• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Lokomotywy i składy trakcyjne DRG , DRB

OP
OP
kamyk30

kamyk30

Użytkownik
#41
Tak jak w tytule lecz zakres i pytania związane z wątkiem są obszerne i mogą obejmować inne rodzaje trakcji. Mało kto się interesuje tym wątkiem więc nie róbmy sobie złośliwości tylko merytorycznie dzielmy się wiedzą. Co do kolory blue grey ja spotkałem się z numerem RAL 7031 na forach niemieckich
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
#42
Ja tutaj nie pokazywałem moich modeli głównie z racji że tego nie mam dużo a DRG i DRB przestały mnie interesować i kolekcja raczej się kurczy a jedyny model jaki mam jeszcze w planie do niej kupić to E91.8 Roco w kolorze ciemno oliwkowym.
Tym razem chcę przedstawić moją jedyną lokomotywę spalinową w kolekcji DRG i jest nią Model firmy Brawa Ko II.
Może jednak krótka historia. W okresie międzywojennym transport drogowy zaczynał mieć coraz większe znaczenie i kolej żeby podołać rosnącej konkurencji musiała szukać bardziej ekonomicznych rozwiązań. Jednym z nich było wprowadzenie małych lokomotyw manewrowych, które mogły obsługiwać mniejsze stacje i ich bocznice a po skończonej pracy można było zostawić lokomotywę bez obsługi. Powstało na początku lat 30-tych sporo konstrukcji eksperymentalnych z na różne źródła energii. Ten rodzaj pojazdów otrzymał oznaczenie literowe K (Kleinlokomotive) i mała litera określająca źródło mocy;
o - silnik spalinowy wysokoprężny (Olmotor)
b - silnik spalinowy niskoprężny (Benzinmotor)
s - bateria akumulatorów (Speicherlokomotive)
d - wytwornica pary (Dampf)
W zależności od zastosowanego przeniesienia napędu stosowano opcjonalnie trzecią literę;
-brak litery przekładnia mechaniczna
f - przekładnia hydrauliczna (fluid)
e - przekładnie elektryczna
Także lokomotywy podzielono na trzy grupy mocy Leistungsgruppe które w zasadzie figurowały w papierach i oznaczone były liczbami rzymskimi I, II i III , dla których utworzono osobne grupy numerów (zakresy numeracji). Przewidziano dla grupy I moc silnika do 39KM, dla II grupy od 40 do 139 KM a dla III grupy powyżej 150 KM. Lokomotyw III grupy do końca wojny nie budowano.
Po wielu eksperymentach do seryjnej produkcji wprowadzono znormalizowane lokomotywy z silnikami spalinowymi grupy I i II. W lokomotywach I grupy stosowano wyłącznie przekładnie mechaniczne a w II grupie głównie przekładnie mechaniczne ale też hydrauliczne. Po II Wojnie kontynuowano produkcję lokomotyw II grupy głównie z przekładniami hydraulicznymi a niektóre starsze poddawano modernizacjom przez wymianę przekładni a także silników. Do końca II Wojny także eksperymentowano z lokomotywami z silnikami benzynowymi przez instalację wytwornic gazu drzewnego jako źródła paliwa zastępczego.
Po tym przydługim wstępie historycznym chcę przedstawić model lokomotywy spalinowej grupy II Ko 4725 wyprodukowany przez firmę Brawa pod numerem katalogowym 0471. Model pochodzi z opracowania z połowy lat 80-tych natomiast wersja DRG była produkowana chyba kilka lat później. Mój model kupiłem w roku 1994-tym. Model jest analogowy. Lokomotywa jest w całości wykonana z metalu z niewielką liczbą części wykonanych z plastiku. Pomimo tak małych rozmiarów lokomotywa ma stosunkowo dobrą siłe pociągową. Jazda jest bardzo precyzyjna dzięki dużemu przełożeniu przekładni napędowej.
20170720_153147.jpg
20170720_153253.jpg
20170720_153439.jpg
20170720_153504.jpg
20170720_153858.jpg


