• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Lokomotywy dwuczłonowe na polskich torach

Engineer

Aktywny użytkownik
Reakcje
508 41 1
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Nie bardzo wiem czego dotyczy powyższy wpis. Od czasu kiedy jeżdżę na ET42 to tam nie spotkałem żadnych gratow ani pojemników z olejem do sprężarek.
 

Pm37

Znany użytkownik
Reakcje
99 0 0
Przepraszam, jestem laikiem w temacie ET42.

Jestem poważnie zaskoczony kolorystyką tej 42-004 i aż nęci mnie zadać te pytanie - skąd się wziął ten niebieski kolor? Czy u nas na PKP w pierwszych miesiącach eksploatacji można było go spotkać na tych maszynach i jak wiele z nich było tak pomalowanych?

ET42-001 wygląda na pomalowaną w najbardziej znane barwy (jasny zielony góra, oliwkowy/ciemny zielony dół). Czy zatem możliwe, że była pomalowana podobnie jak ET42-004 czy jednak nie?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Też mnie nurtuje kwestia tego niebieskiego koloru. Obawiam się jednak że to może być przekłamanie korystyki na tym zdjęciu lub w fazie druku o ile to zdjęcie pochodzi z materiałów reklamowych. Jeśli dobrze pamiętam to ten kolor w tamtych czasach był jasny turkus rzeczywiście na pograniczu zielonego z niebieskim.
 

Pt47-106

Znany użytkownik
Reakcje
564 11 5
Ostnio przeglodałem fotki z wschodniej granicy i tak mi sunęły pytania na przykład czy ET41 mógł by prowadzić pociąg jednym członem jako jedna lokomotywa bo widziałem ze u nich praktykuje się coś takiego i czy bło w planach stworzenie ET41 z 3 sierodkowy człon tylko z silnikami członami tak jak 3M62
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
458 0 0
Teoretycznie tak ale czy coś takiego się zdarzyło to nie wiem. Widziałem za to jedną sekcję ET40 w podwójnej trakcji z ET21 w Karsznicach okolo 1985 roku. Nie planowano budowy 3-sekcyjnej lokomotywy na bazie ET41 - wytrzymałość sprzęgów i długość torów stacyjnych nie pozwalała wykorzystać pełnej ssily pociagowej takiej lokomotywy.
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
142 1 0
Też mnie nurtuje kwestia tego niebieskiego koloru. Obawiam się jednak że to może być przekłamanie korystyki na tym zdjęciu lub w fazie druku o ile to zdjęcie pochodzi z materiałów reklamowych. Jeśli dobrze pamiętam to ten kolor w tamtych czasach był jasny turkus rzeczywiście na pograniczu zielonego z niebieskim.
Jacek ma rację. Kiedyś były różne odcienie zieleni na lokomotywach. Jaśniejsze, ciemniejsze, bardziej oliwkowe, seledynowe, itp. Dla przykładu niżej wgrywam zdjęcie SP47-002 jakie zrobilem latem 1993 roku w Olsztynie,ia tutaj do tematu nie pasuje, ale tym chcę pokazać inny odcień zieleni na lokomotywie, który w tym przypadku jest wręcz... biały!

002-001-olsztyn.jpg
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.342 18 9
...czy ET41 mógł by prowadzić pociąg jednym członem jako jedna lokomotywa bo widziałem ze u nich praktykuje się coś takiego...
Pod względem elektrycznym człony ET41 zachowują jak dwie odrębne lokomotywy jeżdżące w trakcji podwójnej. Każdy z członów może więc potencjalnie jeździć samodzielnie (pomijając kwestię braku drugiej kabiny, itp.).
Inaczej sprawa wygląda w przypadku ET42, które miały tak zaprojektowaną elektrykę, że pozwalała ona m.in. na szeregową pracę wszystkich 8 silników w obu członach. Ponadto możliwa była też jazda na jednym pantografie zasilającym równolegle oba człony.
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.384 71 3
Inaczej sprawa wygląda w przypadku ET42, które miały tak zaprojektowaną elektrykę, że pozwalała ona m.in. na szeregową pracę wszystkich 8 silników w obu członach. Ponadto możliwa była też jazda na jednym pantografie zasilającym równolegle oba człony.
...no to mnie trochę...ok, bardzo zaskoczyłeś.
Z drugiej strony skoro projektowali to jeszcze Sowieci, to nie powinno mnie to dziwić... Ciekawe, co chciano osiągnąć tym manewrem... (jakoś mi nie w głowie teraz teoretyzować w sprawach elektrotechniki...)

Pozdrawiam,...
 

radek_m

Aktywny użytkownik
Reakcje
145 3 0
z praw fizyki to łącząc 8 silników szeregowo na jeden przypada mniejszy prąd -> potrzebny mniejszy opór do bocznikowania na rozruch -> mniejsze zużycie enwrgii na rozruch

ale to teoretyzowanie
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.342 18 9
Ciekawe, co chciano osiągnąć tym manewrem...
Tak jak napisał radek_m - połączenie wszystkich 8 silników w szereg ograniczało prąd rozruchowy, a przez to zmniejszało moc traconą na oporach. Lokomotywa była więc pod tym względem ekonomiczniejsza, no i lepiej radziła sobie z długimi i ciężkimi rozruchami...

W lokomotywach ET41 miałeś tylko 2 pozycje bezoporowe (jak w EU07), odpowiadające szeregowemu i równoległemu połączeniu grup silników (po dwa w grupie). W ET42 musiały być przynajmniej 3 takie pozycje bezoporowe. Niestety, nie znam dokładnej rozpiski pozycji nastawnika tej lokomotywy.
 

Podobne wątki