• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Poradnik Märklin - wszystko o kolejkach z "trzecią szyną"

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
#61
Roco nie oferuje produktów PKP z łyżwą, gdyż nie ma na to wystarczającego popytu. Jeżeli odpowiedniki polskich czajników w wersji innych zarządów kolejowych (np. BR52) posiadają wersje AC, nie powinno być kłopotów z konwersją.
 
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
1.913 24 8
#62
Roco nie oferuje produktów PKP z łyżwą, gdyż nie ma na to wystarczającego popytu. Jeżeli odpowiedniki polskich czajników w wersji innych zarządów kolejowych (np. BR52) posiadają wersje AC, nie powinno być kłopotów z konwersją.
Jeżeli dobrze Ciebie zrozumiałem, obawiam się, ze w tym wypadku nie będzie takich odpowiedników.:(
 
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
1.913 24 8
#65
Jeżeli dobrze Ciebie zrozumiałem, obawiam się, ze w tym wypadku nie będzie takich odpowiedników.:(
Bylem chyba wczoraj zmeczony kiedy to pisalem i wyrazielem sie nieprecyzyjnie. Mialem bardzie na mysli pytanie, kto moglby zrobic konwersje na PKP z loko w AC w barwach innych operatorow? Moze ktos z Was zna i moze polecic taka osobe?
Prsepraszam za zamieszanie i dziekuje za podpowiedzi modeli.
 

Polaris

Użytkownik
Reakcje
1 1 0
#66
A tak przy okazji to mam pytanie do Jedrzeja - który jak widzę jest "techniczny" - czy istnie możliwość łatwego przerobienia DC na AC?
Roco w swoich nowościach na 2015 zaprezentowało Ty2 oraz TKt2, ale tradycyjnie nie ma wersji AC?
Jak wiecie Roco wykonuje niektóre modele w obydwu wersjach DC/AC, ale przy barwach PKP jeszcze chyba nigdy jej się to nie zdarzyło?(n)
Jeśli chodzi o przerobienialokomotywy z DC na AC to jest to o wiele łatwiej niż Märklina na DC. Z Roco Ty2 nie powinno być zadnego dużego problemu. Jeden but do środkowej szyny jest potrzebny i trzeba przelutować dwa kabelki z jeden stronny kół na druga stronę. Tak żeby wszystkie kola były przylutowane na jednej stronie a but po drugiej. Z TKt może być trochę problemu. Zależy ile jest miejsca pod spodem.
[DOUBLEPOST=1423209091,1423208601][/DOUBLEPOST]A tu link gdzie o tym pisałem wcześniej:

http://forum.modelarstwo.info/threads/piko-su42-sp42-sm42.1520/page-220#post-336325
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#68
A czy w modelach 3-szynowych koła po obu stronach nie powinny być połączone elektryczne? Chodzi mi oczywiście o lokomotywy, nie wagony. Inaczej może być problem z odbiorem prądu np. na rozjazdach, gdzie ze względu na ryzyko zwarcia znacznie dłuższe odcinki jednej z szyn bywają odizolowane, niż w systemach 2-szynowych.
 

Phantomiusz

Aktywny użytkownik
Reakcje
7 0 0
#69
Powinny, dlatego na zdjęciu w linku podanym przez Polarisa napięcia zbierane ze wszystkich kół są zgrupowane w całość.
 

Polaris

Użytkownik
Reakcje
1 1 0
#70
Kola nie trzeba wymieniać. Nie raz widziałem jak sprzedawcy wciskali kola na „AC”, „bo inaczej lokomotywa będzie miała zwarcie”. To po prostu strata pieniędzy….robiłem sporo tych zmian i nigdy nie miałem problemu. Np. w Roco, Heljan, Trix lub Lima.

Wyjątkiem byłoby, gdy te kola by były jakieś specjalne, ale nie wiem, w jaki sposób.

Jeżeli kola będą izolowane to oczywiście będzie prąd pobierany z jednej stronie, dlatego właśnie jest ważne żeby przylutować wszystkie kola do wspólnego wyjścia (minusa).
 

jedrzej

Użytkownik
Reakcje
10 0 0
#71
Jeszcze jedna uwaga rostaw osi w AC jest inny niż DC. Są problemy z poprawnym przejazdem przez zwrotnice jeśli tego nie uwzględnimy. Jeszcze jeden problem to masa musi być jej dużo o tym pisał Andrzej i Polaris też ze względu na rozjazdy. I następny problem płoza pod lokomotywą .Jeśli chodzi o jazdę po torze nie ma problemu , powstaje on na rozjazdach ,gdyż płoza jest unoszona do góry i musi mieć miejsce do tego. Inaczej unosi lokomotywę do góry i kraksa gotowa.
 

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
#72
Obrzeża kół u Maerklina też są jakby bardziej toporne i przypominają stare, poczciwe Piko. Wynika to z zamiaru zachowania kompatybilności ze wszystkimi systemami torów producenta, również tymi "muzealnymi". Widziałem już jednak kombinacje z dorabianiem "grzybków" do rozjazdów Peco oraz lokomotywy przerobione na standard RP25.
 

jedrzej

Użytkownik
Reakcje
10 0 0
#74
Do systemu zasilania nic,ale do konwersji tak. Problem jest z przejazdem zestawów kołowych przez iglice rozjazdu. Znam to z praktyki. Obrzeża też są większe na kołach. Dlatego ,że płoza potrafi unieść lokomotywę przy przejeździe przez zwrotnice.I jeszcze jedno zwrotnice są częściowo z tworzywa sztucznego i nie przewodzą masy.Są tam wstawione blaszki z którymi koła innych producentów się nie stykają ,bo maja za małe obrzeża. Marklin przez zwrotnice jedzie częściowo na obrzeżach kół. Dlatego tak ważne jest doprowadzenie masy do jak największej ilości kół.
 
Ostatnio edytowane:

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#75
... Mialem bardzie na mysli pytanie, kto moglby zrobic konwersje na PKP z loko w AC w barwach innych operatorow? Moze ktos z Was zna i moze polecic taka osobe?
Prsepraszam za zamieszanie i dziekuje za podpowiedzi modeli.

Konwersja - Kolega ->
FENIX
Tanio nie będzie ale efekt będzie miażdżący.
 
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
1.913 24 8
#76
Jeszcze jedna uwaga rostaw osi w AC jest inny niż DC. Są problemy z poprawnym przejazdem przez zwrotnice jeśli tego nie uwzględnimy. Jeszcze jeden problem to masa musi być jej dużo o tym pisał Andrzej i Polaris też ze względu na rozjazdy. I następny problem płoza pod lokomotywą .Jeśli chodzi o jazdę po torze nie ma problemu , powstaje on na rozjazdach ,gdyż płoza jest unoszona do góry i musi mieć miejsce do tego. Inaczej unosi lokomotywę do góry i kraksa gotowa.
Nie wiem czy ma to cos wspolnego z tym co napisal Jedrzej, ale ja ten problem obserwuje przy dlugich wagonach Roco, ktore bardzo czesto wypadaja z torow wlasnie na zwrotnicach? Nie ma tego problemu przy wagonach krotkich i nie ma tez zadnego problemu przy dlugich wagonach Maerklina.
Moj pietrowy sklad dlugich wagonow Maerklin "smiga" z dowola predkoscia i w dowolnym kierunku przechodzac plynnie przez wszystkie zwrotnice, ktore napotka na swojej drodze, nawet jak lączą się one kolejno ze soba. Jak tylko zrobie ladne zdjecia to zaprezentuje na forum, bo Witkoim ladnie je oswietlił :)

Nie widze tez zadnego problemu przy lokomotywach Roco, Brawa i Fleischmanie, ktore fabrycznie byly przygotowane do systemu AC.
Czy macie podobne doswiadczenia?
[DOUBLEPOST=1423299637,1423299173][/DOUBLEPOST]
Konwersja - Kolega -> FENIX
Tanio nie będzie ale efekt będzie miażdżący.
Martinezo
Dziekuje za info. Czy nie wiesz jakie to moga byc koszty?
 

jedrzej

Użytkownik
Reakcje
10 0 0
#78
Pd5 mam propozycje.Zdemontuj koła z wózków i jeśli mają metalową oś , spróbuj zsunąć lekko koła i powinno się poprawić.
 

