• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Poradnik Märklin - wszystko o kolejkach z "trzecią szyną"

OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
1.949 24 8
Koledzy, czy ktos z Was nabyl juz moze model loco Eu07 firmy SM i dostosowal do Maerklina? Ten model jest podobno wielosystemowy i wystarczy tylko dolozyc ploze oraz przestawic cos w srodku lokomotywy? Przymierzam sie do zakupu, ale nie umialem nigdzie znalezc odpowiedzi Na pytanie jaka ploze nalezy tam doczepic? Jak wszyscy wiemy Maerklin w swojej ofercie posiada kilka rodzajow, ktore troche sie od siebie roznia i dobrze byloby zamowic dokladnia taka, jaka pasuje. Zwrocilem sie z tym pytaniem do SM, ale nie umieli mi na nie odpowiedziec?
Drugie moje pytanie dotyczy SM42 firmy Piko, o ktorej mozliwosci przerobienia na system AC dla odmiany przeczytalem w czasopismie Modelarstwo Kolejowe. To juz podobno wymaga troche wiekszej przerobki, ale autor artykulu twierdzil, ze jest to dosc proste, nawet dla kogos bez wiekszego doswiadczenia w tych sprawach?
Ciekaw jestem czy ktos z Was mial podobne doswiadczenia?
 

jafrap

Znany użytkownik
Reakcje
8 0 0
Koledzy, miałem was zapytać co was pociąga w systemie Marklina ale wyjaśnienie hugwy chyba wszystko mi powiedziało:

System trzyszynowy był pierwszy. Silniki na prąd przemienny z punktu widzenia ówczesnej technologii były łatwiejsze w produkcji w miniaturowych (na tamte czasy) wersjach. Realizm był umowny. Działające sprzęgi śrubowe, zderzaki, otwierane drzwi były ważniejsze niż odwzorowanie detali w konkretnej skali, wszystkim zupełnie wystarczało ogólne wrażenie.
Trzecia szyna była raczej koniecznością zważywszy na to że modele były całkowicie metalowe.
Rozumiem, że ktoś ma sentyment, ale ja osobiście gdybym miał wybierać tu i teraz, nie kupiłbym Marklina. Nie podobają mi się te toporne ślizgi pod modelami i te wypustki na torze... ale jak to się mówi - wszystko jest dla ludzi :)
 
Ostatnio edytowane:

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
Koledzy, miałem was zapytać co was pociąga w systemie Marklina ale wyjaśnienie hugwy chyba wszystko mi powiedziało:

Rozumiem, że ktoś ma sentyment, ale ja osobiście gdybym miał wybierać tu i teraz, nie kupiłbym Marklina. Nie podobają mi się te toporne ślizgi pod modelami i te wypustki na torze... ale jak to się mówi - wszystko jest dla ludzi :)
Jeśli dobrze się zorientowałem, to Maerklin 1 też działa w systemie cyfrowym AC, ale jest 2-szynowy, a nie 3-szynowy.
 

jacekplacek

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 2
Zawsze jest to "dreileiter", czyli trzy szyny lub dwie + tzw. "Pukos", czyli grzybki.
Nieprawdą jest jakoby...........
Marklin w skali 1 (1:32) i w skali Z (1:220) działa w systemie dwuszynowym ( nie ma ani trzeciej szyny, ani "grzybków").
Aby było jeszcze ciekawiej w skali 1 (1:32) działa w AC ( prąd przemienny) lub cyfrowo. A w skali Z (1:220) działa na prąd stały bądź cyfrowo.
Moim skromnym zdaniem "miłość" Marklina do trzeciej szyny w H0, sporo mu zaszkodziła. Próbowali ratować się najpierw HAMO, potem Trixem, ale nie wszystkie modele ukazują się równolegle.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
10 0 0
Jednak mimo wad niektórych Marklina ,nie zamienię go na ,żaden inny system. Jak się dobrze dobierze płozę to można ją ładnie zamaskować między kołami tak ,że jej nie widać. Tak zwane grzybki przy torach typu K są prawie niewidoczne. To teraz niech mi ktoś z innego systemu bezboleśnie zrobi pętle ,nie da się. To oczywiście ,żadna złośliwość tak mi to przyszło do głowy. A wiecie ,że grzybki można zastąpić płaską blachą na podkładach. Jest to trochę zabawy z gięciem blachy ale fajnie wygląda. Tak przerabiałem szyny innych producentów. Sytuacja się komplikuje na zwrotnicach ,niestety.
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
Czyli poza specyficznymi walorami wizualnymi (jednym grzybki przeszkadzają, innym nie) Maerklin króluje metalową konstrukcją modeli i systemem mfx/mfx+ w najnowszych wyrobach, który jest, co wynika z informacji Kol. Jędrzej, dość przyjazny dla nieobeznanego z techniką cyfrową użytkownika?
 
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
1.949 24 8
Ale ozywila sie dyskusja :)
To dobre pytanie, co nas kreci w Maerklinie, bo zapewne kazdego kreci cos innego, ale ..... zrobienie petli na makiecie jest fajnym atutem tego systemu zwlaszcza dla osob " mniej technicznych i slabiej zaprzyjaznionych z elektronika", mfx i mfx+ daja sporo radosci z zabawy zwlaszcza kiedy steruje sie przy uzyciu nowego CS.
Ja stalem sie uzytkownikiem tego systemu przez przypadek, kiedy to pewnego razu po ponad 25 letniej przerwie w modelarstwie, bedac w sklepie w Niemczech zobaczylem testowana przez innego klienta lokomotywe z ogromna iloscia dzwiekow ... Bylem pod duzym wrazeniem digitalizacji i samej lokomotywy, bo zatrzymalem sie kiedys na starym Piko i TT. Postanowilem kupic ten model i poprosilem sprzedawce o kilka innych elementow zebym mogl sie w domu pobawic i ten dolozyl mi duzy zestaw startowy, ktory posiadal wszystko co potrzeba. Zakupione loco okazalo sie byc Flieschmanem, ale w systemie AC, a zestaw startowy Maerklinem :)
Nie uktywam, ze kupujac nie mialem swiadomosci, ze moze byc tu jakas trzecia szyna i system AC?, bo jak wspomnialem zatrzymalem sie wiele lat wczesnie.
Chcac potem dokupic tory w jednym z polskich sklepow zostalem prawie wysmiany i sprowadzony na ziemie z komentarzem "niech Pan to szybko sprzeda, bo nic Pan w Polsce nie dokupi? Na szczescie trafilem na inny sklep, ktory powiedzial mi zupelnie cos innego, odwrotnego i wtedy postanowilem kontynuowac moja przygode z Maerklinem, ktorego oferta na ebayu i w sklepach u naszych sasiadow jest ogromna.
Postawieniem kropki nad "i " byla wizyta w fabryce, ktora pokazala mi jak realizowana jest cala produkcja od poczatku do konca. Musze wam powiedziec, ze robi to potezne wrazenie, bo sam sprzet, maszyny, kontrola jakosci itp .... sa na wysokim poziomie. W wielu przypadkach oprocz sterujacych komputerow jest jeszcze reczna praca ludzka. Wtedy tez zrozumialem, dlaczego te modele tyle kosztuja, bo z pewnoscia nie jest to zaleta.
Fakt, ze w niektorych zwlaszcza starszych modelach ploza troche szumi, ale mozna to w koncu zaakceptowac :) Tory Cgleise sa fajne i wszystko fajnie na nich jezdzi. Oprocz wspomnianych wczesniej mam takze Brawe i Roco i tez nie ma zadnego problemu. Jedynym wyjatkiem u mnie sa dluzsze wagony Roco, ktore wypadaja na zwrotnicach.
Nie chce juz dluzej sie rozpisywac, zeby was nie zanudzac, ale ja jestem zadowolony i teraz czekam na Orient Express, ktory jest nowoscia tego roku. Ciesze sie tez, ze oprocz mnie na forum sa jeszcze inni milosnicy tej marki.
 
Reakcje
10 0 0
Mfx nic nie zarzucam jak bym śmiał. Tylko jak ktoś nie posiada CS to ustawienie innych parametrów niż podstawowych nastręcza trochę problemów.W sumie dochodzimy i do tego ,ale okrężną drogą
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
A czy Kolega mógłby odświeżyć temat i zrobić dla laików przegląd dekoderów Maerklina od tych najprostszych przez dźwiękowe ze wskazaniem możliwości i kompatybilności? Które można z nich wmontować do lokomotywek starszej generacji (bez dekodera) i kiedy należy zmieniać w nich silnik? Jak wygląda sprawa dekoderów dedykowanych do silników C-sinus? Czy są uniwersalne, czy jedynie nadają się do takich napędów?
 
Reakcje
10 0 0
Do starszych modeli bez zmiany silnika stosowało się dekodery delty modele 6603, 66031, 66032. Dekodery digital seria 6080,6081,6090. Reszta dekoderów obsługuje silniki na prąd stały. Zmiana starszego typu silnika nie jest kłopotliwa. Możemy zamienić stojan z uzwojeniami na stojan z magnesem trwałym, resztę pozostawiamy bez zmian.Możemy kupić seta do takiej zmiany i będziemy mieli silnik większej mocy. Proponuje seta bo taki silnik lepiej pracuje z dekoderem. Możemy jeszcze zastosować takie rozwiązanie jak na zdjęciu ,ale tracimy na szybkości lokomotywy DIdccdiodes.jpg
 
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
1.949 24 8
Orient Express :) 42795
Otrzymalem wlasnie newsletter, ze pojawila sie w sprzedazy kolejna nowosc Maerklina zaplanowana na 2015 rok. Tym razem jest to zestaw 5 wagonow Orient Express 1928. Wagony sa fabrycznie oswietlone no i maja niestety cene Maerklinowska :-( ale dla zainteresowanych przesylam link do sklepu, bo wagony prezentuja sie okazale:
www.joes-modellbahnlaedle.net
 

p1enio

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
Witam, ja z pytanie do kolegow bardziej obeznanych w przerabianiu marklinowskich lokomotyw. Mianowicie, posiadam zestaw 29478+78478 Regional Express DB z lokomotywa BR 146.2 z fx, moje pytanie dotyczy zmiany koloru swiatel podczas przelaczania kierunkow jazdy. W tym momencie, gdy zmieniam kurs, przeskakuja swiatla wylacznie na lokomotywie (przod - tyl wylacznie biale) oraz na wagonie-kabinie czerwien swieci bez przerwy. Czy istnieje mozliwosc przerobienia tego loka tak abym podczas zmiany kursu mial czerwien na loku i biel na wagonie-kabinie? Z gory dziekuje za pomoc.
 
B

bobby74

Gość
Koledzy, czy ktos z Was nabyl juz moze model loco Eu07 firmy SM i dostosowal do Maerklina? Ten model jest podobno wielosystemowy i wystarczy tylko dolozyc ploze oraz przestawic cos w srodku lokomotywy? Przymierzam sie do zakupu, ale nie umialem nigdzie znalezc odpowiedzi Na pytanie jaka ploze nalezy tam doczepic? Jak wszyscy wiemy Maerklin w swojej ofercie posiada kilka rodzajow, ktore troche sie od siebie roznia i dobrze byloby zamowic dokladnia taka, jaka pasuje. Zwrocilem sie z tym pytaniem do SM, ale nie umieli mi na nie odpowiedziec?
Drugie moje pytanie dotyczy SM42 firmy Piko, o ktorej mozliwosci przerobienia na system AC dla odmiany przeczytalem w czasopismie Modelarstwo Kolejowe. To juz podobno wymaga troche wiekszej przerobki, ale autor artykulu twierdzil, ze jest to dosc proste, nawet dla kogos bez wiekszego doswiadczenia w tych sprawach?
Ciekaw jestem czy ktos z Was mial podobne doswiadczenia?
Przeróbka jest prosta, choc nie obedzie sie bez przelutowania na plytce. Ploza musi byc od Brawy - Silencio - bo inne beda za wysokie i nie zmieszcza sie pod wózkiem. Slicznie jezdza.
SM42 dokladnie tak samo.
Sam nie przelutowywalem, ale dla fachowca z odpowiednimi narzedziami i elementarnym zrozumieniem skad idzie prad itd to nie problem i szybko/tanio do zrobienia.
Ewentualnie z praktyki doradtilbym jeszcze zmniejszenie odleglosci miedzy kolami loka do 14,00mm.
 
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
1.949 24 8
Udalo mi sie kupic na stoisku SM w Piotrkowie ploze dedykowana do tego modelu, czyli ten problem mam juz z glowy.
Widze jednak, ze musze chyba poszukac jakiegos fachowca od elektroniki, zwlaszcza ze loko wymaga jeszcze odpowiednich dekoderow, ktore ją ucyfrowią i udźwiękowią ;)
Inną opcją, ktorą caly czas rozważam jest dodanie na budowanej makiecie toru w systemie DC i teoretycznie problem sam się rozwiąże. "teoretycznie", bo na tym etapie jej budowy będzie to juz dość trudne.
 
B

bobby74

Gość
Udalo mi sie kupic na stoisku SM w Piotrkowie ploze dedykowana do tego modelu, czyli ten problem mam juz z glowy.
Uwazaj prosze na dedykowana ploze, gdyz wg serwisu ktory mi przerabial Schlesienmodelle w malowaniu IC ta ploza srednio pasuje;) Problem jest w miejscu mocowania plozy - srubeczka musi byc tak krotka, ze przestaje utrzymywac ploze a dluzsza srubka koliduje z trybami napedu. Rozwiazaniem jest przeniesienie mocowania na srodek wózka - tam srobka ma wiecej miejsca, za to dedykowana ploza sie nie miesci:eek:
Dlatego Brawa Silencio.
Co do elektroniki to naprawde tylko przelutowanie - dekoder najlepiej LokPilot lub LokSound od ESU nakladasz tylko na zlacze i jedzie!
Pozdrawiam Märkliniste!
 
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
1.949 24 8
Dziekuje za info i w takim razie bede szukal plozy Brawy :)
Czyli rozumiem, ze nie dorabiac toru DC tylko przerobic loko na Maerklina? Sterujesz przez mobile czy central station?
Czy mozesz mi zdradzic gdzie jest taki wspomniany przez Ciebie serwis? Miewam czasami jakies drobne problemy techniczne i nie mam nikogo, kto moglby pomóc lub doradzic.
Ja takze pozdrawiam Maerkliniste i cieszę się, że jest nas więcej. ;)
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki