• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Lokomotywy dwuczłonowe na polskich torach.

krzy.lok

Znany użytkownik
#1
Temat z fotkami i ciekawostkami o lokomotywach dwuczłonowych jeżdżących po polskich torach.

Na początek dwie fotki z mojej kolekcji z chyba najczęściej spotykanymi u nas ET41 ... Zebrzydowice 2012.05.20
HPIM5438.JPG
HPIM5445.JPG
 

CoCu

Znany użytkownik
#2
Wątek ciekawy, ale w powojennej historii naszego kraju były tylko trzy serie lokomotyw dwuczłonowych, wszystkie zresztą elektryczne:
- ET40 produkcji czeskiej, coś jakby połączyć na stałe ze sobą dwie EU05,
- ET41 produkcji polskiej, tym razem tak jakby połączyć na stałe ze sobą dwie EU07,
- ET42 produkcji rosyjskiej.
Do tego możemy dodać ewentualnie EP40, ale był to jeden egzemplarz lokomotyw ET40 z nieco zmienioną przekładnią, a z wyglądu zewnętrznego ze zmienionym malowaniem na pomarańczowe. Po pewnym czasie egzemplarz ten z powrotem przebudowano na ET40.
90db1afb0026eafb4fc34320.jpg
foto: W. Glass, zdjęcie pochodzi ze strony http://sidiwm.pinger.pl/m/12733656

Planowano budowę jeszcze innych lokomotyw dwuczłonowych, ale na planach i ogólnych założeniach się skończyło. Znam przynajmniej jeden taki projekt:
- ET41 typu 203Ea, z pudłami jak w SU46.
ET41 (typ 203Ea).jpg


Dużo ciekawsze zaś są maszyny dwuczłonowe, jakie były eksploatowane przed wojną na obecnym terenie Polski, a dokładnie na Śląskiej Kolei Górskiej. Eksploatowano wtedy kilka typów lokomotyw dwuczłonowych, niektóre o bardzo pokracznym wyglądzie, bo to były dopiero początki trakcji elektrycznej w ogóle.
Pasażerska:
- EP 209-212, późniejsza E 49.
e49_2[1].jpg

Towarowe:
- EG 551-570, późniejsze E 90.5,
e90_5_1[1].jpg

- EG 571-579, późniejsze E 92.7,
e92_7_2[1].jpg

- E 95.
e95_4[1].jpg

wszystkie zdjęcia pochodzą ze strony www.zackenbahn.de

Dla porządku należy jeszcze wspomnieć, iż przed wojną na tej kolei eksploatowano także lokomotywy trójczłonowe! Po wojnie takich bajerów już nie było. :)

Jednakże, dla zachowania porządku, może lepiej będzie, jeśli o tych przedwojennych lokomotywach rozmawiać będziemy w wątku wcześniej stworzonym na ten cel:
http://forum.modelarstwo.info/threads/pojazdy-trakcyjne-przed-wojną-na-naszych-ziemiach.5043/
 

JacekZet

Znany użytkownik
#3
ET42-018 w oryginalnym malowaniu na tle macierzystej szopy Zduńska Wola Karsznice 28.03.2011
ET42-018M.jpg

W gościnnych występach słowacka 131 068 mija dawną lokomotywownię Karsznice 20.03.2012
ZSK 131 068M.jpg
 

MeteorKKR

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#5
Dwa lata temu (2012.03.25) łącznie kilkanaście 41-ek odstawionych stało sobie na Prokocimiu Towarowym.
ET41-136
20120325_026.JPG

ET41-191
20120325_035.JPG

ET41-061
20120325_037.JPG

ET41-168
20120325_038.JPG

ET41-093
20120325_039.JPG
 

Jarząbek

Znany użytkownik
#9
Dla porządku należy jeszcze wspomnieć ......
......że, w okresie okupacji na węźle warszawskim pracowały improwizowane elektryczne lokomotywy dwuczłonowe. Były to połączone dwa wagony silnikowe przedwojennych EZT.
Należy także pamiętać, że w Darłowie była dwuczłonowa lokomotywa spalinowa przeznaczona do transportu Dory.
 

CoCu

Znany użytkownik
#10
Racja! Zapomniałem o tych lokomotywach z Warszawskiego Węzła Kolejowego. Nosiły oznaczenia E301-E306, a później E606.301-E606.306.

A czy możesz cos więcej napisać o tej ostatniej lokomotywie? Jakie nosiła oznaczenia? Niemieckie?
 

rocketman

Aktywny użytkownik
#14
Ładne zdjęcie. Nie jest łatwo zmieścić w kadrze całego dwuczłona aby było widać szczegóły.
RP4132533s800.jpg
Jeszcze trudniej zmieścić trzy. Również zdjęcie historyczne ze względu na malowanie jednego z nich z żółtym czołem całkowicie już niespotykanego. Seria ET40 wogóle została zezłomomowana w większości egzemplarzy. Kolejno odlicz ET40, ET41, ET42.
 

Podobne wątki