• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Lokomotywy i składy trakcyjne DRG, DRB

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.592 25 2
#63
według wiki "Dostawa pierwszych E 91 miała miejsce w latach 1925 i 1926. 16 lokomotyw przydzielono do sieci Bawarii" a mimo tego protoplasty e 91 modele eg 5 były w kolejach pruskich kolory i sygnatura KPEV Zobacz załącznik 466928
Ten sam model w drg Zobacz załącznik 466927
Należy rozróżnić EG5 od EG538-549, EG551/552- 569/571, EG571ab-579ab, EG581-594. O ile ta pierwsza i ostatnia stanowią późniejszą E91.0 i E91.8 to te środkowe już nie. Dołączone zdjęcia przedstawiają późniejszą serię E91.3. EG5 to odmiana elektrowozu dla kolei bawarskich, praktycznie identyczna co dolnośląskie EG581-594, późniejsze E91.8. Różnią się tylko tym, że bawarskie miały jeszcze drzwi na czole kabiny. Te powyżej to elektrowozy dla Śląskiej Kolei Górskiej eksploatowane od grudnia 1915 roku jedna i od 1918 druga. Pozostałe 10 sztuk trafiły w latach 1920-22 na Śląsk. E91.8 trafiły na Dolny Śląsk dopiero od 1925 roku jeszcze w oznaczeniu PSteV.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
#64
Koledzy, orientujecie się jaką datę rewizji ma model TRIX 22605? Oraz czy oryginalnie w II epoce lokomotywa ta miała czerwone malowanie ?
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
#66
A czy te lokomotywy weszły do służby jeszcze przed wojną, czy już po jej wybuchu ? Bo informacje w internecie są sprzeczne co do daty produkcji, dostarczenia i wejścia do służby.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#67
Z tego, co ja czytałem, rozumiem, że E 19 nie weszły do normalnej służby przed wojną. Wszystkie cztery prototypy (E19 01, 02, 11 i 12) miały wejść do eksploatacji testowej w normalnym ruchu (z rozkładowymi pociągami) w rozkładzie jazdy 1939/40 (od początku lata 1939 do końca wiosny 1940), ale czy i dokładnie kiedy tak się stało, nie wiem. Jednak trudno to nazwać wejściem do normalnej służby. Mogę tylko przypuszczać, że lokomotywy wprowadzono do ruchu, ale testów nie wykonywano, zwłaszcza, że z powodu wybuchu wojny zrezygnowano z planów budowy większej liczby tych maszyn. Być może rozpoczęto testy, ale potem ich zaniechano i lokomotywy dalej eksploatowano już na zwykłych zasadach - ale jak to formalnie wyglądało, nie wiem. Jeśli chodzi o czerwone (wiśniowe) malowanie, to z tego, co wiem, tylko jeden egzemplarz, E 19 01 takie miał.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
#68
Prawdopodobnie tak było jak napisał Andrzej. Jednak do prowadzenia pociągów w planowanym rozkładzie jazdy 1939/40 raczej szanse miały lokomotywy nr 01 i być może 02 (nie wiem w którym miesiącu 1939-go wyszły z fabryki) natomiast lokomotywy nr 11 i 12 ukończono w roku 1940-tym. Parę słów na temat tych lokomotyw już napisałem w tym wątku na stronie 2. Więcej informacji nie posiadam. Produkcja zakończyła się na 4 egzemplarzach prototypowych.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
#69
No właśnie co do roku produkcji są rozbieżności w różnych opracowaniach. Jeśli chodzi o E 19 11 i 12 to tu raczej jest zbieżność, że powstały w 1940 roku. Ale E 19 01 i 02 chyba już w 1938 roku. Gdzieś widziałem zdjęcie ze stycznia 1939 roku maszyny o numerze 01.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.592 25 2
#70
Ellok Archiv Alby z 1993 roku podaje "Indienststellung":
E19 01 - 29.05.1940 AEG
E19 02 - 30.03.1940 AEG
E19 11 - 15.05.1940 He/SSW
E19 12 - 15.10.1940 He/SSW
Jednakże w tekście jest opis, ze wprowadzono je do służby "niewiele" (wenige) przed wybuchem 2 wojny. Ale ciągle miały usterki i wypadki. Ale ciekawe jest to, że E19 01 przy jakiejś próbie hamowania w dniu 17 kwietnia 1939! uszkodziła sobie obręcze i stała do maja 1940 roku w naprawie.
