• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Lubosina

OP
OP
Sello

Sello

Aktywny użytkownik
#62
Czy może nieruchoma tarcza ostrzegawcza (sygnał On)? Przed semaforem dwuramiennym? Trochę dziwne... A przy okazji, z jakiego powodu są te stałe ograniczenia prędkości?
Tak to sygnał On.
Przed semaforem dwu ramiennym, a jakieś przepisy tego zabraniają?
Ograniczenia z powodu złego stanu torowiska.
Co do żartu. To nie żart, po prostu podczas montażu przestawił się mechanizm, nie zauważyłem. Dziękuję za czujność.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#63
Tak to sygnał On.
Przed semaforem dwu ramiennym, a jakieś przepisy tego zabraniają?
Teoretycznie nie, ale jest jeszcze tzw. zdrowy rozsądek. Paragraf 18 ust. 5. WTB-E10 z 1996 roku stanowi: "Tarcze ostrzegawcze nieruchome mogą być stosowane przed semaforami w urządzeniach stałych (nie tymczasowych - AH) tylko na liniach drugorzędnych i miejscowego znaczenia za zgodą naczelnego dyrektora okręgu kolei państwowych." i nie ma tam żadnych innych warunków, w tym dotyczących typu semafora, do którego taka tarcza się odnosi. W poprzednich przepisach było podobnie, ale w praktyce ustawianie stałej To przed semaforem dwuramiennym nie ma sensu i nie słyszałem o takim wypadku w rzeczywistości. Sygnał On oznacza, że należy tak regulować prędkość pociągu, by dało się go zatrzymać przed semaforem, gdyby wskazywał on sygnał "stój". W tej sytuacji rozróżnianie sygnału na semaforze wjazdowym na "wolna droga" lub "wolna droga ze zmniejszoną prędkością" nie ma już sensu, bo i tak pociąg w praktyce będzie jechał powoli. W praktyce, w dawnych czasach, tarcze stałe stosowano na liniach znaczenia miejscowego, na których prędkość była niewielka, a na stacjach stosowano uproszczoną sygnalizację, z semaforami jednoramiennymi i często w ogóle bez semaforów wyjazdowych. Nawet, jeżeli prędkość szlakowa była większa niż 40 km/h, to i tak wjazd na stację odbywał się z prędkością 40 km/h, niezależnie od położenia zwrotnic.

Tak więc uważam, że na "normalnej" stacji, wyposażonej w pełną sygnalizację, z semaforami dwuramiennymi, powinny być normalne tarcze ostrzegawcze, a nie nieruchome. Nie widzę na makiecie semaforów wyjazdowych, ale rozumiem, że mają się pojawić. A jeżeli nie, to proponuję zastąpić semafory wjazdowe dwuramienne, jednoramiennymi, pokazującymi zawsze tylko jeden sygnał zezwalający na wjazd. Oczywiście, zawsze mogą się zdarzyć sytuacje nietypowe, np. obniżenie kategorii linii kolejowej wraz ze zmniejszeniem prędkości i demontaż starych tarcz ostrzegawczych (zastąpienie ich stałymi) przy pozostawieniu czynnych, starych semaforów z pełną sygnalizacją, ale o takich sytuacjach tu nie mówię.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
#64
Przemo! Przepraszam, że zamiast kontemplować piękno Twego dzieła czepiam się, ale może kiedyś będę miał zaszczyt jechania po Twojej stacji jako maszynista i wtedy będę musiał zgłosić do UTK nieprawidłowości (co rozerwie mi serce). Tarcza On powinna mieć dodatkowo wskaźnik W1 (czyli prostokątna tarcza z dwoma czarnymi trójkątami skierowanymi wierzchołkami do siebie) poprzedzona wskaźnikami uprzedzającymi W11 (skośne pasy III - II - I). W tarczy Twojej nieruchomej Tn w bocznej powierzchni powinna być latarnia światła żółtego. Ja w realu widziałem raz tylko takie rozwiązanie, natomiast wzorowo pokazana jest ta tarcza w modelu w Lewinie Leskim (wygląda tak fajnie, że dla samej tarczy czasem odpalam film z linku poniżej). Od 7:42 do 8:22
 
OP
OP
Sello

Sello

Aktywny użytkownik
#65
Michał baaaardzo dziękuję, szczególnie za to, że moje rozwiązanie z tarczą On jednak nie jest wyssane z palca :) (skoro widziałeś takie na żywo)
W1 oczywiście zaraz się pojawi , na W11 natomiast nie ma szans - bo to koniec makiety, albo początek jak kto woli.
W każdym razie On stoi na skraju skrzynki, a wcześniej są już tylko wrota do Azgardu ;)
Usunąłem także ograniczenie prędkości do 30km/h.
 
#66
Sygnał On oznacza, że należy tak regulować prędkość pociągu, by dało się go zatrzymać przed semaforem, gdyby wskazywał on sygnał "stój". W tej sytuacji rozróżnianie sygnału na semaforze wjazdowym na "wolna droga" lub "wolna droga ze zmniejszoną prędkością" nie ma już sensu, bo i tak pociąg w praktyce będzie jechał powoli. W praktyce, w dawnych czasach, tarcze stałe stosowano na liniach znaczenia miejscowego, na których prędkość była niewielka, a na stacjach stosowano uproszczoną sygnalizację, z semaforami jednoramiennymi i często w ogóle bez semaforów wyjazdowych. Nawet, jeżeli prędkość szlakowa była większa niż 40 km/h, to i tak wjazd na stację odbywał się z prędkością 40 km/h, niezależnie od położenia zwrotnic.

Tak więc uważam, że na "normalnej" stacji, wyposażonej w pełną sygnalizację, z semaforami dwuramiennymi, powinny być normalne tarcze ostrzegawcze, a nie nieruchome.
Myślę, że na takiej stacyjce jak Lubosina taka nieruchoma tarcza mogła być. Trzeba jednak pamiętać o zachowaniu jej wymiarów i otworze na pomarańczowy sygnał. Pamiętam, że widywałem takie tarcze na liniach drugorzędnych, ale już miały zawsze wybity ten otwór na światło. Na pewno nieruchoma tarcza była przed semaforem dwuramiennym stacji Szlichtyngowa na linii Bojanowo - Odrzycko. Pamiętam ją dobrze, bo stała przy drodze. Stała też przed semaforem dwuramiennym stacji Świętno (odcinek Wolsztyn - Nowa Sól) więc pewnie i na innych stacyjkach w okolicy takie tarcze były. Inną tarczę pamiętam z Niegosławic i pełniła ona funkcję tarczy przelotowej na linii od strony Rokitek. Zrobiłem jej nawet zdjęcie jak jeszcze stała.

img097.jpg
img308.jpg
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
#73
Przemo! Od środy coś mnie kłuło i gryzło ale nie wiedziałem co i wreszcie zajarzyłem. Ponieważ robisz piękno na najwyższym poziomie trzeba jeszcze jedną rzecz rozważyć. Mianowicie wymianę wskaźnika W1. Na Podlasiu zawsze dominowała sygnalizacja kształtowa ale nigdy nie spotkałem się aby przy tarczy stojącej "gdzieś w lesie" znajdował się "mały" wskaźnik W1. Zawsze była to duża, widoczna z dala tablica. Zresztą na powyższych zdjęciach "z reala" również to widać. W obecnych czasach to nie razi, bo mnóstwo jest "małych" W1 na masztach świetlnych tarcz ostrzegawczych na sbl ale w przeszłości...….. przy sygnalizacji kształtowej (piszę tu tylko o tarczach wolno stojących, nie przelotowych, bo akurat w Białym taka wąska przelotowa jest i była) nie mogę sobie przypomnieć abym coś takiego widział.
P.S. W Dyrekcji Rejonowej Kolei Podomowych w Popowowie Fabrycznym prawie na pewno mamy wskaźniki W1 o typowych wymiarach (Viessmann). Czy dopuszczasz możliwość ich wysłania do Lubosiny? Bylibyśmy z Gawrylukiem zachwyceni.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#76
Fajnie, że można dowiedzieć się czegoś o prawdziwej Lubosinie. Sam myślę o przedstawieniu informacji o pierwowzorze na swoich modułach.