Kuba

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#79
Märklin w sterowaniu cyfrowym przechodził kolejne przeobrażenia. Pierwotny format Märklin Motorola został później rozszerzony jak Motorola2 oferując sterowanie czterema wyjściami funkcyjnymi w lokomotywach, a także zmianę kierunku jazdy wg określenia "tył/przód", nie tylko "zmień". W 2005 roku został wprowadzony format mfx, który ma tę zasadniczą różnicę, że pozwala na dwustronną komunikację "centralka-lokomotywa, oraz lokomotywa-centralka".
DCC jest w zasadzie stosowany w modelach '2-rail' i zupełnie odrębny od formatów Märklina, ale dzisiaj przy coraz bardziej popularnych dekoderach wieloformatowych, reagujących na Motorola, mfx, DCC, Selectrix i przełączających automatycznie na rozpoznany format sygnału danych w szynach, różnorodność formatów nie jest problemem. Nawet centralki, jak np. ESU ECoS pozwalają na równoczesne wysyłanie danych w kilku formatach. Jedynie stare dekodery Märklin Delta nie są kompatybilne z mfx.
 
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
1.913 24 8
#80
Märklin w sterowaniu cyfrowym przechodził kolejne przeobrażenia. Pierwotny format Märklin Motorola został później rozszerzony jak Motorola2 oferując sterowanie czterema wyjściami funkcyjnymi w lokomotywach, a także zmianę kierunku jazdy wg określenia "tył/przód", nie tylko "zmień". W 2005 roku został wprowadzony format mfx, który ma tę zasadniczą różnicę, że pozwala na dwustronną komunikację "centralka-lokomotywa, oraz lokomotywa-centralka".
DCC jest w zasadzie stosowany w modelach '2-rail' i zupełnie odrębny od formatów Märklina, ale dzisiaj przy coraz bardziej popularnych dekoderach wieloformatowych, reagujących na Motorola, mfx, DCC, Selectrix i przełączających automatycznie na rozpoznany format sygnału danych w szynach, różnorodność formatów nie jest problemem. Nawet centralki, jak np. ESU ECoS pozwalają na równoczesne wysyłanie danych w kilku formatach. Jedynie stare dekodery Märklin Delta nie są kompatybilne z mfx.

..... to juz 30 lat sterowania cyfrowego, ktorego histora zaczela sie w 1984r, wtedy tez pojawi sie pierwszy unit sterowania 6020 odrozniajacy 80 adresow loco. W 1993 nastapilo rozszerzenie do 6021 i loki mogly byc wtedy sterowane z 5 indywidualnymi funkcjami. Znalazlo to tez wtedy zastosowanie w skali 1.
W 2004 pojawil sie mfx co pozwolio mobile station i central station 1 na sterowanie do 16 funkcjami.
W 2008 dotykowy ekran, kolorowy wyswietlacz, latwe mozliwosci updatow, a pozniej w 2011 sterowanie smartphonem, slowem central station 2 wprowadzil dalsze ulatwienia dla uzytkownikow.
Od 2014 mamy mozliwosc zabawy z mfx+, co daje nam mozliwosc ustawienia sie za "prawdziwym kokpitem lokomotywy" i wiele nowych funkcji pamieci. Wg moich wyliczen mfx+ posiada teraz 24 modele lokomotyw i dwa sklady pociagow elektrycznych: holenderski ELD4"Kokloper"" i szwajcarski TEE"Cisalpin"
Jezeli ktos bylby zainteresowany, to dyonuja dokldna lista tych modeli.
Zobaczymy co przyniosa nam kolejne lata ... :) ... moze pewnego dnia zobaczymy mfx+ w modelu w barwach PKP???
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki