Przeglądając ostatnio stronę
http://www.tog-billeder.dk/ zwróciłem uwagę na zdjęcie, które już wcześniej widziałem, ale nie zwróciłem uwagi na pewne szczegóły:
Co w nich dziwnego? Ano filtry na wierzchu, wycięcie na inną chłodnicę (w pierwszych klapach) i komin wydechu w nietypowym miejscu. Dodatkowo z prawej jest jeszcze jakaś skrzyneczka. Czy ktoś z kolegów spotkał się z taką modyfikacją? Zdjęcia są z 20.04.1976 więc może to jakiś wczesny wariant modernizacji WLs40 na WLs50?
Bardzo ciekawa uwaga, wielokrotnie oglądałem to zdjęcie, ale na to nie zwróciłem uwagi
.
Na to wygląda, że to jakaś nietypowa wersja zamiany silnika z S64 (44KM, Wls40) na S324 (50KM, Wls50). Możliwe, że modernizacji tej dokonano gdzieś na PKP np w Koronowie, wg własnego pomysłu, stąd nietypowe rozwiązania, zupełnie inne od tego co znamy z przeróbek wykonywanych w ZNTK. Wystające filtry ewidentnie wskazują na zamontowany mocniejszy silnik S324, a chyba wszystkie "Wleski" na PKPie to były pierwotnie Wls40 (to musiałbym sprawdzić w notatkach). Widać też, że zastosowano dość nietypową chłodnicę, większą od oryginalnej. Takie patenty czasami można było spotkać (ja widziałem m.in. w jednej Wlsce z Cegielni Witaszyce czy np Cegielni Leszczyna w Kłodzku), ale w tych przypadkach klapy przednie zostały schludnie przebudowane przez dospawanie dodatkowych "komór". Tu zaś widzimy bezczelne wycięcie dziur i szlus, niech deszcz i woda wpada do środka
.
Dziwi mnie taka przeróbka, przecież od dawna produkowano już Wls50 z silnikiem S324 i potrafiono sobie dać radę w schowaniu tego silnika w miejscu słabszego S64. Więcej, 1976 rok to już rok po wyprodukowaniu ostatniej Wls50 (produkcję zakończono w 1975r). Może to jakiś wniosek racjonalizatorski?