• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Ludzie Kolei - ubiór i dzień codzienny

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#1
Są na naszym forum wątki o taborze, architekturze, infrastrukturze i ładunkach na kolei. Staramy się chronić je od zapomnienia, jako część historii i tożsamości. Mnie zawsze najbardziej pociągał w historii czynnik ludzki. Jej bezimienni bohaterowie.

Niedawno zacząłem pracę nad figurkami polskich pracowników kolei (jakoś ciężko mi znieść kolejarzy w niemieckich czapkach na polskich makietach) i zorientowałem się jak mało na naszym forum miejsca poświęcamy zwykłym ludziom, którzy tę kolej tworzyli, obsługiwali, wiązali się z nią czasem na całe życie. W poszukiwaniu inspiracji zacząłem przekopywać internet i zorientowałem się, że to może być ciekawy temat wątku. Oglądając zdjęcia prostych ludzi w mundurach kolejarskich przypomniał mi się piękny rozdział z książki Arkadego Fiedlera - Dywizjon 303, który autor poświęcił mechanikom lotniczym, mającym swój znaczący udział w historii tej jednostki. Tytuł tego rozdziału to - Szare korzenie bujnych kwiatów. Historia ciężkiej pracy, odpowiedzialności, poświęcenia i zapału, bez której nie byłoby legendy Polskich Skrzydeł.

Pomyślałem, żeby ten wątek miał formę "albumu rodzinnego", z możliwie małą ilością komentarzy, bo te nazbyt często prowadzą do polemik i utarczek. Oczywiście opis zdjęć jest mile widziany, ale ograniczmy go do minimum. Niech obrazy mówią same za siebie bo jak mówi chińskie przysłowie - Jeden obraz wart więcej niż tysiąc słów.:)

BTW - jeśli komuś wyrażenie - dzień codzienny - w tytule wątku wyda się dziwne, odsyłam do Mistrza Gałczyńskiego, który pisał - "Oto jest nasz dzień codzienny, nasze małe budowanie..."

kolejarz_dróżnik.jpg
kolejarz-waskotorowy.jpg
kolejarze.jpg
kolejarze (2).jpg
Kolejarz i milicjant..jpg
kolejarki.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#3
Świetny pomysł na nowy wątek! Mam tylko małą prośbę o zamieszczanie informacji kiedy zdjęcia zostały zrobione, o ile to możliwe. Oczywiście nie chodzi o dokładną datę, ale o to, z jakich lat pochodzą zdjęcia. Jak wiadomo ubiór zmieniał się z biegiem czasu i warto byłoby wiedzieć, w jakim okresie były używane jakie wzory mundurów i ubrań roboczych.
 

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.509 31 1
#6
"Pracownicy kolei Warszawsko-Wiedeńskiej", czy aby na pewno? Na tle pruskiego parowozu?!
Podaję za autorami publikacji, a oni za archiwum Muzeum Kolejnictwa. Zresztą to zdjęcie napotkałem też w innych publikacjach i wszędzie ilustruje historię kolej Warszawsko-Wiedeńskiej. Na pewno pracownicy na zdjęciu mają mundury kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, a co na niej robił pruski parowóz, tego nie wiem. Może to samo co czeskie i niemieckie lokomotywy robią obecnie w Polsce.
Za wikopedią: "Komunikacja kolejowa od Warszawy do Krakowa, Wrocławia (Kolej Krakowsko-Górnośląska) i Wiednia była możliwa od 1 października 1848 roku przez kolej pruską (Kolej Górnośląska i Kolej Wilhelma) przez MysłowiceKędzierzyn (Dworzec Koźle) – Bogumin do Kolei Północnej. Komunikacja Koleją Północną wewnątrz Austrii została otwarta w 1856 roku między Trzebinią a Dziedzicami."
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#8
A wiadomo kiedy mniej więcej zrobiono te zdjęcia? To pierwsze z Pleszewa (?) wygląda na lata 1940-50., to drugie chyba późniejsze.
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#17
OŚWIADCZENIE
Koledzy,
W związku z zaistniałą sytuacją w dziale stoczniowym, wywołaną przez @daromaro oświadczam nie podam linków do już zamieszczonych zdjęć, bo w większości przypadków to zwyczajnie niemożliwe. Na kompie mam dziesiątki tysięcy zdjęć znalezionych przez długie długie lata swojej modelarskiej działalności i zwyczajnie nie pamiętam skąd je dostałem ani gdzie wyszperałem. Administracja zrobi z nimi co uzna za stosowne - mam nadzieję, że także w innych moich wątkach - I NIE TYLKO MOICH. Wszak ten problem dotyczy WSZYSTKICH wątków historycznych. Może okres pandemii to dobry czas na forumowe porządki.

Ze swej strony obiecuję poprawę i solennie deklaruję iż nie będę więcej zamieszczał fotek znalezionych w sieci i poza nią. Źródła moje i fotografie jakimi dysponuję od dziś zachowam dla siebie, podobnie jak inne informacje poza modelarskie. Moje wątki autorskie będą od dziś zawierać WYŁĄCZNIE fotografie moich dokonań, bez podania źródeł na podstawie których je robiłem.

Tym z Kolegów, którzy chcieli się dowiedzieć czegoś więcej niż tylko jak robię swoje modele, bardzo dziękuję za dotychczasową uwagę i współuczestniczenie. W kwestii materiałów, radziłem sobie doskonale do tej pory i tak będzie dalej. Lubiłem swoje posty ilustrować i okraszać tłem historycznym, bo nie lubię "suchych" wątków warsztatowych, no ale skoro ma być inaczej - trudno. Karawana idzie dalej.

Liczę na to, że jeśli przyjdzie mi ponieść konsekwencje swojej decyzji, nie będę odosobniony i podobnie potraktowani zostaną inni użytkownicy forum, oraz zamieszczone w przeszłości przez nich zdjęcia i materiały.

Niejako przy okazji dodam, że w nadchodzącym tygodniu planuję założyć profil na Facebooku. Zmusza mnie do tego nie tylko dzisiaj zaistniała sytuacja. Pisałem już o tym, że od pewnego czasu atmosfera panująca na forum skłania mnie do szukania alternatywnych sposobów komunikacji i prezentacji swoich dokonań.

Wszystkich życzliwych Kolegów gorąco pozdrawiam, życząc zdrowia i pogody ducha.

/post powyższy znajdzie się dziś we wszystkich moich wątkach/
 

Podobne wątki