• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Małe pytanie o polski tabor

KrakusKR

Nowy użytkownik
Reakcje
32 0 2
#1
Witam Kolegów. jestem tutaj nowy i w temacie kolei też nowy.Mam małe pytanko bo dopiero zaczynam zabawę z koleją i kolejkami wąskotorowymi H0e, sama H0 jakoś mnie nie kreci. Z modelarstwem mam styczność od kilku lat. Wcześniej zajmowałem się głównie okrętami w skali 1:700 i 1:350 i Polskim lotnictwem 39r 1:48. Od pewnego czasu zainteresowałem się historią kolejki witaszyckiej która była w moich rodzinnych stronach. I wtedy zapragnąłem jakoś posiadać jeżdżące modele tamtego taboru. Na pierwszy ogień kupiłem zestaw startowy Roco 31030 do tego lokomotywę Brigadeloc z minitrains i kilka koleb z roco. I teraz moje pytanie jakie wagony i jakiej firmy najlepiej kupić które będą odpowiadać tym które jeździły czy jeżdżą na polskich szlakach? Chodzi mi o takie które mogę poddać waloryzacji bez dużej ingerencji w ich konstrukcje? Myślałem o tiligu i roco. Choć parowoziki z roco mało realnie jak dla mnie wyglądają ale to moje subiektywne zdanie.
I drugie pytanie gdzie mogę zakupić takie elementy do waloryzacji jak blaszki z polskim orłem na parowozy czy logiem pkp kalkomanie z napisami np: Tx1112 czy Px i takimi rzeczami też na wagony do jakich kolei należy itp itd.
Dziękuje za pomoc i pozdrawiam
 

HMG

Aktywny użytkownik
club 0
Reakcje
757 12 1
#2
Zapewne wiele moja odpowiedź warta nie będzie, ale obawiam się, że z zakupem stosowanych elementów do waloryzacji mogą być problemy. Fototrawione tabliczki na lokomotywy robi Kluba:

http://modelarstwo-kluba.pl/h0/tabliczki-na-lokomotywy-h0/na-parowozy-h0/tabliczki-na-parowoz/

Tyle, że w ofercie nie ma niczego do skali H0e. Natomiast nieco gotowego taboru można kupić tutaj:

http://piotr66.pl/modelarstwo/index.php

oraz na forumowej giełdzie, gdzie kolega piotr66 sprzedaje tabor własnej produkcji. Ale w tym wypadku trzeba być dotowym albo na samodzielny montaż albo na spore wydatki.
 
OP
OP
KrakusKR

KrakusKR

Nowy użytkownik
Reakcje
32 0 2
#3
Strone Piotra już poznałem. Jego oferta jest dość interesująca i jeżeli efekt końcowy jest naprawdę extra cena mnie nie dziwi choć jest spora. Gdzieś czytałem że jakiś sklep modelarski drukuje kalkomanie na zamówienie, i takie coś było by idealne dla mnie tylko musiał bym się dowiedzieć jak przygotować taki projekt do wydruku bo nie wiem czy posiadają gotowe wzory.
Jeżeli chodzi o budowę modelu od podstaw z tworzeniem napędu nie mówię nie ale aktualnie nie mam teraz na to możliwości i warunków na takie coś. Dlatego jeżeli o wagony myślałem o zakupie zagranicznych odpowiedników i zwaloryzowanie je na polskie przez np usuniecie oznaczeń przemalowanie nałożenie nowych znaków itp tip wedle gustu. Ciekawą ofertę ma sklep LokoMotyw tyle że modele które były kiedyś sa już nie dostępne :( Co do lokomotyw to już chyba trochę gorzej z takim czymś ale tutaj był bym już wstanie zakupić model z prywatnej manufaktury żeby wzbogacić kolekcje
 
S

Sebastian

Gość
#5
Ciekawą ofertę ma sklep LokoMotyw tyle że modele które były kiedyś sa już nie dostępne
Ale na dniach będą dostępne kolejne: brankard Fxh ze stacji Sochaczew, czy też kolejna już Lxd2.
Dlatego jeżeli o wagony myślałem o zakupie zagranicznych odpowiedników i zwaloryzowanie je na polskie przez np usuniecie oznaczeń przemalowanie nałożenie nowych znaków itp tip wedle gustu.
W dziale, w którym piszesz jest sporo na ten temat. Choćby to:
http://forum.modelarstwo.info/threads/wagony-wąskotorowe-goerlitz-w-pkp.23633/
 
OP
OP
KrakusKR

KrakusKR

Nowy użytkownik
Reakcje
32 0 2
#6
Ale na dniach będą dostępne kolejne: brankard Fxh ze stacji Sochaczew, czy też kolejna już Lxd2.

