Ostatnio dość często bywam w okolicach Ostródy i Miłomłyna. Korzystając z okazji postanowiłem poszukać śladów nieczynnej i rozebranej już linii kolejowej z Ostródy do Morąga, w tym stacji Słonecznik, znanej z pięknego modelu Tomasza Stangla. Sam budynek stacji Słonecznik, niestety, kilka lat temu został rozebrany i nie ma po nim śladów, ale o tym trochę później.
Na początek dwa słowa o samej linii. Odcinek z Ostródy do Miłomłyna otwarto już w 1893 roku, jako fragment linii z Elbląga przez Myślice do Ostródy. Odgałęzienie z Miłomłyna do Morąga oddano do użytku 12 lat później, w roku 1909. Linii z Elbląga do Miłomłyna nie odbudowano już po II wojnie światowej i odcinek ten nie był eksploatowany przez PKP. Natomiast linia z Ostródy do Morąga była odbudowana i jako linia 257 była czynna do roku 1992. W 1993 roku zaraz za stacją Miłomłyn linia została przerwana w związku z budową obwodnicy drogowej Miłomłyna. Jednak odcinek z Ostródy pozostał przejezdny i jeszcze w 2003 roku powstała idea wznowienia ruchu pociągów. W maju 2003 odbył się nawet przejazd specjalny wagonem SN61-183 do Miłomłyna. Z planów odbudowy jednak nic nie wyszło i kilka lat później linia została rozebrana.
Ja odwiedziłem kilka ciekawszych, moim zdaniem, miejsc na linii, nie miałem jednak możliwości przejścia, czy przejazdu całej, liczącej ok. 31,5 km linii z Ostródy do samego Morąga. Od razu też, uprzedzając ewentualne pytania, informuję, że nie szukałem żadnych cech na szynach, zresztą szyn na odwiedzanych przeze mnie odcinkach, prawie nie ma.
Linia 257 odgałęzia się od torów stacji Ostróda koło nastawni Or1, odchodząc łukiem w prawo, w kierunku jeziora Drwęckiego. Zaraz za stacją zaczyna się pierwszy z ciekawych obiektów, kilkusetmetrowa grobla, usypana dla umożliwienia przejścia toru przez jezioro Drwęckie. Wzdłuż toru, od strony miasta, poniżej korony nasypu, urządzono ścieżkę spacerową. Wydaje się, że ścieżka ta wykonana została od razu podczas budowy, choć pewności nie mam. Na końcu grobli pozostawiono wąski przesmyk, umożliwiający ruch jednostek pływających między obiema częściami rozdzielonego teraz jeziora. Przesmyk ten jest też częścią szlaku wodnego Kanału Elbląskiego i umożliwia dopłynięcie do samej Ostródy. Nad przesmykiem zbudowano krótki most, składający się z dwóch krótkich, łukowych przęseł ceglanych i jednego, dłuższego stalowego.
Tak wygląda odchodzący od stacji tor, zakończony kozłem oporowym.
A tak to wygląda w kierunku szlaku:
Przejazd przez linię 257 na drodze dojazdowej do obiektów kolejowych. Dawna linia kolejowa przez groblę służy teraz jako dojazd do zabudowań po drugiej stronie jeziora Drwęckiego; w miejscu tym, zwanym Czarny Róg, znajduje się teraz Dom Turystyczny „Przylesie”. Groblą biegnie też ścieżka rowerowa.
Tędy biegł kiedyś tor linii 257:
Ścieżka spacerowa wzdłuż grobli:
Dochodzimy do mostu:
A tak wygląda most z dołu:
Na moście, po tej samej stronie toru, co ścieżka spacerowa, zbudowano kładkę dla pieszych, co zdaje się potwierdzać tezę o budowie ścieżki już podczas budowy grobli i toru. Dzisiaj stan kładki nie zachęca do spaceru:
Z mostu i ze ścieżki spacerowej rozciąga się piękny widok na jezioro Drwęckie i Ostródę, nad którą góruje niedawno oddany do użytku most w ciągu drogi S7 nad odnogą jeziora Pauzeńskiego, łączącą się kanałem z jeziorem Drwęckim.
