• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Poradnik Märklin - wszystko o kolejkach z "trzecią szyną"

B

bobby74

Gość
W ub. roku Maerklin wypuścił nową serię dekoderów. Opis tu: http://www.maerklin.de/fileadmin/media/produkte/Neuheiten/Leitfaden_online_E.pdf

Czy ktoś je ma i może napisać, jak się sprawują?
Jeszcze nie, bo ostatnio rządziło u mnie ESU :)
Opinie na forach są bardzo dobre - wyśmienite właściwości jezdne na niskich prędkościach, funkcja autodostrojenia dekodera do loka działa naprawdę bez zarzutu, w dekoderach z dźwiękiem lepsza jakość dźwięku no i DCC czyli nawet w polskiej stonce do zastosowania ;)
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
Mam jeszcze pytanie do znawców Maerklina. W innym wątku dyskutowaliśmy o pewnym problemie z zasilaczami i centralkami Roco DCC, który przyczyniał się do spalenia dekodera jeśli napięcie z zasilacza (w efekcie w torach) wyniosło >18V, np. wskutek jego wady. Czy dekodery Maerklina są zabezpieczone na wypadek wzrostu napięcia nawet >30V (to napięcie "przepięcia" w analogu AC Maerklina do wybierania innego kierunku jazdy jak się dowiedzieliśmy z wpisów powyżej)? Czy komuś przydarzyło się spalenie dekodera Maerklina i mógłby opisać w jakich okolicznościach to się stało -- oczywiście pomijając ewidentne błędy w obsłudze zestawu? Czy centralki Maerklina mają jakąś stabilizację napięcia wychodzącego na tory, by nie spalić dekoderów przy nadmiernym jego wzroście?
 
B

bobby74

Gość
Mam jeszcze pytanie do znawców Maerklina. W innym wątku dyskutowaliśmy o pewnym problemie z zasilaczami i centralkami Roco DCC, który przyczyniał się do spalenia dekodera jeśli napięcie z zasilacza (w efekcie w torach) wyniosło >18V, np. wskutek jego wady. Czy dekodery Maerklina są zabezpieczone na wypadek wzrostu napięcia nawet >30V (to napięcie "przepięcia" w analogu AC Maerklina do wybierania innego kierunku jazdy jak się dowiedzieliśmy z wpisów powyżej)? Czy komuś przydarzyło się spalenie dekodera Maerklina i mógłby opisać w jakich okolicznościach to się stało -- oczywiście pomijając ewidentne błędy w obsłudze zestawu? Czy centralki Maerklina mają jakąś stabilizację napięcia wychodzącego na tory, by nie spalić dekoderów przy nadmiernym jego wzroście?
Przykro mi, ale nie mam pojęcia. Natomiast generalnie napięcie w torach Märklina jest wyższe niż w DC od Roco, Piko i kogo tam jeszcze.

IMG_6535.JPG
 
Reakcje
10 0 0
Dekodery dla Marklina są produkowane tak by pracowały w analogu czyli w przedziale napięcia 16-24 v i cyfrowo z napięciem 18V. Raczej trzeba unikać łączenia analogu i cyfry na jednym torowisku.
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
Dekodery dla Marklina są produkowane tak by pracowały w analogu czyli w przedziale napięcia 16-24 v i cyfrowo z napięciem 18V. Raczej trzeba unikać łączenia analogu i cyfry na jednym torowisku.
Czyli u Kol. PKPLokFührer występuje ciut za wysokie napięcie w systemie sterowania.

A jak wygląda sprawa "przepięcia" 30V w analogu, by przełączyć kierunek obrotów silnika? Rozumiem, że dekodery Maerklina muszą to znosić. Czyżby były zabezpieczone do ok. 35-40V?
 
