• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolekcja Mała zbieranina z nutką nostalgii

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.902 10 2
#1
W zasadzie moje kolekcje to koleje w skali H0. Ale przeglądając różne starsze zbiory trafiłem też na pudełko, w którym znajdowało się trochę wiekowych modeli samochodów w skali 1:43.
Prawie wszystkie pochodzą z roku 1970 i reprezentują popularne wówczas „Matchboxy”.
O ile jednak najbardziej popularne Matchboxy miały ... dość swobodne podejście do tematu skali, o tyle seria „Models of Yesteryear” była trochę bardziej nas serio.
Oczywiście są to zasadniczo modele metalowe z plastikowymi dodatkami.
Moje przetrwały jak by nie było 50 lat ... w dość różnym stanie.
Czyli pełna nostalgia, gdy weźmiemy pod uwagę modele, a jeszcze większa, gdy będziemy myśleli o oryginałach.

Pierwszy samochód to absolutny klasyk, czyli Ford model T (https://pl.wikipedia.org/wiki/Ford_Model_T).

38710600-3629-44AB-975B-BE596A6FBEBD.jpeg
CFB219EF-575C-4DE4-A527-3F9E7A989CE4.jpeg
87E7CFF6-C6BB-47BC-A810-DB9AD227AD76.jpeg
A3C281BB-7D3A-4689-84CA-203C323E3E84.jpeg
C68E2BC5-3174-46EA-B700-F39C307B9971.jpeg
83740349-A5FD-4277-8FE7-B6AEB53B4832.jpeg
0FA5023D-FD05-41B6-9140-E7A501667ADD.jpeg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

MIKOT 1

Znany użytkownik
Reakcje
3.920 99 132
#2
Naprawdę fajne. Mnie się bardzo podoba(y). Po za tym jest świetnie zachowany. Nie służył dziecku do zabawy.
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.568 386 20
#3
Witaj w części samochodowej. Pokazuj swoją kolekcję, oglądaj i komentuj kolekcje kolegów, no i baw się dobrze.
Piękny model z dawnych lat. Podoba mi się.
 
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.902 10 2
#4
Po tak miłym powitaniu wypada przedstawić coś mniej znanego, np. Spyker 14/18 HP.
Nazwa „Spyker” pochodzi od nazwiska braci Spijker, którzy w 1880 roku założyli firmę produkującą, a raczej uwzględniając ówczesną technologię budującą, powozy. Ich produkty uzyskały międzynarodową renomę, gdy w 1898 roku zbudowali dla holenderskiej królowej Wilhelminy reprezentacyjny powóz, który przy specjalnych okazjach do dziś jest używany (http://www.ritzsite.nl/Spyker/1898_Spyker_Golden_State_Coach.JPG).
Samochodami zainteresowali się w w tym samym roku, kiedy to w Amsterdamie pojawili się uczestnicy rajdu Paryż-Amsterdam-Paryż. Po nawiązaniu kontaktu z niemieckim pionierem automobilizmu, firmą Benz, rozpoczęli produkcję samochodów Spyker-Benz.
Pierwsza własna konstrukcja powstała już w 1900 roku, a cztery lata póżniej powstał pierwszy Spyker 14/18 HP.
Model ten znany jest głównie z udziału w pierwszym rajdzie Pekin - Paryż (1907), który ukończył za zwycięską Italą księcia Borghese.

BB902013-4853-4D6E-A1C0-5C7999841670.jpeg
5077BD6D-0742-425C-BA87-FF3B6DAA12B3.jpeg
034F0FAE-044D-46CD-A81E-D4E7C84C988B.jpeg
E7DFEDC8-847D-474D-BD29-A9D0B68A8E9C.jpeg
E9B386DD-912C-47E0-9223-57F2EAF1D859.jpeg
7C16E76B-DA14-4EC6-9D7C-110D1E61C4C5.jpeg
8365E21F-3AE1-4E76-9DFC-3BCD30DE4F0E.jpeg
1563C07A-44AB-4945-A66A-C3FF4B0B563D.jpeg
A37D8FC6-FA37-409B-8159-1503EA0C2037.jpeg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.568 386 20
#5
Kolejny bardzo ciekawy model. Opis świetnie się czyta i jest to kapitalny dodatek przybliżenia widzowi kawałka historii danego pojazdu. Pomimo leciwości modelu i niewielkich odprysków lakierniczych to powiem, że prezentacja na duży plus. (y)
Jedno o co Cię poproszę to wrzucaj zdjęcia jako "pełny obraz". Dużo lepiej się ogląda większe zdjęcia. Tak właśnie robimy tu, w dziale samochodowym i jeżeli będziesz chciał, to zmienię Ci zdjęcia pierwszych modeli na duże. :)
 
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.902 10 2
#6
Po za tym jest świetnie zachowany. Nie służył dziecku do zabawy.
Oj służył. I to już 3 generacjom :)

Jedno o co Cię poproszę to wrzucaj zdjęcia jako "pełny obraz". Dużo lepiej się ogląda większe zdjęcia. Tak właśnie robimy tu, w dziale samochodowym i jeżeli będziesz chciał, to zmienię Ci zdjęcia pierwszych modeli na duże.
Dodaję zdjęcia jako załączniki, aby łatwiej było przeglądać wątek (przy wolniejszym internecie szybciej się ładuje) i ew. oglądać tylko te zdjęcia, które p.t. Forumowicz ma ochotę obejrzeć. Ale naturalnie z przyjemnością dostosuję się do panujących tu zwyczajów i nie mam też absolutnie żadnych obiekcji wobec propozycji zmiany dwóch pierwszych wpisów :)
 
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.902 10 2
#8
Gdy wypowiemy nazwę firmy Rolls Royce, to natychmiast wyobraźnia podsunie nam obrazy najwyższego poziomu ekskluzywności i luksusu. Ale w 1906 roku ten „luksus” był na niższym poziomie, niż we Fiacie 126p. Uruchamianie silnika korbą, dolewanie oleju do lamp i ich zapalanie przed nocną podróżą, hamowanie ręczną dźwignią (hamulce tylko na tylne koła) lub wspomagane hamulcem taśmowym działającym na wał napędowy, czy - oczywiście - brak ogrzewania z dzisiejszego punktu widzenia trudno uznać za znamiona komfortu.
Model 40/50 HP stał się fundamentem reputacji producenta. W tamtych czasach zdarzało się, że budowane na indywidualne zamówienie samochody otrzymywały swe własne nazwy (podobnie jak pierwsze parowozy). Tak też było w przypadku samochodu demonstracyjnego o rejestracji AX 201, który otrzymał nazwę Silver Ghost (srebrny duch: https://pl.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Silver_Ghost). Polakierowany w srebrnym kolorze samochód został poddany testom niezawodności, w ramach których pokonał bez jakichkolwiek awarii ponad 24.000 km - w początkach motoryzacji wręcz niewiarygodny wyczyn. Testy były przeprowadzone w asyście dziennikarzy, którzy spopularyzowali nazwę tego właśnie egzemplarza tak skutecznie, że wszystkie Rolls Roycy 40/50 HP były już nazywane Silver Ghost (fakt, z którym producent formalnie pogodził się dopiero w 1925 roku).
241455C3-7128-4CCC-B90F-729702F3B389.jpeg
09B564BA-69CE-413F-A99D-0DD83A6B1A0B.jpeg
10CA8F26-A009-4A20-BC21-BC108A9D9E9A.jpeg
E9B706B0-D821-45C5-A844-DCA738D3A379.jpeg
65AD99A8-CCBC-4EF9-B922-F22CF2F1693D.jpeg
437D4126-89D4-4969-86AB-68AF6F6D39FE.jpeg
D9767AD8-814C-4623-B1F9-4B5D3D80D6FA.jpeg
8595E25C-01C8-42A0-A60A-3D895EEEDB98.jpeg
F7BF8452-95F2-4C0C-90AA-96815D1F22C9.jpeg
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.568 386 20
#9
Kolejny kawałek historii samochodu i bardzo ciekawy model. Twórcy samochodu mieli fantazję na łamaną szybę. Świetnie to wygląda.
 
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.902 10 2
#10
Peugeot rozpoczął budowanie samochodów już w 1886 roku (trójkołowiec z napędem parowym).
„Type 105” to duża limuzyna, która była pierwszym samochodem tej firmy wyposażonym w silnik 6-cylindrowy o pojemności skokowej ponad 11 litrów i mocy 60 KM. Dzięki niemu Type 105 należał do najmocniejszych i najszybszych samochodów tego czasu. Zbudowano tylko 23 egzemplarze, z których praktycznie każdy miał nieco inną karoserię.
B8A615CB-9458-4A72-BF9D-44811663958F.jpeg
B758D0AE-4084-45B2-A700-69BD89FF7001.jpeg
EA8604D8-BFFE-488E-96E3-4E7B8F3FC027.jpeg
9B9D6A8A-510E-40D6-82B0-821AD468EF03.jpeg
ABE19A16-07A6-412A-AF5E-A12EE6990844.jpeg
BEFC2DDB-97CD-4B6C-9C18-943AFB1BE681.jpeg
2DB9B301-4C15-496F-9893-6B36C8679E47.jpeg
649BB8A3-B016-495C-99A1-CC84391F5449.jpeg
6B5C1B90-3A1A-48F1-A08F-B6E5DFF37BFA.jpeg
E571366C-49FC-46E1-B639-8C4FC7986B38.jpeg
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.568 386 20
#11
Kolejny ciekawy zabytkowy model zabytkowego samochodu pokazujesz. Świetnie się to ogląda, bo przypominają mi się lata dzieciństwa i modele Matchbox-ów, oczywiście resoraków. Takich jak Twoje nigdy nie miałem... Kawałek historii też ciekawy. (y)
 
