• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

linia kolejowa nr 937 Warszawa Okęcie - Konstancin-Jeziorna

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 116 22
#1
W dniu dzisiejszym udaliśmy się z sąsiadem na małą pieszą wycieczkę w okolicach Piaseczna, wzdłuż torów prowadzących do elektrowni Siekierki w Warszawie. Jak ustaliłem, jest to linia numer 937 Warszawa Okęcie - Konstancina-Jeziorna, nie zarządzana przez PLK. Tor idzie jeszcze dużo dalej, aż do samej elektrowni, i skoro nie jest wykazany na mapie PLK, to przypuszczam iż zapewne należy już do elektrowni.

W drodze na spacerek słyszeliśmy jak jedzie lokomotywa ze składem, zapewne sądząc po dźwiękach była to ST44, ale byliśmy za daleko od toru i za drzewami, więc nie było szans na nagranie filmiku. Ale znaleźliśmy sobie fajne miejsce na pagórku, na posiedzenie z piwkiem i oczekiwanie aż coś nadjedzie. No i nadjechał taki oto "pociąg".
Bardzo fajnie słychać dźwięk silnika, jak maszynista w SM42 zwiększa moc. Co ciekawe, ta ST44-199 to jest ta sama, jaką w modelu odwzorowała firma Roco, przy czym model był w typowym dla lat 90-tych malowaniu zielono-zielonym z żółtym czołem, a obecnie lokomotywa posiada już typowe malowanie PKP CARGO.

Mam jeszcze pytanie do Was. Czy jest możliwość sprawdzenia rozkładu jazdy pociągów z transportem węgla do elektrowni? Wtedy bym wiedział o której godzinie mam być przy torze w oczekiwaniu na pociąg.
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#3
W dniu dzisiejszym udaliśmy się z sąsiadem na małą pieszą wycieczkę w okolicach Piaseczna, wzdłuż torów prowadzących do elektrowni Siekierki w Warszawie. Jak ustaliłem, jest to linia numer 937 Warszawa Okęcie - Konstancina-Jeziorna, nie zarządzana przez PLK. Tor idzie jeszcze dużo dalej, aż do samej elektrowni, i skoro nie jest wykazany na mapie PLK, to przypuszczam iż zapewne należy już do elektrowni.

W drodze na spacerek słyszeliśmy jak jedzie lokomotywa ze składem, zapewne sądząc po dźwiękach była to ST44, ale byliśmy za daleko od toru i za drzewami, więc nie było szans na nagranie filmiku. Ale znaleźliśmy sobie fajne miejsce na pagórku, na posiedzenie z piwkiem i oczekiwanie aż coś nadjedzie. No i nadjechał taki oto "pociąg".
Bardzo fajnie słychać dźwięk silnika, jak maszynista w SM42 zwiększa moc. Co ciekawe, ta ST44-199 to jest ta sama, jaką w modelu odwzorowała firma Roco, przy czym model był w typowym dla lat 90-tych malowaniu zielono-zielonym z żółtym czołem, a obecnie lokomotywa posiada już typowe malowanie PKP CARGO.

Mam jeszcze pytanie do Was. Czy jest możliwość sprawdzenia rozkładu jazdy pociągów z transportem węgla do elektrowni? Wtedy bym wiedział o której godzinie mam być przy torze w oczekiwaniu na pociąg.
Ciekawa relacja i fajny filmik. Na wstępie mały off-topic: co w stonce wytwarza taki gwiżdżący dźwięk przy zwiększaniu obrotów? Intercooler w napędzie spalinowym podobnie jak w TEM2?

