• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta 200cm x 430cm

pawelszymkowiak

Aktywny użytkownik
Reakcje
157 2 0
#1
Witam wszystkich. Planuję zbudować kolejną makietę. Układ torów robiłem w scarmie. Proszę o "rzucenie" okiem i wypowiedz ekspertów czy to ma ręce i nogi. Może tak być czy coś zmienić?
Zrzut ekranu (1).png
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#2
Ten schemat jest trochę mało czytelny, może dałoby się rozdzielić poziomy na oddzielne rysunki? Na pierwszy rzut oka wydaje się niezłe, ale tor na samej górze (idący na dolnym poziomie) wydaje się trochę za blisko torów na stacji (górny poziom). Konieczna będzie pionowa ściana z murem oporowym, a i tak droga rozjazdowa będzie bardzo blisko skarpy. I pytanie: dokąd prowadzi odgałęzienie na dole po prawej stronie (rozjazd w torze szlakowym)?
 
OP
OP
pawelszymkowiak

pawelszymkowiak

Aktywny użytkownik
Reakcje
157 2 0
#3
Chciałbym uniknąć pionowej ściany. W planie jest skarpa. Przewiduję dostawkę około 20-25cm na ten tor. Jeśli dostawki nie będzie spróbuję scieśnić cały układ. Odgałęzienie na dole to będzie bocznica (brakło elementów w scarmie ):) Dorysowałem na czerwono.
Po głowie jeszcze chodzą mi tory odstawcze dla wagonów osobowych. Niestety wiąże się to z wojną o miejsce na makiecie.
Zrzut ekranu (2).png
Zrzut ekranu (2).png
Zrzut ekranu (3).png
Zrzut ekranu (4).png
Zrzut ekranu (5).png


W ten sposób udało się rozdzielić górę
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 133 7
#4
Po pierwsze, skrajne tory zdecydowanie za blisko krawędzi makiety. Myślisz o zabezpieczeniu ich czymś? Nawet w przypadku zabezpieczenia, nie wygląda to ładnie.
Po drugie, rozmiar makiety jest pokaźny. Czy przemyślałeś potrzebę dostępu ze wszystkich stron? Również warto pomyśleć o transporcie w razie przeprowadzki itp.
 
OP
OP
pawelszymkowiak

pawelszymkowiak

Aktywny użytkownik
Reakcje
157 2 0
#5
Tak zgadza się są blisko krawędzi ale to na planie. W realu troszkę odsune je bo juz przy pierwszej makiecie jaką zbudowalem mialem taki wyczyn. Na targach hobby jakis dzieciak trzepnął ręka w loka i zrobiło się gorąco. Myślę że na wystawie będzie zabezpieczenie z pleksi a w domu...moze się obejdzie. Co do dostepu w dalsze części makiety jeszcze nie rozwazałem. Może bedzie potrzeba zwlaszcza przy bocznicy która jest w srodku makiety. Ogolnie całość bedzie się składać z 5 części dość sporych rozmiarów z użyciem jak najlzejszych materiałów czyli napewno sklejka topolowa a wypelnienie styropian. Co do transportu to mam juz praktyke nabytą.
 
OP
OP
pawelszymkowiak

pawelszymkowiak

Aktywny użytkownik
Reakcje
157 2 0
#6
Skoro układ torów jest do zaakceptowania poproszę o naniesienie odpowiednio semaforów. Chcialbym użyć świetlnych jak i krztałtowych,karzełkowe manewrowe. Z góry dziękuję.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#9
Ale trochę mało realna. Zdarzają się takie sytuacje przejściowo na dużych stacjach, gdzie modernizacja jest podzielona na etapy, a między etapami bywają długie przerwy. Ale w urządzeniach mechanicznych rzadko stosowano tak wiele tarcz manewrowych, a już z pewnością nie między semaforem wjazdowym, a pierwszym rozjazdem stacji.
 
