• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Mała stacja na szlaku jednotorowym

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#43
Tak jak napisał bstok70 nazwy semaforów wjazdowych należy uzupełnić o indeksy prędkości czyli "1/2". Indeksy przy nazwach semaforów umieszcza się jako indeksy górne (tak jak potęgi). Umieszczone tak jak na rysunku nie są indeksami prędkości tylko uzupełniają nazwę semafora o numer toru przy którym dany semafor stoi. Jest to stosowane na dużych stacja gdzie ze względu na ograniczoną ilość liter w alfabecie semafory w grupie torów nazywa się jedną literą z wyróżnikiem numeru toru przy którym stoi semafor np. F102, F103... . Dalej, numerację rozjazdów i tarcz manewrowych ustala się zasadniczo oddzielnie dla każdej głowicy rozjazdowej; tutaj powinno być: za semaforem "A" tarcza Tm1 i rozjazd 1, na drugiej głowicy rozjazdy 5 i 6 i tarcze Tm5, Tm6. Posterunek stwierdzania końca pociągu jak najbardziej powinien być przy rozjeździe 1 i powinien być oznaczony "SkpA". Wykolejnica powinna mieć nazwę "Wk1". Pomiędzy semaforami wjazdowymi a pierwszym rozjazdem musi być wskaźnik W5 czyli "granica przetaczania". Umieszcza się go 100m za semaforem wjazdowym. Jego odległość od tarczy manewrowej musi umożliwiać manewrowanie. Na semaforach i tarczach ostrzegawczych brak jest oznaczenia migania świateł pomarańczowych i białych. Na tarczach ostrzegawczych światło pomarańczowe i na semaforach wjazdowych górne pomarańczowe musi mieć kreseczki na zewnątrz (wąsiki) prostopadle do ukośnej kreski oznaczenia koloru światła. Tak samo należy umieścić kreski przy świetle białym semaforów wyjazdowych, natomiast na semaforach wjazdowych przy komorze białej należy umieścić cztery kreski. Dwie kreski oznaczają światło ciągłe lub migające, cztery tylko migające.
 
OP
OP
ddawid

ddawid

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#44
na drugiej głowicy rozjazdy 5 i 6
Czemu takie nazewnictwo? Nie lepiej rozjazdy 2 i 3?

Na semaforach i tarczach ostrzegawczych brak jest oznaczenia migania świateł pomarańczowych i białych.
Dzięki za dokładny opis. Semafory na tym schemacie są poglądowe i wiadomo, że białe lub pomarańczowe światło będzie migać by przedstawić konkretny sygnał. Nie będę więc zmieniał obrazków semaforów.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.388 463 29
#45
Czemu takie nazewnictwo? Nie lepiej rozjazdy 2 i 3?
Chodzi o pozostawienie zapasu numerów na wypadek ew. rozbudowy stacji.
Dzięki za dokładny opis. Semafory na tym schemacie są poglądowe i wiadomo, że białe lub pomarańczowe światło będzie migać by przedstawić konkretny sygnał. Nie będę więc zmieniał obrazków semaforów.
Kolega Tomek opisał prawidłowy sposób rysowania i oznaczania urządzeń srk na planach schematycznych i w dokumentacji, pozwalający na jednoznaczne zrozumienie opisu. Co z tym zrobi kolega ddawid, to już jego sprawa.
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.629 71 19
#47
Podobną stacją, ale istniejącą w rzeczywistości jest stacja Płytnica - galeria ze zdjęciami. Poniżej załączam oryginalny schemat:

Plytnica.gif

Jak widać stacja różni się tym, że posiada jeszcze drugi tor główny dodatkowy. Możemy sobie schemat odwrócić:

Plytnica_odwrotnie.jpg

Może też zrobić tak aby upodobnić go do planów Wichrowa:

Wichrow.jpg

W sumie gdyby jeszcze obrócić:

Wichrow_odwrotnie.jpg

To wszystko robione na szybko i z przymrużeniem oka, ale wiadomo o co chodzi (jeszcze forum dodatkowo mocno zmniejszyło schematy, tak że prawie nic na nich nie widać). Powodzenia w budowie i miejmy nadzieję, do zobaczenia na spotkaniu przy makiecie modułowej.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
ddawid

ddawid

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#49
Dziękuję wszystkim za odpowiedzi!

Wichrów 5.png
Zamieszczam zaktualizowany plan stacji.

Edit: Miał błędy, więc umieszczam poprawny:
Wichrów 5c.png
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.388 463 29
#50
No i źle: semafory B i E powinny mieć indeks 1, a semafory C i D - indeks 2. Indeks 1 oznacza prędkość największą lub 100 km/h, indeks 2 oznacza prędkość zmniejszoną do 40 lub 60 km/h. Poza tym brakuje wskaźników W 5. O numeracji rozjazdów i oznaczeniach świateł migowych już nie wspomnę.
Chodzi o pozostawienie zapasu numerów na wypadek ew. rozbudowy stacji.
A ta zasada dotyczy także oznaczeń semaforów, dlatego po prawej stronie oznaczenia powinny zaczynać się z opuszczeniem 2 lub 4 kolejnych liter (na wypadek dobudowy jednego lub dwóch torów głównych), a więc np. od litery F lub H.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.388 463 29
#52
Na planach kolegi Remaj12 trudno cokolwiek odczytać, zwłaszcza maleńkie indeksy w nazwach semaforów. Tak czy tak, cyfra 1 oznacza dużą prędkość, a cyfra 2 prędkość zmniejszoną, więc semafory z toru głównego zasadniczego mają najczęściej 1, a z dodatkowych 2.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#54
I jeszcze jeden szczegół - w nazewnictwie semaforów nie stosuje się jednocześnie "I" i "J" bo bardzo łatwo je pomylić (niestety nikt nie jest doskonały i w terenie bywają problemy jak opis ma wyglądać), więc wjazdowy lepiej nazwać "K". I jeszcze literka "m" powinna być w opisie na rysunku umieszczona tak jak indeks prędkości.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 17
Planuję 74
Planuję 7
Planuję 27
Planuję 19

Podobne wątki