• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Lokomotywa analogowa + dekoder

and444

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#1
Stan faktyczny: lokomotywa analogowa z zainstalowanym dekoderem jazdy.
Lokomotywa ma wyłącznie żarówki białe, świecące zgodnie z kierunkiem jazdy, światło przesyłane światłowodem.

Czy możliwe jest i jak zainstalowanie diod białych i czerwonych, tak aby świeciła się biała dioda z przodu i czerwona z tyłu?

Wymyśliłem sobie podłączenie szeregowe diod białych i czerwonych + rezystor ( w obu końcach lokomotywy), pewnie ok. 3R5.

Zadziała?
 

cyruss

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
314 1 0
#2
Czyli lokomotywa obecnie jest cyfrowa i jeździ pod DCC ?

"Czy możliwe jest i jak zainstalowanie diod białych i czerwonych, tak aby świeciła się biała dioda z przodu i czerwona z tyłu?"
Tak.
Dekoder ma oddzielne wyjścia świateł przednich i tylnych. Oczywiście po zmianie kierunku jest to odwrotnie. Wyjścia te podają "minus" a "plus bierzesz z niebieskiego wyjścia dekodera.
Jeśli dekoder ma więcej wyjść funkcyjnych, można mieć światła manewrowe w polskim standardzie (ewentualnie zmapowane z manewrowym trybem jazdy) , wyłączane światła końcowe i inne bajery.
Jeśli ma tylko dwa wyjścia, to jedynie możesz połączyć razem (równolegle !!! nie szeregowo) światła białe jednej strony z czerwonymi drugiej strony i tak ustawić CV by przy obu kierunkach jazdy załączone były tylko "przednie".

"Wymyśliłem sobie podłączenie szeregowe diod białych i czerwonych + rezystor ( w obu końcach lokomotywy), pewnie ok. 3R5."
Nie.
Zasadniczo każdy LED powinien mieć swój rezystor szeregowy, dobrany do jasności świecenia. Zwłaszcza w przypadku tanich LEDów nie ma dwóch, nawet z jednej partii produkcyjnej, identycznie świecących.
Jeśli dopuszczasz różnice w jasności świecenia, to możesz dać wspólny rezystor dla dwóch - trzech połączonych szeregowo białych, podobnie dla dwóch czerwonych. Przednie białe + rezystor łączysz równolegle z tylnymi czerwonymi + rezystor, i odwrotnie. Czyli minimum cztery rezystory. Ale licz się z tym że im więcej LEDów w szeregu tym większe skoki jasności świecenia przy zmianach napięcia w szynach (np przy niestabilizowanym zasilaniu w ROCO 10761 i podobnych). Wartość rezystora zacznij od 4,7 k i zmniejszając go dobierz jasność. Prąd płynący przez LEDy nie powinien przekroczyć 20 mA (można sobie wyliczyć go z prawa Ohma mierząc napięcie na rezystorze).
I nie popełnij błędu wszystkich początkujących którzy naczytali się że LED biały = 3V, czerwony = 1,6 V. To bzdura, przy LED ważny jest max. dopuszczalny prąd, to nie żarówka która ma napięcie znamionowe np. 6 V.

Kwestie mechaniczne osadzenia LEDów zamiast żarówek to już indywidualnie do konstrukcji loka. Może w miejsce światlowodów, może w miejsce żarówek.
Na pewno do usunięcia wszystkie blaszki łączące żarówki z kołami, diody itp. Wyjście dekodera nie może się zetknąć z obwodem szyn i kół - usmażysz dekoder.

Poszukaj na tym forum, jest tam mnóstwo opisów o ucyfrawianiu starych loków, może nawet i o Twoim.
 
OP
OP
A

and444

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#3
Dzięki.

Niezbyt dokładnie opisałem.
Lokomotywa jest nowa (Husarz Piko Hobby), ma gniazdo dekodera 8 PIN. Niestety ma tylko żarówki świecące w przód.
Włożony jest dekoder Lenz V2 +. On nie ma żadnych dodatkowych kabelków.

Żarówki świecą na max już od minimalnej prędkości.
Kombinowałem, żeby wywalić żarówki i do tych kabelków podłączyć diody: białą i czerwoną. W ten sposób byłoby na stałe przez światłowód światło białe i z drugiej strony czerwone.
 
