• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Lokomotywy dwuczłonowe na polskich torach.

Engineer

Aktywny użytkownik
Ostatnio edytowane:

Pm37

Znany użytkownik
Przepraszam, jestem laikiem w temacie ET42.

Jestem poważnie zaskoczony kolorystyką tej 42-004 i aż nęci mnie zadać te pytanie - skąd się wziął ten niebieski kolor? Czy u nas na PKP w pierwszych miesiącach eksploatacji można było go spotkać na tych maszynach i jak wiele z nich było tak pomalowanych?

ET42-001 wygląda na pomalowaną w najbardziej znane barwy (jasny zielony góra, oliwkowy/ciemny zielony dół). Czy zatem możliwe, że była pomalowana podobnie jak ET42-004 czy jednak nie?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
Też mnie nurtuje kwestia tego niebieskiego koloru. Obawiam się jednak że to może być przekłamanie korystyki na tym zdjęciu lub w fazie druku o ile to zdjęcie pochodzi z materiałów reklamowych. Jeśli dobrze pamiętam to ten kolor w tamtych czasach był jasny turkus rzeczywiście na pograniczu zielonego z niebieskim.
 

Pt47-106

Znany użytkownik
Ostnio przeglodałem fotki z wschodniej granicy i tak mi sunęły pytania na przykład czy ET41 mógł by prowadzić pociąg jednym członem jako jedna lokomotywa bo widziałem ze u nich praktykuje się coś takiego i czy bło w planach stworzenie ET41 z 3 sierodkowy człon tylko z silnikami członami tak jak 3M62
 

JacekZet

Znany użytkownik
Teoretycznie tak ale czy coś takiego się zdarzyło to nie wiem. Widziałem za to jedną sekcję ET40 w podwójnej trakcji z ET21 w Karsznicach okolo 1985 roku. Nie planowano budowy 3-sekcyjnej lokomotywy na bazie ET41 - wytrzymałość sprzęgów i długość torów stacyjnych nie pozwalała wykorzystać pełnej ssily pociagowej takiej lokomotywy.
 

axer1970

Znany użytkownik
Też mnie nurtuje kwestia tego niebieskiego koloru. Obawiam się jednak że to może być przekłamanie korystyki na tym zdjęciu lub w fazie druku o ile to zdjęcie pochodzi z materiałów reklamowych. Jeśli dobrze pamiętam to ten kolor w tamtych czasach był jasny turkus rzeczywiście na pograniczu zielonego z niebieskim.
Jacek ma rację. Kiedyś były różne odcienie zieleni na lokomotywach. Jaśniejsze, ciemniejsze, bardziej oliwkowe, seledynowe, itp. Dla przykładu niżej wgrywam zdjęcie SP47-002 jakie zrobilem latem 1993 roku w Olsztynie,ia tutaj do tematu nie pasuje, ale tym chcę pokazać inny odcień zieleni na lokomotywie, który w tym przypadku jest wręcz... biały!

002-001-olsztyn.jpg
 

t_domagalski

Aktywny użytkownik
...czy ET41 mógł by prowadzić pociąg jednym członem jako jedna lokomotywa bo widziałem ze u nich praktykuje się coś takiego...
Pod względem elektrycznym człony ET41 zachowują jak dwie odrębne lokomotywy jeżdżące w trakcji podwójnej. Każdy z członów może więc potencjalnie jeździć samodzielnie (pomijając kwestię braku drugiej kabiny, itp.).
Inaczej sprawa wygląda w przypadku ET42, które miały tak zaprojektowaną elektrykę, że pozwalała ona m.in. na szeregową pracę wszystkich 8 silników w obu członach. Ponadto możliwa była też jazda na jednym pantografie zasilającym równolegle oba człony.
 
Inaczej sprawa wygląda w przypadku ET42, które miały tak zaprojektowaną elektrykę, że pozwalała ona m.in. na szeregową pracę wszystkich 8 silników w obu członach. Ponadto możliwa była też jazda na jednym pantografie zasilającym równolegle oba człony.
...no to mnie trochę...ok, bardzo zaskoczyłeś.
Z drugiej strony skoro projektowali to jeszcze Sowieci, to nie powinno mnie to dziwić... Ciekawe, co chciano osiągnąć tym manewrem... (jakoś mi nie w głowie teraz teoretyzować w sprawach elektrotechniki...)

Pozdrawiam,...
 

radek_m

Aktywny użytkownik
z praw fizyki to łącząc 8 silników szeregowo na jeden przypada mniejszy prąd -> potrzebny mniejszy opór do bocznikowania na rozruch -> mniejsze zużycie enwrgii na rozruch

ale to teoretyzowanie
 

t_domagalski

Aktywny użytkownik
Ciekawe, co chciano osiągnąć tym manewrem...
Tak jak napisał radek_m - połączenie wszystkich 8 silników w szereg ograniczało prąd rozruchowy, a przez to zmniejszało moc traconą na oporach. Lokomotywa była więc pod tym względem ekonomiczniejsza, no i lepiej radziła sobie z długimi i ciężkimi rozruchami...

W lokomotywach ET41 miałeś tylko 2 pozycje bezoporowe (jak w EU07), odpowiadające szeregowemu i równoległemu połączeniu grup silników (po dwa w grupie). W ET42 musiały być przynajmniej 3 takie pozycje bezoporowe. Niestety, nie znam dokładnej rozpiski pozycji nastawnika tej lokomotywy.
 

Podobne wątki