• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolekcja Mała zbieranina z nutką nostalgii

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.843 386 20
#21
Limuzyna Benz-a bardzo ciekawa. Fajnie wyglądają głęboko pikowane siedzenia.
 
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.934 10 2
#22
Już w 1900 roku dom królewski Wielkiej Brytanii nabył pierwszy samochód marki Daimler.
Była to też jedna z pierwszych firm, która dążąc do jak najcichszej pracy silnika, zaczęła używać rozrząd systemu Knight (https://pl.wikipedia.org/wiki/Rozrząd_Knighta).
Daimler Phaeton był podobno ulubionym samochodem króla Jerzego V.
Jest to pierwszy z prezentowanych samochodów, w którym zrezygnowano z drewnianych szprych kół na rzecz bardziej nowoczesnych, metalowych. W modelu widać też „żeberkowany” kształt górnej części atrapy chłodnicy, który od 1904 roku, aż do końca istnienia charakteryzował samochody tej firmy.
A9F78486-C289-4165-AFB4-D94BC2F7DB5C.jpeg
BA84AB01-0852-426E-8F4D-573E7826879E.jpeg
00575368-43BF-4FC6-BD6F-9F19CD4A38B5.jpeg
302CE4F6-4BC9-4081-9535-C2A05EEF00A4.jpeg
C19F80F3-04F6-42C2-AB71-600B1DCF0A75.jpeg
ABCD0C5E-BDF3-41F2-92C6-418BDAD9F26A.jpeg
93A0B9CE-FB93-4A34-83A1-CA8931A51D63.jpeg
A38463F8-CD79-4AB1-8843-B635297EF57F.jpeg
12700584-C635-4746-85EB-9496BBF46B94.jpeg
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.843 386 20
#23
Kolejny ciekawy model. Szkoda, że lata pozbawiły go kierownicy. ;)
 
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.934 10 2
#24
Amerykańska firma Maxwell była na początku drugiego dziesięciolecia XX wieku trzecim co do wielkości producentem samochodów tego kraju. Była też pierwszą, która w swym marketingu jako grupę docelową zidentyfikowała kobiety - kierowców, wspierając m.in. działania sufrażystek.
W ramach celowego tego celowego marketingu zasponsorowała pierwszą kobiecą podróż transkontynentalną (ostanie zdjęcie).
Model roadster należał do najbardziej popularnych, relatywnie niedrogich samochodów tej firmy.
Wprawdzie mój Roadster gdzieś w minionych latach zgubił atrapę chłodnicy ale niestety, przejęty w 1924 roku przez Chryslera, Maxwell nie oferuje już części zamiennych do swych samochodów (podobny problem, jak i z kierownicą Daimlera ;) ).
990D41C8-CD0D-4CA3-901A-9510C9F22C5C.jpeg
8814D8EB-236C-4E18-B183-48038EDB6C69.jpeg
8221960B-B37D-43E1-842A-3087B676D49B.jpeg
EAA1BF89-6018-4FE9-8431-A557FB34C70A.jpeg
91A5DCDF-1792-4177-951B-A3F54176D59D.jpeg
8F32E9A0-3B7A-4037-A37C-E64A26294BC3.jpeg
B5EC2AA4-3FD3-4181-B73D-A74EE16F70B2.jpeg
6A84E3FC-328C-4ADE-BA91-CC43FBBCD7C5.jpeg
56293872-1E68-4403-846E-C4F27A8A7CD9.jpeg
4C15530C-CEA6-4E27-BFD0-EAF71591BB50.jpeg
C44C5D1B-2016-46EC-9E38-DE74EA5BDF14.jpeg
5F5ECE38-71A7-43E0-94B5-DAA1F04CE9A3.jpeg
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.843 386 20
#25
Kolejna ciekawa historia motoryzacji zza "wielkiej wody", a modelik zacny.
 