Reakcje
37 24 8
#4
Poczytaj o ucyfrawianiu lokomotyw.
Temat wałkowany od 15 lat.
Ten dekoder ma dodatkowe wyjście , Przeczytaj instrukcje. Do świecenia przód białe tył czerwone nie jest potrzebne dodatkowe wyjście tylko dodatkowa dioda czerwona z każdej strony. Podłączona równolegle z białymi po przeciwnej stronie może być przez oprnik 3K5 a nie 3R5. Czyli 3500 ohm a nie 3,5 ohm.
 

cyruss

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
314 1 0
#6
No to żebyś za wiele nie musiał szukać. Wprawdzie po czesku ale "vpred" to w przód, "vzad" to w tył, "kolejnice" to szyna.
Jak widać ośmiopinowa wtyczka ma światła podstawowe (czyli jazda pociągowa luzem) przód - tył, zmiana jest powiązana z kierunkiem jazdy programowo, jeśli np pomylisz przewody przodu i tyłu, to można to poprawić zmieniając odpowiednią CV dekodera. Więcej kombinacji świateł potrzebuje więcej funkcji, nie wykluczone że dekoder je ma tylko trzeba dolutować kabelki no i rozdzielić poszczególne lampy.
Kolory przewodów dekodera są znormalizowane, światła to biały i żółty, pozostałe widać na rysunkach.
No i o kupnie rezystora 3,5 k raczej zapomnij. Typowa wartość w szeregu E6 (czyli przeważnie z tolerancją +-20%) to 3,3 k. W innych szeregach jest też 3,0 k, 3,6 k, 3,9 k ...


dekoder dcc z gniazdem 8 pin i zaślepką.gif
dekoder dcc podłączenie 8 przewodów.gif
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#9
Było już o tym na forum pewnie z tysiąc razy, ale powtórzę: jeżeli nie da się (lub nie chce się) rozdzielić włączania świateł białych z przodu i czerwonych z tyłu tak, by dało się je włączać niezależnie od siebie, to lepiej w ogóle nie zakładać czerwonych świateł. Sytuacja, opisana przez kolegę and444:
Czy możliwe jest i jak zainstalowanie diod białych i czerwonych, tak aby świeciła się biała dioda z przodu i czerwona z tyłu?
ma miejsce wyłącznie w sytuacji, gdy lokomotywa jedzie luzem, nie ciągnąc składu pociągu. W każdym innym wypadku, gdy z lokomotywą jest sprzęgnięty skład, na tylnej ścianie lokomotywy nie ma prawa świecić się czerwone światło. Ponieważ tak w rzeczywistości, jak i w modelarstwie najczęściej lokomotywa jedzie z pociągiem, to lepiej, żeby lokomotywa w ogóle nie miała czerwonych świateł, niż gdyby czerwone światła z tyłu świeciły się zawsze.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
A

and444

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#10
Oczywiście masz rację. Ale na starość nie będę modelarzem. Tym będzie ujeżdżał mój siedmioletni wnuk podczas pobytów w Polsce. A dla dziecka wiadomo - im więcej światełek, tym ciekawiej. On się zresztą od dawna interesuje kolejkami, zaczynał od Tomka i Przyjaciół na drewnianych torach, później kupiliśmy mu niewielki zestaw na baterie, w ubiegłym roku dostał całkiem spory zestaw zasilany bateriami. Nie będę robił makiety, chyba że jutro trafię szóstkę. A przy wnuku dziadek przypomni sobie dzieciństwo z H0 i TT. Będzie to tylko kolej podłogowa, szybka do ułożenia, zdemontowania i nie zajmująca dużo miejsca. Już zrobiłem sterowanie analogowe na sześć rozjazdów, też łatwe do ułożenia, na przewodach i wtyczkach sieciowych RJ45.
 
Reakcje
37 24 8
#11
Dużo migających świateł to loki amerykańskie. I taniej wyjdzie niż piko i będzie migać.
Co do rj45 to sprawdź ociążalność styków i zrozumiesz dlaczego nie są powszechnie stosowane.
 
OP
OP
A

and444

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#12
Dostępność loków amerykańskich? Śmiem twierdzić, że bliska zeru, przynajmniej w Polsce.
Na szybko znalazłem kartę wyrobu - przewodu z RJ45 - 50V 1A. Wystarczy w zupełności.
 
Reakcje
37 24 8
#13
Nie chcę być upierdliwy ale teraz znajdź jaka jest strata na długości skrętki 0,1mm kwadrat.
A na koniec możesz wpaść w samozadowolenie. Nikt tego nie stosuje a ja na to wpadłem.
Po co komu bananki i przewody 1,5 lub 2,5 mm kwadrat.
 
OP
OP
A

and444

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#14
Żyły w gniazdach (8 sztuk) polutowałem równolegle x2 + x2 + x4, bo do tego sterowania potrzebne są trzy przewody. Pojedynczy przewód w skrętce jest zdecydowanie grubszy niż przewody wychodzące z napędu rozjazdu. Max długość przewodu 3,5 m. Najlepiej zrobić dla niewielkich chwilowych obciążeń instalację jak w mieszkaniu dla odbiorników kilka kW przy długotrwałym poborze. Zbędna zgryźliwość, ale to, jak zauważyłem, cecha tego forum.
 
