Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Wątek ciekawy, ale w powojennej historii naszego kraju były tylko trzy serie lokomotyw dwuczłonowych, wszystkie zresztą elektryczne:
- ET40 produkcji czeskiej, coś jakby połączyć na stałe ze sobą dwie EU05,
- ET41 produkcji polskiej, tym razem tak jakby połączyć na stałe ze sobą dwie EU07,
- ET42 produkcji rosyjskiej.
Do tego możemy dodać ewentualnie EP40, ale był to jeden egzemplarz lokomotyw ET40 z nieco zmienioną przekładnią, a z wyglądu zewnętrznego ze zmienionym malowaniem na pomarańczowe. Po pewnym czasie egzemplarz ten z powrotem przebudowano na ET40. foto: W. Glass, zdjęcie pochodzi ze strony http://sidiwm.pinger.pl/m/12733656
Planowano budowę jeszcze innych lokomotyw dwuczłonowych, ale na planach i ogólnych założeniach się skończyło. Znam przynajmniej jeden taki projekt:
- ET41 typu 203Ea, z pudłami jak w SU46.
Dużo ciekawsze zaś są maszyny dwuczłonowe, jakie były eksploatowane przed wojną na obecnym terenie Polski, a dokładnie na Śląskiej Kolei Górskiej. Eksploatowano wtedy kilka typów lokomotyw dwuczłonowych, niektóre o bardzo pokracznym wyglądzie, bo to były dopiero początki trakcji elektrycznej w ogóle.
Pasażerska:
- EP 209-212, późniejsza E 49.
......że, w okresie okupacji na węźle warszawskim pracowały improwizowane elektryczne lokomotywy dwuczłonowe. Były to połączone dwa wagony silnikowe przedwojennych EZT.
Należy także pamiętać, że w Darłowie była dwuczłonowa lokomotywa spalinowa przeznaczona do transportu Dory.
Ładne zdjęcie. Nie jest łatwo zmieścić w kadrze całego dwuczłona aby było widać szczegóły.
Jeszcze trudniej zmieścić trzy. Również zdjęcie historyczne ze względu na malowanie jednego z nich z żółtym czołem całkowicie już niespotykanego. Seria ET40 wogóle została zezłomomowana w większości egzemplarzy. Kolejno odlicz ET40, ET41, ET42.