste szlaki.


Jeśli zgodzimy się z powyższym, to wnioski są następujące :

RING :
- moja misjonerka to przygotowanie wspólnie z Wami projektu całego Ringu, a następnie budowa przeze mnie, a jak będą chętni do współpracy, to wtedy wspólna budowa stacji węzłowej,
- projekt Ringu i stacji węzłowej rozpocznę rysować, jak odbiorę w przyszłym tygodniu od Demko te wyżej pokazane szelki łukowe, 200 m torów i 30 rozjazdów i zinwentaryzuję geometrię tych rozjazdów,
- każdy kto ma jakiś pomysł na projekt stacji węzłowej czy jej fragmentu, jak również pomysł na posterunki odgałęźne na Ringu, to proszę o pokazanie szkiców czy przykładów w tym wątku, będziemy tworzyć ten projekt razem - w końcu to ma być makieta clubOwa :)
- budowa dwutorowych łuków i dwutorowego szlaku prostego wraz np. z mostem po przeciwnej stronie stacji czeka na chętnych do wykonania (tory i rozjazdy już są),


SZLAKI i STACJE JEDNOTOROWE :
- budujmy każdy to co chce w ramach szlaków lokalnych jednotorowych (na schemacie jako zielone), byle końcówki były FremO i wysokość 1300/1150 mm
- projekty i budowa jednotorowych stacji lokalnych już się zaczęła : stacja Stefanowo, stacja Polanica -Zdrój, następne projekty i realizacje można wedle woli i uznania już zaczynać,
- jednotorowe szlaki proste i łukowe można także wedle woli i uznania już zaczynać.



Z mojej strony oferuję :
- tory Demko po 40 zł / mb,
- rozjazdy na podkładach drewnianych (zakupiłem ich 30 sztuk w bardzo dobrej cenie mniej więcej za 1/3 ceny), większość to gotowce, ale są też do składania, a te są dużo tańsze od gotowych, a ostatnio kupiłem na ebay 5 nowych rozjazdów Peco 8*/R1828 mm po 25 €/szt. (w sklepie po 65 €).
- zamówiłem u Martinezo serię 8-mio Amperowych boosterów i zasilaczy do zasilania stacji i szlaków (później napiszę odrębny artykuł o sterowaniu makietami w DCC (XpresNet i Loconet),
- wypożyczenie pomocy do szutrowania, która właśnie do mnie dotarła,
- czekam na próbki szutru w skali 0 od Sir Kleksa, jak będzie ok to zamówię ze 30 kg, wtedy wyjdzie dużo taniej,
- wycinane laserowo profile FremO - będą prawdopodobnie dostępne w lutym 2014.

Jako że mam w biurze sprzęt do celów zawodowych mogę dodatkowo wykonywać dla Was :
- wydruki planów makiet/modułów na ploterze z rolki o szerokości max. 900 mm w cenie za każdy 1mb wydruku / 1l piwa :)
- skanowanie w kolorze o szerokości max 900 mm w cenie tej samej co wydruki :)

pozdrawiam wszystkich
Konrad

Schemat ruchu.png
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#38
Powstała następna wersja projektu RINGu clubOwego jako szlak pierwszorzędny dwutorowy ze stacją węzłową i posterunkiem odgałęźnym.
Koncepcja układu torowego opracowana na bazie stacji Ścinawka Średnia, a budynek stacji zapożyczony ze stacji Szczytna.
Dodatkowo dołożyłem stację kolei wąskotorowej 0e z rampą do załadunku wagonów normalnotorowych na wąskotorowe.
Po stronie posterunku odgałęźnego od strony wewnętrznej jest miejsce na ewentualny kamieniołom lub inne bocznice.

Ring7.jpg
 
Reakcje
0 0 0
#39
Plan ładny i ambitny, tylko jedna mała uwaga - pomyśl nad innym rozwiązaniem tej krzyżówki 0 z 0e. Ja wiem że zdarzają się w naturze takie rozwiązania, ale z tego co wiem to bardzo rzadko.
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#40
Plan ładny i ambitny, tylko jedna mała uwaga - pomyśl nad innym rozwiązaniem tej krzyżówki 0 z 0e. Ja wiem że zdarzają się w naturze takie rozwiązania, ale z tego co wiem to bardzo rzadko.
Tak nie bardzo jest to do pogodzenia, chcąc wyjść Oe w górnym prawym narożniku RINGu… Wydaje mi się, że można tak zostawić, skoro bywało tak w naturze.
Teraz drobna modyfikacja projektu o małą lokomotywownię dla 0 i 0e, dodatkową bocznicę 0e i nową infrastrukturę.

Jeśli projekt jest ok (?), to można przystępować do projektowania sygnalizacji…, ale tutaj to od razu poddaję się !

stacja clubOwa cz.1.jpg



stacja clubOwa cz.2.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki