• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta 2,25x1,2m

OP
OP
krzycho94

krzycho94

Nowy użytkownik
Reakcje
18 0 0
#41
Witam po przerwie. Przerobiłem nieco poprzedni plan. Największe zmiany to rezygnacja z obrotnicy, zamiast tego lokomotywownia na 3 lokomotywy. Teren przemysłowy został również przerobiony, jedna bocznica mniej, wjazd do zakładu z 2 stron. Wyrzucając obrotnice udało się wstawić jeszcze 3 dodatkowe bocznice.
Pytanie: czy taki plan jest dobry, nie ukrywam że chciałbym w weekend zamontować torowisko na makietę (tylko pętle na razie)?
 

Załączniki

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.283 41 5
#42
Wygląda to już zdecydowanie lepiej. Jednakże, pokusiłbym się o lustrzane przejście zwrotnicowe z zewnętrznego toru na pierwszy z zewnętrznych (po łuku, jak po lewej).
Ciekaw też jestem, jak to będzie wyglądać na stole. Zanim to zamontujesz, po prostu najpierw rozłóż i spróbuj podłączyć (nie wiem, czy masz już cyfrowe sterowanie), żeby pojeździć testowo.
 
OP
OP
krzycho94

krzycho94

Nowy użytkownik
Reakcje
18 0 0
#43
W długi weekend rozłożyłem torowisko trzech pętli według planu, przyciąłem korek pod tory i pojeździłem troszeczkę kolejką. Żadnych braków nie zauważyłem, wszystko pasowało do siebie, składy jeździły płynnie, więc przymocowałem dwie skrajne pętle. Korek klejony na klej Wikol, a gdy zabrakło tego kleju zabrakło dalej na uniwersalny Tytan. Tory mocowałem gwózdkami. Trzecią pętlę, wewnętrzną planuję przymocować w nadchodzący weekend.

Po zamocowaniu torów składy jeżdżą płynnie, nic nie stuka, nie puka.

nie wiem, czy masz już cyfrowe sterowanie
Niestety jeszcze nie, cyfryzację wpisałem w plan budżetowy na 2015 rok ;)

Jeśli chodzi o wpisy i porady dotyczące napędów zwrotnic:

-napędy ROCO starszego typu, które są widoczne na zdjęciach są to mechanizmy manualne, natomiast jest możliwość zautomatyzowania ich poprzez wstawienie do środka dwóch cewek z rdzeniem. Posiadam jedną taką cewkę wymontowaną ze zwrotnicy PIKO starego typu z szyną typu U. Pytanie czy takie mechanizmy można jeszcze gdzieś dostać? W internecie nie znalazłem, na giełdzie też głucho, ale może coś przeoczyłem?

-Posiadam 10 napędów elektrycznych do zwrotnic PILZ, po przeczyszczeniu styków działają bez zarzutu. W egzemplarzach, które posiadam brakuje jednak sygnalizatorów (nie wiem jak nazwać przełączające się znaki ustawienia zwrotnicy), nie ubolewam bynajmniej z tego powodu. Problem w tym że te napędy są niesamowicie wielgachne. Pytanie: czy jest możliwość użycia tych mechanizmów jako napędy podmakietowe, montując napęd pod makietą oraz stosując odpowiednią złączkę między napędem a przesuwnym bolcem na rozjeździe?

-zakupiłem jakiś czas temu napęd podmakietowy Conrada, ma on jednak zupełnie inny mechanizm działania oparty na silniku DC oraz przekładniach zębatych. Moim zdaniem napędy oparte na cewkach są o wiele trwalsze, natomiast po rozkręceniu napędu Conrada mam mieszane uczucia patrząc na te przekładnie. Przy częstym używaniu uważam, że nie wytrzymają zbyt długo. Ponadto niepokoi mnie moim zdaniem zbyt duży moment mechaniczny na wale silnika, gdy silnik dostaje sygnał napięciowy z klawiaturki. Może to doprowadzić do szybszego uszkodzenia przekładni, np wyłamania ząbków, albo wytarcia się ząbków na przekładniach zębatych (taka jest moja teoria spiskowa ;)). Można temu zaradzić zmniejszając wartość napięcia tak aby silnik "nie szarpał". Będę chciał to przetestować w najbliższym czasie: na zrzynku sklejki zamocuje zwrotnice i napęd, a następnie spróbuje dobrać napięcie zasilania tak, aby silnik płynnie przełączał zwrotnice. Pytanie: czy ktoś już używał Conradów, jak się spisują i czy warto w nie inwestować. Ich cena zachęca do tego, pytanie co z jakością...