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.934 10 2
#26
W przeciwieństwie do niektórych, wcześniej wymienionych, firm Renault jest ogólnie dobrze znanym producentem samochodów. Największym sukcesem komercyjnym przed pierwszą wojną był model AX. Samochód można było kupić w wersji bazowej, lub domówić różne opcje, jak na przykład karoserię. Opcjonalne były również acetylenowe reflektory (pierwszy właściciel mojego modelu najwidoczniej wysupłał pieniądze tylko na jeden). Natomiast standardem był dwucylindrowy silnik oraz skrzynia biegów o trzech przełożeniach. Wg. opisu samochód był w stanie podjechać pod każde wzniesienie drogi, chyba że było tak stromo, iż grawitacyjne zasilanie gaźnika paliwem przestawało działać. Na ostatnim zdjęciu możemy zobaczyć kopię prospektu Renault AX z karoserią w wersji umożliwiającej zabranie na przejażdżkę teściowej.

C58B6CFA-FBD5-4003-B740-2C4A2C3CB616.jpeg
5AFC883E-9128-4976-8994-1C3D2BC67689.jpeg
B76A5223-739C-443A-AF9E-8497CDFA2010.jpeg
B77DED11-10C1-4682-BCDC-3AED96B25485.jpeg
31998F6A-267F-42FC-A1B1-DA17F8A84DD5.jpeg
434F0ED0-B238-408B-956F-FBDCBB706866.jpeg
92F740AB-04CB-4704-9344-7230B95FF6DA.jpeg
23F49009-13FF-471D-A042-B62B734C0A70.jpeg
EBA13C44-FD14-462E-953E-8BA608E43FFF.jpeg
B61EE241-67D9-49B8-B143-B7335CE16FF1.jpeg
7D873842-518C-4AB5-9D78-60809EE29419.jpeg
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.843 386 20
#27
Bardzo ciekawy ten dwuosobowy Renault. Świetnie wygląda z dołożonym jednym reflektorem.
 
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.934 10 2
#28
Słowo „Simplex” pochodzi z języka łacińskiego i oznacza „prosty”, lub „pojedynczy”.
Trudno jednak użyć określenia prosty wobec samochodów firmy Simplex, które w swoim czasie były traktowane jako dynamiczne, luksusowe oraz ... drogie.
Wśród nabywców znajdziemy także tak znane nazwiska jak Frederick William Vanderbilt, który przez wiele lat był dyrektorem kolei New York Central, czy uważany za najbogatszego Amerykanina John D. Rockefeller.
Simplex Touring Car, reklamowany przez producenta jako „uznany przez fachowców za najlepszy samochód świata” posiadał 4-cylindrowy silnik o pojemności skokowej ponad 15 litrów, generujący trochę ponad 50 KM. Na skróconej ramie montowano też nadwozia aut wyścigowych, które w wielu zawodach sięgały po palmę pierwszeństwa. Na ostatnim zdjęciu umieściłem kopię oryginalnego ogłoszenia (https://www.american-automobiles.com/Simplex.html ).
FE84E9B6-0ECE-494A-98E3-BEDC09257C75.jpeg
214ED3FA-EA3A-44A4-A4C2-B2BDAC5A57A9.jpeg
1B130593-7DAF-43CF-8E77-A54523E5BA54.jpeg
0743F866-69BC-4E7E-9EC6-194EB4D96F9E.jpeg
9E21DE61-A62F-4207-AE49-6F9EB96A746F.jpeg
2A6E14CB-73F9-4B97-AB38-08E3022AB7A2.jpeg
E3508425-954E-4A64-8DE6-40C4DDADBACD.jpeg
6425660A-2778-490B-A1E0-8A2EA01A4E59.jpeg
548685B8-0B5F-4D08-8947-C8AE4873721B.jpeg
5D9C3101-B757-4B90-B5B4-A6AD5520C487.jpeg
A136ED1D-19A7-46BA-A518-FD565437B4DE.jpeg
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.843 386 20
#29
Świetne informacje dotyczące tego modelu. A i sama miniaturka ciekawa. (y)
 
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.934 10 2
#30
Nadwozia typu laundalet wywodzą się z epoki powozów konnych, gdy szanowni państwo, w przypadku złej pogody, korzystali z ochrony zamkniętej tylnej części nadwozia, podczas gdy w korzystniejszych warunkach zlecali woźnicy odsłonięcie dachu. Sam woźnica naturalnie z takiego komfortu nie mógł korzystać. W samochodach miejsce woźnicy zajął szofer, któremu zazwyczaj powodziło się nieco lepiej, gdyż przednia szyba dawała przynajmniej jako taką ochronę.
Dla Rolls Royce takie nadwozia budowały niezależne firmy, takie jak Barker, czy Hooper.
Właśnie nadwozie Barker zostało wybrane dla pierwszego Rolls Royca znanego powszechnie pisarza, Rudyarda Kiplinga. Ten pierwszy Rolls Kiplinga otrzymał nazwę „The Green Goblin”.
Wprawdzie spisywał się dobrze, lecz była to jeszcze wersja z 3-biegową skrzynią, a samo nadwozie wymagało jednak poprawek. Z tej pewnie przyczyny pisarz już po 2 latach zamówił nowy samochód - tym razem z 4-biegową skrzynią i nadwoziem Hopper. Ten egzemplarz otrzymał bardziej przyjazną nazwę „Duchess” (księżna), podczas gdy pozostawiony w rozliczeniu Goblin został nabyty przez brytyjską armię i (podobno) przebudowany na samochód opancerzony (ostatnie zdjęcie).
Model odzwierciedla tę drugą wersję, czyli Rolls Royce 40/50 HP laundalet z nadwoziem Hooper.
66B1BE10-C5CE-4F0A-A1AE-69466D38BA14.jpeg
CBDFF8DA-0FA9-44AC-9FF0-5605F8733FD5.jpeg
5B66120C-2657-4F87-A2E7-FC0A9AD27DD5.jpeg
E42FA598-1EA2-437C-BCF7-290B80005BCC.jpeg
279AB346-9E1E-4710-9565-82A0EA6C289F.jpeg
3F69E92C-6BD8-4FEF-9E3A-78F7EFB0A41E.jpeg
D0905379-C8D4-4B14-8583-CF7CFEDD8F09.jpeg
D92CAF21-8F07-4B47-8713-4E305A897FA2.jpeg
C68C7A0E-68D8-4736-AF23-91B30D9CF118.jpeg
53B7BF65-7D6B-4028-A26C-46E96792F8C3.jpeg
BC8C6291-BBDC-455D-A73F-B77FEF1A43C1.jpeg
 
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.934 10 2
#32
Nazwa kojarzącej się z luksusem marki Cadillac pochodzi od nazwiska założyciela Detroit, Antoine de la Mothe Cadillac (https://pl.wikipedia.org/wiki/Antoine_de_la_Mothe_Cadillac).
Ale pierwsze samochody firmy trudno było nazwać luksusowymi, gdyż były to małe, proste konstrukcje napędzane jednocylindrowym silnikiem. W drugiej dekadzie XX wieku mamy już do czynienia z zupełnie innymi samochodami. Napędzane czterocylindrowym silnikami wyposażone w elektryczne reflektory, wyposażone koła umożliwiające szybką wymianę felg.
Na drewnianej ramie można było osadzić różne rodzaje nadwozi, konstruowane ze stali (otwarte) lub aluminium (zamknięte). Najbardziej eleganckie spośród nich było dwuosobowe, określane jako „Gentelman roadster”.
C9CBE79B-90A4-4D21-9414-B7457E06B18A.jpeg
3F1CAD2D-ADCD-4192-912B-9D87637F6CB7.jpeg
B270D606-9355-4D07-AABC-EC531E99E118.jpeg
C42DA479-418E-408F-B801-725044B290DA.jpeg
969132A1-7ED8-49C4-AA11-6662B106C9CF.jpeg
6113BA58-131E-42D8-A505-4D6B471D6683.jpeg
E0D1C269-2802-4623-973D-E2225EB01193.jpeg
F5D14C60-C9FC-444B-8C1A-FDE4A6B72658.jpeg
322638A2-D022-4F63-847E-25383AD0EFB6.jpeg
 
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.934 10 2
#34
Kolejny świetna miniaturka. Widzę, że trochę ich nazbierałeś. (y)
Na wstępie podziękowanie za regularne komentarze. Przyznaję, że jest to miłe, gdy p.t. Gospodarz forum wykazuje zainteresowanie publikowaną „twórczością”. :)
Co do ilości modeli - zasadniczo seria Models of Yesteryear była ograniczona do 16 różnych samochodów numerowanych Y-1 do Y-16 (dopiero w 175 roku było 17, a pod koniec lat 70-tych zwiększano ich ilość).
Co roku jednak jeden, czy dwa modele były zastępowane innymi, przejmującymi też „zwalniany” numer. Mogły to być zupełnie nowe modele, zmieniane warianty kolorystyczne, lub wznawiane wcześniejsze modele w nowym malowaniu. Moja zbieranina to głównie 50-latki, do których z różnych okazji dołączyło kilka nowszych modeli (ale do tego jeszcze wrócimy).

Tak też było w przypadku modelu Mercer Raceabout, który w 1967 roku numer Y-7 „zwolnił” na rzecz opisanego niedawno Rolls Royca.

Po tych dygresjach parę słów o samochodzie. Firma Mercer specjalizowała się w produkcji samochodów sportowych, służących też jako baza do ówczesnych wyścigów, w których osiągnęły wiele spektakularnych sukcesów. Miały relatywnie niewielkie (4,8 litra) czterocylindrowe silniki, ale niska masa własna oraz znakomite prowadzenie umożliwiły wygrywanie ze znacznie mocniejszymi konkurentami. Taki właśnie samochód pobił też w 1914 toku światowy rekord prędkości na torze wyścigowym, osiągając na dystansie 480 kilometrów przeciętną prędkość prawie 140 km/godz.
CCA47BB6-FADD-44B3-AE45-D7A4EAEDC6B0.jpeg
D2D5A9B3-FF81-4179-BBEA-44707E067187.jpeg
AC8319F3-BFD7-4446-9A2C-3F9DE7D2D07C.jpeg
90B9EB74-FDDE-4EFA-99CB-3D2571EF5F5B.jpeg
AD00D629-8EA2-4C2A-9255-473DAF1538F4.jpeg
2119E6A8-06A2-4DF3-8CDA-4FD9E1E5E558.jpeg
68F7464D-614E-4B40-B5CF-46E60205BC96.jpeg
E5F2F015-73C0-4688-B5C4-87E3AB50782B.jpeg
35D88573-C3BD-4459-9D4C-138800FEBA8B.jpeg
DDFEA79D-D8C9-4D6A-A76D-787F8094636C.jpeg
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.843 386 20
#35
Fajny ten wyścigowy model. Patrząc na niego, jak i na zdjęcie oryginału, to stwierdzam, że naprawdę wielkim wyzwaniem dla kierowcy było utrzymanie takiej średniej prędkości na dystansie 480 kilometrów bez choćby osłony w postaci szyby przedniej...

Na wstępie podziękowanie za regularne komentarze. Przyznaję, że jest to miłe, gdy p.t. Gospodarz forum wykazuje zainteresowanie publikowaną „twórczością”. :)
Dzięki. Temat większych skal jakoś jest trochę zapomniany przez kolegów, ale cały czas mam nadzieję, że zaczną tu zaglądać i napiszą choć kilka słów na temat tych modeli... ;)
 
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.934 10 2
#37
Firma Stutz była w drugiej dekadzie XX wieku znana głównie z osiągnięć sportowych - ich samochody zwane Bearcat odnosiły wiele sukcesów na torach wyścigowych. Jedną z tajemnic tych sukcesów było bardzo dobre wyważenie samochodu, uzyskane m.in. przez wprowadzenie układu napędowego „transaxle”, czyli umieszczenie skrzyni biegów przy tylnej osi (zabieg również dziś niejednokrotnie stosowany w samochodach sportowych). Model 4E roadster był ze swym sportowym kuzynem blisko spokrewniony. Wyposażony w 4-cylindrowy, dolnozaworowy silnik o pojemności 6,4 l i mocy ok. 60 KM nie miał jednak aż tak sportowych ambicji (choć wg. broszurki Stutz z 1914 roku mógł też otrzymywać silniki 6-cylindrowe).
B3FA7110-3632-432B-AE73-E93FAB98F82C.jpeg
0FBAAC8B-2EDC-4D6D-A0B9-E1D3560B0CFE.jpeg
E67F2CCC-3A3F-43E2-85E9-F55BC2254752.jpeg
A5887C7E-33A4-4838-9DB7-792B9FE52ADE.jpeg
F324621C-2FDC-42E0-9225-12F52D8D3562.jpeg
526ABBBE-8275-40B1-AA64-F35B467F4EC5.jpeg
2C777067-1AFC-4C75-834D-8CA86225D130.jpeg
B492736D-D029-434F-89B2-EBFA4A9FE3EE.jpeg
B6750FC2-90D1-4496-9BAD-9D5B5751A590.jpeg
F94E8F6D-7299-4D02-85F1-BB15EEEBFFD4.jpg
 
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.934 10 2
#39
Firma Bugatti jest znana głównie ze swych samochodów wyścigowych, oraz ich „ucywilizowanych” wersji szosowych. Model 35 to chyba najbardziej z nich znany, posiadający na swym koncie także największą ilość sukcesów sportowych. Napędzany był dwulitrowym, ośmiocylindrowym silnikiem rzędowym, generującym ok. 90 KM (lub ze sprężarką w 35 C ok 130 KM). Górny wałek rozrządu, 3 zawory na cylinder, a przede wszystkim specjalne ułożyskowanie wału korbowego umożliwiały bezpieczne osiąganie bardzo wysokich, jak na owe czasy, obrotów sięgających wartości 6000/min. Były to pierwsze samochody produkcyjne wyposażone w aluminiowe felgi. Kształt chłodnicy stał się elementem rozpoznawczym dla wszystkich późniejszych Bugatti. Wyprodukowano tylko 96 oryginalnych 35, lecz sporo z nich zostało zachowanych po dzień dzisiejszy.

58FDA978-8F48-4712-BE71-896041123558.jpeg
29FBCE6E-4F4B-4EBF-AC04-D1BD99A4A7B0.jpeg
B7DAA5BD-922D-4ED9-A3D0-5EDC17B7699E.jpeg
23F8D4EC-90F1-48A1-A44C-05F344151533.jpeg
AF49F8CF-EE95-4338-BD0D-B996139A858C.jpeg
715254C1-EDA7-4D71-BC8A-FE2CDC4BF1F3.jpeg
433DAD77-CF56-4C9B-8D1F-96A503A439A4.jpeg
9301A77F-6AA8-4A98-9A95-49F2BD58E5E3.jpeg
20020FE6-4304-42D3-BD90-EFA0B834C328.jpeg
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.168 90 9
#40
Firma Bugatti jest znana głównie ze swych samochodów wyścigowych, oraz ich „ucywilizowanych” wersji szosowych. Model 35 to chyba najbardziej z nich znany, posiadający na swym koncie także największą ilość sukcesów sportowych. Napędzany był dwulitrowym, ośmiocylindrowym silnikiem rzędowym, generującym ok. 90 KM (lub ze sprężarką w 35 C ok 130 KM). Górny wałek rozrządu, 3 zawory na cylinder, a przede wszystkim specjalne ułożyskowanie wału korbowego umożliwiały bezpieczne osiąganie bardzo wysokich, jak na owe czasy, obrotów sięgających wartości 6000/min. Były to pierwsze samochody produkcyjne wyposażone w aluminiowe felgi. Kształt chłodnicy stał się elementem rozpoznawczym dla wszystkich późniejszych Bugatti. Wyprodukowano tylko 96 oryginalnych 35, lecz sporo z nich zostało zachowanych po dzień dzisiejszy.

Zobacz załącznik 798840 Zobacz załącznik 798841 Zobacz załącznik 798842 Zobacz załącznik 798843 Zobacz załącznik 798844 Zobacz załącznik 798845 Zobacz załącznik 798846 Zobacz załącznik 798847 Zobacz załącznik 798848
Fajny oryginał i pierwowzór :love: Ciekaw jestem jaka była prędkość maksymalna tego cudeńka?
PS: Jest to mój pierwszy wątek motoryzacyjny, który obserwuję i z którego czerpie wiedzę o dawnej motoryzacji przed 2WŚ...Fajnie się czyta !!!