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.902 10 2
#12
Jeszcze jeden egzemplarz Roll Royce Silver Ghost. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że znane hasło „najlepszy samochód świata” wcale nie było owocem działań marketingowych firmy, lecz zostało w 1907 roku stworzone i spopularyzowane przez pismo motoryzacyjne Autocar.
Ciekawie był skonstruowany 6-cylindrowy silnik, w którym użyto dwóch niezależnych głowic 3-cylindrowych. Oczywiście na ramowym podwoziu można było montować różne nadwozia, odpowiadające preferencjom klienta. Takim klientem była też brytyjska armia, która na bazie podwozia Silver Ghost zamawiała samochody opancerzone (używane nawet jeszcze podczas drugiej wojny - ostatnie zdjęcie).
81E1902B-60D4-43CE-AFA4-BB112693C890.jpeg
097CDAC8-B7BF-4C1D-BE15-106DD0CA338C.jpeg
B5A5A8BD-F2B9-431A-AE42-60F55D21490F.jpeg
BC7823E6-F9C4-4D77-ACE2-4ECA799B4FE5.jpeg
11814AD7-3960-458E-B431-8B48F9683C69.jpeg
24F33632-7075-4C04-8589-47C67CEBA0BB.jpeg
4B4FE23D-7F02-496A-A8E4-A52E4E32A145.jpeg
CD8A2EAB-9BC7-475E-9119-D48F99F5993D.jpeg
7582326B-CDFE-475C-80C1-804CE281664F.jpeg
17F482AE-14E2-4786-A688-78B001E245AC.jpeg
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.568 386 20
#14
Kolejny kawałek historii i bardzo fajna miniaturka. Ciekawi mnie tylko dlaczego koło zapasowe ma zupełnie inną felgę niż pozostałe koła. :niepewny:
 
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.902 10 2
#15
Kolejny kawałek historii i bardzo fajna miniaturka. Ciekawi mnie tylko dlaczego koło zapasowe ma zupełnie inną felgę niż pozostałe koła. :niepewny:
Sądząc po zdjęciach oryginalnych samochodów fElgin były dwuczęściowe - część wewnętrzna połączona ze szprychami i piastą oraz zewnętrzna, na której montowana była opona. Te dwie części były łączne śrubami. W przypadku „kapcia” nie było więc zmieniane całe koło, lecz tylko felga z oponą. Tak więc zapas w tym przypadku to trójramienna uchwyt, do którego przykręcona jest zapasowa felga z oponą. Podobnie wygląda to w przedstawionym wcześniej modelu Spyker, choć tu zapas jest z tyłu samochodu.
FBE5A22D-6BA8-488D-96E3-4858AB5CB681.jpeg
 
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.902 10 2
#16
Choć geneza firmy Opel wywodzi się z produkcji maszyn do szycia, to naturalnie sama nazwa jest kojarzona głównie z popularnymi samochodami klasy średniej. Ma to też swoje uzasadnienie, gdyż pierwszym modelem tej firmy, który odniósł sukces rynkowy, był niewielki, relatywnie niedrogi model 4/8 PS (PS to w zasadzie to samo, co HP, lecz skrót pochodzi z języka niemieckiego).
Sukces wynikał nie tylko z pozycjonowania cenowego samochodu, lecz także ze skutecznego marketingu. Zachwalano bowiem prostotę rozwiązań i obsługi, umożliwiające używanie samochodu bez konieczności zatrudniania profesjonalnego szofera. Tak sformułowana oferta została skierowana do konkretnych grup zawodowych - głównie lekarzy i weterynarzy. W efekcie samochód uzyskał przydomek „Doktorwagen” (samochód lekarza), pod którym znany jest do dziś. Był to też pierwszy model firmy, w którym na atrapie chłodnicy umieszczono stylizowany napis „Opel” (ze względu na mały kontrast w modelu słabo widoczny, ale w jednym ujęciu chyba udało się to znośnie zaprezentować).
BE5320FB-112E-4D64-90DC-0B55B4050FC9.jpeg
6C015824-84F2-4A4F-B923-DF5C8C0F8F50.jpeg
E07CB095-2510-4DFB-913C-0409309BC43D.jpeg
70919A44-701C-4C2C-8226-479652314A5B.jpeg
16DF258F-F532-4E24-907B-DDEDFE5584EB.jpeg
CA5E7AF7-3A10-47E7-A83E-5EBFFD7109EA.jpeg
14A2A942-437E-4851-B2FB-83CF09DCE215.jpeg
BD2C9A09-7124-4787-B9AA-B4919D8BB447.jpeg
B9C390F2-ACAA-4E4A-87BC-DF629AB9BD34.jpeg
A45807A3-202B-476C-8311-60DCCA8D6F9F.jpeg
 
