• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Mały dylemat... - realizacja

kociol

Aktywny użytkownik
#1
Witam:) jestem w trakcie budowy torcika w skali N i mam mały dylemat odnośnie usytuowania placu załadunkowego kopalni bazaltu.
Mam dwa warianty:
1. jeden dworzec + bocznica kopalni
2. dwa dworce (jeden mały końcowy) a plac załadunkowy kruszywa przy stacji górnej

Jaki wariant byłby lepszy?
Proszę o pomoc, ewentualnie argumenty które skłoniły by mnie do podjęcia decyzji.
 

Załączniki

corwin

Administrator
Zespół forum
#2
a skąd to kruszywo bierze się w danym miejscu? Bo ten budynek to powinien znajdować się w pobliżu miejsca wydobycia...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#3
Wracając do pytania kolegi kotła, to ja bym połączył obia warianty, tzn. zrobiłbym na dole małą końcową stację (także z peronem) z ładownią - czy akurat kruszywa, to już inna sprawa. Tu uwaga kolegi Corwina jest jak najbardziej na miejscu.

Mam też małą propozycję: zrobiłbym krótki tunel na łuku powyżej dolnej stacji. Wiem, że kolega chciał, by jak najwięcej było widać jeżdżące pociągi, ale chodzi o to, by na górnej stacji było trochę więcej płaskiego terenu. Głupio będzie wyglądała pionowa skarpa tuż przy torach, a zwłaszcza przy rozjeździe. Na rysunkach zaznaczyłem na brązowo teren mniej więcej płaski, a na szaro - skarpę.

DSCN1977.JPG plan_z_k_bazaltu.jpg
 
OP
OP
kociol

kociol

Aktywny użytkownik
#4
a skąd to kruszywo bierze się w danym miejscu? Bo ten budynek to powinien znajdować się w pobliżu miejsca wydobycia...
Kruszywo będzie dostarczne za pomocą ciężarówek. Podobna sytuacja jest obecnie w kopalni bazaltu w Rębiszowie.Kiedyś za pomocą wagoników na stalowych linach z miejsca wydobycia a teraz transport kołowy - zrobiony jest podjazd na który wjeżdżają wywrotki wysypują na taśmociąg i na wagony.
Oczywiscie budynek musiał bym przerobić.
Panie Andrzeju te pionowe ściany to miały by być mury oporowe.
mur.jpg

Ale podsunął mi pan pewien pomysł
tunel.jpg
może tunel ażurowy?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#5
Nie chodziło mi o samą ścianę, ale o jej małą odległość od torów stacji na górze. Tam zdecydowanie przydałoby się więcej powierzchni. A tunel ażurowy.... czy ja wiem? To trochę takie nie nasze, poza tym chyba nie w takiej lokalizacji. Ja zrobiłbym jednak normalny tunel i naturalne zbocze skaliste, ew. wzmocnione miejscami murami oporowymi.
 
OP
OP
kociol

kociol

Aktywny użytkownik
#6
w obecnej sytuacji tory stacyjne mogę jeszcz odrobinę skorygować nie są przymocowane na stałe tylko muszę się zdecydować co do wariantu który mógłbym zrobić.
A co do tunelu w tym miejscu może to nie jest taki zły pomysł tylko miałbym problem z ustawieniem semafora wjazdowego bo chciałem go umieścić przed wiaduktem a w tej sytuacji musiał by być w tunelu lub za wiaduktem.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#7
Albo przed tunelem... Ale w ostateczności może chyba stać za wiaduktem, może nie bezpośrednio za, tylko kawałek dalej.
 

Zwrotniczy_1960

Aktywny użytkownik
#9
Bardzo się cieszę że prace ruszyły:D Ciekawy układ torowy i to na mniejszej trochę powierzchni niż mój tort. Podoba mi się rozwiązanie z mostami w poziomie "0". Zgrabny zabieg pozwalający zaprezentować rzekę. Szkoda że u mnie takiego nie zrobiłem. Tabor - klimatyczny - będzie pięknie(y)
 
OP
OP
kociol

kociol

Aktywny użytkownik
#10
A jakże :D mam nadzieję, że po dwóch nieudanych próbach ten projekt z pomocą doświadczonych kolegów z forum:D doprowadzę do szczęśliwego końca:ROFL:Już w tej chwili chciałbym podziękować za okazałą mi pomoc i zrozumienie
P.Danielowi, Krisowi,Andrzejowi i PiotrowiPawłowi:Dktórych serdecznie pozdrawiam.
 
OP
OP
kociol

kociol

Aktywny użytkownik
#15
Witam, po przerwie w moim dziale :) korzystając z wiekszej ilości czasu wróciłem do dłubania przy moim torciku.
Jestem w trakcie montażu torów stacyjnych i tak się zastanawiam co do wariantu układu bocznicy przy samym dworcu, wg Was która wersja byłby lepsza:
plan z mag..jpg
plan z mag.1.jpg
 

teigrekty2

Znany użytkownik
#16
Artur, zrob bocznice tak jak bylo w Swieradowie;) bardzo bliskie sercu i typowe rozwiazanie pruskie. Podobne bylo te w Proszowce, a do tego brama skrajni (chyba tak sie nazywa) i bedzie fajnie:)
 
OP
OP
kociol

kociol

Aktywny użytkownik
#18
Dzięki teigrekty2 :) przekonałeś mnie :) tak masz rcję to ma swój klimacik i oczywiście sentyment do tego co przeminęło :)
W końcu robię III epokę więc takie rozwiązania jeszcze były stosowane. Bo gdyby patrzeć z ekonomicznego pkt. to wersja druga zdecydowanie lepsza ale skoro mam już te rozjazdy to niech będą :)
 

dany

Aktywny użytkownik
#19
Jezeli dolna jest lepsza to zastanów się jakie manewry trzeba zrobić żeby przyjeżdżając z prawej strony podstawić jeden wagon pod magazyn. I w ktorym wypadku na dłużej blokujesz całą stacje.
 

hugwa

Znany użytkownik
#20
Jeśli przy drodze/placu ładunkowym koło magazynu będzie stał wagon to tyle samo co z tymi rozjazdami. Na takim torciku nie są potrzebne.