• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Luzy - stacyjka w małym pokoju.

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#21
Ogólnie jest OK, ale mam pytanie: jakie jest przeznaczenie toru 5? Jak ma wyglądać obsługa kopalni? Wyobrażam sobie, że pociąg ze szlaku jest przyjmowany na dolny tor przy peronie 1 PCIM, a potem wagony przez wyciąg 4 są wstawiane na tory kopalni. Ale do czego ma służyć tor 5? Jak będzie on wykorzystany? Ogólna uwaga: przy projektowaniu układu torowego zawsze trzeba mieć na uwadze sposób pracy stacji, bo z niego wynikają konkretne rozwiązania. Najpierw trzeba wiedzieć co i jak ma być robione, a potem do tego projektować układ torowy, a nie odwrotnie.

Poza tym mam propozycję do rozważenia: dołożyć przejście zwrotnicowe, jak na rysunku niżej (strzałka), aby umożliwić bezpośredni wjazd na tory składu paliw z toru towarowego (bez peronu) dolnej stacji. Projektowany tam rozjazd zwyczajny prawy jest do wykorzystania, trzeba dołożyć "anglika" w jego miejsce oraz skrzyżowanie na środku. Konieczne byłoby też przycięcie rozjazdów, żeby wszystko razem złożyć, ale takie przejście krzyżowe fajnie wygląda, poza oczywistym zwiększeniem funkcjonalności.

2020_02_01_wym_o_27.jpg
 
OP
OP
ToTom

ToTom

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 1 0
#22
Tor 5 był w zamyśle torem wyciągowym, bo nie było połączenia, które oznaczyłem numerem 6. Wtedy żeberko nr 4 było torem wyciągowym spod dźwigu kopalni.
Wstawiłem "anglika". Zmieściło się :)
Rozwiązań przy kopalni jest wiele. Wciąż szukam najciekawszego... Inny przykład poniżej.
 

Załączniki

OP
OP
ToTom

ToTom

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 1 0
#23
Po wstawieniu "anglika" pomyślałem, że dla samego składu paliw strasznie komplikuję układ...

Zacząłem knuć i oto co wyszło:
Poziom 1. Stacja Luzy praktycznie bez zmian (drobne korekty).
1. Stacja techniczna.
2. Tory odstawcze.
3. Szlak dwutorowy.
4. Szlak jednotorowy.
5. Odgałęzienie na poziom 2.

Poziom 2. Stacja końcowa, kopalnia, skład paliw.

Co o tym sądzicie?
 

Załączniki

OP
OP
ToTom

ToTom

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 1 0
#24
Tak samo, jak byłem zadowolony ze stacji, tak teraz jestem zadowolony z całości.
Etap 1 - marzec - szafki i blaty.

Torowisko:
Etap 2 - poziom 1.
2020_02_01_wym_o_37.jpg

Etap 3 - dostawka (przechowywana jeszcze nie wiem gdzie). Na pewno będzie z dwóch modułów.
2020_02_01_wym_o_37dos.jpg


Etap 4 - wykończenie tego co powyżej i w przyszłości:
Etap 5 - dostawka przemysłowa - podniesiona o minimum 15 cm, żeby było widać ruch na stacji technicznej :)
2020_02_01_wym_o_37p2.jpg


I rzut całości:
2020_02_01_wym_o_37_3d.jpg
 

Załączniki

Slawomir

Użytkownik
Reakcje
37 24 8
#27
Moduły zawsze są godne pochwały bo można coś wynieść. Dł powinna być dostosowana do bagażnika samochodu.
Miałeś fajny układ do zabawy i nagle odjazd w dziwną stronę. Co robisz jak będzie wypadek na najbardziej zewnętrznym torze stacji technicznej?
Ruch osobowy miał być w automacie a to oznacza w praktyce dwa składy i mijanka. W tę samą stronę czy przeciwnie to nie ma znaczenia. A zatem pojedyńczy tor wyklucza w tym układzie inną możliwość jazdy bo co chwila w automacie będzie tamtędy przelatywał osobowy.
Musisz mieć dwa tory na całym okręgu. Jeden automat do osobowych i drugi do manewrów. Oczywiście cała masa rozjazdów z fikcją prowadzenia na nich ruchu. Najlepiej zalutowane w celu pewności połączeń elektrycznych.

