• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Magazyny i punkty przeładunkowe

Gała

Użytkownik
Reakcje
1 0 0
#1
Witam szanownych kolegów.

Poszukuję informacji nt. dużych magazynów przeładunkowych. Dużych ma oznaczać większe niż są do kupienia w sklepach modelarskich. Co do lat to chodzi o budynki z epoki IV.
 
OP
OP
Gała

Gała

Użytkownik
Reakcje
1 0 0
#8
Witam. Posiada ktoś wiedzę, zdjęcia i słowa nt. infrastruktury na bocznicach? Chodzi o rozmieszczenie budynków urządzeń itp. w magazynach, składach metali i innych punktach przeładunkowych??
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
408 5 3
#9
"Bocznice kolejowe normalnotorowe" Wincenty Grobicki, Wydawnictwa Komunikacyjne 1954.

Tu można co nieco znaleźć ciekawego, aczkolwiek w żaden sposób nie wyczerpuje tematu.

A co Cię konkretnie interesuje? Jeżeli chcesz zrobić bocznicę na torcie czy modułach, to jakiś istniejący układ można zaadaptować odpowiednio do potrzeb. Napisz konkretnie, to może uda się coś pomóc :).
 
OP
OP
Gała

Gała

Użytkownik
Reakcje
1 0 0
#10
Projekt mam, i mniej więcej zastanowiłem sie jak można zaadoptować poszczególne tory. Tor 1 i 2 są to tory do postoju i oblotu składu. W założeniach tor nr 3 będzie obsługiwał skład opału, tor, nr 4 magazyn przeładunkowy a tor nr 5 magazyn stali. Poniżej przedstawiam plan modułów z układem torowym
 

Załączniki

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
408 5 3
#11
Witam. Przysiadłem trochę i mam coś do zaproponowania plus parę słów komentarza.

1. Wersja pierwsza.




PHS = Przedsiębiorstwo Handlu Spożywczego, czyli magazyn przeładunkowy.
OPHWiO = Okręgowe Przedsiębiorstwo Handlu Węglem i Opałem.
Centrostal, nazwa mówi sama za siebie.

Założenia: niewielki zespół bocznic na przedmieściach "powiatowego" miasteczka w pewnym oddaleniu od stacji kolejowej. Obsługa bocznic lokomotywą obsługującą manewry na stacji lub lokomotywą od pociągu zdawczego na linii. Sortowanie wagonów na stacji w "mieście".

W zaproponowanym przez ciebie schemacie będą problemy z podstawianiem wagonów na bocznicę PHS. Przy kilku wagonach zachodzi konieczność wjazdu na bocznicę składu stali. Żeby tego uniknąć i wykorzystać pełną długość toru do czynności manerwowych wstawiłem rozjazd krzyżowy podwójny i dodatkowy tor (nr 103). Pozwala to na pozostawienie składu stali na pierwszym segmencie.
Sam skład z uwagi na swoją wielkość wyposażyłbym tylko w nieduży budynek administracyjny i stróżówkę na wjeździe.Produkty składowane na placu pod chmurką. Rozładunek wagonów za pomocą żurawia na podwoziu samochodowym. Ewentualnie można pokusić się o niewielką suwnicę.
Na terenie PHS nieduży parterowy magazyn, zaspokajający całkowicie potrzeby niedużego miasta, do tego stróżówka przy wjeździe, reszta rzeczy nas nie interesuje, bo jest poza segmentem.
Bocznica do składu opału - przy wjeździe budynek łączący funkcje administracyjne i stróżówki. Z boku placu waga wozowa. Tor nr 104 przy placu można śmiało wydłużyć w stronę zachodnią aż pod rozjazd 103 i można go dosunąć w stronę toru nr 102, będzie więcej miejsca na plac składowy.
Układ dróg to tylko luźna propozycja bez wnikania w ich geometrię itp.
Ponadto na północnych skrajach segmentów 2, 3 i 6 przydałoby się zaimitować fragmentu lasu czy rzeki lub drogę, które determinują rozkład torów bocznicy po jednej tylko stronie.

Układ torowy jest dość szczupły, więc tory nr 101 i 102 pełnią jednocześnie rolę torów przyjazdowych, odjazdowych i komunikacyjnych w zależności od zajętości. Bocznica Centrostalu usytuowana dość niefortunnie co skomplikuje manewry - obsługa "z włosem", a PHS i OPHWiO "pod włos". Ale jak się trochę pokombinuje to spokojnie da sie podstawić i zabrać z niej wagony. Dużo zabawy będzie przy tym. :D
Dlatego też proponuję małą modyfikację, czyli...

2. Wersja druga.




Przeniosłem bocznicę do Centrostalu na segment 2 i 3. Znika rozjazd krzyżowy ale dochodzi dodatkowy rozjazd zwyczajny. Obsługa wszystkich trzech bocznic odbywa się w ten sam sposób. Minusem jest częściowe ucięcie terenu dostępnego na zaaranżowanie zakładu. Wolne pole na segmencie 1 można wykorzystać pod zakład nie posiadający bocznicy kolejowej, albo na jakąś bazę transportową.

3. Wersja trzecia, czyli lecimy po całości.




Założenia: obsługa zespołu bocznic własnym środkiem trakcyjnym (lokomotywa). Podstawianie wagonów na tory zdawczo odbiorcze lokomotywą PKP.

