• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Märklin - wszystko o kolejkach z "trzecią szyną"

jedrzej

Użytkownik
#82
Pd5 spokojnie ja też dostałem minus za niechluja. Nie należy się tym za mocno przejmować. Przy dłuższych wpisach można narobić błędy to naturalne. Dla mnie osobiście liczy się treść i potrafię sobie poradzić z lapsusami językowymi. Zbieram materiały do prezentacji Marklinowskiego sterowania. Mam coś na temat kół.To jest to z czym masz problem na zwrotnicach
082_fig1_nmj_maerklin_wheels.jpg 082_fig2_nmj_maerklin_wheels_metrics.jpg 082_fig6_märklin_M-track_turnout.jpg 216433_SZ_00_FB.EPS_250.jpg
 
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
#83
Jedrzej
Nie przejmuje sie :),ale lubie znac powody, no chyba ze ktos nie rozumie tresci ....?
Dziekuje za info dot kol. Jezeli chodzi o tory to ja uzywam nowych c- gleise.
Zastanawialem sie kiedys czy nie sprobowac wymienic kol w Roco na kola Maerklina? Co ciekawe, wagony nie spadaja za kazdym razem przy przejezdzie przez zwrotnice i nie wiem czy nie jest to problem zwiazany ze sprzegami? Krotkie wagony innych firm jezdza bez problemu, lokomoty tez. O dlugich wagonach Maerklin juz tu nie wspomne, bo taki nie problem nie wystepuje niezaleznie od predkosci i kierunku jazdy.

Daj znac na priv czego dokladnie poszukujesz w temacie sterowania, bo posiadam rozne materialy i moze moge pomoc?
 
#84
Mogę z własnego doświadczenia powiedzieć, że C-szyny rzadko mi stawiały problem z wagonami. Większości problem był przy zwrotnicach z lekkimi wagonami (np Roco). Ale kiedy obciążyłem wagon to problem znikał. Z lokomotywami może powstać też problem przy zwrotnicach szczególnie z małymi lokomotywami, jeżeli są lekkie. Można wtedy ewentualnie wymienić buta (szynę środkową) na dłuższego, jeżeli to jest możliwe. Jeżeli tez bucik jest starszy, to znaczy z dziurką na śrubkę to można go wymienić na cicha szynę, Marklina albo Roco.
 
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
#85
Coraz bardziej sie ciesze, ze zalozylem na forum temat Maerklina, bo widze ze oprocz mnie jest tu wiecej milosnikow tej marki. (y)
Daje nam to mozliwosc wymiany doswiadczen i przy okazji mozemy sobie pomagac w wielu spawach.
 
#86
Witam
Jak się jednak okazuje Marklin to temat niszowy.
Dzisiaj analog.
Transformatory, wiele modeli 10VA , 16VA, 30VA. Standardowe napięcie regulacji od 0-16V z odgałęzieniem 24V. Ponadto wyjście 16V do sterowania zwrotnic itp. urządzeń.
Silniki na prąd przemienny.
Oto podstawowy schemat lokomotywy.

OPacmotor.jpg



Schemat z oświetleniem wersja podstawowa

SchaltplanOriginal.jpg





Schemat z oświetleniem wersja z kierunkowym oświetleniem

SchaltplanLichtwechsel.jpg

Wersja ta niekorzystnie wpływała na prace silnika. Objawiało się to spowolnieniem biegu lokomotywy. Marklin rozwiązywał problem zmiany kierunku oświetlenia w ten sposób ,że do przekładnika kierunku jazdy dodawał dodatkowe odrębne styki.
Aby poprawić pracę przekładnika wprowadzono elektroniczne jego sterowanie.
Oto kilka przykładów takiego sterowani. Niestety nigdzie nie znalazłem oryginalnych schematów załączam rysowane ręcznie.

elu_3322-slp.jpg elu_3356-slp-k.jpg

I na tym historia analogu się kończy. Królowała ona długie lata i co niektórzy modelarze są jej wierni do dzisiaj.
Następny odcinek sterowanie cyfrowe.
 
#88
Witam . Nadmiar pracy nie daje mi czasu by coś napisać. Dzisiaj krótko o delcie. To jest mini system sterowania cyfrowego gdzie adresy na pulpicie ustawione są na stałym adresie.
Można sterować tym systemem niezależnie 5 lokomotyw. W tym samym czasie można sterować jedną z czterech lokomotyw wybieranych z pulpitu głównego i jedną z dodatkowego pilota który ma ustawiony na stałe adres 80. Z tego pulpitu nie można zaprogramować adresu lokomotywy. Dekodery do tego systemu mają adres ustawiany przełącznikami. 6603_1.jpg
Przykłady pulpitów sterujących pierwszej serii


6604_1.jpg

Pulpit sterujący drugiej serii z włącznikiem oświetlenia lokomotywy

66045_1.jpg

I dodatkowe piloty z adresem 80 w dwu wersjach
6605_1.jpg


Jeszcze jest wersja stosowana w rozmiarze 1

Schema_6608.jpg

I wersja dodawana do zestawów startowych ostatnio sprzedawanych

67025.jpg

Wykaz adresów zapisanych w pamięci pulpitu sterującego

delta02.jpg
Niektórzy majsterkowicze zwiększali ilość sterowanych lokomotyw do 16. Wymagało to jednak zainstalowania dodatkowych przełączników i nauki ich ustawień. Mimo tego warto było to robić bo zwiększało się ilość lokomotyw sterowanych cyfrowo na makiecie.

Oto adresy jakie można było używać na przerobionym pulpicie

adresy.JPG

No i to tyle na temat delty . W następnym odcinku digital najstarsza wersja.
 

vs125

Aktywny użytkownik
#89
Witam . Nadmiar pracy nie daje mi czasu by coś napisać. Dzisiaj krótko o delcie. To jest mini system sterowania cyfrowego gdzie adresy na pulpicie ustawione są na stałym adresie.
Można sterować tym systemem niezależnie 5 lokomotyw. W tym samym czasie można sterować jedną z czterech lokomotyw wybieranych z pulpitu głównego i jedną z dodatkowego pilota który ma ustawiony na stałe adres 80. Z tego pulpitu nie można zaprogramować adresu lokomotywy. Dekodery do tego systemu mają adres ustawiany przełącznikami. Zobacz załącznik 273797
Przykłady pulpitów sterujących pierwszej serii


Zobacz załącznik 273798

Pulpit sterujący drugiej serii z włącznikiem oświetlenia lokomotywy

Zobacz załącznik 273799

I dodatkowe piloty z adresem 80 w dwu wersjach
Zobacz załącznik 273800


Jeszcze jest wersja stosowana w rozmiarze 1

Zobacz załącznik 273801

I wersja dodawana do zestawów startowych ostatnio sprzedawanych

Zobacz załącznik 273802

Wykaz adresów zapisanych w pamięci pulpitu sterującego

Zobacz załącznik 273804
Niektórzy majsterkowicze zwiększali ilość sterowanych lokomotyw do 16. Wymagało to jednak zainstalowania dodatkowych przełączników i nauki ich ustawień. Mimo tego warto było to robić bo zwiększało się ilość lokomotyw sterowanych cyfrowo na makiecie.

Oto adresy jakie można było używać na przerobionym pulpicie

Zobacz załącznik 273805

No i to tyle na temat delty . W następnym odcinku digital najstarsza wersja.
O miałem ten z przesuwanym guzikiem , to było wtedy moje pierwsze sterowanie cyfrowe , nawet nie wiedziałem ,że daje takie możliwości ,pamiętam że gdy chciałem wtedy dokupić lokomotywę diesla to w Conradzie kosztowała 1300 PLN ,i to był główny powód zrezygnowania z Merklina potem był szok trzeciej szyny ,chociaż moja Merklinowa lokomotywa jeździła po U-rurkach od PIKO
 
#90
Kiedyś też jeździłem na rurkach od Piko i dokładałem z gwoździ trzecią szynę. Gwoździe oczywiście były połączone drutem miedzianym. Do dzisiaj używam deltę jako booster.

delta-booster.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
#92
Teraz na szczescie mamy cgleise, ktory rozwiazal te problemy. Ja co prawda mam problemy np z wagonami Roco na zwrotnicach - o czym pisalem wczesniej - ale ogolnie jestem z tych torow zadowolony. Pociagi Maerklina pokonuja wszelkie przejazdy bezproblemowo, niezaleznie od predkosci, ktora jada.
Teraz przede mna podlaczenie zwrotnic, co bedzie pewnym problemem, bo nigdy tego nie robilem i nie do konca znam sie na elektronice. na tym etapie steruje MS2 i powoli dojrzewam do CS.
 
#93
Spróbuj nieznacznie zsunąć koła roco powinno być dobrze. Kilka postów wyżej są rysunki i zdjęcia na ten temat. Też borykałem się z tym problemem ,wykolejania się na zwrotnicach innych wagonów niż Marklin
 
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
#96
Smialo moge polecic c-gleise.
Mozna lekko podmalowac, dodac szuter i wygladaja ok, a do tego tabor Maerklina trzyma sie ich idealnie :)
 

yahya

Znany użytkownik
#97
Witam . Nadmiar pracy nie daje mi czasu by coś napisać. Dzisiaj krótko o delcie. To jest mini system sterowania cyfrowego gdzie adresy na pulpicie ustawione są na stałym adresie.
Można sterować tym systemem niezależnie 5 lokomotyw. W tym samym czasie można sterować jedną z czterech lokomotyw wybieranych z pulpitu głównego i jedną z dodatkowego pilota który ma ustawiony na stałe adres 80. Z tego pulpitu nie można zaprogramować adresu lokomotywy. Dekodery do tego systemu mają adres ustawiany przełącznikami. Zobacz załącznik 273797
Przykłady pulpitów sterujących pierwszej serii


Zobacz załącznik 273798

Pulpit sterujący drugiej serii z włącznikiem oświetlenia lokomotywy

Zobacz załącznik 273799

I dodatkowe piloty z adresem 80 w dwu wersjach
Zobacz załącznik 273800


Jeszcze jest wersja stosowana w rozmiarze 1

Zobacz załącznik 273801

I wersja dodawana do zestawów startowych ostatnio sprzedawanych

Zobacz załącznik 273802

Wykaz adresów zapisanych w pamięci pulpitu sterującego

Zobacz załącznik 273804
Niektórzy majsterkowicze zwiększali ilość sterowanych lokomotyw do 16. Wymagało to jednak zainstalowania dodatkowych przełączników i nauki ich ustawień. Mimo tego warto było to robić bo zwiększało się ilość lokomotyw sterowanych cyfrowo na makiecie.

Oto adresy jakie można było używać na przerobionym pulpicie

Zobacz załącznik 273805

No i to tyle na temat delty . W następnym odcinku digital najstarsza wersja.
Ciekawe informacje Kolega przytoczył. A czy można prosić o wyjaśnienie, ja wygląda kompatybilność sterowania Maerklina przez IRDA z takim pilotem z 4 klawiszami f1 do f4, oświetlenia, +/- do przyspieszania i <o> do zmiany kierunku? Czy to system digital, czy delta? Tu przykładowe zdjęcia z ebaya:




I mam jeszcze pytanie: pojawiły się zestawy dla małych dzieci Maerklin My World z podobnymi pilotami. Te zabawkowe lokomotywki mają nawet jakieś efekty dźwiękowe. Czy to jest ten sam system, co powyższy cyfrowy IRDA? I czy na tym zabawkowym systemie My World można użyć standardowe lokomotywki Maerklina AC z dekoderami?
 
#98
To jest jedno i drugie . W lokomotywie mamy digital a sterownik pracuje na podobnej zasadzie jak delta z 4 adresami ,ale jest bezprzewodowy i to ma zaletę jak mamy cztery lokomotywy.Problem jest jak chcemy sterować większą ilością lokomotyw. Pomyślane to jest do sprzedaży z zestawami startowymi. W zasadzie korzysta z techniki MFX. Zabawkowe systemy są zasilane nie z szyn tylko z baterii. Na zdjęciu jest zestaw z zasilaniem z zasilacza z zestawu startowego, ale lokomotywa zasilana jest z szyn . Lokomotywy zabawkowe nie mają odbieraka pod lokomotywą.
 
