• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

lok BR110. nie jeździ

switala18

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam
Jestem tu nowy wiec na poczatku wszystkich serdecznie pozdrawiam.

Mam zapytanie odnośnie lokomotywy BR110. Co może być przyczyną że nie jeździ mimo że po przestawieniu potencjometru w zasilaczu światła się zapalają ale nie jeździ.
 
OP
OP
S

switala18

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
Ok ale gdzie w środku szukać tego problemu? Lok był wysyłany paczką.
Sprawdzałem szczotki są na swoim miejscu. Gdzie jeszcze trzeba sprawdzić??
Czy tory muszą być w np. okręgu zamkniętym czy na kilku prostych odcinkach też powinna jechać
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#4
Jak już nowy kolega (a może koleżanka?) dotarł do szczotek w silniku, to trzeba sprawdzić całą drogę prądu od kół do szczotek. Ale jeśli kolega zadaje takie pytanie:
Czy tory muszą być w np. okręgu zamkniętym czy na kilku prostych odcinkach też powinna jechać
to nie wróżę wielkich sukcesów... :( Chyba trzeba zacząć od podstaw elektrotechniki. Dla zachęty powiem, że na prostym odcinku też pojedzie.
 
OP
OP
S

switala18

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#5
Kolega.
Tak wielkiego pojęcia nie mam ale wiem jak ją rozebrać i wyjąć silnik. Tylko gdzie jeszcze szukać problemu.
Muszę jutro do niej zajrzeć.
Z tymi torami to tylko tak zapytałem ponieważ inne moje loki jeżdżą na kilku prostych torach.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#8
Widzę, że brakuje dławika. Połącz to kawałkiem przewodu.
WP_20171119_09_07_49_Pro.jpg
Edit.
Chyba jednak dławik jest. Mało widoczny na zdjęciu ale po powiększeniu go widać. ;)
Tak jak pisał kolega @Andrzej Harassek sprawdź sam silnik podłączając zasilanie bezpośrednio do silnika.
WP_20171119_09_07_18_Pro.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
S

switala18

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#10
Po twojej sugestii marqus silnik jest sprawny kola się kręcą.
Po położeniu na torach nie jedzie i światła się nie świecą. Nie wiem na jakiej zasadzie te swiatla działają ale podczas sprawdzania silnika też nie świeciły
 

przemek tabisz

Znany użytkownik
Reakcje
871 60 10
#11
A jak przewodzony jest prąd? Bo nie widzę wyprowadzonych połączeń od kół do silnika.
Zakładam, że podobnie jak w BR120 więc trzeba powyginać wszystkie blaszki aby był styk. Będzie styk, będzie prąd i będą światła.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#14
A czy zrobił Kolega switala18 połączenie w miejsce brakującego dławika, jak pokazał kolega Marqus? Od blaszek zbierających prąd z kół muszą być jakieś połączenia do dławików, przez które zasilany jest silnik, trzeba tego poszukać. Nie wiem, czy przypadkiem te blaszki z obu stron utrzymujące silnik nie stanowią też połączenia elektrycznego, coś takiego chodzi mi po głowie, ale nie jestem pewien, czy nie zmyślam. ;)
 

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.371 2 0
#15
Z tego co widzę, to po postawieniu lokomotywy na tory świecą światła, a lokomotywa dalej nie jedzie? Tak wynika z zdjęcia.
Umieść w miejsce tego dławika, tak jak koledzy radzą kabelek, albo nawet dobrze spasowaną śrubkę, to powinno rozwiązać problem.
 
OP
OP
S

switala18

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#16
Jeżeli chodzi o dławiki to nic nie robiłem w tym temacie. Dodaję jeszcze jedno foto byście mogli mi zaznaczyć o co chodzi gdzie zamontować.
Tak jak patrzyłem to nie ma nigdzie jakiegoś połączenia aby prąd dochodził.
Teoretycznie nadmienię że osoba od której kupiłem tego loka twierdzi że była po serwisie i działała.
 

Załączniki

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
389 8 0
#18
Mam tt, ale czy w obudowie nie ma jakiejś płytki? Przecież do silnika z podwozia nie ma żadnego połączenia. W tt gutzold miał taką płytką pod dachem br 211/242/e499
 

sluzbowo

Znany użytkownik
Reakcje
137 1 0
#19
Warto się przyjrzeć budowie tego modelu. Wewnętrzna rama - ostojnica - składa się z dwóch odizolowanych od siebie metalowych kształtowników, które pełnią rolę przewodów doprowadzających prąd do podzespołów. Klamry mocujące silnik do ostojnicy służą jako przewody zasilające silnik. Na końcach ostojnicy znajdują się plastikowe obudowy trzymające żarówki i jednocześnie mechanicznie spinające obie części ostojnicy.

Kolega pisze, że po przyłożeniu prądu bezpośrednio do silnika zaczyna on pracować; zatem skoro żarówki się palą to oznacza, że odbiór prądu z kół jest prawidłowy, ale:

a) co najmniej jedna klamra nie ma styku z ostojnicą lub
b) silnik nie ma styku z co najmniej jedną klamrą lub
c) co najmniej jeden dławik jest uszkodzony lub
d) występuje przerwa w zasilaniu na styku blaszek doprowadzających prąd do szczotek

Proponuję rozebrać lokomotywę na części, przeczyścić styki, złożyć z powrotem. Dławiki można wymontować i zastąpić kawałkiem przewodu.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#20
Klamry mocujące silnik do ostojnicy służą jako przewody zasilające silnik.
Czyli jednak nie zmyślam i dobrze mi chodziło po głowie:
Nie wiem, czy przypadkiem te blaszki z obu stron utrzymujące silnik nie stanowią też połączenia elektrycznego
A po dokładniejszym przyjrzeniu się zdjęciom stwierdzam, że od początku nie brakowało dławika, tylko przy patrzeniu (fotografowaniu) pod pewnym kątem, jednego dławika nie widać.
 

Podobne wątki