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.902 10 2
#18
Thomas Flyer K 6-70 „Flyabout” to amerykański samochód, którego symbol wywodzi się od ilości cylindrów ( 6 ) oraz mocy silnika ( 70 KM ). Jak na owe czasy był to szybki i dynamiczny pojazd, przy projektowaniu którego uwzględniono doświadczenia zdobyte podczas iście „mamuciego” wyścigu Nowy Jork - Paryż. Ponownie było to wyzwanie rzucone przez pismo Paris Matin, któremu powtórzenie trasy Pekin - Paryż (wspomnianej tu : http://forum.modelarstwo.info/threads/mała-zbieranina-z-nutką-nostalgii.52468/post-921131) najwidoczniej nie wydawało się wystarczająco interesujące. Wprawdzie właściciel firmy, Erwin Ross Thomas, zdecydował się na udział w zawodach dopiero parę dni przed startem i wziął po prostu jeden z seryjnych samochodów, lecz to nie przeszkodziło mu w zwycięstwie po 171 dniowej podróży, w trakcie której pokonał ponad 21000 kilometrów. To, czego mu najbardziej na trasie brakowało, to mocy. Oryginalny 4-cylindrowy silnik otrzymał więc dodatkowe 2 cylindry osiągając pojemność skokową 12,9 litra i stał się jednostką napędową prezentowanego tu modelu.
820E5CD4-8431-48EE-BF41-FAAB4EF47C3C.jpeg
EF6D47FD-98D7-492B-88D2-0A166EA67B53.jpeg
F73D8829-ABA0-4207-871F-0D9D3A2BE266.jpeg
AFFBABA2-A9C7-42A9-B167-94BDF300BFEC.jpeg
BEBE6CD7-3690-4A34-BB03-B6953FF073D1.jpeg
E2FAFD70-9CC5-4A43-B166-C414CE8A1728.jpeg
490EA354-6CF2-405C-A9EF-5226C331B76B.jpeg
055D5950-7717-4D66-86EE-E05256CE5876.jpeg
DADEEA8D-ACCC-4AFF-AF8D-2D80F7849EF8.jpeg
84B0265F-2994-47E6-89DF-8FADF2DCD52C.jpeg
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.568 386 20
#19
Kolejna ciekawa opowieść o historii modelu. (y) A i sama miniaturka bardzo ciekawa.
 
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.902 10 2
#20
Carl Benz uważany jest za ojca współczesnej motoryzacji. Jego rozwijająca się firma stopniowo udoskonalała kolejne modele oferowanych samochodów. Benz 20/40 PS był, jak wynika ze znalezionych opisów, pierwszym samochodem firmy, w którym zamiast napędu łańcuchowego użyto wału kardana. Karoseria prezentowanego modelu zapewnia już trochę wyższy komfort ... ale tylko pasażerom.
E8C36CC6-0556-4B93-8AAE-26271B56A2E5.jpeg
5B0FAF33-5357-4FC1-B1BB-FA4087F1AC0F.jpeg
857FBD57-26F2-4D10-A102-193DD18784A4.jpeg
A44C406D-72BB-4AB3-8101-2FB030652946.jpeg
4CF0D4FD-199A-4B61-B63C-700162B6BE27.jpeg
E276DD0D-6C49-4698-9944-4D1A5E4D9144.jpeg
DF5CA283-0BB6-40FD-AE3C-476F5410C8A2.jpeg
E9955781-432C-42EE-9583-15D8772DFC36.jpeg
0900CBD8-538D-4EF0-A27A-4AC446D16F5E.jpeg
89CE8C30-4D99-42B5-909D-B63A64154F12.jpeg
A92F185D-90AC-4E26-ABB9-C814E449A119.jpeg