• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Lokomotywownia dwustanowiskowa w Konotopie

Reakcje
13 0 1
#1
Założyłem ten wątek, ponieważ poszukuję zdjęć i dokumentacji jak wyglądała lokomotywownia dwustanowiskowa w Konotopie (woj. Lubuskie). Nie ukrywam, że stacja Konotop jest moją ulubioną i marzy mi się odwzorowanie jej w modelu, może kiedyś się uda... Będąc tam jakiś czas temu, obszedłem stację i okolicę, zrobiłem trochę zdjęć, jednak nie zauważyłem lokomotywowni. Jak się później okazało została ona wyburzona kilka lat temu. W internecie można znaleźć trochę zdjęć stacji Konotop, jeszcze z czasów, gdy była czynna, jednak nie znalazłem zdjęć lokomotywowni. Jedynie naTYM załączonym tutaj zdjęciu autorstwa Matthias Sitte z 01.06.1998r. (źr. flickr.com) w prawym górnym rogu w oddali widać fragment budynku lokomotywowni. Jeżeli ktoś z Was ma zdjęcia tego obiektu lub jakąś dokumentację, to będę bardzo wdzięczny jeśli podzieli się tymi fotografiami, albo tu do wglądu publicznego albo bezpośrednio do mnie w wiadomości prywatnej. Z góry dziękuję ;)

Zastanawiam się też nad samą historią tej lokomotywowni, kiedy została zamknięta i na ile wspierała np. lokomotywownię Wolsztyn. A także jaki osprzęt do obsługi parowozów/lokomotyw był potrzebny w pobliżu, w sumie tak niewielkiej lokomotywowni, np. zasieki węglowe, urządzenia do załadunku tego węgla itp.
 

Załączniki

Reakcje
3.349 16 0
#2
w BazieKolejowej jest trochę zdjęć, https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=201&ed=0&okno=galeria&str=-1 na niektórych widać obiekt o który pytasz np. tu https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=201&ed=0&okno=galeria&str=-1&photoid=94149 w 2013, wprawdzie na zdjęciu są resztki obiektu, z napisem na ścianie OBIEKT DO ROZBIÓRKI WSTĘP WZBRONIONY, ale zdjęcie dokumentuje, ogólny wygląd lokomotywowni i to, że jej ściany stały jeszcze 26 kwietnia 2013. Natomiast na tym zdjęciu https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=201&ed=0&okno=galeria&str=-1&photoid=94152 widać dobrze, na elewacji budynku, nad otworem po bramie wjazdowej, datę 1987 07, z dużym prawdopodobieństwem jest to data otwarcia obiektu (lipiec 1987), a "nowa szopa" powstała zapewne w miejscu starszej. W BazieKolejowej jest również informacja, że obiekt rozebrano w 2015, pozostała tylko piwnica i kawałek dalej, w stronę stacji, kanał oczystkowy.
 
OP
OP
S
Reakcje
13 0 1
#4
Dzięki Panowie za zainteresowanie tematem! :) Dokładnie tak jak Kolega @Szwed1978 sugerowałem się powyższym planem, na którym widać dokładnie, że jest to lokomotywownia dwustanowiskowa. Nie wiedziałem o budowie (przebudowie?) szopy w 1987r., ale z tego co widać na zdjęciu zamieszczonym przez mnie i na fotkach ruin, to była to już tylko jednostanowiskowa lokomotywownia. Ciekawe czy ta poprzednia szopa była w stylu budynku stacji i czy ktokolwiek posiada zdjęcia tego obiektu, a także jaki tabor mógł tam stacjonować...
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.582 73 0
#6
Na mapce widać inny kształt budynku. Ponadto nie przypuszczam aby w roku 1987 budowano nową lokomotywownię. Patrząc na zdjęcie wydaje mi się, że ówcześnie obsługujące tą linię parowozy serii Ol49 jak i Ty2 nie zmieściłyby się w tych wrotach ... przynajmniej pierwszy raz. ;)
Moim zdaniem była to przeróbka na jakąś drezynownię bądź lokomotywownię dla lok. serii SM03.
Konotop (1).jpg
 

bfcb

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#9
Odszukałem na półce i sprawdziłem w jednej z posiadanych książek, że: "Ponadto na stacji [w Konotopie] wybudowano wyposażoną w żurawie wodne i kanał oczystkowy, dwustanowiskową parowozownię, która pełniła funkcje pomocnicze dla centralnej parowozowni w Wolsztynie." Tak napisano w książce autorstwa Tomasza Andrzejewskiego i Andrzeja Gulowatego, 140 lat kolei w Nowej Soli i powiecie nowosolskim, Nowa Sól 2011, s. 38. Książkę wydało Muzeum Miejskie w Nowej Soli. Czyli nie była to tylko szopa na tabor pomocniczy typu drezyny - lokomotywy się tam mieściły. A ja zapamiętałem ten budynek jako niezbyt duży - zawodna jest nasza pamięć.
Pozdrawiam
Krzysztof
 

Podobne wątki