OP
OP
pawelszymkowiak

pawelszymkowiak

Aktywny użytkownik
Reakcje
157 2 0
#10
Ale trochę mało realna. Zdarzają się takie sytuacje przejściowo na dużych stacjach, gdzie modernizacja jest podzielona na etapy, a między etapami bywają długie przerwy. Ale w urządzeniach mechanicznych rzadko stosowano tak wiele tarcz manewrowych, a już z pewnością nie między semaforem wjazdowym, a pierwszym rozjazdem stacji.
Czyli druga opcje wybrać? Moze kształtowane z obu stron stacji?Tak żeby dobrze kupić. Jestem kompletnie zielony w ustawieniach semaforów. Naczytałem sporo w tym temacie ale widocznie jestem odporny na tą wiedzęo_O.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#11
Ja osobiście nie robiłbym mieszanki starego z nowym, ale to tylko moje zdanie. Jak wspomniałem, nie można powiedzieć, że to totalna fikcja, ale z pewnością nie jest to rozwiązanie typowe. Ja zdecydowałbym się albo na sygnalizację kształtową (nie: kształtowaną ;)), albo na świetlną, ale taką samą na całej stacji.
 
OP
OP
pawelszymkowiak

pawelszymkowiak

Aktywny użytkownik
Reakcje
157 2 0
#12
Ja osobiście nie robiłbym mieszanki starego z nowym, ale to tylko moje zdanie. Jak wspomniałem, nie można powiedzieć, że to totalna fikcja, ale z pewnością nie jest to rozwiązanie typowe. Ja zdecydowałbym się albo na sygnalizację kształtową (nie: kształtowaną ;)), albo na świetlną, ale taką samą na całej stacji.
A to psikus z tymi kształtowanymi:eek::LOL:...oczywiscie kształtowe. I takie zagoszczą na makiecie z racji że tabor będzie parowy i spalinowy lepiej będzie się odnosiło do lat '70 '80. Pytanie...czy to są semafory sprzeżone czy nie?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#13
czy to są semafory sprzeżone czy nie?
Zależy które. :D Posłużę się oznaczeniami na rysunkach kolegi @route:
A, D, E, F, J i L - 2-ramienne, sprzężone - tylko sygnały Sr 1 (stój) i Sr 3 (40 km/h),
K - 1-ramienny - sygnały Sr 1 i Sr 2,
P - 2-ramienny, niesprzężony - sygnały Sr 1, Sr 2 i Sr 3.
 
OP
OP
pawelszymkowiak

pawelszymkowiak

Aktywny użytkownik
Reakcje
157 2 0
#14
Ja osobiście nie robiłbym mieszanki starego z nowym, ale to tylko moje zdanie. Jak wspomniałem, nie można powiedzieć, że to totalna fikcja, ale z pewnością nie jest to rozwiązanie typowe. Ja zdecydowałbym się albo na sygnalizację kształtową (nie: kształtowaną ;)), albo na świetlną, ale taką samą na całej stacji.
A to psikus z tymi kształtowanymi:eek::LOL:...oczywiscie kształtowe. I takie zagoszczą na makiecie z racji że tabor będz
Zależy które. :D Posłużę się oznaczeniami na rysunkach kolegi @route:
A, D, E, F, J i L - 2-ramienne, sprzężone - tylko sygnały Sr 1 (stój) i Sr 3 (40 km/h),
K - 1-ramienny - sygnały Sr 1 i Sr 2,
P - 2-ramienny, niesprzężony - sygnały Sr 1, Sr 2 i Sr 3.
Elegancko. Krok do przodu. Coś więcej już wiem. Dziękuję.
 

route

Aktywny użytkownik
Reakcje
407 2 0
#15
Ale w urządzeniach mechanicznych rzadko stosowano tak wiele tarcz manewrowych, a już z pewnością nie między semaforem wjazdowym, a pierwszym rozjazdem stacji.
Czy ten zakaz stawiania tarczy manewrowej kształtowej między semaforem wjazdowym a pierwszym rozjazdem od strony szlaku to był w jakimś przepisie czy to tylko tzw. dobra praktyka?

Pytam bo, jak widać poniżej, to w Radoszkach na linii nr 208 chyba o nim nie słyszeli.



