• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta 2,9mx1,5m + rozbudowa

OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
Nastawnia to ten budynek po lewej stronie zdjęcia w poprzednim wpisie.
Zakładam, że na parterze są naprężacze pędni, więc powinna pasować - ale jeśli się mylę to oczywiście jestem otwarty na uwagi :)
Gdyby były potrzebne jakieś dodatkowe fotki to proszę tylko napisać na co mam zwrócić uwagę.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
Nie jestem do końca pewien, ale wydaje mi się że to jest nastawnia do urządzeń elektromechanicznych tzw. "suwakowych", a nie pędniowych. Wydaje się dość krótka, jak na konieczność pomieszczenia ławy nastawczej i aparatu blokowego, a ten ostatni musi byś stosunkowo długi ze względu na to, że do stacji wchodzą 2 (czy 3?) niezależne linie kolejowe.
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
Producent opisuje model jako obiekt z lat 1880-1920. Na tej części stacji do obsługi jest jeden rozjazd i dwa "angliki", które tworzą układ obsługujący dwie linie kolejowe i zjazd na bocznicę. Czy to wystarczające przesłanki do uznania, że jest OK?

Przy okazji, szukając pomysłu na nastawnie z drugiej strony nie udało mi się na razie znaleźć niczego ciekawego i pasującego do istniejącej zabudowy. Ktoś, coś? :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
o obsługi jest jeden rozjazd i dwa "angliki"
Do obsługi tego trzeba więc 5 dźwigni zwrotnicowych, dawniej jeszcze 7 dźwigni sygnałowych (nastawnię przecież budowano dla semaforów kształtowych). W aparacie blokowym trzeba miejsca dla 6 bloków blokady liniowej i kilku bloków blokady stacyjnej (od ręki nie policzę). Nie pamiętam szerokości jednej dźwigni zwrotnicowej, ale to jest chyba ok. 20 cm, jeden blok ma ok. 10-15 cm (nie mam teraz jak tego sprawdzić), więc można policzyć, że ława dźwigniowa + aparat blokowy musiały mieć ok. 4 m długości. Nastawnia musi być trochę dłuższa, żeby dało się to obejść dookoła. A czy można zobaczyć zdjęcie, na którym widać tę nastawnię w całości? Obie nastawnie powinny być w tym samym stylu, bo przecież były budowane jednocześnie.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
Tak czytam tą dyskusję i widzę, że zrobił się mały bałagan. Dywagujecie ile i jakich nastawni potrzeba, ile powinno być dźwigni i bloków, i jakie urządzenia mają być na stacji, a na podstawie rysunku rozmieszczenia sygnalizatorów i zdjęciu pięknego rzędu tarcz manewrowych widać wyraźnie, że wyszło, że urządzenia są przekaźnikowe i powinna być jedna nastawnia! W urządzeniach mechanicznych pędniowych nikt nie projektował takiej ilości tarcz manewrowych. Podstawą prowadzenia manewrów na takich stacjach były sygnały ręczne podawane z nastawni. Tarcze manewrowe stosowało się tylko wtedy gdy były trudności z widocznością i czasem również jako ochrona boczna przebiegów pociągowych, ewentualnie dla rozgraniczenia "okręgów" pracy lokomotyw manewrowych (na bardzo dużych stacjach). Organizowanie wszystkich przebiegów manewrowych (co sugeruje rozmieszczenie i ilość tarcz manewrowych) wymagało by "monstrualnej" nastawnicy z ok 30-ma drążkami przebiegowymi, ok 11-ma dźwigniami sygnałowymi i 10-ma dźwigniami zwrotnicowymi i ryglowymi . Powinna być co najmniej jedna wykolejnica. Do tego aparat blokowy co najmniej 20-o okienkowy, a to wszystko do okręgu nastawczego w którym są dwa rozjazdy krzyżowe i jeden zwyczajny, dwa tory szlakowe i trzy tory stacyjne przebiegowe. O wielkości i skomplikowaniu skrzyni zależności nawet nie mówię....... Powiedzieć: "przerost formy nad treścią" to nic nie powiedzieć..... Tak więc albo stawiamy jedną nastawnię przekaźnikową i mały posterunek "Skp" na drugi końcu stacji, albo trzeba ograniczyć ilość tarcz manewrowych bo inaczej będzie może i efektownie, ale zupełnie nie realnie, a postawiona nastawnia będzie 2 razy za mała.....
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
Ja sugerowałem się wpisem autora makiety:
W założeniu stacja jest świeżo po wymianie sygnalizacji kształtowej na świetlną ale pozostała część urządzeń jest nadal mechaniczna.
Wygląda na to, że muszę poszukać budynku na drugą nastawnię.
natomiast Tomek K słusznie zwrócił uwagę na sprawę tarcz manewrowych, których faktycznie w urządzeniach mechanicznych się praktycznie nie stosuje. Tak, że pozostaje albo usunąć te Tm, albo zmienić koncepcję i zdecydować się na urządzenia przekaźnikowe i poszukać innego budynku nastawni i posterunku "Skp". Problemem jest to, że trudno znaleźć gotowy model budynku typowej, polskiej nastawni przekaźnikowej (są chyba jakieś kartonowe).
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
Te dwie pierwsze mogą być. Stacja po modernizacji, nastawnia mechaniczna zaadaptowana dla urządzeń przekaźnikowych. Ta trzecia to nastawna dla urządzeń kluczowych więc odpada.
 

Przemo_Poz

Nowy użytkownik
Reakcje
5 0 0
Tak między "Bogiem a Prawdą" rację ma Tomek K. Jeżeli urządzenia przekaźnikowe to nie mechaniczne. Jeżeli wyjazd na semafor F na tor lewy to tylko urządzenia srk przekaźnikowe lub komputerowe.
Co do nastawni - najbardziej pożądanym rozwiązaniem było by umieszczenie nastawni w budynku dworca - czego obecny Zarządca infry (PKP PLK S.A.) stara się raczej unikać.
Więc kolejnym miejscem, gdzie można by ustawić nastawnię (optymalnie pod względem prowadzenia ruchu - choć przy urządzeniach przekaźnikowych/komputerowych to raczej bez znaczenia) to w miejscu N2. Wtedy N1 można "zdegradować" do roli posterunku SKP lub ... wyburzyć stosując TVU.
Moje prywatne zdanie - najbardziej podobają mi się rozwiązania z urządzeniami mechanicznymi scentralizowanymi i sygnalizacją kształtową.
PS.
Czy te nastawnie nie są za duże (kubaturowo) jak na tak mała stację?
OT
Na podjazdy co lepsze - rzeźbienie w styrodurze czy wycinka ze sklejki?
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
W oczekiwaniu na kolejną partię torów doskonalę warsztat w zakresie patynowania i "rdzawienia".
Z wyników jestem coraz bardziej zadowolony, próbka poniżej:
IMG_20200608_210038.jpg IMG_20200608_224833.jpg IMG_20200608_225113.jpg

Ale tak naprawdę to ten wpis służy zadaniu pytania o to gdzie można (w internecie) kupić przewód jednożyłowy (linka).
Potrzebuję po 20m linki o przekroju 0,75mm2 (czerwona i niebieska) i po 20m linki o przekroju 0,5mm2 (szara i czarna).
Pewnie źle szukam ale tam gdzie znajduje to każą mi kupić po 100m :(
Będę wdzięczny za sugestie gdzie coś takiego kupujecie, jeśli to sklepy stacjonarne, to może jakiś na Śląsku....?
 

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
18.855 214 0
Sklepy elektryczne/elektroniczne. Ewentualnie składy budowlane, gdzie kupujesz kabel z takimi wymiarami i kolorami (np. 3x0,5 czy 4x0,75). Taki kabel sobie skórujesz i już masz linki.

