• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Lotne stany Kempola

lyck

Użytkownik
Reakcje
192 1 0
... poniżej porównanie z oryginalnym planem sprzed 95 lat:



To była stosunkowo duża 30-stanowiskowa parowozownia o oficjalnej nazwie Bw Osterode (Ostpr.).
Jak na mały ostródzki węzeł - bardzo duża. Jej powstanie ma na pewno związek z miejscowymi zakładami naprawczymi.
Przypuszczalnie pierwsza parowozownia w Ostródzie była na ich późniejszym terenie przed 1895 r.

Przybliżony rok budowy istniejącej szopy leży gdzieś między 1909 a 1914 r.
Ciągle istnieją warsztaty (literka y''), wysoki komin przy kuźni, wieża ciśnień (m), budynek socjalny robotników kolejowych (k'') i pomniejsze.
Nie ma już pompowni za torami (m'') połączonej wodociągiem z wieżą ciśnień. Tuż przy pompowni było ujęcie wody z Jez. Drwęckiego.

Hala wachlarzowa została przedłużona na 26 stanowiskach. Przypuszczalnie przebudowy dokonano po 1940 r.
Tylko 4 stanowiska zostały krótkie, jak na planie z 1926 r.
Wyróżniają się stanowiska 29 i 30 - już w 1926 r. były wydłużone (4 a nie 3 pary okien na szczycie) i miały zapadnie do podmiany zestawów kołowych parowozów. Mniejsza zapadnia była też na torze 69 blisko obrotnicy.

Warto zwrócić uwagę, że obrotnica wygląda na oryginalną 20-metrowa.
Może mieć w części lub całości ponad 100 lat.

Trochę o prehistorii byłego węzła.
Przez Ostródę biegnie dawna kolej toruńsko-wystrucka. Wystrucka, bo kończyła sie w mieście Wystruć
- jest to martwa i czysto książkowa polska nazwa miasta Insterburg, obecnie znanego jako Czerniachowsk w rosyjskim Obwodzie Kaliningradzkim.
Już w momencie budowy (1872-73), była to kolej magistralna o wielkim potencjale handlowym i militarnym. Było to też najkrótsze XIX-wieczne połączenie Berlina z Petersburgiem.

Węzeł pojawił się stosunkowo wcześnie, jak na tą okolicę, bo w 1893 r. wraz z budową linii Elbląg - Myślice - Miłomłyn - Ostróda.
Rok później (1894) linię z Elbląga dociągnięto do Olsztynka. Była to typowa tzw. kolej rokadowa, czyli pozwalająca na szybkie przerzucenie wojska z Elbląga w bliskie okolice granicy Prus.
Do 1945 r. wg niektórych rozkładów przynajmniej 1 pociąg na dzień pokonywał cały odcinek Elbląg - Olsztynek.
Linia przecinała pagórkowatą krainę zwaną Oberland - nasze tłumaczenie tej nazwy jest równie martwe jak słowo Wystruć i nie przeżyło zmiany przynależności państwowej.
Więcej o dawnej kolei na przełaj Oberlandu można poczytać tu:
https://kwietniewo.pl/kolej-kwietniewska/

Równolegle do nieistniejącej linii Elbląg-Ostróda biegnie Kanał Elbląski (dawniej Oberlandzki).
Jego istnienie opóźniło budowę kolei z Elbląga o co najmniej 10 lat.
Ostróda straciła przez to przewagę nad ówcześnie mniejszym, ale szybciej rozwijającym się Olsztynem.

Niemal na pewno kolej z Elbląga zabiła znaczną cześć żeglugi towarowej na kanale, ale nie do końca,
bo jeszcze w 1912 r. zbudowano w Ostródzie bocznicę do przystani nad Jeziorem Drwęckim - pozwalającą na przeładunki z barek na kolej i odwrotnie.
Ta bocznica chyba nawet szczątkowo istnieje, ale przystań ma dawno zarośniętą.
Swoją drogą polecam przepłynięcie kanałem przynajmniej do pochylni Buczyniec - wyjątkowe miejsce otoczone starym bukowym lasem.
Przedsmak jest tutaj:


Węzeł w Ostródzie został fizycznie zlikwidowany wiosną 1945 r. Trofiejnyje bataliony złożone z niemieckich jeńców i cywilów rozebrały linię Elbląg - Myślice - Ostróda - Olsztynek i niemal wszystkie inne linie jednotorowe w okolicy + 2 tor magistrali.
Rozbiórka była planowa - na bazie listy zapisanej w postanowieniu Komitetu Obrony ZSRR
"O rozbiórce linii kolejowych na terytorium Niemiec" z 6 marca 1945.
Zabierano szyny, rozjazdy, semafory i wszystko co było rozbieralne.
Zostawały tylko budynki i podkłady poza rozjazdami.

