• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Märklin - wszystko o kolejkach z "trzecią szyną"

OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Bardzo fajnie trzyma się R1, dłuższe wagony nie dałyby rady.;) U mnie czasami występują problemy na zwrotnicach.

Przy okazji zapytam, czy masz jakiś patent na "niestandardowe" oświetlanie wagonów? Widziałem kiedyś jakiś filmik, na którym wagony były oświetlane bez użycia płozy(?) Nie znam się na elektronice i nie wiem jak to możliwe, ale działało.
 
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Dziękuje, spróbuje poczytać chociaż wolałbym wersję obrazkową lub w innym języku, bo dla mnie to czarna magia. ;) Dopytam jeszcze, jak jest podłączone napięcie z płozy do sprzęgu?
 

jezyzie

Aktywny użytkownik
Te rozwiązania bazują na płozie lokomotywy, lub na jednym wagonie z płozą.

Ponieważ wszystkie moje wagony osobowe są Piko, będę stosować zasilanie z akumulatorków (wycofanych z obsługi lokomotywy).
Na szynach Marklina do automatycznego ładowania w wagonach Piko można przerobić jedną bocznicę postojową na dwu szynową
(rozcinając mostek między szynami zewnętrznymi). Jedna ze szyn na odcinku postojowym musi być odizolowana obustronnie od pozostałej części makiety. Podłączona byłaby natomiast z szyną środkową przez opornik zabezpieczający taki, aby w przypadku wjazdu lokomotywy, nie następowało galwaniczne zwarcie zasilacza. Spadek napięcia na tym oporniku w fazie ładowania byłby bez większego znaczenia. Wtoczone na taką bocznicę wagony Piko bez płozy, ale z oryginalnymi zestawami kołowymi w naturalny sposób otrzymywały by zasilanie do ładowania akumulatorków. Natomiast lokomotywa zwierając szyny zewnętrzne i tak przejedzie. Dociąży jedynie zasilacz prądem opornika.

Jeszcze inne rozwiązanie dwuprzewodowe w oparciu o tzw. gold-piny stosowane w podstawkach do scalaków.
http://www.symoba-schniering.de/kupplg-produkte.htm
SY219446.jpg

lub własna konstrukcja z takim samym rozstawem pinów na bazie
https://www.tme.eu/pl/katalog/podstawki-precyzyjne_100143/
532350.jpg
 
Ostatnio edytowane:

jezyzie

Aktywny użytkownik
Mój sposób na jazdę taboru Piko na szynach Marklina bez wymiany zestawów kołowych:

Zwrotnica Marklin dla taboru Piko.JPG


Lub klamra z trzech zlutowanych płasko drucików miedzianych 0,4 mm ze skrętki komputerowej.
Wymaga jeszcze zamaskowania.
Zwrotnica Marklin dla taboru Piko 02.JPG
 
Ostatnio edytowane:

jezyzie

Aktywny użytkownik
Żeby się nie wykolejały?
Wystarczy zsunąć koła na osi na wymiar max. 13,9-14mm mierząc od wewnątrz. I jest pięknie :)
Próba zesunięcia kół w starej lokomotywce Piko skończyła się wyboczeniem osi.
Niektóre osie mają pod plastikiem radełkowanie i zestaw robi się luźny - jest do wyrzucenia.
Lokomotywę Husarz i wagony z kompletu mam na gwarancji.
Szyn Piko mam znacznie więcej aniżeli Marklina.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Ten patent z akumulatorkami wydaje się być też interesujący. Czy dla (nie)elektronika byłoby to proste do wykonania? Jak jest włączane i wyłączane takie oświetlenie w wagonie?
 

jezyzie

Aktywny użytkownik
Ten patent z akumulatorkami wydaje się być też interesujący. Czy dla (nie)elektronika byłoby to proste do wykonania? Jak jest włączane i wyłączane takie oświetlenie w wagonie?
Tak, uważam, że dasz radę. Na pięknie wykończonej makiecie masz sporo oświetlenia nocnego, a więc masz już jakieś doświadczenie z prądem.
Najlepiej adoptować gotowe dobrze opisane rozwiązanie i wprowadzić modernizacje. Załączanie może być zrealizowane za pomocą magnesu dyskretnie doczepionego do dachu wagonu i kontaktronu (rurka szklana ze stykiem reagującym na pole magnetyczne). Zacząć trzeba od najprostszego rozwiązania.
 
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Tak, uważam, że dasz radę. Na pięknie wykończonej makiecie masz sporo oświetlenia nocnego, a więc masz już jakieś doświadczenie z prądem.
Najlepiej adoptować gotowe dobrze opisane rozwiązanie i wprowadzić modernizacje. Załączanie może być zrealizowane za pomocą magnesu dyskretnie doczepionego do dachu wagonu i kontaktronu (rurka szklana ze stykiem reagującym na pole magnetyczne). Zacząć trzeba od najprostszego rozwiązania.
To chyba było łatwiejsze, aczkolwiek też robiłem to pierwszy raz :)
Chętnie bym spróbował z jakimś wagonem, ale co dokładnie powinienem kupić i jak połączyć? Czy możesz mi dać jakieś wskazówki?
 

jezyzie

Aktywny użytkownik
To chyba było łatwiejsze, aczkolwiek też robiłem to pierwszy raz :)
Chętnie bym spróbował z jakimś wagonem, ale co dokładnie powinienem kupić i jak połączyć? Czy możesz mi dać jakieś wskazówki?
Pierwsza przymiarka.
1. W pierwszej kolejności akumulatorek. Musi się zmieścić w obudowie.
2. Przetwornica z 3,7V do 12V np. https://nanotronik.pl/Przetwornica-STEP-UP-MT3608-2-24V-2A-microUSB-Arduino
3. Listwa świecąca na 12V.
4. Kontaktron np. https://botland.com.pl/pl/czujniki-...-10mm.html?search_query=kontaktron&results=43
5. Magnesik neodymowy.
6. Do eksperymentów ładowarka LiPo np.
https://nanotronik.pl/Ladowarka-Li-Ion-Li-Poly-TP4056-5V-1A-micro-z-zabezpieczeniem
https://botland.com.pl/pl/ladowarki...-cela-1s-37v-microusb-z-zabezpieczeniami.html
Akumulator 24x17x7.5mm 150mAh LiPo.PNG Akumulator 23x27.5x5mm 180mAh LiPo.PNG

s-l1600 b.jpg
0_0_productGfx_ec8e57479241563c016eaf8f322ed27b.jpg
kontaktron.jpg
ladowarka-li-pol-tp4056-pojedyncza-cela-1s-37v-microusb-z-zabezpieczeniami.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
To raczej nie do dachu a szybciej gdzies pod podwoziem ten kontaktron.
Jednak raczej pod dachem. ;)
https://www.rapidotrains.com/ho-easy-peasy-lighting/
Filmik jak to działa. Co prawda w N, ale zasada jest taka sama.
Taki kontaktron nic nie da. Musi być bistabilny, tzw. latching.
Np. https://www.conrad.pl/p/kontaktron-smd-pic-pmc-1424thx-bistabilny-05-a-140-vdc-100-vac-5-w-506952
 

Podobne wątki