źródło: semaforek.kolej.org.pl
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#16
A czy ja pisałem o jakimś zakazie? Tarcze manewrowe w urządzeniach mechanicznych to raczej wyjątek, a zwłaszcza taka między semaforem wjazdowym, ale to nie znaczy, że tak nie ma prawa być i że tak nigdzie nie jest (było). Jest to jednak rozwiązanie dość nietypowe i bardzo rzadko stosowane. Generalnie Tm mechaniczne stosowano tylko tam, gdzie były przewidywane regularne i częste jazdy manewrowe, w przeciwieństwie do urządzeń przekaźnikowych, gdzie z zasady stosowano Tm wszędzie. Dla mnie ta Tm w Radoszkach jest sporym zaskoczeniem, bo nigdy bym się jej w takim miejscu nie spodziewał. Ale najwyraźniej były tam jakieś specjalne powody jej postawienia, może np. brak widoczności z nastawni i trudności w podaniu sygnału ręcznego "Do mnie" ze względu na łuk.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#17
Jest dokładnie tak jak Andrzej pisze. Wystarczy popatrzeć na plan schematyczny - nastawnia jest w środku stacji więc nie ma jak podać sygnału ręcznego. Na wysokości tarczy na prawym toku widać chyba styk szyn. Wydaje mi się, że jest izolowany, co by znaczyło, że rozjazd jest izolowany, a dźwignia od tej zwrotnicy ma zastawkę poddźwigniową co by nie przełożyć jej pod taborem. W tej sytuacji tarcza manewrowa jest jak najbardziej uzasadniona. I dodając do wyjaśnień Andrzeja kiedy stosuje się tarcze manewrowe w urządzeniach mechanicznych: trzeba pamiętać, że zabudowa tarczy manewrowej wymaga wykonania w skrzyni zależności wszystkich koniecznych uzależnień, a to powoduje, że skrzynia rośnie "jak na drożdżach" co zabiera duuużo miejsca (nie mówiąc o jej skomplikowaniu). Dodatkowo biorąc pod uwagę fakt, że generalnie w urządzeniach mechanicznych z nastawni było widać cały okręg nastawczy i można było prowadzić manewry na sygnały ręczne to tarcze manewrowe stosowało się tylko w szczególnych przypadkach.
 

route

Aktywny użytkownik
Reakcje
407 2 0
#18
Dziękuję za rozjaśnienie sprawy. Nie sądziłem, że taka jedna kształtowa tarcza manewrowa na wjeździe potrafi mocno skomplikować system uzależnień. A co do rozrzutności przy pozostałych kształtowych tarczach manewrowych przed semaforami to wzorowałem się na poniższym zdjęciu ale jak wynika z powyższych informacji to też musiał być raczej "wyjątek" a nie norma.

źródło: Ogólnopolska Baza Kolejowa - Słupsk, semafory wyjazdowe w stronę Lęborka.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#19
Nie wiem, czy kolega @route miał okazję odwiedzić jakąś nastawnię mechaniczną, ale trzeba sobie zdawać sprawę z tego, o czym pisał Tomek: każde urządzenie, nastawiane z takiej nastawni, to jedna dźwignia nastawcza (czasem dwie), a każda dźwignia to kolejne 14 cm długości ławy nastawczej. A w miarę wydłużania się ławy nastawczej, a co za tym idzie, skrzyni zależności (spowodowanej coraz większą liczbą zwrotnic i sygnalizatorów), zwiększa się też szerokość skrzyni zależności, bo rośnie liczba przebiegów, co przekłada się na coraz większą liczbę suwaków w skrzyni zależności. Dlatego też przy projektowaniu urządzeń mechanicznych z dużą ostrożnością podchodziło się do zwiększania liczby nastawianych centralnie urządzeń. Stąd też np. pozostawianie zwrotnic, nastawianych na miejscu (dźwignią z przeciwwagą) wszędzie tam, gdzie nastawianie z nastawni nie było konieczne, jak też ustawianie tarcz manewrowych tylko tam, gdzie było to rzeczywiście niezbędne. A dotyczyło to zwłaszcza małych stacyjek, gdzie ruch nie był zbyt duży, a praca manewrowa odbywała się sporadycznie, przez krótki czas w ciągu doby.
 
OP
OP
pawelszymkowiak

pawelszymkowiak

Aktywny użytkownik
Reakcje
157 2 0
#20
Panowie widząc po dyskusji krztaltowe tarcze manewrowe mogę sobie darować? Mogą być ale nie muszą. Pozatym u Pana Zbyszka Kluby nie widze w ofercie takowych.
 

Podobne wątki