Tor nr 5 jest do fotek. Kazda taka makieta po wybudowaniu służy tylko jako tło do fotek taboru i to jest jej najważniejsze zadanie. I jedyne. Jeżeli o tym zapomnisz to będzie jak większość do porąbania.

Drugi poziom jest fajny ale widoczność to jedno a dostępność to drugie. Jest gdzieś taki temat z Biłgoraja. Dwa poziomy i przeźroczyste.
 
OP
OP
ToTom

ToTom

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 1 0
#28
Nie do końca rozumiem :(

Moduły zawsze są godne pochwały bo można coś wynieść. Dł powinna być dostosowana do bagażnika samochodu.
Powiedzmy, że do przeprowadzki mam dopasowane...

Miałeś fajny układ do zabawy i nagle odjazd w dziwną stronę. Co robisz jak będzie wypadek na najbardziej zewnętrznym torze stacji technicznej?
Układ od początku był jednotorowy a stacja techniczna była "pod" stacją. Teraz połowa jest jednotorowa, a nad stacją techniczną jest strefa przemysłowa. Ponieważ "tor dojazdowy" jest długi, to poziom 2 może być nawet 20 cm nad techniczną. Nie da się tam wsadzić ręki?

Ruch osobowy miał być w automacie a to oznacza w praktyce dwa składy i mijanka. W tę samą stronę czy przeciwnie to nie ma znaczenia. A zatem pojedyńczy tor wyklucza w tym układzie inną możliwość jazdy bo co chwila w automacie będzie tamtędy przelatywał osobowy.
W obecnej makiecie, kiedy zaplanowane były przejazdy towarowe, wyłączałem na chwilę ruch automatyczny lub blokowałem dla siebie przejazd. Oczywiście im więcej torów tym lepiej, ale miejsca jest tyle ile jest. Jeśli można coś jeszcze wcisnąć, to jestem otwarty.

Musisz mieć dwa tory na całym okręgu. Jeden automat do osobowych i drugi do manewrów. Oczywiście cała masa rozjazdów z fikcją prowadzenia na nich ruchu. Najlepiej zalutowane w celu pewności połączeń elektrycznych.
Które rozjazdy teraz można usunąć jako fikcyjne?

Tor nr 5 jest do fotek. Kazda taka makieta po wybudowaniu służy tylko jako tło do fotek taboru i to jest jej najważniejsze zadanie. I jedyne. Jeżeli o tym zapomnisz to będzie jak większość do porąbania.

Drugi poziom jest fajny ale widoczność to jedno a dostępność to drugie. Jest gdzieś taki temat z Biłgoraja. Dwa poziomy i przeźroczyste.
Temat Biłgoraja widziałem.

Przy obecnym układzie jestem w stanie wyobrazić sobie 5 pociągów osobowych "automatycznych". Oczywiście w ruchu będą maksymalnie 3, ale to bardziej chodzi o to, żeby pociągi na stacji zmieniały się co jakiś czas, a nie był to jeden i ten sam jeżdżący w koło.
W tym samym czasie mogę bawić się w manewry na całym poziomie 2. Poza tym mam do dyspozycji jeszcze jeden tor stacji i całą bocznicę przy stacji technicznej. Jak na jedną osobę, zabawy na godzinę na pewno nie zabraknie.
A przecież chodzi tak naprawdę o to, żeby budować :D
 

Slawomir

Użytkownik
Reakcje
37 24 8
#29
Przede wszystkim.
Poziom czyli główka torów ale jest jeszcze konstrukcja. No i określona wysokość ustawienia.
Namawiam na próbę postaw na takiej wysokości jak będą stały , ustaw na torach z przodu same piętrusy a na ostatnim wykolej i rozłąc kilka węglarek i teraz włóż tam dłoń. Zobaczysz o czym mówie. Co do dwu toru to też przekonasz się po zbudowaniu.
O fikcyjnych nie pisałem w odniesieniu do konkretnego rozjazdu ale o koncepcji budowy. Masz wtedy pięknie fo fotek a i tak wiadomo, że część rozjazdów jest zaprojektowana nadmiarowo.
 
OP
OP
ToTom

ToTom

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 1 0
#30
Przede wszystkim.
Poziom czyli główka torów ale jest jeszcze konstrukcja. No i określona wysokość ustawienia.
Namawiam na próbę postaw na takiej wysokości jak będą stały , ustaw na torach z przodu same piętrusy a na ostatnim wykolej i rozłąc kilka węglarek i teraz włóż tam dłoń. Zobaczysz o czym mówie. Co do dwu toru to też przekonasz się po zbudowaniu.
O fikcyjnych nie pisałem w odniesieniu do konkretnego rozjazdu ale o koncepcji budowy. Masz wtedy pięknie fo fotek a i tak wiadomo, że część rozjazdów jest zaprojektowana nadmiarowo.
Ja naprawdę nie jestem przekonany, że to co wymyśliłem, jest najlepsze. Ale skoro nie ma tutaj fali krytycznych postów, to zakładam, że nie ma dramatu i że jest do przyjęcia. Każdą uwagę analizuję, nigdzie się nie śpieszę.
Stacja techniczna, z tego co widziałem na zdjęciach czy filmach, zasadniczo zawsze jest ukryta gdzieś pod albo z tyłu. można z tego zrezygnować i np. zrobić mijankę na poziomie 1 a poziom 2 zwęzić do np. 40 cm. No wszystko można tylko potrzebuję pomocy i pomysłów :)
Czasem tak jest, że się człowiek na czymś zafiksuje i sam nie wymyśli nic nowego, lepszego...
 

Slawomir

Użytkownik
Reakcje
37 24 8
#31
Nie ma odpowiedzi bo nie ma takich makiet w użytkowaniu a ci którzy maja to nie zajmują się forum.
Poradziłem Ci jak sprawdzić i będziesz zaraz ekspertem. Zasięg ręki zależy od wysokości półki. Już jesteś ekspertem jak to przeczytasz i zrozumiesz.
Wykonaj to doświadczenie i odpisz ..
 
OP
OP
ToTom

ToTom

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 1 0
#32
Postanowiliśmy ze szwagrami przetransportować moją poprzednią makietę do przygotowanego przez nich pomieszczenia. Operacja ta przekonała mnie, żeby nie iść już więcej tą drogą i tylko skrzynki mają sens. Cud, że się nam to wszystko nie roz....waliło

makieta.jpg


Reszta zmieściła się na klatce schodowej.
W każdym razie szwagry i spółka mają fajną podstawę, żeby się w tym kierunku rozwijać. I się rozwijają.

Ja zaś skontaktowałem się z @maramamare i pomysł jest taki, żeby zrobić 7 skrzynek 100x100 cm. Wydaje mi się, że można się zmieścić z okręgiem R2 w 90x90 cm. I tak przez drzwi na szerokość nie przejdzie, więc 100x100 będzie ok.

Nie wnikając w okoliczności około_małżeńsko_domowe mam do dyspozycji miejsce na makietę 400x400x100.

Przypominam założenia:
a) użycie torów Piko A,
b) możliwie rozbudowany układzie bocznic dla ruchu towarowego z możliwością manewrów bez wjazdu na szlak (węgiel: kopalnia -ciepłownia i cysterny: skład paliw - stacja - kopalnia),
c) automatyczny ruch przynajmniej czterech pociągów osobowych (wymiennie, między stacją/stacjami a stacją techniczną),
d) miejsce na zabudowę małej wioski i ze dwóch kamieniczek,
e) wkomponowani mostu i tunelu (w sumie tunelem będzie cała stacja techniczna),
g) na stacjach wystarczą "perony" o długości ok 120 cm.

