• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0 (1:87) makieta 1,4x2,5m - początek

slavko1111

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 1 0
#1
Witam mam na imię Sławek i od dłuższego czasu interesuje mnie budowa własnej makiety , niestety nie mam za dużo miejsca więc wymiar nie może przekroczyć podanych w tytule .Ma to być makieta dla zabawy , dlatego nie określę epoki ale na pewno tylko tabor PKP .Na makiecie chciałbym aby znalazła się stacja +magazyn towarowy i obowiązkowo obrotnica z lokomotywownią wachlarzową .Sporządziłem sobie planik i prosiłbym o weryfikację , uwagi ,spostrzeżenia , gdyż nie mam takiego doświadczenia jak wielu siedzących tu na forum kolegów i koleżanek projekt.jpg
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
327 2 0
#2
Koleżnanek mamy tu dość niewiele, choć znajdzie się kilka ;)
To ja zaproponuję coś takiego. U Ciebie brak przede wszystkim wyróżnionej stacji.
Zastanów się czy podołasz tak ogromnemu projektowi. Nie tylko finansowo, ale i czasowo i min. techniczne ;)
1. Duży plan, obrotnica.JPG
 
OP
OP
slavko1111

slavko1111

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 1 0
#3
Najgorzej będzie z czasem ale nie od projekt2.jpg razu Rzym zbudowano , najlepsza frajda jest zobaczyć końcowy efekt , a czym dłużej mi to zajmie radość będzie tym większa ,co do reszty to 99% torowiska już posiadam ,oprócz tego kilka składów ,sterowanie i kilka budynków i trochę zieleni ,resztę stopniowo będę uzupełniał , a co do spraw technicznych to będzie kilka problemów na pewno ,ale liczę tu na samozaparcie i pomoc kolegów
Troszke mi się nudziło i wprowadziłem kilka zmian do projektu , ale jeszcze nie zdecydowałem się na końcowy efekt , z doświadczenia wiem że lepiej zrobić coś raz a porządnie i dlatego liczę na waszą pomoc
Dodam że tory z których będzie zjazd do obrotnicy tuż za rozjazdem będą wchodzić do tunelu(zaznaczony na planie ) ,natomiast te 2 następne szlaki będą wyżej i na górze tunelu planuję jakiś mały przystanek lub coś podobnego
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
327 2 0
#4
No właśnie raz a porządnie...
Na twojej makiecie po prostu łagodnie mówiąc. panuje bałagan. Rozumiem chęć zabawy, więc przepisów kolejowych się nie trzymamy. Mimo wszystko wartałoby choć wyszczególnić stację, jako miejsce krzyżowania, zatrzymywania się pociągów itp. Zobacz ile musisz się namanewrować żeby dojechać z lokomotwni do stacji. (blokowanie bocznicy, zajęcie wew. okręgu, zablokowanie magazynu na stacji i samej stacji) Może na początku to fajna zabawa, ale potem stanie się to nieco uciążliwe. Jak jeszcze raz spojrzysz na plan to zauważysz że niezależnie może się poruszać... tylko jeden pociąg. Nie mówiąc już o tym że rozjazdy są wszędzie, byle być, i o tym że do lokomotywni prowadzi tylko jeden tor. Lokomotywnia poza tym nie jest tylko miejscem "garażowania" lokomotyw, ale też ich oporządzania, uzupełniania paliwa, wody, węgla, piaskowania, czyszczenia itp. Tak więc utrudni Ci to znacznie zabawę. Proponuję przejść na mój plan, oczywiście z poprawkami dostosowując go do Twoich konkretnych potrzeb.

Założeniem jest dwutorowa linia, stacja z lokomotywnią i magazynem. Do tego jest jeszcze rozbudowana bocznica szlakowa obsługująca dwa zakłady. Nieczytelności może dodają rozjazdy łukowe, która zaoszczędzają miejsce, ale schemat jest prosty nawiązujący do prawdziwej kolei.
 