Reakcje
37 24 8
#15
To nie jest zgryźliwość tylko doświadczenie i nie dotyczy tylko tego forum ale jest europejskie.
Trzeba przeczytać co zaleca fremo które obchodziło w europie jakieś 25 czy 50 urodziny. Ale co oni mogą wiedzieć. To jest ironia.
Poza tym trzeba trochę wiedzy, zwykle wystarczy szkolna. Otóż spadki napięcia są naturalne i występują na każdym przewodzie. Jeżeli dodamy do tego spadki na złączach to w przypadku instalacji niskoprądowych jest to szczególnie bolesne. Nie w instalacjach emergetycznych i nie przy dużych mocach. Tylko przy zasilaniu od kilku do kilkonastu V. Spadek 10V na długości przewodu i złączach dla urządzenia na 230V mieści się w dopuszczalnych normach i dla urządzenia jest niezauważalne. Ten sam spadek dla 12V gwarantuje że urządzenie nie będzie działać.
To fizyka nie zgryźliwość.
 
OP
OP
A

and444

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#16
FREMO a nie fremo obchodziło w 2016 r. 35 lat istnienia. Gdybyś sobie zadał odrobinę trudu i przeczytał post przed twoim, to nie ma być makieta, tylko kolejka podłogowa. Układ działa bez zarzutu na maksymalnej założonej długości przewodu i zasilaniu 15V. A co do mojej znajomości fizyki, oby każdy miał takie wyniki w ogólniaku czy na studiach. EOT.
 

wadliwiec

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#17
Wracając do oświetlenia "HUSARA" właśnie też takowy nabyłem. Zakupię ten wynalazek z allegro o którym wcześniej pisałem zamontuję i zobaczę co z tego wyjdzie i czy jest warty 11 złociszy.
 

Elvis

Znany użytkownik
Reakcje
1.685 62 3
#18
Wracając do oświetlenia "HUSARA" właśnie też takowy nabyłem. Zakupię ten wynalazek z allegro o którym wcześniej pisałem zamontuję i zobaczę co z tego wyjdzie i czy jest warty 11 złociszy.
Husarz w dolnych lampach powinien mieś światła białe i czerwone, zmienne kierunkowo. Górne lampy to światła długie. Płytki, które wskazujesz nie mają takich możliwości. Diody dolne w tym zestawie są tylko czerwone.
 

wadliwiec

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#19
Husarz w dolnych lampach powinien mieś światła białe i czerwone, zmienne kierunkowo. Górne lampy to światła długie. Płytki, które wskazujesz nie mają takich możliwości. Diody dolne w tym zestawie są tylko czerwone.
patrząc na zdjęcie tej płytki wynika co innego , wyraźnie widać górna biała led , na dole 2 białe i 2czerwone
 

Załączniki

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#20
W "Husarzu"dolne światła w dolnych reflektorach mogą być białe (górny reflektor świeci się wtedy taką samą barwą -świecą LEDowe zimne) albo czerwone.
79717014_208708370159527_2592788392969744496_n.jpg 22637323140_46d08a5385.jpg

Natomiast górne światła w dolnych reflektorach są światłami długimi, to chyba halogeny. Wtedy w górnym reflektorze świeci również halogen.
73137155_207349080273741_5652741721128946855_n.jpg images.jpg

ATPO, żeby w miarę porządnie odwzorować takie światła, wypadałoby użyć w dolnych reflektorach jako dolne światła np. dwukolorowe LEDy (białe zimne i czerwone) a jako górne światła LEDy ale ciepło-białe. Natomiast w górnym reflektorze zastosować dwa LEDy: jeden biały zimny a drugi biały ciepły.
Chociaż LEDy białe zimne mają często idiotyczną tendencję do wpadania w niebieskawy odcień, lepsze by były tzw. białe neutralne.

Żeby się mnie nie czepiano, informuję, że zdjęcia wziąłem zbelekąd, tzn. z internetu :p:D:cool:
 
Ostatnio edytowane:

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.161 68 6
#21
patrząc na zdjęcie tej płytki wynika co innego , wyraźnie widać górna biała led , na dole 2 białe i 2czerwone
Obejrzyj dokładnie zdjęcia z aukcji, widać wyraźnie że na czerwono świecą dolne, a na biało górne reflektory. Na dole są pojedyncze czerwone, mogą sprawiać inne wrażenie bo kolor obudowy diod jest inny. Na płytce masz 5 rezystorów i 5 diod i 3 przewody zasilające więc nie ma innej możliwości.