Odnośnie do rozkładu: jest niemal totalnie przypadkowy. Najprościej dowiadywać się u życzliwych MK pracowników DBSRP w okolicy budynku DBSRP ok. 200 m na południe od wiaduktu przy Wirażowej/Poleczki (na wysokości dworca Cargo lotniska), gdzie zaczyna się bocznica do EC Siekierki i docierają pociągi z węglem prowadzone elektrowozami PKP-C i prywaciarzy, albo w niewielkiej budce DBSRP ok. 200 m na płn. od tego wiaduktu idąc ścieżką wzdłuż torów do p.o. Okęcie, obok której nocują lokomotywy. Na DTP 2014 był zorganizowany przejazd VT628 po tej trasie do samej bramy EC Siekierki. Przewodnikiem był pracownik PGNiG Termika (czyli obecnego właściciela EC Siekierki) i członek stowarzyszenia z parowozowni w Skierniewicach, który tego dnia założył mundur jakiegoś dygnitarza PKP z lat 50. XX w. Nie pamiętam jego nazwiska, ale Kol. Ariel Ciechański na pewno będzie wiedział, o kogo chodzi, bo ten pan miał ogromną wiedzę nt. samej elektrowni oraz pociągów do niej docierających. Warto skontaktować się z nim i będziesz mieć wiedzę nt. ruchu pociągów na PLK 937.
 

ziomus

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#4
Ta linia już tylko i wyłączenie obsługuje elektrownie? Kiedyś jeździły nią pociągi do Polkoloru (jeżeli dobrze pamiętam) i do papierni w Konstancinie. Ktoś ma jakieś może na ten temat informacje, jakieś zdjęcia lub ciekawe linki?
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
5.063 140 0
#5
członek stowarzyszenia z parowozowni w Skierniewicach, który tego dnia założył mundur jakiegoś dygnitarza PKP z lat 50. XX w. Nie pamiętam jego nazwiska, ale Kol. Ariel Ciechański na pewno będzie wiedział, o kogo chodzi, bo ten pan miał ogromną wiedzę
Obstawiam Pawła Mierosławskiego - swego czasu często mijaliśmy się w okolicy EC Żerań.
(zdjęcie z innej imprezy)
 

Załączniki

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#6
Obstawiam Pawła Mierosławskiego - swego czasu często mijaliśmy się w okolicy EC Żerań.
(zdjęcie z innej imprezy)
Tak, potwierdzam.

@ CoCu: Może namiar z tej strony jest aktualny:

http://www.psmk.org.pl/150-rocznica-powstania-styczniowego/

[DOUBLEPOST=1440443977,1440442355][/DOUBLEPOST]
Ta linia już tylko i wyłączenie obsługuje elektrownie? Kiedyś jeździły nią pociągi do Polkoloru (jeżeli dobrze pamiętam) i do papierni w Konstancinie. Ktoś ma jakieś może na ten temat informacje, jakieś zdjęcia lub ciekawe linki?
Papiernia w Konstancinie już nie używa bocznicy, bo chyba sama już nie działa. :( Tory do b. zakładów Polkolor jeszcze są. Plus jeszcze jedno odgałęzienie w tej okolicy. Pozostałe, jeśli pamiętam z przejażdżki VT628, już nie lub nie nadają się do użytku. Obejrzyj mapę po przełączeniu na widok satelitarny:

http://osmapa.pl/#lat=52.08914&lon=21.03971&z=18&m=bi

Jeśli chodzi o samą linię, to zaczyna się w Warszawie na wysokości Terminalu Cargo lotniska Okęcie. Wjazd na bocznicę odbywa się od strony p.o. W-wa Okęcie. Poniżej masz zdjęcie: za byczkiem widoczny budynek DBSRP na południe od wiaduktu ul. Poleczki. Można tam trafić na "MK-friendly" pracowników Schenkera, co opowiedzą, co tam jeździ.

PKP Cargo ET22-812


Dalej tor do EC Siekierki leci wzdłuż linii radomskiej. Mijanka zdawczo-odbiorcza w Konstancinie służy do zmiany lokomotyw, bo przez wiele lat tam docierały spalinówki PKP-C, a dalej składy prowadziły Tamary własności elektrowni (PCC, dziś DBSRP). Tam w 2014 r. dotarłem VT628:

VT628-019


Na wysokości Kępy Zawadowskiej jest składowisko popiołów (ponoć jedne z najbardziej radioaktywnych miejsc w stolicy) wraz z oblotką do składów i automatyczną wagą wagonową widoczną poniżej. Są też tory za zwałowiskiem, ale dziś okolicy pilnuje firma ochroniarska i goni stamtąd osoby postronne.