OP
OP
slavko1111

slavko1111

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 1 0
#5
Na pewno masz rację na początku fajna zabawa ,później może się to stać nieco uciążliwe ,plan swój budowałem pod posiadane tory , mam dużo rozjazdów wr i wl piko natomiast mam tylko 3 łukowe rozjazdy i dlatego też modyfikując plan uwzględniam tory które już posiadam , chciałbym uniknąć sprzedawania i kupowania nowych.Oczywiście twój plan mnie również wydaje się lepszy i może jest jakaś alternatywa , która sprawi że układ torów będzie dobry , przy jak najmniejszych zmianach .Oczywiście rozważam dokupienie jakiś torów bo jak wcześniej pisałem buduję po to by mieć frajdę a nie po jakimś czasie wkurzać sięże muszę zrobić kilka kółek by wjechać na stację
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
#6
Zgadzam się z Paparazzi, nie po raz pierwszy zresztą. Bałaganik. Nie wyszczególniona stacja, nie wyszczególniony nawet szlak. Generalnie, robimy tak: 1. Planujemy, 2. Konsultujemy, 3. Upewniamy się, 4 Kupujemy, 5. Budujemy.
Spróbuj do sprawy podejść od początku, aby później do niego nie wracać i nie tracić kasy.
Makieta do zabawy też musi być w miarę przemyślana, aby zabawa była zabawą, a nie stresem.
;)
I Paparazzi i ja służymy pomocą :) Pewnie inni koledzy z forum również :)
 

MaRoco

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#7
Sławek, oferuję Ci wymianę rozjazdów prostych na łukowe (jak widzę to jest Piko A-Gleis), jeśli będzie taka potrzeba. Tak jak koledzy piszą, przepracuj porządnie etap planowania, żeby później nie było zniechęcenia.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
#8
Planowanie makiety to najważniejsza sprawa przy jej budowie,bo jak projekt będzie do niczego to nic ani nikt nie pomoże.
Planowałem swoją makietę dość długo (ponad 1,5 roku) a i tak nie ustrzegłem się błędów.Wszystko do siebie pasuje ,elektryka,
mimo że analogowa,działa jak trzeba,nawet znalazło się na nią nowe większe miejsce.Co z tego jeżeli z powodu niewielkiego
błędu popełnionego przy planowaniu nie opłaca się przenieść makiety ze starego miejsca do nowego. Wiązało by się to ze zbyt
dużymi przeróbkami.Jak widać z przykładu planować należy spokojnie i rozważnie,przewidując każdą ewentualność żeby potem nie
mieć do siebie pretensji za popełnione błędy.Najdłuższy nawet czas poświęcony na planowanie nie jest czasem straconym,kiedyś
na pewno zaprocentuje.Planuj powoli,czytaj uważnie rady kolegów ,analizuj je i wyciągaj wnioski.Ktoś kiedyś powiedział że trzeba się
uczyć na błędach,ale jeszcze lepiej uczyć się na cudzych błędach.
 

JohnyTRS

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
291 1 0
#9
Sławek, popatrz na ten plan i zobaczysz, że jeżeli szlak na górze będzie na innym poziomie niż stacja na dole, to będziesz miał na pewno dwa nieciekawe rzeczy:
a) ostre podjazdy i zjazdy
lub b): rozjazdy na takim podjeździe / zjeździe.

Jeżeli masz już zakupione tory, to sprawdź łopatologicznie, jak będzie to wyglądać. Karykaturalnie, nawet jak na tort. Może lepiej będzie, jak górne zewnętrzne tory dasz na zwykłym poziomie, ale w tunelu, natomiast stację towarową oraz lokomotywownię umieścisz ponad? Dzięki temu będziesz miał więcej miejsca na te elementy, które są na obecnym planie umieszczone nieoperatywnie.

Poniżej moja bardzo luźna propozycja. Jest to tylko paintowy obrazek, więc nie jest niestety zachowana geometria Piko A-Gleis. Przeniesienie lokomotywowni ponad tory w tunelu spowoduje, że wylecą łuki R1, które widzę na wewnętrznej pętli. Jak za tymi torami ma być umieszczona lokomotywownia wachlarzowa (pewnia dla wieloosiowych parowozów), to marnie widzę ich los, przejeżdzających przez R1.

Na tym planie Stacja towarowa jest przesadnie rozbudowana, ale pokazuje, co możesz osiągnąć na tej powierzchni. Wadą tego planu jest duże skupisko rozjazdów przy głowicy stacji towarowej - tam jest przecież podjazd. Dlatego druga moja propozycja brzmi: Zastosuj trzy poziomy, przy czym poziom dolnej stacji będzie poziomem pośrednim pomiędzy dwoma innymi, przez co podjazdy będą inaczej rozplanowane.

EDIT: na planie jest mały błąd, ignoruj zielony tor przy dolnej stacji :)

slavko.jpg
 
OP
OP
slavko1111

slavko1111

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 1 0
#10
Sławek, popatrz na ten plan i zobaczysz, że jeżeli szlak na górze będzie na innym poziomie niż stacja na dole, to będziesz miał na pewno dwa nieciekawe rzeczy:
a) ostre podjazdy i zjazdy
lub b): rozjazdy na takim podjeździe / zjeździe.

Jeżeli masz już zakupione tory, to sprawdź łopatologicznie, jak będzie to wyglądać. Karykaturalnie, nawet jak na tort. Może lepiej będzie, jak górne zewnętrzne tory dasz na zwykłym poziomie, ale w tunelu, natomiast stację towarową oraz lokomotywownię umieścisz ponad? Dzięki temu będziesz miał więcej miejsca na te elementy, które są na obecnym planie umieszczone nieoperatywnie.

Poniżej moja bardzo luźna propozycja. Jest to tylko paintowy obrazek, więc nie jest niestety zachowana geometria Piko A-Gleis. Przeniesienie lokomotywowni ponad tory w tunelu spowoduje, że wylecą łuki R1, które widzę na wewnętrznej pętli. Jak za tymi torami ma być umieszczona lokomotywownia wachlarzowa (pewnia dla wieloosiowych parowozów), to marnie widzę ich los, przejeżdzających przez R1.

Na tym planie Stacja towarowa jest przesadnie rozbudowana, ale pokazuje, co możesz osiągnąć na tej powierzchni. Wadą tego planu jest duże skupisko rozjazdów przy głowicy stacji towarowej - tam jest przecież podjazd. Dlatego druga moja propozycja brzmi: Zastosuj trzy poziomy, przy czym poziom dolnej stacji będzie poziomem pośrednim pomiędzy dwoma innymi, przez co podjazdy będą inaczej rozplanowane.

EDIT: na planie jest mały błąd, ignoruj zielony tor przy dolnej stacji :)

Zobacz załącznik 64290
bardzo spodobał mi się twój układ i nie trzeba zbyt dużo poprawiać , co do łuków r1 ,to wiem że niektóre parowozy mają z nim problem , ale niestety na dzień dzisiejszy nie posiadam ani jednego ze względu że po prostu za nimi nie przepadam , ale kto wie może kiedyś będą tylko one mi się podobały i wówczas będzie problem z przejazdem .Mam nadzieję że tak dobrze będzie to wszystko wyglądało przy użyciu torów A-gleis jak rozrysowałeś to w poincie .Co do torów zostały zakupione już jakiś czas temu służyły do zabawy z moim synem ,były rozkładane na podłodze ,teraz przyszedł czas na makietę i chciałbym je wykorzystać .Dopiero po decyzji planów dotyczących makiety zakupiłem obrotnicę i kilka krótszych i dłuższych torów prostych.Co do trzech poziomów taki plan miałem od samego początku , by na jak najkrótszym odcinku zrobić podjazd czy zjazd.Jak tylko znajdę chwilkę wprowadzam zmiany i umieszczę go na forum do oceny
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#11
Fajnie, ale troche nielogiczne jest to wąskie gardło w tunelu po lewej. Ja proponuję połączenie pomysłu kolegi Paparazziego z ostatnim projektem Johny'ego: linia dwutorowa wg projektu Paparazziego na całej długości + trzeci tor odchodzący od stacji w lewo po wewnętrznej do lokomotywowni wg pomysłu Johny'ego na wyższym poziomie. Na rysunku swoje propozycje zaznaczyłem na niebiesko. Oczywiście to tylko szkic, który trzeba sprawdzić w skali.