Na początku sierpnia 1945 nastąpił ciekawy zwrot akcji. Komitet Obrony ZSRR wydał oddzielne postanowienie
o odbudowie w terminie do 30.08.45 dopiero co rozebranej linii Ostróda - Miłomłyn.
Na dokumencie widnieje nazwisko samego Józefa Wissarionowicza.... ale bez ręcznego podpisu.
Co spowodowało, że aż Stalin nakazał przywrócenie podrzędnej linii (raptem 11 km) - nie wiadomo:

GOKO-9779cc-odbudowa-Ostroda-Milomlyn.jpg

Być może dlatego PKP miało motywację by odbudować brakujący odcinek Miłomłyn - Morąg.
Plany odbudowy linii do Elbląga i Olsztynka szybko zostały zapomniane.

Ogryzek linii do Elbląga, na odcinku do Miłomłyna też już nie istnieje.
Na byłej stacji w Miłomłynie jest teraz... stacja benzynowa Moya.
Za to ciągle trwa unikalny i jeden z ostatnich dworców barakowych.
Ma 128 lat.

Milomlyn-stacja-przejazd-2020.jpg Milomlyn-dworzec-2020.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
poniżej porównanie z oryginalnym planem sprzed 95 lat
Super, a nie dałoby się wstawić tego oddzielnie tak, żeby nie migało co sekundę? Trudno się temu przyjrzeć dokładniej...

Dziękuję za ciekawe informacje o linii 257 Ostróda - Miłomłyn - Morąg, które świetnie uzupełniają moją relację z poszukiwań jej śladów.
Swoją drogą polecam przepłynięcie kanałem przynajmniej do pochylni Buczyniec
Rozumiem, że chodzi o rejs z Elbląga? Bo dalej w kierunku Ostródy to już można tylko własną łódką lub kajakiem, regularnych rejsów statków nie ma.
 
Ostatnio edytowane:

lyck

Użytkownik
Reakcje
192 1 0
Super, a nie dałoby się wstawić tego oddzielnie tak, żeby nie migało co sekundę? Trudno się temu przyjrzeć dokładniej...
Zwiększyłem interwał do 10 sekund, ale aby zobaczyć efekt, trzeba wyczyścić pamięć podręczną przeglądarki (cache).
Łatwiej i szybciej będzie otworzyć stronę w innej przeglądarce. Poniżej pliki statyczne.

Ostroda-parowozownia+plan-1926.jpg Ostroda-parowozownia-plan-1926.png

Rozumiem, że chodzi o rejs z Elbląga? Bo dalej w kierunku Ostródy to już można tylko własną łódką lub kajakiem, regularnych rejsów statków nie ma.
Statki pływają latem tylko z Elbląga do Buczyńca i z powrotem.
Z Buczyńca do Ostródy nie ma pochylni, a tylko śluza, stąd mniejsza atrakcyjność.
Dawniej były rejsy na całej długości kanału, ale one są całodzienne i za długie dla przeciętnego turysty.
 
OP
OP
Kempol

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
18.855 214 0
Parowozownie wachlarzowe, odcinek XXVI
"Gdańsk" (435,20 km)
Wrzesień 2021

Niestety bliskość lotniska nie pozwoliła mi na zdjęcia z wyższej wysokości niż 100m.

1a.JPG
1b.JPG
2.JPG
3.JPG
4.JPG
5.JPG
6.JPG
7.JPG
8.JPG
9.JPG

Parę zdjęć okolicy.
10.JPG
11.JPG
12.JPG
13.JPG

Starówka w Gdańsku, piękna, zarówno z góry jak i tam wśród jej uliczek.
14.JPG
15.JPG
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
A stacja nazywa się Gdańsk Południowy, nie ma tam jednak peronów. Najbliższe perony to na południu Gdańsk Orunia (przystanek osobowy), a na północy Gdańsk Śródmieście.
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
4.585 33 4
Koledzy, powiem tyle, że zdjęcia powyżej @Kempol-a to za mało. Kalendarz jest fantastyczny. Mam w swoich rękach jeden, choć jeszcze bez dedykacji. Robi niesamowite wrażenie. Szykować koperty K20 i męczyć @Kempol-a o swój egzemplarz, bo jak zabraknie to płacz będzie, 80 to nie tak dużo :)
Z pozdrowieniami.
Maciek "Magic"
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 2
Koleje w Polsce 17
Koleje w Polsce 4

Podobne wątki