C.D.N.
Na początek dwa słowa o samej linii. Odcinek z Ostródy do Miłomłyna otwarto już w 1893 roku, jako fragment linii z Elbląga przez Myślice do Ostródy. Odgałęzienie z Miłomłyna do Morąga oddano do użytku 12 lat później, w roku 1909. Linii z Elbląga do Miłomłyna nie odbudowano już po II wojnie światowej i odcinek ten nie był eksploatowany przez PKP. Natomiast linia z Ostródy do Morąga była odbudowana i jako linia 257 była czynna do roku 1992. W 1993 roku zaraz za stacją Miłomłyn linia została przerwana w związku z budową obwodnicy drogowej Miłomłyna. Jednak odcinek z Ostródy pozostał przejezdny i jeszcze w 2003 roku powstała idea wznowienia ruchu pociągów. W maju 2003 odbył się nawet przejazd specjalny wagonem SN61-183 do Miłomłyna. Z planów odbudowy jednak nic nie wyszło i kilka lat później linia została rozebrana.
Ja odwiedziłem kilka ciekawszych, moim zdaniem, miejsc na linii, nie miałem jednak możliwości przejścia, czy przejazdu całej, liczącej ok. 31,5 km linii z Ostródy do samego Morąga. Od razu też, uprzedzając ewentualne pytania, informuję, że nie szukałem żadnych cech na szynach, zresztą szyn na odwiedzanych przeze mnie odcinkach, prawie nie ma.
Linia 257 odgałęzia się od torów stacji Ostróda koło nastawni Or1, odchodząc łukiem w prawo, w kierunku jeziora Drwęckiego. Zaraz za stacją zaczyna się pierwszy z ciekawych obiektów, kilkusetmetrowa grobla, usypana dla umożliwienia przejścia toru przez jezioro Drwęckie. Wzdłuż toru, od strony miasta, poniżej korony nasypu, urządzono ścieżkę spacerową. Wydaje się, że ścieżka ta wykonana została od razu podczas budowy, choć pewności nie mam. Na końcu grobli pozostawiono wąski przesmyk, umożliwiający ruch jednostek pływających między obiema częściami rozdzielonego teraz jeziora. Przesmyk ten jest też częścią szlaku wodnego Kanału Elbląskiego i umożliwia dopłynięcie do samej Ostródy. Nad przesmykiem zbudowano krótki most, składający się z dwóch krótkich, łukowych przęseł ceglanych i jednego, dłuższego stalowego.
Tak wygląda odchodzący od stacji tor, zakończony kozłem oporowym.
A tak to wygląda w kierunku szlaku:
Przejazd przez linię 257 na drodze dojazdowej do obiektów kolejowych. Dawna linia kolejowa przez groblę służy teraz jako dojazd do zabudowań po drugiej stronie jeziora Drwęckiego; w miejscu tym, zwanym Czarny Róg, znajduje się teraz Dom Turystyczny „Przylesie”. Groblą biegnie też ścieżka rowerowa.
Tędy biegł kiedyś tor linii 257:
Ścieżka spacerowa wzdłuż grobli:
Dochodzimy do mostu:
A tak wygląda most z dołu:
Na moście, po tej samej stronie toru, co ścieżka spacerowa, zbudowano kładkę dla pieszych, co zdaje się potwierdzać tezę o budowie ścieżki już podczas budowy grobli i toru. Dzisiaj stan kładki nie zachęca do spaceru:
Z mostu i ze ścieżki spacerowej rozciąga się piękny widok na jezioro Drwęckie i Ostródę, nad którą góruje niedawno oddany do użytku most w ciągu drogi S7 nad odnogą jeziora Pauzeńskiego, łączącą się kanałem z jeziorem Drwęckim.
C.D.N.
Ostatnio edytowane:
- 4
- 3
- 11
- Pokaż wszystkie