Ja w moim modelu tylko wyciąłem wewnątrz kabiny przedłużenie ramy, które stanowiło miejsce na elektronikę zmiany kierunku jazdy dla wersji na prąd przemienny. W tym modelu było to zupełnie zbędne i psuło wygląd wnętrza kabiny.
Lokomotywy w tym wykonaniu w skali 1:1 były napędzane silnikiem wysokoprężnym z przekładnia mechaniczną. Przeniesienie napędu z przekładni na osie było realizowane przekładnią łańcuchową. Lokomotywa nie miała instalacji pneumatycznej a hamulec był mechaniczny uruchamiany dźwignią nożną. Z uwagi na fakt że te lokomotywy były budowane przez wiele fabryk i wyposażane w różne typy silników spalinowych nie jestem w stanie określić jaki konkretnie typ silnika zastosowano w Ko4725.
 
Ostatnio edytowane:

oelka49-26

Aktywny użytkownik
#43
Akurat producenta tej lokomotywy możemy określić. Była to Lokomotivfabrik Krauss & Comp. - J.A. Maffei AG, München w 1934 roku z numerem fabrycznym 15458.
I wiemy jak wyglądał jej życiorys: na DRB Kö 4725 w latach 1943-49 Kb 4725, znalazła się na DB, od 1958 Köf 4725, od 1968: DB 322 006-8. Skreślona 24.08.78 a skasowana w 1979 w Aw Nürnberg. Więcej na stronie poświęconym tym lokomotywom.
 

robertkroma

Znany użytkownik
#46
No te se inna BR 55 przeróbka Märklina na Trixa z wersji OBB na niby DRG
BR55 2 DRG.jpg
I jeszcze jedno z drugiej strony. Podwozie G8 Trixa z elementami podwieszenia wiązarów, stopnie oryginalne z modelu OBB.
BR55 5657a.jpg

I wersja DRG z drugiej strony ale ze starym kotłem - brak drugiego cięgła nad paleniskiem.
BR55 3634.jpg

No to jeszcze wersja SNCF ale epoka III, także TRIX.
SNCF ep III.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
#47
To drugie cieglo to w rzeczywistości drugie wrzeciono pokrętła do zaworu parowego przy zbieralniku pary. W tym przypadku i wielu podobnych na lokomotywach konstrukcji pruskiej bylo związane z zasilaniem turbo generatora do oświetlenia elektrycznego. Nie wszystkie lokomotywy otrzymały w okresie międzywojennym oświetlenie elektryczne stąd różne wyposażenie osprzętu kotła.
 
#58
Dziękuję za odpowiedz, mam jeszcze takie pytanie odnośnie skrótu DRB, wyczytałem na forum skali TT że nazwa została zmieniona z DRG na DRB w miesiącu lutym 1937 roku, a może kolega ma więcei informacji powodu tej zmiany nazwy, oraz jakie są pełne nazwy tych skrótów. W zasadzie nie zbieram modeli kolei innych niż PKP, ale postanowiłem zestawić skład wagonów z bronią pancerną z okresu odwrotu wojsk niemieckich ze wschodu, przełom lipiec-sierpień 1944 roku, tak że takie informacje mogą być dla mnie przydatne.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#60
Od 1924 roku koleje niemieckie były przedsiębiorstwem (spółką) prawa handlowego Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft. Jednak wyraz "Gesellschaft" nigdy nie pojawiał się na taborze, zawsze był tylko napis Deutsche Reichsbahn. Jak napisał kolega Robert Kroma, w 1937 roku spółka została przekształcona w przedsiębiorstwo państwowe (już nie spółka) i dlatego straciło słowo "Gesellschaft". Nazwa brzmiała teraz po prostu Kolej Rzeszy Niemieckiej - Deutsche Reichsbahn. Nie spotkałem się z rozwinięciem litery B w skrócie DRB, sądzę, że została ona dodana do skrótu później tylko po to, by odróżnić DR z lat 1937-45 od DRG, a zwłaszcza od DR z czasów Niemieckiej Republiki Demokratycznej.
 

Podobne wątki