Można jednka przyjąć, ze oba Siemensy weszły do służby dopiero od uruchomienia połączenia trakcją elektryczną Norymbergi z Saalfeld.
Jeszcze zobaczę co pisze EJ Special i dam odpowiedź.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
#71
Ciekawa sprawa. Tak w sumie wyjątkowe lokomotywy, a tak niewiele o nich wiadomo. Ja tez czytam różne informacje i natrafiłem na sformułowanie, że 01 została "przekazana" w grudniu 1938r. a 02 w maju 1939r. 11 i 12 z kolei już w 1940 roku.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#72
Sądzę, że rozbieżności wynikają z różnej interpretacji określenia "wejścia do służby" ("Indienststellung") i podawania przez różne źródła dat różnych wydarzeń: pierwszych jazd doświadczalnych, eksploatacji próbnej z rozkładowymi pociągami (gdy prototypy często nie są jeszcze formalnie przekazane kolei) i wreszcie przejęcia maszyn przez kolej i skierowania do normalnej eksploatacji.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#74
Poza różnicami w sposobie malowania, o czym mowa w opisie zdjęć, można też dostrzec różnice w wyglądzie dachu egzemplarzy 01 i 02 w stosunku do 11 i 12.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.592 25 2
#76
EJ Special IV/92 podaje:
E19 01 została zaprezentowana przedstawicielom DRG i NS - politykom w dniu 15 grudnia 1938 roku, a dostarczona 19 stycznia 1939 roku, E19 02 28 lutego 1939 roku, E19 11 w dniu 20 września 1939 i E19 12 w dniu 12 lipca 1940 roku.
Od stycznia 1939 rozpoczęły się próby z E19 01, m.in. w Ulm rozpędziła się do 120 km/h w 270 sekund i osiągnęła moc 5280kW. A trasę z Monachim Stuttgart z pochyleniem 1:74 pomiędzy Ulm a Jungingen prowadziła pociąg o masie 750 ton bez popychu z prędkością 120 km.h. Przeprowadzano testy z prędkościami do 200km/h i po kolejnym teście 17 kwietnia 1939 r. z hamowaniem nagłym ze 180 km/h uszkodzono prawą obręcz trzeciej osi napędowej. Lok stała do maja 1940 roku w naprawie. Jazdy próbne w Raw München Freimann prowadzono do 15 maja 1943 roku.
Próby prowadzone z E19 11 wykazały, że lokomotywa osiągnęła moc 5700kW przy 162 km/h. Jazdy próbne tej lokomotywy skończyły się także 15 maja 1940 roku jazdą odbiorczą z Monachium do Stuttgartu i z powrotem. I od 17 maja 1940 roku E19 11 była na stanie lokomotywowni Nürnberg Hbf. E19 01 znalazła się na stanie tej lokomotywowni 6 czerwca 1940 roku. E19 02 miała jazdę odbiorczą 30 marca 1940 roku z Monachium do Stuttgartu i z powrotem bez żadnych ograniczeń i dopuszczona ją do ruchu z prędkościami do 180 km/h i została dzień później przejęta oficjalnie na stan lokomotywowni Nürnberg Hbf jako pierwsza E19. E19 12 miała jazdę próbną z Monachium do Norymbergi i z powrotem w dniu 15 października 1940 roku i 16 października została przyjęta na stan DRG i lokomotywowni Norymberga ale jak E19 01 z ograniczeniem prędkości do 120 km/h bo nie miała hamulca elektrycznego. Być może wszystkie E19 były dopuszczone do prędkości 180 km/h a bez hamulca elektrycznego do 120 km/h.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
#79
Myślę, że może "cyferówka", bo dalej pisze, że jazdy próbne E19 11 zakończyły się także 15 maja 1940 (jak E19 01).

Reasumując: żadna z lokomotyw serii E19 nie była formalnie na stanie kolei niemieckich przed wybuchem II WŚ (faktycznie oglądając zdjęcia nie miały tabliczek z napisem Deutsche Reichsbahn).
Natomiast przed wybuchem II WŚ tylko E19 01 i 02 uczestniczyły w jazdach próbnych.
Moje zasadnicze pytanie brzmi, czy były to jazdy samodzielne z pociągami rozkładowymi. A jeśli tak, to np. z jakimi ?
 

Podobne wątki