Reakcje
10 0 0
Oficjalnie napięcie zmiany kierunku jazdy to 24 V . Transformatory Marklina nie prostują prądu. W środku jest transformator na 16V i odgałęźnikiem na 24V. Dekodery tak samo pracują w analogu jak i cyfrze. Tylko w analogu sterują silnikiem i zmieniają oświetlenie w zależności od kierunku jazdy i nic więcej nie robią. Jeśli znoszą takie warunki pracy to muszą mieć zabezpieczenie.
 
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
1.949 24 8
Na żadne z powyższych pytań nie potrafię odpowiedzieć.
Za to jutro rano mają być opublikowane nowości Märklina 2016 - w tym nowa Central Station 3 z obsługą 32 funkcji dekodera, nowym interfejsem użytkownika itd. Ciekawe, czy coś z polskiego taboru będzie.
Więcej szczegółów jutro na maerklin.de.
Dziękuję za informacje. słyszałem, że ma być nowe CS i na nie właśnie czekam. Podobno ma być lepsze i tańsze od poprzedniego :). Zerkne wieczorem na ich stronę, ale gdybyś coś miał wcześniej to proszę o linka. Pytałem o te sygnały, bo są w pełni zautomatyzowane i łatwe do montażu oraz obsługi. . . . . . wadą oczywiście jest cena. Kiedyś na targach widziałem zwykle, które ' wydaje mi sie - były podłączone do dekodera "zbiorczego ?
[DOUBLEPOST=1452786892][/DOUBLEPOST]Może jest jakiś tańsze rozwiązanie, które znacie i nie jest trudne dla kogoś kto nie zna się na elektronice.
 
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
1.949 24 8
Dziękuję zaraz spróbuję.
[DOUBLEPOST=1452788016][/DOUBLEPOST]Sprawdzę wieczorem, bo jestem w podróży i podglądam forum na telefonie.
 
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
1.949 24 8
Widzę , ze CS3 wyglada dość niezłe i teraz muszę się wczytać czym się różni wersja z plusem . Z naszych torów nic nowego, bo jest tylko zestaw CTL Logistic, który był także w ubiegłym roku, wiec nie jest to specjalnie jakaś nowość.
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
Koledzy, w kat. Maerklina i Trixa na 2016 r. pojawiły się zdjęcia centralek MS w kolorze grafitowym - takim jak CS3/CS3+. Maerklin 60657 i Trix 66955. Czy to jakaś nowa wersja, czy stara w nowej obudowie?
 
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
1.949 24 8
Nie mamy co narzekać :) w końcu jest nowa CS3 i do tego odświeżona CS2. Myślę, ze to raczej tylko nowa obudowa, ale jeszcze się w to nie wczytałem. Chyba nikt z nas nie liczył na PKP ;), ale może kiedyś pojawi się coś chociaż w sekcji z wagonami?
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
Ponawiam pytanie, bo nikt nie odpisał: czy Koledzy-spece od Maerklina mogą podać, czy w analogowym Maerklinie występowały jakieś problemy z tworzeniem pętli zwrotnej? Czy zdarzały się zwarcia na rozjeździe? Maerklin tym zawsze królował nad analogiem DC, że obie szyny (zewnętrzne) były zwarte, więc przy pętli nie powinno być problemów. Ale chciałbym usłyszeć, jak to wyglądało w praktyce?
 
B

bobby74

Gość
Ponawiam pytanie, bo nikt nie odpisał: czy Koledzy-spece od Maerklina mogą podać, czy w analogowym Maerklinie występowały jakieś problemy z tworzeniem pętli zwrotnej? Czy zdarzały się zwarcia na rozjeździe? Maerklin tym zawsze królował nad analogiem DC, że obie szyny (zewnętrzne) były zwarte, więc przy pętli nie powinno być problemów. Ale chciałbym usłyszeć, jak to wyglądało w praktyce?
Nie mam pojęcia... Nawet nie wiem co masz na myśli pisząc pętla zwrotna.:)
Może dlatego, że ja budowlaniec jestem :eek:
 

Podobne wątki