Tarnowskie Góry - Rynek 9, Centrum elektroniki.
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
@Kempol dzięki za ten namiar - w miarę blisko i wygląda na to, że są nieźle zaopatrzeni.
@Paweł.W-wa - jakoś nigdy wcześniej nie potraktowałem tego serwisu aukcyjnego jako normalnego sklepu.
No ale musi być ten pierwszy raz :) Co prawda nie dokładnie tam gdzie wskazałeś, ale już złożyłem zamówienie
i czekam na przesyłkę. Bardzo Wam dziękuję za pomoc.

@Przemo_Poz jakoś mi umknęło Twoje pytanie ale już nadrabiam. Nie wiem co jest lepsze, bo nigdy nie robiłem
najazdów ze styroduru. Zarówno w poprzedniej części makiety jak i przy obecnej rozbudowie zarówno podjazdy
jak i zjazdy robię ze sklejki 4mm i mam z tym dobre doświadczenia:
IMG_20200609_215959.jpg IMG_20200609_220028.jpg IMG_20200609_220139.jpg

Chętnie poznam opinie kolegów na temat sposobów, które stosują i jakie są ich doświadczenia w tym zakresie.
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
Panowie, czy dobrze myślę, że jeśli pędnia dochodzi zgodnie z czerwona strzałką to ta mała pokrywa
powinna być po przeciwnej stronie pokrywy napędu? Jak rozumiem pod tą pokrywą znajduje się krążek
na którym pędnia "zawraca"... Chyba, że się mylę :)

A teraz pytanie na które odpowiedzi już sobie sam nie umiałem wymyślić - jak powinna być ustawiona
ta mała pokrywa gdyby pędnia dochodziła tak jak niebieska strzałka?
IMG_20200615_220425.jpg IMG_20200615_220959.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
Tak czytam tą dyskusję i widzę, że zrobił się mały bałagan. Tak więc albo stawiamy jedną nastawnię przekaźnikową i mały posterunek "Skp" na drugi końcu stacji, albo trzeba ograniczyć ilość tarcz manewrowych bo inaczej będzie może i efektownie, ale zupełnie nie realnie, a postawiona nastawnia będzie 2 razy za mała.....
A czy nie jest tak, że typ urządzeń srk dopasowuje się do potrzeb? Taki np. Ełk: wszystkie zwrotnice mechaniczne napędzane pędniami, sygnalizacja przekaźnikowa i setki niebieskich oczek tarcz manewrowych przy każdym torze, zero podawania ręcznych sygnałów. Albo Osowiec wszystkie urządzenia mechaniczne napędzane pędniami, semafory kształtowe i podostawiane do nich karzełkowe tarcze manewrowe (stacja obsługuje bocznice wojskowe). A już "mega" zdziwienie spotkało mnie przed laty w Poroninie gdzie świetlne tarcze manewrowe ustawione były przy zwrotnicach przestawianym przy gruncie, co oczywiście skutkowało nieprzestrzeganiem ich wskazań i jazdy na sygnały ręczne - no bo kto by biegał między bambułą, a nastawnią (nazywam taką sytuację w duchu "syndromem białostockim" bo tak samo jest do dziś w moim rodzinnym mieście).
Może Kolega MarekM planuje tam wzmożony ruch manewrowy?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
A czy nie jest tak, że typ urządzeń srk dopasowuje się do potrzeb?
Już od kilkudziesięciu lat nie buduje się urządzeń mechanicznych, więc od dawna nie ma kwestii wyboru, czy mechaniczne, czy przekaźnikowe (nie wiem, czy kiedykolwiek dokonywano takich wyborów). Sytuacje opisane przez kolegę bstok70 dotyczą częściowych (oszczędnościowych) modernizacji, gdzie dostawiano Tm do starych urządzeń, bo była taka wyjątkowa potrzeba. Ale z reguły świetlnych Tm nie stosuje się przy urządzeniach mechanicznych.
 

Przemo_Poz

Nowy użytkownik
Reakcje
5 0 0
Wracając do "niebieskiego" - pędnia powinna mieć załom przy rozjeździe, więc raczej nie wchodzi "od czoła". Przynajmniej ja z takim rozwiązaniem się nie spotkałem
 

Podobne wątki