Automatic railtrack scale


Koniec linii wygląda tak:

EC Siekierki power plant in Warsaw

EC Siekierki power plant in Warsaw


Zdjęcia są geotagowane, więc po kliknięciu na nie widać na mapie, gdzie je zrobiłem.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
CoCu

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 116 22
#7
Otrzymałem na PW informację z której wynika, iż istnieje jakiś rozkład. Być może uda się go tu podać.

Co do wskazanego Pana jaki mógłby mi udzielić jakiś informacji to dziękuję. Ale w związku z powyższym, możliwe że nie będzie trzeba tego kontaktu wykorzystywać.

Wskazana wyżej mapa pokazuje tory i rozjazdy w okolicach zakładów Thomson Polkolor jakich nie ma. I tak: gdyby jechać tą linią w stronę Siekierek, to po minięciu wiaduktu nad ulicą Puławską, pierwszy rozjazd prowadzi do wyżej wspomnianych zakładów. Faktycznie rozjazd istnieje, nawet wygląda na działający, ale jest zablokowany. Jednakże wszystko obok jest zarośnięte chaszczami i od razu widać że tory do zakładu wykorzystywane nie są. Wśród zarośli jest kilka torów i rozjazdów. Jakiś tor jest zdemontowany, ale z powodu krzaczorów nie wnikałem czy istnieje możliwość wjazdu na teren zakładu, czy to właśnie ten tor jest zdemontowany.
Następnie, według mapy jest bocznica idąca w stronę jakiś magazynów, oraz druga w stronę jakiegoś zwałowiska ziemi. Może kiedyś były tu tory (postaram się to sprawdzić kiedyś), ale rozjazdów w tym miejscu nie ma.

A tak w ogóle, to w wielu miejscach gdzie chodziliśmy, było widać czyste kamienie podsypki, a zatem niedawno chyba remontowano tę linię.


P.S.
Słusznie na PW mi zwrócono uwagę, iż Siekierki to nie elektrownia, a elektrociepłownia.
 

ziomus

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#8
yahya dzięki za info.

Chciałbym dodać jeszcze do tematu, że na początku tej linii (obok stacji PKP Jeziorki) był rozjazd prowadzący do rampy która istniała do ok. 2008 roku.
Dla ciekawskich podaje linki do postów na blogu W-wa Jeziorki:
http://jeziorki.blogspot.com/2008/11/from-archives.html
http://jeziorki.blogspot.com/2010/03/coal-locos-running-light-w-wa-dawidy.html
http://jeziorki.blogspot.com/2008/11/last-of-rampa.html
http://jeziorki.blogspot.com/2008/11/rampa-again-different-perspective.html
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#9
Otrzymałem na PW informację z której wynika, iż istnieje jakiś rozkład. Być może uda się go tu podać.

Co do wskazanego Pana jaki mógłby mi udzielić jakiś informacji to dziękuję. Ale w związku z powyższym, możliwe że nie będzie trzeba tego kontaktu wykorzystywać.
Chętnie reflektuję na ten rozkład i stąd polecam się pamięci na prv. :)

Wskazana wyżej mapa pokazuje tory i rozjazdy w okolicach zakładów Thomson Polkolor jakich nie ma. I tak: gdyby jechać tą linią w stronę Siekierek, to po minięciu wiaduktu nad ulicą Puławską, pierwszy rozjazd prowadzi do wyżej wspomnianych zakładów. Faktycznie rozjazd istnieje, nawet wygląda na działający, ale jest zablokowany. Jednakże wszystko obok jest zarośnięte chaszczami i od razu widać że tory do zakładu wykorzystywane nie są. Wśród zarośli jest kilka torów i rozjazdów. Jakiś tor jest zdemontowany, ale z powodu krzaczorów nie wnikałem czy istnieje możliwość wjazdu na teren zakładu, czy to właśnie ten tor jest zdemontowany.
Następnie, według mapy jest bocznica idąca w stronę jakiś magazynów, oraz druga w stronę jakiegoś zwałowiska ziemi. Może kiedyś były tu tory (postaram się to sprawdzić kiedyś), ale rozjazdów w tym miejscu nie ma.
No, cóż począć... Czasy świetności ma już za sobą. :(

A tak w ogóle, to w wielu miejscach gdzie chodziliśmy, było widać czyste kamienie podsypki, a zatem niedawno chyba remontowano tę linię.
Tak, to prawda. Potwierdzają to znajomi mieszkający w tejże okolicy. Efektem remontu odcinka do Konstancina i dalej do samej EC było m.in. podniesienie Vmax do bodaj 60 czy 70 km/h w zależności od fragmentu. Kiedyś pociągi wlokły się tamtędy, a teraz na oko widać, że szybciej poruszają się.

P.S.
Słusznie na PW mi zwrócono uwagę, iż Siekierki to nie elektrownia, a elektrociepłownia.
Oficjalnie w nazwie od lat ma EC. ;)
[DOUBLEPOST=1440482999,1440482030][/DOUBLEPOST] Cała przyjemność po mojej stronie.

Chciałbym dodać jeszcze do tematu, że na początku tej linii (obok stacji PKP Jeziorki) był rozjazd prowadzący do rampy która istniała do ok. 2008 roku.
Dla ciekawskich podaje linki do postów na blogu W-wa Jeziorki:
http://jeziorki.blogspot.com/2008/11/from-archives.html
http://jeziorki.blogspot.com/2010/03/coal-locos-running-light-w-wa-dawidy.html
http://jeziorki.blogspot.com/2008/11/last-of-rampa.html
http://jeziorki.blogspot.com/2008/11/rampa-again-different-perspective.html
Ciekawa sprawa. Zapewne chodzi o rampę, która jeszcze pojawia się, wraz z bocznicą, na mapach Geoportalu. Załączam zrzut ekranu, bo Geoportal nie umożliwia linkowania do widoku map.

jeziorki rampa.jpg


Najwyraźniej ta ładownia podzieliła los podobnych obiektów w Warszawie, np. rozebranej w ub. roku ładowni kruszyw przy Bokserskiej na Służewcu Przemysłowym. Dyskutowaliśmy o tym w innym wątku:
http://forum.modelarstwo.info/threads/stare-warszawskie-bocznice-kolejowe.8509/page-9#post-429194
http://forum.modelarstwo.info/threads/stare-warszawskie-bocznice-kolejowe.8509/page-8#post-407781
http://forum.modelarstwo.info/threads/stare-warszawskie-bocznice-kolejowe.8509/page-7#post-400843

Wg OSmapy w ww. miejscu powstała Biedronka:

http://osmapa.pl/#lat=52.10868&lon=20.99575&z=17&m=bi

Zumi jeszcze umożliwia rozpoznanie zarysu torowisk rampy i bocznicy:

http://www.zumi.pl/warszawskie+zakł...namapie.html#52.105136/20.997284/12/satellite
 

DziDzia

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
854 3 0
#10
A tak w ogóle, to w wielu miejscach gdzie chodziliśmy, było widać czyste kamienie podsypki, a zatem niedawno chyba remontowano tę linię.
Tak, to prawda. Potwierdzają to znajomi mieszkający w tejże okolicy. Efektem remontu odcinka do Konstancina i dalej do samej EC było m.in. podniesienie Vmax do bodaj 60 czy 70 km/h w zależności od fragmentu. Kiedyś pociągi wlokły się tamtędy, a teraz na oko widać, że szybciej poruszają się.
To dodam jeszcze swoje zdjęcia z remontu, które pokazywałem już w temacie 'kolej w Warszawie i okolicach':
1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg 5.jpg 6.jpg
 
S

Sebastian

Gość
#11
A tak w ogóle, to w wielu miejscach gdzie chodziliśmy, było widać czyste kamienie podsypki, a zatem niedawno chyba remontowano tę linię.
W wielu miejscach wygląda tak, jak chciałoby się by wyglądały wszystkie linie :)
Fotki z 13 sierpnia br. cyknięte smartfonem. Widok z przejazdu w ciągu ulicy Sytej.
Kierunek zwałowisko popiołów i dalej stacja Jeziorna (nazwa według Id-12, dawniej D-29)
20150813_173317.jpg


Tarcza ostrzegawcza semafora wjazdowego EC Siekierki.
20150813_173308.jpg
 

oelka49-26

Aktywny użytkownik
Reakcje
75 0 0
#15
Otrzymałem na PW informację z której wynika, iż istnieje jakiś rozkład.
Rozkład istnieje. Obecnego nie mam. Ale np. w roku 1999 wyglądał tak:
Okęcie - Jeziorna: 0:30, 4:30, 8:50, 17:20, 21:00.
Jeziorna - Okęcie 3:18, 7:18, 11:32, 19:57, 23:58.
Czas jazdy wynosił wówczas 47 minut.

