• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Lokomotywy wąskotorowe L 20 i L 21

Reakcje
45 0 0
#1
W "Kolejach wąskotorowych Polski Północnej" jest wzmianka o lokomotywach L 20 i L 21 przybyłych na Żuławy w 1950 i używanych do 1952 i 53. Podobno były to lokomotywy WKD 50L i 51L. Mam pewne wątpliwości w tej kwestii - oznaczenie i numery nie są zgodne z obowiązującymi od 1947/48 przepisami. W 1953 ( czekam na dokładniejszą datę ) na Żuławach nie było żadnych motowozów na stanie a niedawno natrafiłem na poszlakę, może błędną, że jedna z lokomotyw na 800mm w lecie 1954 mogła być nadal nieprzekuta z toru 800mm. Czy ktoś z Was analizował ten temat?
 
Ostatnio edytowane:

Mafia

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
Reakcje
1.488 19 0
#2
Nie wiem Marku, kto tutaj miałby Tobie na to pytanie odpowiedzieć. @Prezes TS i @Jarząbek ograniczyli tu swoją działalność po niepotrzebnej gównoburzy. Na tym stracili nie Oni, tylko my, czyli wszyscy fani Ich nieocenionej wiedzy i wspomnień. Szkoda, tęsknie za Ich ciekawymi i merytorycznymi wpisami :(.
 
OP
OP
M
Reakcje
45 0 0
#3
Wiem Michale i też nad tym ubolewam...
Łudzę się, że ktoś przypadkiem wpadł na jakieś informacje, tak jak ja na temat spalinówek WKD. Albo nt początków trakcji spalinowej na Żuławach.
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.092 3 1
#4
Wszelkie dostępne materiały zdają się bazować na książce "Koleje wąskotorowe polski północnej". A ta sama w sobie zbyt rzetelna nie jest...
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.032 494 29
#5
To czas abyście "młode wilki" opracowali jakąś rzetelną dysertację na tematy interesujące wąskie grono miłośników nie tak szerokich torów, jakie są te książki, które już są, każden jeden widzi i wie, ale są, a tych idealnych jakoś nie ma, do roboty o boscy i nieomylni, pierwszym w kolejce po nie z workiem talarów, będę.
 
OP
OP
M
Reakcje
45 0 0
#6
Mało kto, z wielu względów, na odpowiednie moce przerobowe, aby pisać kolejną dysertację. Większości z nas pozostaje cierpliwe zbieranie okruszków informacji i kompilowanie różnych zbiorów danych. Uzupełnianie wiedzy jest procesem iteracyjnym, nawet teraz pojawiają się nowe informacje, kwestionujące lub uzupełniające wcześniejsze zapisy, stąd też pytanie o te lokomotywy. Ze swojej strony mogę zadeklarować, że wszystkie moje materiały, zdjęcia czy uzyskane informacje trafią docelowo do wglądu. I obejdzie się tutaj bez "worka talarów"

A wracając do rzeczonych lokomotyw, sam pan Pokropiński nie jest pewien - w "Kolejach..." pada stwierdzenie "prawdopodobnie z DOKP Warszawa", w "Kolei Jabłonowskiej" i "Lokomotywach spalinowych" - "prawdopodobnie na koleje gdańskie". Zastanawiam się, czy na kolej żuławską nie trafiły lokomotywy z Wrocławskiej KD - http://enkol.pl/HF_130_C ("Wrocławska Kolej Wąskotorowa 1894-1991"), HF 130C i WKD 50/51 L miały taki sam układ i podobną moc. A lokomotywy WKD lub jedna z nich, niewykluczone, że via ZNTK Opole trafiła/ły na GKW, gdzie póki co prawie nie ma informacji o ich służbie...
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.092 3 1
#7
Etap pisania Wielkich Dzieł mamy powoli za sobą. Teraz czas raczej na drobne uzupełnienia i grzebanie w g...
Bo czy koledzy wiedzą, że Zakłady Ostrowieckie i fabryka Zieleniewskiego oprócz znormalizowanych krytych budowała też znormalizowane węglarki? I że rysunek takiej węglarki jest w książce o kolei jędrzejowskiej podpisany jako 60W? Czy koledzy wiedzą o projektach lokomotyw 801D, 804D i 805D? Albo o lokomotywie 2Mw? Ja wiem, i koledzy też się dowiedzą, zobaczą. Ale wiedza ta to zaledwie okruszki, nikłe ślady ginące gdzieś w mrokach historii. Żeby tą wiedzę zaprezentować trzeba faktów, albo przynajmniej poszlak układających się w logivczną całość.
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.092 3 1
#10
Za to etap krytykowania ma się świetnie.
Oczywiście że tak. Najchętniej zaś krytykują Ci, którzy nie robią nic oprócz mówienia co inni zrobić powinni.
Natomiast krytyka merytoryczna jest moim zdaniem bardzo zdrowa, zwłaszcza jeśli prowadzi do polemiki a nie brania się za łby. I dlatego do polemiki i konstruktywnych wniosków dążmy.
 

Podobne wątki