W dziale, w którym piszesz jest sporo na ten temat. Choćby to:
http://forum.modelarstwo.info/threads/wagony-wąskotorowe-goerlitz-w-pkp.23633/
Czytałem ten pościk i zawsze coś pomógł poszerzyć wiedze i dał inspiracje do stworzenia swojej kolejki o ile chodzi o temat 2 osiowych wagonów. Gorzej jest chyba jeżeli problem dotyczy już 4 osiowych które były wykorzystywane na duża skale na kolejkach buraczanych np i w czasach prl oraz wczesnych 90 na duża skale. Dla mnie każda sugestia jest cenna i wprowadza coś nowego
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.097 3 1
#7
Goerlitze są obecnie trudno dostępne. Ja kupiłem w szarym malowaniu RuKB, czekają na kalki i swoją kolej.
Pamiętaj, że wagony tylko pomalowane jak wagony PKP nie oddają charakteru kolejek PKP.
Wlaśnie rzeźbię 1Aw Piotra66, mam też Wddxh od niego, bardzo fajne modele, polecam!
 
OP
OP
KrakusKR

KrakusKR

Nowy użytkownik
Reakcje
32 0 2
#8
Goerlitze są obecnie trudno dostępne. Ja kupiłem w szarym malowaniu RuKB, czekają na kalki i swoją kolej.
Pamiętaj, że wagony tylko pomalowane jak wagony PKP nie oddają charakteru kolejek PKP.
Wlaśnie rzeźbię 1Aw Piotra66, mam też Wddxh od niego, bardzo fajne modele, polecam!
A powiedz mi te wagony RuKB to od Roco masz czy inne? i skąd kalki bierzesz?
Od kolegi Piotra66 chętnie bym kiedyś kupił Lyd2 jak by się pojawił. Jedynie co to ceny one są dla mnie zaporowe bo nie jestem wstanie na ten moment dać minimum za parowozik Las 2000zł ale takiego Lasa bym chętnie przytulił.
Ja do swojej kolekcji potrzebował bym jakiś wagon Kddx(h), Wddx(h), lokomotywe Lyd2, Wls40/50
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.097 3 1
#12
A powiedz mi te wagony RuKB to od Roco masz czy inne? i skąd kalki bierzesz?
Tak, te same zestaw ROCO 34559. Kalki zaprojektowałem na podstawie zdjęć kol. Generała zamieszczonych zdaje się tu na forum. Na tych zdjęciach oznaczenia były z mocno nietypowym krojem pisma. Co do wydruku, to nieco się opóźnia z różnych przyczyn, ale też na warsztacie stoi Las, wspomniany 1Aw, Wddx więc jakby jest co robić :)
 
OP
OP
KrakusKR

KrakusKR

Nowy użytkownik
Reakcje
32 0 2
#13
Koledzy bo tak czytam posty na forum o liftingu fabrycznych modeli i zaciekawił mnie temat dużych lamp na parowozach pkp. Skąd je bierzecie? czy sami robicie? i jak podchodzicie do tematu ich świecenia? w moim wypadku zestawy które będę chciał posiadać zostawiam analogowe ale taki detal jak świecący reflektor na pewno robi wrażenie i dodaje urokowi modelowi nawet bez dekodera
 
OP
OP
KrakusKR

KrakusKR

Nowy użytkownik
Reakcje
32 0 2
#15
To ten temat chyba też już z głowy mamy. Jakiś konkretny wzór preferujecie i rozmiar czy dowolnie?

A teraz może z innej beczki jeżeli modelarstwo H0 jest tak rozwinięte to co jest powodem że H0e już nie jest takie? Od niedawna się tym bawię ale już widzę ze ta skala jest bardzo niszowa mały dostęp do modeli, modele nie do końca realne. Polski tabor w zestawach fabrycznych prawie nie istnieje. Czy modele H0e to tylko dodatek do skali H0 a nie osobna tematyka i skala do kolekcjonowania. Możecie tego nie popierać ale dla mnie te małe parowoziki i wagony mają dopiero urok kolei. Często zaniedbane i traktowane po macoszemu były konikami roboczymi przemysłu. No i miejsca gdzie te kolejki się znajdowały pola łąki wsie kopalnie kamieniołomy fabryki to wszystko dodaje im uroku moim zdaniem. Rozumiem też że modelarstwo kolejowe jest niszowe ze względu na ceny modeli ale ta skala na pewno miała by branie gdyby jakiś producent zainteresował się nią na poważnie tak jak Piko czy Roco Tilig Bemo i rozwinął ją
 

robertmuszka

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
T M M
Reakcje
4.103 153 19
#16
Skala h0e jest niszową, a w PKP to jakby diamentowa.
Tradycje są piękne, ale niestety sami kręcimy jej taki los z taborem. Narzekanie na tabor robi to, co robi. Robo coś dlubie, ale zamiast cieszyć się podpowiadać i wspierać kupowaniem, to walka o wszystko, podziwiam Roberta, że nadal robi coś w tym temacie, może gdybyśmy byli rozumni, byłoby więcej taboru. Pomyślmy o tym.
 
Reakcje
2.474 79 2
#17
Roznorodnego polskiego taboru wąskiego szybko nie będzie bo nie będzie na niego zbytu tak jak na H0. I tak sukces ze BEMO wydało Lxd2 bo w zasadzie tylko wąskie grono osób posiadało by te lokomotywy z blaszek ewentualnie odlewów. Zostają tylko kity od kolegi z forum lub okazyjnie pojawiające się raz na jakiś czas wagony PKP. I wszystko okraszone cenami przewyższającym tabor H0 niestety.
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.257 496 29
#18
Jakiś konkretny wzór preferujecie i rozmiar czy dowolnie?
Ja to bym Ci radził najpierw zdobyć podstawową wiedzę na temat wąskiego toru, potem ją odrobinę poszerzyć i brać się za cokolwiek, bo na razie, to wygląda że prócz zapału to niewiele więcej masz.

Ja preferuję o średnicy starego wiadra emaliowanego.
 
OP
OP
KrakusKR

KrakusKR

Nowy użytkownik
Reakcje
32 0 2
#19
Ja to bym Ci radził najpierw zdobyć podstawową wiedzę na temat wąskiego toru, potem ją odrobinę poszerzyć i brać się za cokolwiek, bo na razie, to wygląda że prócz zapału to niewiele więcej masz.

Ja preferuję o średnicy starego wiadra emaliowanego.
Poto tu jestem. Myślę że w takim miejscu w dużym stopniu mam do czynienia z fachowcami w swoim fachu a od takich osób uczyć się najlepiej. Kupiłem też książkę Polskie Parowozy wąskotorowe myślę że coś pomoże w zdobyciu tej wiedzy. Ale przygoda z koleją u mnie jest ograniczona w tym momencie faktycznie do mojego projektu i kolejek z wiązanych z moim dzieciństwem i rodzinnymi stronami oraz ich historia i parametrami technicznymi. Jako modelarz chciałem spróbować zbudować właśnie kolejkę Witaszyczkom a dokładnie makietę stacji wraz z bocznicami i parowozownia z przedziału czasowego lata 70-90. Nie mówię że nie chce więcej się dowiedzieć o wąskim torze jeżeli temat mnie wciągnie tą wiedze będę chciał poszerzać o inne kolejki. Modele parowozików i spalinowych lokomotyw podobają mi się jako modele bardzo i cenie Polskie konstrukcje. Dlatego jeżeli nie mamy możliwości zakupu fabrycznych składów w barwach PKP tylko zagranicznych barwach pytam jak najlepiej uzyskać efekt realnego oryginału .

A jeżeli jesteśmy przy sprawach technicznych powiedzcie jeżeli dysponujecie taką wiedzą. Znajdę gdzieś dokładne dane na temat Stacji wąskotorowych? Chodzi mi o schematy ułożenia torów, parametry budynku stacyjnego itp czy w tym wypadku pozostają tylko zdjęcia i wizja w terenie i ewentualne mierzenie? Budynki jeżeli chce zachować oryginały myślałem zrobić z kartonu
 

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.336 56 1
#20
Kupiłem też książkę Polskie Parowozy wąskotorowe myślę że coś pomoże w zdobyciu tej wiedzy.
Kup jeszcze Atlas kolei wąskotorowych, kosztuje 70 zł a skarbnica wiedzy. Na temat konkretnych kolei też są wydawane różne publikacje. Plany (schematy) układu torowego poszczególnych stacji normalno i wąskotorowych znajdziesz na www.semaforek.kolej.org.pl, zobacz też na www.atlaskolejowy.net i www.bazakolejowa.pl, tylko nie pamiętam czy w tamtych dwóch ostatnich też są wąskotorówki.
zdjęcia i wizja w terenie i ewentualne mierzenie?
Najlepsza opcja jak nie ma planów, ale jak masz nawet same zdjęcia z internetu zrobione np. od czoła budynku to można wywnioskować plus minus wymiary z proporcji.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Wąskotorówka 108

Podobne wątki