Podczas ostatnich testów musiałem wywalić dwie zwrotnice ROCO, które miały stalowe? szyny (lepił się do nich magnes), z powodu tego, iż lokomotywa w pewnym momencie nie dostawała napięcia i stawała przejeżdżając przez nie. Zabiegi, które w zamyśle miały ją doprowadzić do stanu używalności na nic się nie zdały, w efekcie użyję ich jako podstawki pod loko do gabloty :)

Wobec tego doszedł mi zakup dwóch zwrotnic lewych. Oprócz tego muszę kupić rozjazd "na 3", a nie wiem jeszcze co z krzyżówką PILZa, jeśli będą z nią podobne problemy co ze wspomnianymi dwiema zwrotnicami, czekają mnie kolejne zakupy (niestety). Wobec tego czas montażu całości torowiska na torcie trochę się wydłuży, ale nie od razu Rzym zbudowano.
 

Załączniki

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
436 8 0
#44
Z Conradem nie wiele zdziałasz. Obniżenie napięcia niewiele pomoże, a gdy będzie za niskie silnik nie będzie miał siły przełożyć iglicy.
Może to Cię zainteresuje:
 
OP
OP
krzycho94

krzycho94

Nowy użytkownik
Reakcje
18 0 0
#46
Do Świąt będę miał startówkę DCC ROCOwską multimaus i jeden dekoder. Od przyszłego roku będę sobie sukcesywnie dokupował dekodery.

Wybrałem sobie lokomotywownię 3-stanowiskową, wybór padł na Faller 194160. Przed sklejeniem chciałbym pomalować mury na czerwoną cegłę.

Posiadam dwie nastawnie: bramową piko 61802 "Neustadt" i piko 61822 "Zamkowa Góra". Chciałbym prosić o propozycje ich umiejscowienia. W załącznikach przedstawiam moje propozycje.

Mam jeszcze pytanie o napędy do zwrotnic. Jakie są propozycje?

Peron: chciałbym peron dość długi, maksymalna długość jaka wejdzie to 115cm. Niestety nie znalazłem takich długich peronów na sklepach. Chciałbym tutaj prosić o poradę.

Ps. W wolnych chwilach szutruje powolutku torowisko i maluje nie pomalowane fragmenty torów.
 

Załączniki

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.095 1 0
#47
Peron zrób sam. Zrobisz taki jak Ci pasuje. Sporo na forum wątków gdzie tworzone są perony od podstaw. Coś wybierzesz. To samo z napędami jak są fundusze bierzesz te najlepsze na rynku jak nie ma, robisz sam z siłowników zamka samochodu.
 
OP
OP
krzycho94

krzycho94

Nowy użytkownik
Reakcje
18 0 0
#48
Witam po dłuższej przerwie.
Pomysł z lokomotywownią fallera, o której pisałem nie wypalił ze względu na nieosiągalność produktu. Po dłuższych poszukiwaniach zdecydowałem zbudować lokomotywownię z elementów systemu Auhagen Baukasten. Budując lokomotywownię wzorowałem się na dawnej lokomotywowni w Siemianowicach Śląskich:

http://semaforek.tk/wiki/index.php/Plik:Siemianowice_Slaskie12.JPG
http://semaforek.tk/wiki/index.php/Plik:Siemianowice_Slaskie14.JPG

Wyszła 3-stanowiskowa, o długości pozwalającej zmieścić dwie Stonki lub dwie Siódemki jedna za drugą, a zatem w przyszłości może Jamnika :)
Dzisiaj doszła przesyłka z brakującymi ściankami, więc za niedługo złożę na stałe ściany i zacznę montaż.
Wewnątrz w planach mam umieszczenie jednego kanału, a także suwnicy.

Jestem w trakcie budowy peronu. Te czerwone płytki chodnikowe, które widać na zdjęciach, przemaluję razem z krawędziami na kolor szary.
Jeśli chodzi o dworzec, na 99% wybór padnie na dworzec Auhagen 11380 "Neupreussen". Przypomina on nieczynny już dworzec Katowice Murcki. Dworzec będzie doczepiany od boku na minimodule.
Proszę w tym miejscu o opinię w sprawie umieszczenia dworca, podziemnych wejść peronowych, zadaszenia i ewentualnej kładki.

Jak już wcześniej pisałem mam w planie umieszczenie dwóch nastawni. Prosiłbym o pomoc w rozmieszczeniu wewnątrz sprzętu. Moje propozycje znajdują się w zdjęciach.
Nastawnię bramową chcę oblepić kartonem z nadrukiem cegły, żeby przypominała np. tą z Gliwic lub Pyskowic. Jestem na etapie poszukiwań odpowiedniego kartonu. Ten z Auhagena ma zbyt dużą fakturę cegieł, muszę znaleźć coś z mniejszą fakturą.

Powoli widzę koniec szutrowania trzech pętli i nadejdzie czas na bocznice. I tu pojawia się pytanie. Co z bocznicami? Z tego co widziałem tory na bocznicach nie są szutrowane. Co wobec tego zastosować?
 

Załączniki

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.283 41 5
#50
Krzyśku, zdecyduj się :) Albo przejście podziemne, albo kładka nad torami. Takie połączenie jest co prawda, np.: w Szczecinie. Ale to duża stacja i ma specyficzny układ ze względu na położenie.
W Twoim przypadku taka kombinacja nie jest potrzebna, ani nie ma sensu. :)
 
OP
OP
krzycho94

krzycho94

Nowy użytkownik
Reakcje
18 0 0
#53
W Kołobrzegu też jest zarówno przejście podziemne jak i kładka, a nie jest to moim zdaniem bardzo duża stacja. :)
Na dzień dzisiejszy nie mam kładki, więc powiedzmy że zostaję tylko przy opcji przejść podziemnych. Czy ich umiejscowienie na planie jest dobre? Może wobec rezygnacji z kładki przesunąć przejścia bardziej w kierunku środka peronu? Coś takiego?
 

Załączniki

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.283 41 5
#54
Wyjścia z przejścia podziemnego na peronie muszą korespondować z przejściami na peronie dworcowym lub w samym dworcu. Gdzie je umieścisz, to już Twoja brocha. We wspomnianym Kołobrzegu przejście podziemne ma wyjście tylko z jednej strony, podobnie w Szczecinie. W BB nie pamiętam.
 

piterson

Znany użytkownik
BGM
Reakcje
61 0 0
#55
W Bielsku-Białej z dwóch stron - na ul. 3go Maja i na drugą stronę w kierunku CH Sfera.
Kładka ma tą przewagę, że prowadzi jeszcze nad ulicą 3 Maja - sorki od skrzyżowania przy dworcu - ul. Warszawską.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
436 8 0
#57
Z Conradem nie wiele zdziałasz. Obniżenie napięcia niewiele pomoże, a gdy będzie za niskie silnik nie będzie miał siły przełożyć iglicy.
Może to Cię zainteresuje:
A wg kolegi krzys. to "słabe" jest za opinię Conrada czy przykład sterowania serwomechanizmem.
Może jakiś argument? Bo "słabe" to trochę za mało.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
B
Planuję 14
Planuję 64
Planuję 117
Planuję 272
Planuję 31

Podobne wątki