Nie wiem, jak będzie układał się ruch do Jeziornej teraz podczas przebudowy stacji Okęcie. Rozpoczynająca się przebudowa jest dość znaczna i obejmie również grupy torów towarowych.

Nie podam tego w tej chwili dokładnie, ale kursów pomiędzy Jeziorną a EC Siekierki można się spodziewać koło godziny 11.00, 13.00, 15.00 i 17.00. Przy czym w okresie letnim niektórych może nie być.
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#16
Rozkład istnieje. Obecnego nie mam. Ale np. w roku 1999 wyglądał tak:
Okęcie - Jeziorna: 0:30, 4:30, 8:50, 17:20, 21:00.
Jeziorna - Okęcie 3:18, 7:18, 11:32, 19:57, 23:58.
Czas jazdy wynosił wówczas 47 minut.

Nie wiem, jak będzie układał się ruch do Jeziornej teraz podczas przebudowy stacji Okęcie. Rozpoczynająca się przebudowa jest dość znaczna i obejmie również grupy torów towarowych.

Nie podam tego w tej chwili dokładnie, ale kursów pomiędzy Jeziorną a EC Siekierki można się spodziewać koło godziny 11.00, 13.00, 15.00 i 17.00. Przy czym w okresie letnim niektórych może nie być.
Czy wiadomo, jak wyglądają kursy na odcinku Jeziorna - EC Siekierki. Czy ww. rozkład obejmuje przepinki lokomotyw w Jeziornej? Którego miejsca dotyczy?
 

oelka49-26

Aktywny użytkownik
Reakcje
75 0 0
#17
Linia kolejowa nr. 937 zarządzana przez PLK zaczyna się na stacji Warszawa Okęcie a kończy się na stacji Jeziorna. Tej linii dotyczy rozkład jazdy. Dalej do EC Siekierki ruch jest już wewnętrzną sprawą PKP Cargo, które obecnie zarządza bocznicą.
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#18
Linia kolejowa nr. 937 zarządzana przez PLK zaczyna się na stacji Warszawa Okęcie a kończy się na stacji Jeziorna. Tej linii dotyczy rozkład jazdy. Dalej do EC Siekierki ruch jest już wewnętrzną sprawą PKP Cargo, które obecnie zarządza bocznicą.
Jeśli mnie pamięć nie myli, w czerwcu lub lipcu ub. roku w niedzielę ok. 13:00 widziałem na Kępie Zawadowskiej transport Eaosów z Jeziornej w kier. EC Siekierki. Prowadziła czerwona Tamara DBSRP.
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
5.063 140 0
#19
O ile pamiętam z wycieczki do EC kilka lat temu, to PKP prowadzi tylko do punktu zdawczo-odbiorczego w Konstancinie-Jeziornej.
Dalej obsługa należy do kolei przemysłowej aktualnie obsługującej EC.
Wtedy była to jeszcze "granatowa" PCC ;-)
 

oelka49-26

Aktywny użytkownik
Reakcje
75 0 0
#20
Tamary z DBSRP zniknęły z tej bocznicy i pozostałych obiektów PGNiG Termika w Warszawie i Pruszkowie wraz ze zmianą obsługi na PKP Cargo. Co ciekawe były to lokomotywy, które od lat pracowały w warszawskich elektrociepłowniach.

Co ciekawe nadal można natrafić na wagony DBSRP i innych przewoźników na tej linii. Jednak od Okęcia zawsze skład prowadzi PKPC, ze zmianą lokomotywy na stacji Jeziorna.
Jeziorna jest świetnym miejscem do przeglądu różnych konstrukcji węglarek, jakie można spotkać w Polsce.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki