• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolekcja Mała zbieranina z nutką nostalgii

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.568 386 20
#42
Świetna miniaturka. Chyba najbardziej przypadła mi do serca z dotychczas pokazanych. Kapitalnie wygląda.
 
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.901 10 2
#43
Pochodząca od imienia żeńskiego nazwa Mercedes jest wszystkim dobrze znana. Jako że historia marki jest dobrze udokumentowana (dla zainteresowanych : https://pl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz) tylko parę słów o modelu 36/220. Był to pierwszy samochód tej firmy powstały po połączeniu Daimler i Benz zaprojektowany przez Ferdynanda Porsche. W samochodzie uwzględniono doświadczenia z pierwszej wojny, podczas której dostarczano silniki do samolotów. Ponieważ jednostki wolnossące z przyrostem wysokości lotu traciły moc, zaczęto używać kompresorów.
Tę też technologię wykorzystano w omawianych samochodach. Górnozaworowy, sześciocylindrowy silnik o pojemności 6,8 l rozwijał moc ok. 140 KM. Ale gdy kierowca wcisnął pedał gazu „do oporu” dołączało się sprzęgło kompresora i moc wzrastała do ok 180 KM, co pozwalało na osiągniecie nawet 170 km/godz. Był to jeden z najszybszych i najmocniejszych samochodów swych czasów. Od samych parametrów dynamicznych większe jeszcze wrażenia może robić maksymalny moment obrotowy, sięgający wartości 1850 Nm. Wszystko to wymagało dostarczenia sporych ilości paliwa, którego średnie zużycie na 100 km jest szacowane na trochę ponad 26 litrów.
950A0B94-474F-480C-8BA5-A2BDC7C3FE8B.jpeg
1BCB64A0-AC57-4A69-B03A-9A6A018B171B.jpeg
D53E2555-742B-4318-B5BF-776727D81049.jpeg
97ECAE9F-6E4D-4495-BDD1-BE3967E668B4.jpeg
128C81B1-7D34-4319-BE10-7607575B308F.jpeg
F0FC5E1A-569C-4EEC-BA5C-843B9E7DBD64.jpeg
5D86B73E-CD3F-4F57-A81C-8DF8E9B14429.jpeg
782B76C2-57FD-4ABD-ACB6-4465AB8335B6.jpeg
287C6EEC-7B50-4C5C-A3F8-3BACCA3869AF.jpeg
 
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.901 10 2
#44
Następcą przestawionego wczoraj modelu był słynny Mercedes SS (Super Sport).
Technicznie zbliżony, był jednak bardziej wyrafinowany i posiadał wyższą moc maksymalną sięgającą do 200 KM. Dzięki temu wzrosła też prędkość maksymalna (185 km/godz) oraz ... zużycie paliwa (27l/100 km). Co ciekawe, przy tak wysokiej mocy przyspieszenie nie było wcale nadzwyczajne (ok. 10 s do 100 km/godz). Na jego bazie powstały kolejne wersje (SSK, SSKL), które w okresie międzywojennym skutecznie walczyły na trasach najbardziej znanych wyścigów.
W porównaniu do przedstawionego modelu Matchbox, który wszedł do programu w 1963 roku, ten dzisiejszy (1972) jest wyraźnie lepiej wykonany (mam nadzieję, że jest to widoczne na zdjęciach).

A66EDD61-6D2D-4F3D-BA0A-A3A0E30E7256.jpeg
5547339F-5634-4351-824B-04CA77606A92.jpeg
4E4E70A6-D396-485E-8F7F-852CD28D9FDB.jpeg
1DD82B00-9C28-4CCF-88A3-3BA5BE4D69C2.jpeg
DDF4651E-3E74-4EB1-96AB-D35BA0A9EA92.jpeg
0D62EE3E-8BD4-46ED-81B1-8B82DC0692F8.jpeg
8422DABA-D327-453D-A192-26D0DC93B4C6.jpeg
B545FA59-1904-4C07-BFF9-F6A3C1B30AC4.jpeg
43765045-6758-433D-A4BE-6D9FB8CC5CFE.jpeg
AF140BE6-22D3-4238-AA12-00CDE409F374.jpeg
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.568 386 20
#45
Idziesz jak burza z pokazywaniem modeli. ;) Obydwa Mercedesy ciekawe, a opisy, jak zwykle, uzupełniają miniaturki.
 
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.901 10 2
#46
Idziesz jak burza z pokazywaniem modeli. ;) Obydwa Mercedesy ciekawe, a opisy, jak zwykle, uzupełniają miniaturki.
W porównaniu do modeli lokomotyw to relatywnie niewielki wysiłek. Kilka zdań o samochodzie, kilka prostych zdjęć, bez konieczności ustawiania modelu na torach, brak testowania własności jezdnych, brak opisu systemu napędu itp. Nawet przy obecnie większym obciążeniu pracą na te 15 czy 20 minut czasu spokojnie wystarcza :).

Pozytywny wizerunek firmy Bentley został ugruntowany licznymi sukcesami odniesionymi w wyścigach samochodowych (zwycięstwa w 24 godzinnym wyścigu Le Mans i wiele innych).
Zwycięskimi samochodami były modele 4,5 l, które dodatkowo wyposażono w mechaniczny kompresor. Inicjatywa nie pochodziła od producenta, lecz od grona fanów firmy, którzy chcieli w ścigać się Bentleyami 4,5 l. Ponieważ moc silnika bazowego nie była wystarczająca (130 KM w wersji sportowej) postanowiono dodać kompresor, podobnie jak robiła to już firma Daimler Benz w swoich sportowych Mercedesach (poprzednie wpisy). Bentley nie wyraził jednak zgody na poważne ingerencje w konstrukcję samego silnika, więc sprężarkę zamontowano przed chłodnicą, odbierając jej napęd z wału korbowego. Sam silnik był jak na owe czasy bardzo nowoczesny, wyposażony w górny wałek rozrządu oraz cztery zawory w każdym cylindrze.
Tak zmodyfikowane samochody miały moc maksymalną 175 KM, a w wersji wyścigowej nawet 240 KM.

BCB56CB0-9434-4FC8-9470-8D810A0AD52E.jpeg
64F251A9-CB8F-4082-83D5-981423F4E9B8.jpeg
BD00835E-97EC-48BA-AC20-06539FEF5648.jpeg
756E5490-8200-4242-BF9B-12BA15397A5D.jpeg
848006FB-2B88-4F77-B25E-179CB867E62F.jpeg
CEB60BBE-892A-4FF4-91B0-FDD4F5FF146F.jpeg
3496EE05-3303-4907-BF8E-2964CD84BABA.jpeg
A54C20FC-4659-4A08-BB00-373F98B991E1.jpeg
0D0EE41A-6720-4DEE-8FC9-E73F8E8D93F2.jpeg
94796025-8E6F-4A22-860C-BB0B4487DC5C.jpeg
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.568 386 20
#47
Bentley był świetny jak na tamte czasy, a i model zacny.
Pisząc, że idziesz jak burza, miałem na myśli codzienne prezentacje. Człowiek nie nadąża nacieszyć się modelem, a już następna. :) :D
 
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.901 10 2
#48
Człowiek nie nadąża nacieszyć się modelem, a już następna. :):D
Na szczęście nie mają daty przydatności do spożycia, więc można do nich wracać ;)

Firma Packard była w okresie międzywojennym największym amerykańskim producentem aut luksusowych. Model „Eight”, jak sama nazwa wskazuje, był wyposażany w ośmiocylindrowe, rzędowe silniki. Ich konstrukcja opierała się bardziej na założeniach niezawodności, niż sportowych osiągnięć. Ponieważ w serii 7 oferowano nie mniej niż 10 ( ! ) różnych wersji nadwozia, a do tego 5 różnych rozstawów osi, warto doprecyzować, co konkretnie Matchbox odwzorował (tu miałem trochę szukania danych, porównywania zdjęć itp.).
Otóż był to model Deluxe Eight 745 Convertible Victoria, z czterobiegową, zsynchronizowaną skrzynią biegów, oraz silnikiem o pojemności 6,3 l i mocy 106 KM.
Nazwę można „rozkodować” następująco:
„Deluxe” to najbardziej komfortowa wersja wyposażenia:
„7” (w 745) to numer kolejnej serii, 7 była wprowadzona na rynek w 1929 roku;
„45” to rozstaw osi w calach, z pominięciem pierwszej jedynki (czyli 145 cali);
„Convertible Victoria” to naturalnie rodzaj nadwozia.