W rybce przyjazdowo-odjazdowej doszedł dodatkowy tor.
Tor 103 - tor odbiorczy, tor 101 - tor zdawczy, tor 102 - tor komunikacyjny.
Dodałem drugi tor i powiększyłem magazyn na bocznicy PHS. Na segmencie 1 dodatkowy tor do lokogarażu, którego właścicielem jest posiadacz największej bocznicy czyli PHS. Obsługa bocznic Centrostalu i składu węgla przez lokomotywkę na podstawie stosownych umów :) .
W przypadku gdyby na bocznicy PHS nadawano duże ilości przesyłek wagonowych, można się pokusić o wykonanie dodatkowego toru z wagą wagonową.
Do wykorzystania wolne pole na sagmencie 1.

Wszystko to co powyżej to tylko "propozycja podania", można to śmiało modyfikować w granicach rozsądku tak aby było zbliżone do tego, co można było ujrzeć w rzeczywistości.
 

Załączniki

OP
OP
Gała

Gała

Użytkownik
Reakcje
1 0 0
#12
A więc tak:
propozycja nr 3 odpada ze względu na zbyt duży rozmach finansowy. W propozycji 2 nie przekonuje mnie duże natężenie torów na drugim i trzecim segmencie co powoduje, że pierwsza skrzynka jest "goła". Najbardziej przemawia do mnie włączenie rozjazdu podwójnego krzyżowego r 104. Przesuwając tor 103 na równo z torem 106 jest mozliwość umieszczenia na torze 101 garażu dla lokomotywy manewrowej.
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
408 5 3
#13
Propozycja nr 2 jest korzystniejsza pod względem eksploatacyjnym bocznicy. Wszystkie operacje manewrowe odbywają się pod włos. Natłok torów i rozjazdów nie powinien przeszkadzać, takie sytuacje były na porządku dziennym. I jak pisałem wolną przestrzeń na skrzynce 1 można zagospodarować lokalizując tam zakład nie posiadający bocznicy. A samotny tor wyciągowy jest czymś naturalnym.

Jeżeli jednak bardziej do ciebie przemawia układ nr 1, to proponuję go tak pozostawić. Lokogaraż na końcu toru wyciągowego ograniczy jego długość. Poza tym nie spotkałem się z takim rozwiązaniem. Do szopy prowadzi zazwyczaj osobny krótki tor. Ponadto przy takim małym układzie wystarczy obsługa lokomotywą z "zewnątrz", więc szopa odpada.

W układzie nr 1 przy jednoczesnej obsłudze wszystkich 3 zakładów należałoby wykonać następujące czynności manewrowe:
1. Wjazd składu na tor nr 101, odczepienie lokomotywy.
2. Zebranie próżnych wagonów z bocznicy PHS i składu węgla i przetoczenie ich na tor nr 102.
3. Podstawienie ładownych wagonów na bocznicę PHS i skład węgla z toru nr 101 przy jednoczesnym podciągnięciu ładownych wagonów zadysponowanych na bocznicę Centrostalu jak najbliżej rozjazdu 103.
4. Przetoczenie próżnych wagonów z bocznicy składu stali z toru 103 na tor 101 za rozjazd 104.
5. Zepchnięcie próżnych wagonów z PHS i OPHWiO poza rozjazd 101 i wciągnięcie na tor 101.
6. Zepchnięcie ładownych wagonów na bocznicę Centrostalu.
7. Zabranie próżnych wagonów z toru 101, przejazd torem 102 za rozjazd 101 i dołączenie ich do składu próżnych wagonów zebranych wcześniej z pozostałych dwóch bocznic.
8. Odjazd składu z toru 101 do stacji obsługującej.
Wszystko to oczywiście przy założeniu, że ze stacji wagony przyjadą już uporządkowane w kolejności odpowiedniej do podstawiania na bocznice.

Uprościć to trochę można przez dodanie 3 toru jak w propozycji nr 3 - tor przyjazdowy, tor odjazdowy i tor komunikacyjny, do oblotu skład. Wtedy również można sortować wagony na tej grupie torów, ze stacji skład może przyjechać z wagonami w kolejności dowolnej.

Ewentualnie można zastrzec w regulaminie technicznym bocznicy, że obsługa toru do Centrostalu odbywa się w innych godzinach niż obsługa torów składu węgla i magazynu ;) .

To tyle narazie z moich drobnych sugestii. W zasadzie plan nr 1 jest jak najbardziej poprawny i daje sporo dodatkowej zabawy a między innymi o to w tym wszystkim chodzi :D .
 
OP
OP
Gała

Gała

Użytkownik
Reakcje
1 0 0
#14
Pół dnia główkowałem o prowizorycznie przedstawiałem sobie manewry i doszedłem do wniosku że w tej drugiej propozycji manewry odbywają sie prościej niż w pierwszej propozycji. Teraz musiałbym sobie zaprojektować jak wygląda sprawa torowiska na drugiej skrzynce przy tych układach. Powoli zbieram już na tory więc mam jeszcze trochę czasu
 
OP
OP
Gała

Gała

Użytkownik
Reakcje
1 0 0
#15
Zrobiłem dzisiaj dwa plany i takie cos mi wyszło. Przy propozycji nr 2 powiększyłem segment 3 co daje mi troche więcej miejsca dla zabudowy oraz koszt finansowy się zdecydowanie zmniejszy po zakupieniu rozjazdów do samodzielnego montażu :)
 

Załączniki

OP
OP
Gała

Gała

Użytkownik
Reakcje
1 0 0
#20
Przedstawiam kilka zdjęć szkieletu magazynu handlowego. Jak na razie jego wymiary wynoszą 505x250(220 bez rampy kolejowej)x120. Zostanie dostawiona jeszcze jedna część magazynowa z pomieszczeniami biurowymi i socjalnymi. Całość jest wykonana z tektury o grubości 3mm( po przeliczeniu odpowiada grubości pustaka 240 mm i izolacji ze styropianu 20mm). Dach zamierzam wykonać również z tektury i pokryć imitacją papy. To narazie tyle :)
 

Załączniki