• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie Lokomotywy 2D2 "Waterman"

#1
Witam wszystkich. Ostatnio powróciłem do modelarstwa kolejowego po wielu latach. Impulsem było odszukanie w czeluściach piwnicznych taboru w skali H0. Jedyną lokomotywą była francuska BB-22305 od LIMY. Chyba z tego powodu jakoś tak zacząłem oglądać modele właśnie francuskich lokomotyw. Acha, interesującym mnie okresem są lata 1936-1950.
Zwróciłem uwagę na lokomotywę 2D2 5500 „Waterman”. Z tego co widzę tylko firma JOUEF ( czy jest dobra? ) ma ją w ofercie. Są to 3 różne numery inwentarzowe tj. : 5546 (HJ2283, HJ2283S), 5547 (HJ2284, HJ2284S), 5549 (HJ2163, HJ2164).
Próżno jednak szukać tych lokomotyw „na stanie” sklepów internetowych aby móc „pomacać” model i podjąć decyzję. W związku z tym jeśli ktoś dysponuje tymi modelami, lub informacjami na ich temat to bardzo proszę o podzielenie się nimi. Interesuje mnie szczególnie :

- daty rewizji tych lokomotyw/modeli,
- jaki schemat malowania posiadały lokomotywy fabryczne i jak to ewoluowało w latach późniejszych (modele przedstawiają 3 różne schematy ),
- jaka jest wierność odwzorowania oryginałów ( w szczególności czy wózki są w oryginale tak odsłonięte, że widać te sprężyny ).

Dziękuję za wszelką pomoc.
 

RS11

Znany użytkownik
#2
Tu jest o rodzinie 2D2:
http://forum.modelarstwo.info/threads/wielkie-ekspresy-europejskie-ciwl.30030/

Lokomotyw Waterman w obrębie 5300 było 5+1 2D2 5302 à 5306 - dostrczane w latach 1936-1942 zamówione jeszcze przez kompanię PO.
Seria ma napęd Alsthom i różni się od serii 5500 Weaterman. Ta seria została w 1950r updateowana do prędkości 130km/h i jeździła na lini Paris-Irun z pociągami pośpiesznymi. Lokomotywy te skreślono z inwentarza w 1973r. Ciekawostką było że Alsthom
w jednej z lokomotyw testował podzespołu do serii BB16500. Dziś brak modeli tej wersji, w 1980r krótką serię wyprodukował AU Pullman,
w 2004r pojawiły się same obudowy pasujące jeszcze na starą wersję Joeuf z 1974- wyprodukowała ją firma APOCOPA, wiem że pasuje też
na nowe podwozia Joeuf/Hornby.

Lokomotyw Waterman w obrębie 5500 było 5 - 2D2 5546 à 5550 - wszystkie dostarczona od 1942 do 1943r już w malowaniu SNCF.
Prędkośc maksymalna 140km/h, oryginalna później zmniejszona do 130km/h. Lokomotywy skierowano do Sud-Ouest stąd szukając zdjęć
warto wpisywać pociągi Sud-Express w google.
Model Joeuf/Hornby z ostatnich lat -są ładnie i poprawnie wykonane, odkryty wózek był w oryginale, tak jak przestrzenny napęd Buchli.

Fajnie że kolega się intresuje okresem 1936-1950 bo SNCF powstało w 1938r, więc zainetresowanie zahacza o kompanie prywatne.
 
OP
OP
T

tatkosz

Użytkownik
#3
Tak dokładnie. Również kompanie prywatne mi się załapią. Muszę chyba wysłać maila do jakiegoś sklepu internetowego z zapytaniem o to z których lat te trzy warianty odwzorowują oryginały.
 

RS11

Znany użytkownik
#4
Tak dokładnie. Również kompanie prywatne mi się załapią. Muszę chyba wysłać maila do jakiegoś sklepu internetowego z zapytaniem o to z których lat te trzy warianty odwzorowują oryginały.
Oj ciekaw jestem co odpowiedzą :D o polskim taborze wiedza jest znikoma, to co będzie z zagranicznym... chyba że to sklep pasjonata SNCF.

Ok, ja odpowiedź znam. Bez czerwonego pasa to wersja z dostaw w czasie wojny, czerwony za bardzo rzuca się w oczy. Po francusku livrées également.
Lokomotywy te zostały przypisane do depot Paris Ivry.
Czerwone pasy pojawiły się chyba w 1946 lub 1948 na tych lokomotywach.
Numer 5549 ma tabliczkę na czerwonym pasie czołownicy, zmienione zderzaki niż wczesne wersje i odwzorowuje ten model z końca lat 60tych.

Najważniejsza różnica to światła małe we wczesnych wersjach i duże w późnych. Joeuf ma obie wersje świateł.

Dlaczego nazwa Waterman od słoika z atramentem: https://www.google.de/search?q=flac...jeTLAhWlj3IKHbdfDIMQ_AUIBygB&biw=1280&bih=672
 
OP
OP
T

tatkosz

Użytkownik
#5
Dzięki @RS11. Zatem model bez czerwonych elementów to jest stan fabryczny i niezależnie co na nim pisze (daty rewizji czy coś w tym rodzaju) to pasuje do okresu II wojny. Pytanie czy też do 1950 tak ta lokomotywa wyglądała ? . Drugi model bez tabliczki na czerwony pasie pochodzi na pewno z okresu po II wojnie, ale nie wiadomo czy łapie się do 1950. Ten z końca lat 60-tych odpada całkiem. Myślisz, że na modelach są jakieś daty rewizji, napraw etc...?
 

RS11

Znany użytkownik
#6
Z tymi czerwonymi czołami to jest umowne na tej serii jak i innych. Czerwony pas już był wcześniej jeszcze za czasów kompanii. Z tego co wyczytałem na forum francuskim,
to nr 5546 joeuf był wzorowany na zdjęciu z 1953r. Drugie info nie potwierdzone to że w czasie wojny lokomotywy 2D2 5546-5550 były pomalowane tj seria wcześniejsza 5302-5306 z czarną czołownicą i czarnym pasem na boku pudła. Na boku pudła modelu nie ma żadnych dat. Jest tylko depot Paris Ivry i dwie małe tabliczki.
 
OP
OP
T

tatkosz

Użytkownik
#7
Sytuacja się gmatwa. Czyli jak nie ma dat rewizji na pudłach, to czy te dwie (IV epokowa już odrzucona) można umiejscowić w latach 1936-1939 oraz 1940-1950 ?
 
OP
OP
T
#8
Mam pytanko odnośnie wagonów serii B4u (SNCF) awizowanych do III epoki. Wagony takie ma wydać ESU (nr kat. 36124, 36125, 36126-edycja specjalna dla REE Models) oraz wagonów Brawy serii Bye-36/50 oraz AB4yse-37/55. Wagony również umiejscowione w III epoce SNCF (nr kat. 46162, 46163 oraz 46164).

Czy wagony o których powyżej były zestawiane w jeden skład z wagonami tych samych typów lub podobnych ale w zarządzie kolei DRG, DRB lub DR w latach do 1950 ? Np. tuż po wojnie gdzieś tam przy granicy niemiecko-francuskiej. Jeśli tak to jakie niemieckie wagony wymienionych firm można by dokoptować do tych wagonów SNCF ? Jeśli to się zdarzało to czy ktoś posiada jakieś bliższe i bardziej precyzyjne informacje odnośnie takich pociągów?

Z góry dziękuję za pomoc.
 

Podobne wątki