C028871E-70BC-48CC-8D2C-199E65A963D3.jpeg
4169BB9E-12D2-4A6F-AA52-6BC1D03A11B4.jpeg
A49CCE72-884F-45B4-91EA-3E1B3B69195E.jpeg
7B297DFC-B9BF-456D-A2F2-AF5F06EDCDF8.jpeg
90F8F63B-DF9B-4288-8D7C-6CA13EB917B7.jpeg
115866DD-E627-4243-AD6E-02D576009C19.jpeg
7048C42B-AF4E-43EA-B02E-B7DAAE2122A1.jpeg
78D17408-3DAC-4630-9FB0-62A92162E617.jpeg
ED93A10D-AA43-4AB2-93B9-D72DB6D62FC2.jpeg
60F64973-D16E-40CE-8A0D-80DD7EE3F3FE.jpeg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.901 10 2
#50
Riley to niewielka angielska firma, której okres świetności przypada na lata 20-te i 30-te ubiegłego wieku. Zaangażowana była też w wyścigach TT (Time Trial, czyli wyścigi ma czas).
Samochodem biorącym w nich udział był Riley MPH, niewielki kabriolet o dość ciekawej konstrukcji. Jego sześciocylindrowy silnik miał tylko 1,7 litra pojemności i generował maksymalną moc ok 57 KM. Ciekawy był rozrząd za pomocą dwóch, umieszczonych w górnej części bloku, wałków rozrządu, które krótkimi popychaczami aktywowały zawory.
Dla obniżenia oporów powietrza przednią szybę można było położyć na masce silnika.
Pomimo niewielkiej mocy samochód mógł osiągnąć ok. 145 km/godz.
Wyprodukowano tylko ok, 15 egzemplarzy, z których prawie wszystkie przetrwały do dziś.
3542A3CE-91AD-42F3-BB09-2E81A2599012.jpeg
D1DC18B0-47D5-4619-A6C5-21BC8D1A6807.jpeg
94C98E63-8E27-40C8-8D06-03E048A29FE5.jpeg
E10F3F22-DF4A-4E66-8780-633FAA86A184.jpeg
75E42F8A-6557-4E65-AED6-3D4FCF79E0D7.jpeg
F0526194-E7A6-4335-B0E7-5720DC8FD985.jpeg
BCDDA57C-3B18-4631-8E63-433C5DE6CA53.jpeg
E12F0A0B-C42C-420D-8952-6E8BA33EEDBE.jpeg
32FFC7EA-7376-4691-AE24-E443D7999F57.jpeg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.901 10 2
#52
Lagonda przedstawiła swój nowy, napędzany 12-cylindrowym silnikiem, model w 1936 roku, lecz produkcja rozpoczęła się dopiero dwa lata później i trwała tylko do 1940 roku ( wojna ).
Były to bardzo duże (długość > 5 metrów), luksusowe samochody.
Silnik V 12 został skonstruowany przez inżyniera o nazwisku Bentley - założyciela znanej firmy Bentley.
Jego maksymalna moc wynosiła 180 KM i zapewniała bardzo dobrą dynamikę oraz prędkość maksymalną przekraczającą 160 km/godz.
Dwa egzemplarze wzięły udział w dwudziestoczterogodzinnym wyścigu Le Mans w 1939 roku i ukończyły go na trzecim i czwartym miejscu.
Naturalnie można było samochód wyposażyć w różne nadwozia odpowiadające preferencjom właściciela.


To jest już ostatni model Matchbox w mojej zbieraninie.
Dlatego pozwalam sobie listę przedstawionych samochodzików podsumować w załączniku.
Oprócz samych nazw są tam też ich oznaczenia Matchbox, lata wprowadzenia do kolekcji oraz usunięcia z niej (bez uwzględnienia ew. zmiany malowania modelu). Naturalnie całość kolekcji Matchbox jest znacznie większa - dla zainteresowanych link do strony : https://matchbox.fandom.com/wiki/List_of_1986_Matchbox#Models_of_Yesteryear (tu akurat otwarta na roku 1986).

To jednak jeszcze nie koniec mojej zbieraniny, gdyż na przestrzeni lat dostałem, przy różnych okazjach, także kilka innych modeli.

B73BEE61-B57B-474B-8CC8-1409D069ACDD.jpeg
6ADA2B3B-1E08-4EC1-A03D-E7C6DE9902DC.jpeg
262E5F24-A81B-4D0E-A5FC-C979A0C04062.jpeg
0E0C3749-C966-4BC0-AA82-467A5F28435F.jpeg
4D12E0E9-78BD-4D2E-AF87-3077C4AEFF53.jpeg
6B667759-EDCE-49D7-89BA-F03CC6E9CF18.jpeg
C7667A48-7C19-4214-A272-32228F0CC4D3.jpeg
1FABDA73-C12A-4EF2-BB49-0441FAC6BD07.jpeg
D97E2199-681A-465D-9955-2AEF7AFB32BB.jpeg
 