slavko.jpg
 
OP
OP
slavko1111

slavko1111

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 1 0
#12
niestety chyba moje plany dotyczące makiety bedzie trzeba odłożyć na dłuższy czas , pokój w którym miałem się bawić nieoczekiwanie zajmie nowy członek rodziny -oczywiście szczęście jest ogromne ,ale plany dotyczące makiety odkładam .Ale na pocieszenie zbuduje sobie dioramę ,dysponuję miejscem 110cm-120cm x 200-220cm .Może ktoś z kolegów ma jakiś gotowy projekt jakiejś ciekawej dioramy wraz z obrotnicą w przybliżonych rozmiarach ?
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
#13
A co Ty będziesz stawiać na tej dioramie? Same lokomotywy, czy wagony, czy i jedno i drugie?
Obrotnica zajmie Ci pół dioramy. Jeśli będą tam tylko loki, to jakie? Parowozy, diesle, elektrowozy?
Pytam, bo dla każdej epoki, dla każdego rodzaju lokomotywy, teren lokomotywowni wygląda inaczej.
A jeśli masz do dyspozycji 2m długości, to może wykorzystać to na prezentację całych składów pociągów, wtedy obrotnica trochę by przeszkadzała.
Pomyśl, co chcesz mieć na tej dioramie i do czego ma służyć, a będzie Ci łatwiej ją zaprojektować, a nam pomóc Tobie :)

PS. Na upartego i na takim kawalątku można zrobić makietkę, ale niestety z łukami tramwajowymi. Lub w mniejszej skali :)
 
OP
OP
slavko1111

slavko1111

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 1 0
#14
obrotnica musi być bo właśnie wczoraj stałem się szczęsliwym posiadaczem obrotnicy Roco . Ma to być przede wszystkim diorama infrastruktury kolejowej ,czyli obrotnica ,lokomotywownia wachlarzowa , stanowisko nawęglania itp

Na dioramie będą znajdować się głównie loki spalinowe i ewentualnie parowozy, może jakiś skład wagonów towarowych na jakiejś bocznicy , reszta będzie stać w gablocie i co jakiś czas podmianka loków .Jeśli chodzi o epokę to jak dla mnie to bez znaczenia , bo to ma być dioramka by cieszyła oko i dla mojej zabawy , natomiast tabor to głównie , o ile nie wyłącznie PKP .
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
#15
Myślę, że możesz oprzeć się na planie torowym kolegi archico, jeśli wyrazi zgodę. W wątku o parowozowni w skali 0 jest piękny plan, który możesz potraktować, jako bazę.
http://forum.modelarstwo.info/threads/parowozownia-w-skali-0.13021/
Poza tym, wujek Google Twoim przyjacielem :)

Jeśli chcesz mieć głównie diesle, to stacja tankowania takowych byłaby niezbędna ;)
Nawet jeśli epoka nie ma dla Ciebie znaczenia - powinna mieć, kiedy już ją wybierzesz. Żeby dopasować odpowiednią infrastrukturę i jej stan.
 
OP
OP
slavko1111

slavko1111

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 1 0
#18
za późno za dużo wydałem na obrotnicę i torowisko ,by teraz pozbywać się tego i dosyć stracić ,postaram się stworzyć jakiś układ z tych torów co już posiadam ,będę wdzięczny za jakieś podpowiedzi sugestie ,może jakiś planik
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
B
Planuję 14
Planuję 64
Planuję 117
Planuję 272
Planuję 31

Podobne wątki