• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Mała stacja na szlaku jednotorowym

ddawid

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Od pewnego czasu zamierzam się do budowy stacji lub przystanku. Zaczynam dość skromnie z mijanką. Wcześniej planowałem stację na szlaku dwutorowym, ale miejsca na takie projekty nie mam.

Dołączam schemat i plan układu torów (w 2 wersjach - A: z peronami po zewnętrznej stronie torów lub B: z jednym torem po zewnętrznej stronie, a drugim jednokrawędziowym wewnętrznym.) Na planie semafory zaznaczone są jako niebieskie kropki. W projekcie używam semaforów 3 komorowych (zielony, czerwony, biały) i 4 komorowych (zielony, czerwony, pomarańczowy, biały).

Chciałbym wiedzieć czy układ jest poprawny (ułożenie semaforów, długość użyteczna torów).
Pozdrawiam. :)
Wichów 1.png


Mijanka układ v. 1.png
 

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.371 2 0
#4
Tak długi moduł będzie niepraktyczny, pod względem transportu i noszenia. Podziel go najlepiej na 3 mniejsze.
 
OP
OP
ddawid

ddawid

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#5
Oczywiście! Przeoczyłem to. Już poprawione
[DOUBLEPOST=1500051725][/DOUBLEPOST]Moduł jest podzielony na moduły po 89 cm: 4 na stację + 2 po bokach z semaforami wjazdowymi. Poszczególne moduły są zaznaczone (dość dyskretnie) poprzez poziome szaro-zielone linie (by nie przeszkadzały w obrazie).
 

Załączniki

OP
OP
ddawid

ddawid

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#6
Mam jeszcze pytanie: Czy na tor może wjechać pociąg, którego ostatni wagon będzie za semaforem wyjazdowym z przeciwnego kierunku (ale przed ukresem)?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#7
Czy na tor może wjechać pociąg, którego ostatni wagon będzie za semaforem wyjazdowym z przeciwnego kierunku (ale przed ukresem)?
Tak.

Co do semaforów, to tak, jak napisał kolega Matqs, wjazdowe powinny być 5-komorowe (od góry: zielone-pomarańczowe-czerwone-pomarańczowe-białe). Poza tym, po lewej stronie semafor wjazdowy i To są źle ustawione, muszą być po prawej stronie toru, patrząc w kierunku jazdy.
 
OP
OP
ddawid

ddawid

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#11
I tutaj mam 2 pytania
1) Jak "odsunąć" semafory wyjazdowe od krawędzi modułu, możliwie bez zmiany długości modułu (89 cm)
2) Czy umiejscowienie rampy towarowej jest dobre i jakie mają być jej wymiary? (na 230 cm toru / 40 osi obliczeniowych)
[DOUBLEPOST=1500562954][/DOUBLEPOST]@Matqs W tym samym miejscu, co semafor?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#15
Nie lepiej na bocznicy dać tarczę manewrową zamiast semafora ?
Nie lepiej, a koniecznie. Przy torze bocznym ładunkowym nie może stać semafor (są pewne wyjątki, ale to naprawdę bardzo wyjątkowe sytuacje). Tarcza manewrowa może stać przy samym ukresie rozjazdu.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#18
Zabezpieczeniem toru ładunkowego musi być albo rozjazd prowadzący na żeberko ochronne albo wykolejnica, sama tarcza manewrowa tu nie wystarczy. Biorąc po uwagę fakt, że z obu stron stacji od strony szlaków nie ma tarcz manewrowych co sugeruje, że manewry są prowadzone na sygnały ręczne to dla ochrony toru ładunkowego wystarczy sama wykolejnica bez tarczy. Brak jest podstawowej informacji jakie urządzenia srk maja być na stacji - ręczne kluczowe, mechaniczne czy też elektryczne (suwakowe, przekaźnikowe, komputerowe). Bez tego trudno jest ustalić adekwatny sposób zabezpieczenia toru ładunkowego.
 
OP
OP
ddawid

ddawid

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#19
A jest jakaś znacząca różnica? Pewnie coś między mechanicznym scentralizowanym, a elektrycznym przekaźnikowym (jako że stacja ma być częściowo zmodernizowana do epoki IV. Częściowo, bo chcę zachować parę smaczków takich jak latarnie zwrotnicowe). W dworcu będzie nastawnia dysponująca Wo, z której będą obsługiwane semafory z lewej strony - 2 wyjazdowe i jeden wjazdowy (nie na planie) oraz 1 zwrotnicę. Po prawej stronie nastawnia wykonawcza Wo 1 dla 3 semaforów (2 wyjazdowe i jeden wjazdowy - nie na planie), tarczy manewrowej i 2 zwrotnic.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
Reakcje
0 0 0
#20
To "coś między" to takie coś mało realistyczne, gdyż różnica między samymi urządzeniami srk mechanicznymi a elektrycznymi jest znacząca i ma to dość duży wpływ na rozmieszczenie semaforów. Np. jeżeli będziesz chciał odwzorować u. srk elektryczne to powinieneś dodać tarcze manewrowe za ostatnimi zwrotnicami, aby manewrujący tabor mógł dostać sygnał pozwalający na wrót na mijankę (tak jak to napisał Andrzej Harassek). Natomiast jeżeli będą to mechaniczne srk to tarcza manewrowa na bocznicy będzie zbędna, bo sygnały manewrowe będzie się podawać ręcznie (to samo napisał wymieniony wcześniej kolega). Można by też w przypadku mechanicznych srk pomyśleć o usunięciu semaforów wyjazdowych dla toru niewłaściwego lub zastąpienie ich tarczami zaporowymi, ale co do tego to nie jestem pewien. Decyzja należy do ciebię.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 17
Planuję 74
Planuję 7
Planuję 27
Planuję 19

Podobne wątki