• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Lipiny Odrzańskie

Reakcje
45 1 5
#1
Poszukuję planów (budynek, układ torów itd) przystanku osobowego Lipiny Odrzańskie na linii Wolsztyn-Nowa Sól-Żagań.

Wiem że były tam trzy tory. Czy wie ktoś może wie jaki był dokładnie układ? Długość itd. Może ma ktoś plany stacji? Nie widać sygnalizacji - była?

651661.jpg


Jakiekolwiek materiały mile widziane!
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.614 107 12
#2
Może nie na temat ale to jest chyba jedyne zdjęcie z netu które mnie urzekło jako idealne do odtworzenia w miniaturze. Powodzenia Walter!!
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#5
Walter,
Tak oglądając te zdjęcia, które wyskakują z wujka Googla wychodzi mi, że nie ma wątpliwości że 3 tory były - bo po prostu widać je na zdjęciach. Moim zdaniem jest wiele poszlak które wskazują na wysokie podobieństwo konstrukcyjne do linii 368 - oczywiście zmodyfikowany budynek stacyjny wg tego samego projektu, budynek ustępu połączonego z chlewem oraz widoczna na jednym ze zdjęć rampa. Na tej podstawie postawiłbym hipotezę, że układ torów stacyjnych był taki sam jak na mniejszych stacjach pomiędzy Międzychodem a Szamotułami - może nawet miały tego samego projektanta ?

Jeśli hipoteza ta jest słuszna to jako punkt odniesienia brałbym tamte stacje. W bazie kolejowej o której pisze @Marqus dla tamtych stacji też jest informacja o tym, że była sygnalizacja kształtowa, która została zlikwidowana. Ja w takich miejscach jak np. Binino czy Kikowo nie trafiłem już na jej ślady (ale tez nie byłem jakoś solidnie nastawiony by ich szukać).
Konkretniej - dostępny jest plan Nojewa: https://www.bazakolejowa.pl/foto/1011/142416713249eba75614cb717eb2f9182eaa1e2fe9-1033.jpg - ta stacja była trochę bardziej rozbudowana (wieża wodna i żurawie). Układ srk jednak bardzo prosty - na wjazdach tarcza ostrzegawcza i semafor wjazdowy z każdej strony (no i sa też wskaźniki pozaznaczane na tym planie). Wydaje się, że ze względu na swoją rolę tory stacyjne mogły być dłuższe w Nojewie. Jakby co to mam jeszcze inny plan Nojewa oraz plan Binina ale już po likwidacji jednego z torów (zostały dwa ale stare rozjazdy są pokazane.

Pooglądałem sobie też geoportal - myślę, że da się odczytać spokojnie długość torów stacyjnych. Z opcji mapy topograficznej wynika że faktycznie były semafory wjazdowe (a tarcz chyba na tych mapach nie oznaczano - bo i dla Nojewa ich nie ma).

Jak będziesz chciał więcej podyskutować - zapraszam - taka interneto-mapo-archeologia bardzo mi się podoba...
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#6
Miałem chwilę więcej by pobawić się geoportalem
Długość stacji - od rozjazdu do rozjazdu - ok. 620-640 m.
Jeśli mapa 1:25000 podaje dobre lokalizacje to od wschodu semafor wjazdowy stał ok. 170 m od rozjazdu a od zachodu 260 m.
Do uwzględnienia na makiecie aż się prosi zacząć od wiaduktu znajdującego się minimalnie na zachód od zachodniego semafora wjazdowego (kolej górą - dołem droga polna) do wiaduktu lekko na wschód od semafora wjazdowego wschodniego - tutaj nad torem w wykopie przechodzi droga polna. W sumie to 1,5 km szlaku w realu.
 
OP
OP
Walter Rusin
Reakcje
45 1 5
#7
No dobra. Nie pisałem nic bo kopałem i kopałem.

@Zdrada69 - serdecznie dziękuję!

Lipiny miały taki sam układ jak Nojewo tyle że prosty, bez zakrętu. Wiele rzeczy widać na filmie:


trzeba zacząć od 6:20. I to z jakiej to widać perspektywy!

Teraz się pomyśli, się zobaczy, się zrobi za kilka lat wersję 2.0 makiety. Nie wiadomo co zrobić ze starą...

Jeszcze raz teraz oglądałem ten film - delektując się meduzą z lornetą...
 
OP
OP
Walter Rusin
Reakcje
45 1 5
#9
Jest jeszcze film, też od Vicivico, chyba z Ty2-710 jak obsługa wyskakuje na postoju, biegnie na pole - chyba za potrzebą, i wraca jak pociąg rusza. Też Lipiny... :)
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#11
@Walter Rusin - ten wiadukt przed Lipinami na filmie to też typówka jak z linii 368 - co ja się namęczyłem żeby to cholerstwo zwymiarować tak by mój internetowy kolega - nomen omen Walt z USA zaprojektował go d wydrukowania w 3D w skali 1:220. Gdzieś pewnie jakieś notatki są... (mam nadzieję). Na filmie semaforów wjazdowych nie widzę, ale też pojawiła mi się jedna zagadka. Przed budynkiem jakby kolumba urządzenia do rogatek była a na przejeździe tylko chyba sygnalizacja świetlna i jakby brak zapór ?? Ciekawe.
[DOUBLEPOST=1513983131][/DOUBLEPOST]@PingwinRico - to właśnie te semafory o których pisałem (z tej samej mapy).
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#15
No kolego... to może sugerować jednak inny układ niż Nojewo - bo jakby miejscami były 4 tory (mapa z 1937 i 1981). Przyznaję, że jak się patrzy na niektóre zdjęcia to mogło tak być - choć ja nie jestem najlepszym interpretatorem. Rodzi się też pytanie co to jest poniżej stacji na obu przedwojennych planach - wchodzi po skręcie w prawo na nasyp ... Jakieś lokalne wąskie tory do lasu czy wyrobiska gliny ? Tam też jakby jakiś budyneczek na końcu (od zachodu).
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#17
Znalazłem widokówkę z Lippen na której widoczone są cztery tory. Jednak to jest na tej samej zasadzie co w Kargowej kiedyś była wieża wodna...
Walter - podstawa to określić +/- z jakiego okresu chcesz budować stację i na tej podstawie podjąć decyzję - no i ew. zakres kompromisów oraz "podoba mi się". Ja przykładowo na stacji Nojewo mam belkowania na budynku a tych nie widziałem na żadnym powojennym zdjęciu - poza obecnymi z odbudowy i restauracji tego budynku. Podoba mi się jednak taki wygląd, który był prawdą na pewno na samym początku .. ale sam świadomie tak zdecydowałem.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#19
Że co, masz na myśli ?
Myślę, że fotki pokazują o co chodzi - belki na elewacji:

Za Niemca - czyli widok pierwotny budynku:

nojewo1.jpg


Źródło: https://www.bazakolejowa.pl/foto/1024/1481670900fa24cbfea1214aee203b302855ddc117-70183.jpg


Przełom XX i XXI wieku:

Nojewo2.jpg


Źródło: https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=192&okno=galeria2

I obecnie - po remoncie elewacji:

Nojewo3.jpg


Źródło: https://www.bazakolejowa.pl/foto/1026/1490398328054af073aed07401433441e4405e8532-79639.jpg