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
#99
Do sterowania cyfrowego najlepiej jest uzyc Mobile Station 1 lub 2 lub Central Station, ktory doczekal sie juz kilku generacji, ale to wydatek > 500€ i na poczatek nie jest konieczny. Jezeli nie planujemy jezdzic kilkoma lokomotywami jednoczesnie, sterowac wiloma urzadzeniami na makiecie, sterowac pociagami z iPada itp .... wg mnie optymalnym rozwiazaniem moze byc Mobile Station2. Jest znacznie tanszy od CS, daje takze mozliwosc zalogowania kilku lokomotyw, obsluguje nie wiele mniej funkcji dzwiekowych od CS, a jego cena jest znacznie nizsza.
To co zaprezentowane jest na zdjeciu to urzadzenie do prostego sterowania pociagiem przod / tyl i mozna je spotkac w podstawowych zestawach dla dzieci.
 

yahya

Znany użytkownik
To jest jedno i drugie . W lokomotywie mamy digital a sterownik pracuje na podobnej zasadzie jak delta z 4 adresami ,ale jest bezprzewodowy i to ma zaletę jak mamy cztery lokomotywy.Problem jest jak chcemy sterować większą ilością lokomotyw. Pomyślane to jest do sprzedaży z zestawami startowymi. W zasadzie korzysta z techniki MFX. Zabawkowe systemy są zasilane nie z szyn tylko z baterii. Na zdjęciu jest zestaw z zasilaniem z zasilacza z zestawu startowego, ale lokomotywa zasilana jest z szyn . Lokomotywy zabawkowe nie mają odbieraka pod lokomotywą.
Warto było by usystematyzować zgodność systemów Maerklina, tj. Delta (chyba maks. 16 adresów), Digital (najpierw maks. 80 adresów, potem bodaj więcej), a potem mfx w jednym miejscu. Proszę mnie poprawić, bo nie wiem, jak to dokładnie wyglądało. Chodzi o zgodność wstecz manipulatorów i dekoderów, w tym dźwiękowych (mogę się mylić, ale są dekodery z pełnym dźwiękiem i tylko wybranymi dźwiękami, np. gwizdawką?). W tym kontekście, czy ww. sterownik IRDA może kontrolować lokomotywą mfx z ostatnich lat (pod warunkiem ustawienia w niej właściwego adresu z zakresu czterech zaprogramowanych z góry w sterowniku)?

Powyżej pojawił się wpis, że lokomotywy Maerklina są dość solidne i trwałe (nie wiem, czy to się też odnosi do Trixa), stąd moja ciekawość.

Tak, już się zorientowałem, że My World ma dwie odsłony: zabawkowe dla bardzo małych dzieci zasilane z wewn. baterii (tory z plastiku) oraz zasilany z 3 szyn, ale nieco uproszczony względem wyższych serii, jak np. ten zestaw poniżej (źr. http://www.pohetrains.nl/Marklin_artikelen/PoHe_0220.JPG):


[DOUBLEPOST=1428438157][/DOUBLEPOST]
Do sterowania cyfrowego najlepiej jest uzyc Mobile Station 1 lub 2 lub Central Station, ktory doczekal sie juz kilku generacji, ale to wydatek > 500€ i na poczatek nie jest konieczny. Jezeli nie planujemy jezdzic kilkoma lokomotywami jednoczesnie, sterowac wiloma urzadzeniami na makiecie, sterowac pociagami z iPada itp .... wg mnie optymalnym rozwiazaniem moze byc Mobile Station2. Jest znacznie tanszy od CS, daje takze mozliwosc zalogowania kilku lokomotyw, obsluguje nie wiele mniej funkcji dzwiekowych od CS, a jego cena jest znacznie nizsza.
To co zaprezentowane jest na zdjeciu to urzadzenie do prostego sterowania pociagiem przod / tyl i mozna je spotkac w podstawowych zestawach dla dzieci.
A czy Mobile Station 1 i 2 (ta na "karty" do programowania) obsługuje też standard DCC? CS na pewno, co nawet jest ciekawe, ale cena tej zabawki jest zaporowa. Przeczytałem też, że (naj)nowsze dekodery stosowane w modelach Maerklina same rozpoznają system zasilania, tj. analog AC, cyfra AC albo DCC. Czy to prawda?
 

Podobne wątki