Załączniki

OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.901 10 2
#54
Firma Nakajima Industries powstała w 1918 roku i specjalizowała się w produkcji samolotów, głównie bombowców. Po kapitulacji Japonii została podzielona na kilka małych przedsiębiorstw (podobnie jak i wiele innych firm zaangażowanych w produkcję militarną).
Powtórne połączenie części z tych firm pod nazwą Fuji Heavy Industries nastąpiło w 1953 roku (stąd pochodzi logo firmy), a portfolio rozszerzono o produkcję samochodów.
Pierwszym seryjnie produkowanym było maleńkie Subaru 360 (https://pl.wikipedia.org/wiki/Subaru_360).
49165CA3-69CE-4CF9-AC53-012AAA84557F.jpeg
8AD2B082-F238-4DAB-B495-E9574BFE6CF9.jpeg
5E14B708-8365-4655-9EBF-012CC1313F6C.jpeg
B9D0CBD4-1148-49C4-95C3-1806AD683654.jpeg
752C4697-C003-464C-893F-A98946DB386E.jpeg
E65A0330-FEDF-472F-BB22-9ADE4ED98CFE.jpeg
DCC9947E-B5B6-44A7-A7B6-214CDDE90B19.jpeg
8A4CB5D3-BFD5-41EA-B6C0-913A0F6C662E.jpeg
26664180-C4D1-4A4F-9F3F-8BE32DB219B8.jpeg
B984E5E3-9533-493C-A3CB-FBCABE1E0BC8.jpeg
A205C69C-8106-45BB-B592-4E089A294E14.jpeg
2716E93A-B3B2-4F8D-9BAF-2E057BA4A544.jpeg
801A1079-D2F6-4AC8-80F7-95A07BD971DB.jpeg
 
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.901 10 2
#56
Świetny Subaru. Pierwszy raz widzę tą miniaturkę. Podoba mi się. (y)
Ponieważ się spodobało, to jeszcze raz coś podobnego. W 1969 roku Subaru rozpoczęło produkcję swego pierwszego samochodu z napędem na przednią oś. Był to jednocześnie pierwszy samochód firmy wyposażony w silnik przeciwsobnym układzie cylindrów (czyli popularnie „bokser”), który to układ stał się standardem we wszystkich późniejszych modelach.
Przy pojemności skokowej 1,1 l generował moc 77 KM - zupełnie przyzwoita wartość jak na tamte czasy.

D10C534E-F033-4906-994B-6E2265F821DC.jpeg
F48EB32B-6405-4710-9D1C-047482399602.jpeg
A603ABE8-DD7C-4189-AA86-933195EA7195.jpeg
5563B11B-0619-4628-BB70-666E90F00540.jpeg
295CEBC3-7961-4424-AEB0-B4A30F30D30E.jpeg
E9CD3181-B516-4AE0-AF41-9114FB5B01F7.jpeg
0D0F3CE1-7537-4EF8-AD0A-2A9D5EB82596.jpeg
C68B863A-EE6D-4BA9-A6B1-9D209BC02EEE.jpeg
68328B24-F0EC-4BCA-A5DB-D434C67F6FA5.jpeg
FA3C9729-EB69-4260-8DB3-CD41631EDEA5.jpeg
C777F8B6-1252-40CA-889C-49F4D04A386B.jpeg
FD895EC0-C20C-4D70-BC94-EFAA6A2FA04F.jpeg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#57
Bardzo ciekawy model tego Subaru FF-1. Zwraca uwagę starannie wykonane wnętrze z kolorową kierownicą i dźwignią biegów. Znacznie lepiej odwzorowane są wycieraczki w porównaniu z tym małym Subaru 360. Czy czegoś więcej o producencie modelu dałoby się powiedzieć? To logo MMP prawdę mówiąc, niewiele mi mówi, ale nie jestem znawcą modeli samochodów.
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.568 386 20
#59
Świetny model z japońskich ulic. Kierownica po prawej stronie nadaje mu unikatowości. Kolejny, który mi się podoba.
A co do producenta, to EBBRO jest jedną z kilku firm, które robią naprawdę świetnej jakości modele.
 
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.901 10 2
#60
Nissan Figaro pochodzi z 1989 roku i był jednym z postmodernistycznych eksperymentów stylistycznych tej firmy (obok Be-1, Pao, czy S-Cargo). Bazujący na modelu Micra (pierwszej generacji) samochód wyposażono w doładowany silnik o pojemności jednego litra.
Sprzedawany wyłącznie w Japonii. Produkowany był tylko przez jeden rok (ok. 20000 egzemplarzy). Środkowa część dachu to „soft top” , dający się poskładać tak, że jest to (prawie) kabriolet.

EF01244B-ACE4-43A9-9D5E-2FA9B20B2DA1.jpeg
299FDCCE-4040-48BF-AE7E-4E83553C0224.jpeg
6963852A-3DD7-4581-A6DC-4EBDF0A53B03.jpeg
1513C1A4-CF6C-4613-AD49-73B3E005262A.jpeg
65913D21-17CD-4C77-9D88-B2F81D8AE81D.jpeg
06A59BE6-28B3-4AFB-ACB3-5DE916570174.jpeg
AA7AB4CF-FDC9-4438-98E0-C83AEF1F7791.jpeg
273ED1CF-046C-42DD-9D6C-E888235B50CF.jpeg
A04882C0-5F9C-4216-9455-DCE812D8F9C9.jpeg



Kiedyś trafiłem na ten rzadki samochód, który służył już tylko jako reklama restauracji.

6FA27B45-ABA8-43AB-A5E6-EA8D39DAB018.jpeg