• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Poradnik Märklin - wszystko o kolejkach z "trzecią szyną"

OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
1.913 24 8
Bardzo fajnie trzyma się R1, dłuższe wagony nie dałyby rady.;) U mnie czasami występują problemy na zwrotnicach.

Przy okazji zapytam, czy masz jakiś patent na "niestandardowe" oświetlanie wagonów? Widziałem kiedyś jakiś filmik, na którym wagony były oświetlane bez użycia płozy(?) Nie znam się na elektronice i nie wiem jak to możliwe, ale działało.
 
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
1.913 24 8
Dziękuje, spróbuje poczytać chociaż wolałbym wersję obrazkową lub w innym języku, bo dla mnie to czarna magia. ;) Dopytam jeszcze, jak jest podłączone napięcie z płozy do sprzęgu?
 

jezyzie

Znany użytkownik
Reakcje
548 13 0
Te rozwiązania bazują na płozie lokomotywy, lub na jednym wagonie z płozą.

Ponieważ wszystkie moje wagony osobowe są Piko, będę stosować zasilanie z akumulatorków (wycofanych z obsługi lokomotywy).
Na szynach Marklina do automatycznego ładowania w wagonach Piko można przerobić jedną bocznicę postojową na dwu szynową
(rozcinając mostek między szynami zewnętrznymi). Jedna ze szyn na odcinku postojowym musi być odizolowana obustronnie od pozostałej części makiety. Podłączona byłaby natomiast z szyną środkową przez opornik zabezpieczający taki, aby w przypadku wjazdu lokomotywy, nie następowało galwaniczne zwarcie zasilacza. Spadek napięcia na tym oporniku w fazie ładowania byłby bez większego znaczenia. Wtoczone na taką bocznicę wagony Piko bez płozy, ale z oryginalnymi zestawami kołowymi w naturalny sposób otrzymywały by zasilanie do ładowania akumulatorków. Natomiast lokomotywa zwierając szyny zewnętrzne i tak przejedzie. Dociąży jedynie zasilacz prądem opornika.

Jeszcze inne rozwiązanie dwuprzewodowe w oparciu o tzw. gold-piny stosowane w podstawkach do scalaków.
http://www.symoba-schniering.de/kupplg-produkte.htm
SY219446.jpg

lub własna konstrukcja z takim samym rozstawem pinów na bazie
https://www.tme.eu/pl/katalog/podstawki-precyzyjne_100143/
532350.jpg
 
Ostatnio edytowane:

jezyzie

Znany użytkownik
Reakcje
548 13 0
Mój sposób na jazdę taboru Piko na szynach Marklina bez wymiany zestawów kołowych:

Zwrotnica Marklin dla taboru Piko.JPG


Lub klamra z trzech zlutowanych płasko drucików miedzianych 0,4 mm ze skrętki komputerowej.
Wymaga jeszcze zamaskowania.
Zwrotnica Marklin dla taboru Piko 02.JPG
 
Ostatnio edytowane:

jezyzie

Znany użytkownik
Reakcje
548 13 0
Żeby się nie wykolejały?
Wystarczy zsunąć koła na osi na wymiar max. 13,9-14mm mierząc od wewnątrz. I jest pięknie :)
Próba zesunięcia kół w starej lokomotywce Piko skończyła się wyboczeniem osi.
Niektóre osie mają pod plastikiem radełkowanie i zestaw robi się luźny - jest do wyrzucenia.
Lokomotywę Husarz i wagony z kompletu mam na gwarancji.
Szyn Piko mam znacznie więcej aniżeli Marklina.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
1.913 24 8
Ten patent z akumulatorkami wydaje się być też interesujący. Czy dla (nie)elektronika byłoby to proste do wykonania? Jak jest włączane i wyłączane takie oświetlenie w wagonie?
 

jezyzie

Znany użytkownik
Reakcje
548 13 0
Ten patent z akumulatorkami wydaje się być też interesujący. Czy dla (nie)elektronika byłoby to proste do wykonania? Jak jest włączane i wyłączane takie oświetlenie w wagonie?
Tak, uważam, że dasz radę. Na pięknie wykończonej makiecie masz sporo oświetlenia nocnego, a więc masz już jakieś doświadczenie z prądem.
Najlepiej adoptować gotowe dobrze opisane rozwiązanie i wprowadzić modernizacje. Załączanie może być zrealizowane za pomocą magnesu dyskretnie doczepionego do dachu wagonu i kontaktronu (rurka szklana ze stykiem reagującym na pole magnetyczne). Zacząć trzeba od najprostszego rozwiązania.
 

Podobne wątki