Znalazłem fajny wątek z planami stacji. Trochę skorzystałem.
Nie kojarzę zakazu linkowania innego forum. Jeśli jest, proszę usunąć: link
Oparłem się też trochę na tym:
mak1.png

mak2.png


Przygotowałem 3 propozycje. Każda ma zalety i wady. Plan ze szlakiem dwutorowym mi się średnio podoba i dlatego jest niedokończony.
Generalnie jest to tort i nie muszę iść w pełny realizm ale za wszelkie sugestie i wskazanie błędów z góry dziękuję.
Dla ułatwienia osobny post dla propozycji 2 i propozycji 3 (poza tym jest limit ilości wstawianych obrazków).
 

Załączniki

OP
OP
ToTom

ToTom

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 1 0
#33
Pozostałe propozycje.
 

Załączniki

JohnyTRS

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
291 1 0
#34
Według mnie najciekawiej jest w pierwszej propozycji.

Poniżej lista proponowanych zmian / ulepszeń:

1. Stacja/Przystanek Pcim przeniesiony na górny poziom - wcześniej Luzy oraz Pcim były zaraz obok siebie.
2. Stacja paliw jest obsługiwana od strony Pcimia, czyli z górnego poziomu. Bocznica posiada tor wyciągowy / żeberko ochronne na wiadukcie, równolegle do toru szlakowego
3. Bocznica kopalni położona jest dalej względem Naftobazy, tutaj tak samo tor wyciągowy / żeberko ochronne. Bocznica odgałęzia się nie na stacji, tylko na szlaku
4. Stacja Luzy jest umiejscowiona po skosie, w ten sposób możesz zyskać na długości torów.
5. Lokomotywownia oraz Elektrociepłownia zostały zamienione miejscami.
6. Magazyn jest tylko jeden, drugi można by spróbować umieścić na północ od budynku stacyjnego + jeden krótki ślepy tor.
7. Tor do Elektrociepłowni przebiega przed budynkiem stacyjnym, bez peronu. Stacja Luzy ma tylko jeden peron wyspowy, dojście przez kładkę / tunel.
7a. Położenie toru bocznicy przed budynkiem dworca jest inspirowane stacją Szczecin Niebuszewo, tam tor biegnie do bocznicy stoczni:
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Szczecin_Niebuszewo
8. Schemat torowy bocznic jest schematyczny, wzorowałem się na poprzednim, jako że wjazd jest tylko z jednej strony to dużo miejsca na modyfikacje.
9. Tor biegnący ze stacji Luzy na północ jest częściowo schowany w tunelu - można to wykorzystać żeby wpiąć tam stację techniczną pod makietą: Pociąg wjeżdża do tunelu, robi rundkę przez część niewidoczną i wyjeżdża z drugiej strony (albo będzie to kolejny pociąg).

luzyJohny1.jpg
 
OP
OP
ToTom

ToTom

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 1 0
#35
@JohnyTRS - dzięki. Podoba mi się. Bardzo dużo zmian :) Troszkę mi zajmie narysowanie tego w programie tak, żeby się sensownie podzieliło na skrzynkach. Ale warto spróbować.

W międzyczasie rzeźbiłem w propozycji 1. Szlak między stacjami jest teraz dwutorowy. Jednocześnie cały ruch towarowy można obsługiwać niezależnie od ruchu osobowego - blokując tylko jeden tor między stacjami. Wydłużone są tory stacyjne. Wbrew pozorom zostało sporo miejsca na zabudowę, stawek i takie tam...
 

Załączniki

JohnyTRS

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
291 1 0
#39
Przejdzie, ale będzie tam zbyt wielkie nagromadzenie dziwnych łuków. Nadal obstaję za moim wariantem. Ale może niech ktoś jeszcze się wypowie.
 
OP
OP
ToTom

ToTom

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 1 0
#40
Przejdzie, ale będzie tam zbyt wielkie nagromadzenie dziwnych łuków. Nadal obstaję za moim wariantem. Ale może niech ktoś jeszcze się wypowie.
Łuki zawsze można zlikwidować.
Jeśli zarys układu jest technicznie i logicznie w porządku, to trzeba się zabrać za dopieszczenie reszty.
Wioska, jakieś drogi, magazyn... Żeby było gdzie pobawić się manewrami...
 

Załączniki

Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 19
Planuję 6

Podobne wątki