• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Linia 71 - Ocice - Rzeszów Główny

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#21
Na torach Tillig Elite, podobnie, jak na Roco-Line (także geoLine), tabor z kołami wg NEM jeżdżą bez większych problemów. Kłopoty mogą być ze starszymi modelami, z kołami niespełniającymi norm NEM (np. bardzo stare Piko, z czasów NRD). Oczywiście także koła RP25 są dobre. Tak więc zwykłe, obecnie produkowane zestawy kołowe powinny jeździć bez problemu, ale oczywiście RP25 wyglądają lepiej.

Do niższych szyn (Code 70, 75) należy już stosować tylko koła RP25.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
37 24 8
#22
Nie. Jak będziesz miał code 55 to normalny nem nie pojedzie. Same szyny i koła to oddzielna nauka modelarska. Tak jak szuter i szutrowanie. Tłuczeń powinien mieć wymiar ok 6 cm z tego co pamiętam Więc w skali 0,7 d0 0,8 mm. Inny się nie nadaje
U Marqusa zamów od razu całą automatykę to nie będziesz musiał sam się wszystkiego uczyć.
A drzewa to tylko FREON. Najlepiej zamawiać po 100 szt bo wtedy można negocjować.
 

Laku

Aktywny użytkownik
Reakcje
398 24 1
#23
Do niższych szyn (Code 70, 75) należy już stosować tylko koła RP25. Tak więc zwykłe, obecnie produkowane zestawy kołowe powinny jeździć bez problemu, ale oczywiście RP25 wyglądają lepiej.
Panie Andrzeju trochę jedno zdanie wyklucza drugie...
Rozumiem, że standardowy wagon na standardowych kołach po torach dajmy na to Weinert (code 75) jednak pojedzie???

Albo MBR :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#24
Oj, faktycznie się pokręciło, dzięki za czujność. Dodawałem zdanie i wkleiło się nie tam, gdzie trzeba. Prawidłowy tekst powinien brzmieć tak (tekst w oryginalnym wpisie też poprawiłem):

Na torach Tillig Elite, podobnie, jak na Roco-Line (także geoLine), tabor z kołami wg NEM jeżdżą bez większych problemów. Kłopoty mogą być ze starszymi modelami, z kołami niespełniającymi norm NEM (np. bardzo stare Piko, z czasów NRD). Oczywiście także koła RP25 są dobre. Tak więc zwykłe, obecnie produkowane zestawy kołowe powinny jeździć bez problemu, ale oczywiście RP25 wyglądają lepiej.

Do niższych szyn (Code 70, 75) należy już stosować tylko koła RP25.

A więc wagon na standardowych kołach może (choć nie musi) mieć problemy na torach Weinert code 75
 

Laku

Aktywny użytkownik
Reakcje
398 24 1
#25
A więc wagon na standardowych kołach może (choć nie musi) mieć problemy na torach Weinert code 75
O kurczę! A myślałem, że będzie wszystko OK na 75.
Człowiek jednak całe życie się uczy :)

W czym ten problem będzie się przejawiał, jeśli można zapytać?
Koła będą zachaczać o imitację śrub mocujących szynę do podkładu? Czy w czym innym tkwi problem?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#27
To dobra wiadomość. Nie mam doświadczeń z tymi torami, dlatego napisałem, że "wagon na standardowych kołach może (choć nie musi) mieć problemy na torach Weinert code 75". Ale oprócz samej wysokości szyny, zależy to także od konstrukcji i wielkości mocowań szyny do podkładu. Tor code 75 Weinerta może się trochę różnić pod tym względem od toru code 75 Peco, dlatego jeżeli chce się używać kół standardowych, z wysokimi obrzeżami, warto najpierw sprawdzić, czy na wybranych torach nasze modele jeżdżą bezproblemowo.
 
OP
OP
leszek-rzeszów

leszek-rzeszów

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
281 1 1
#28
U mnie będzie code 83 Tillig, więc nie przewiduje większych problemów.

U Marqusa zamów od razu całą automatykę to nie będziesz musiał sam się wszystkiego uczyć.
A drzewa to tylko FREON. Najlepiej zamawiać po 100 szt bo wtedy można negocjować.
Z automatyką raczej nie będzie problemu, bo po szkole średniej - jestem po technikum elektronicznym, więc dam sobie radę.
No i blisko mam sklep modelarski bogos.pl więc mogę sobie podjechać i oglądnąć danych mechanizm czy też sterowanie, ale jakby co to wiem gdzie uderzyć jakbym miał jakiś problem.

Drzewka już kompletuję mbr, freon i inne nadające się oraz częściowo sam robię, ale ostatnio nie miałem na nie czasu - ale materiał na nie posiadam. Nawet dzisiaj przyszło zamówienie kilku sosen.

Przy okazji to mam pytanie, jakiej wysokości sosny takie leśne powinny być w H0?
 
Ostatnio edytowane:

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
#29
Nic nie skracaj. Policz sobie 30 cystern + lokomotywa to ponad 6mb a chyba nie chcesz żeby cały skład nie zmieścił się po jednej i drugiej stronie bocznicy. Moduły z infrastrukurą planujesz jako 0,8m szerokości max. Nakup sobie cystern poustawiaj i zobaczysz sam. wrzuć oczywiście fotkę. Cysterny nie muszą mieć indywidualnych numerów poniewż nawet fremo w 5 epoce keżdzi pociagami całoskładowymi. Nie wyszczególnia się wagonów więc nie muszą mieć różnych numerów.
Przy długich składach musisz mieć małe kąty rozjazdów tak 7,5 stopnia żeby wagony nie wypadały.
A na jakiej to imprezie Sławomir widział loka i 30 cystern z epoki 5/6 ? Czyżby na tej zamkniętej u Janusza ? Może wrzuci jednak fotkę.
Składu z 30 cysternami to raczej nie wpuszczą na żadną imprezę w PL, bo poza paroma wyjątkami resztę stacji będzie brał na przestrzał.
Takie składy to może jeżdżą na stacjonarnych makietach halowych w DE.
Co do rozbudowy makiety to patenty są różne. LL najpierw zbudował dwie głowice z peronem przy którym mieściły się dwa wagony, i dopiero potem dobudował środkowy, tak że LL wygląda jak normalna stacja.
Przy twojej sensowniejsze będzie budować od jednej strony - tak jak masz bramę do bazy. I owszem jeden z modułów [bez rozjazdów] możesz potraktować jako klocek wydłużający.
I słuchaj Nohaba. Wie co pisze i ma coś w tym stylu.
 
OP
OP
leszek-rzeszów

leszek-rzeszów

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
281 1 1
#30
Chciałbym uszczegółowić to co napisaliście:
1)
tarcze-ostrzegawcze.png
tarcza ostrzegawcza - KLU-1080-H0

2)
semafor_1.png
semafor KLU-1048-H0

3)
semafor_2.png
semafor KLU-1064-H0
4)
semafor_3.png
semafor KLU-1024-H0
5)
semafor KLU-1024-H0
6)
tarcze-ostrzegawcze_2.png
tutaj domyślam się, że jest to tarcza manewrowa KLU-1084-H0

Kolejna kwestia jakie stany te poszczególne semafory czy też tarcze mogą przyjąć z tymi oznaczeniami i od czego one są uzależnione?
do 1)
tarcze-ostrzegawcze-dzialanie.gif

do 6)
tarcza-manewrowa.jpg

źródło transportszynowy.pl

Jak rozumiem z opisów tarczy ostrzegawczej odnoszą się do semaforów po nich następujących, czyli ostrzegają przed tym co może być na semaforze lub jak koło tego semafora powinien zachować się maszynista? Teraz moje pytanie dodatkowe czy sygnał na tarczy jest bezpośrednio uzależniony od ustawionego sygnału na tym semaforze po nim - korelacja?


Natomiast co do semaforów to nie wiem.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

nohab

Znany użytkownik
Reakcje
543 115 2
#31
Przy okazji to mam pytanie, jakiej wysokości sosny takie leśne powinny być w H0?
Tak wysokie, jakie chcesz zrobić skrzynki transportowe.
Na moich skrzynkach przyjąłem maksymalną wysokość do 25 cm na wszystko co jest stałe.
Nic nie skracaj. Policz sobie 30 cystern + lokomotywa to ponad 6mb
Musisz przyjąć, że na imprezach najdłuższy skład, jest długi jak najkrótsza stacja/mijanka. Najczęściej jest to 2,5 do 3 metrów.
Ważne, abyś mógł przyjąć cały skład na bocznicę, żeby zwolnić szlak. A tam możesz manewrować do woli.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#32
Kolejna kwestia jakie stany te poszczególne semafory czy też tarcze mogą przyjąć z tymi oznaczeniami i od czego one są uzależnione?
To zależy od ustawionej drogi przebiegu. Najkrócej mówiąc, przy jeździe przez rozjazdy tylko "na wprost", pokazuje się sygnał zezwalający na jazdę z największą, dopuszczalną prędkością, jeżeli chociaż jeden rozjazd w drodze przebiegu jest przejeżdżany "na bok", pokazuje się sygnał zezwalający na jazdę ze zmniejszoną prędkością (zależnie od typu rozjazdu: 40, 60 lub 100 km/h), najczęściej jest to 40 km/h. Niezależnie od tego, w wypadku semafora pełniącego jednocześnie rolę tarczy ostrzegawczej następnego semafora, semafor wskazuje także stan tego następnego semafora. Szczegółowe opisanie tego jest tu niemożliwe, odsyłam do literatury (raczej książkowej, bo w internecie jest bardzo dużo nieścisłych, a często wręcz błędnych informacji na ten temat).
Jak rozumiem z opisów tarczy ostrzegawczej odnoszą się do semaforów po nich następujących, czyli ostrzegają przed tym co może być na semaforze lub jak koło tego semafora powinien zachować się maszynista? Teraz moje pytanie dodatkowe czy sygnał na tarczy jest bezpośrednio uzależniony od ustawionego sygnału na tym semaforze po nim - korelacja?
Nie wiem, co kolega Leszek ma na myśli pod hasłem "korelacja", ale generalnie jest tak, jak pisze: sygnał na To jest bezpośrednio uzależniony od sygnału na semaforze. Sygnałów na To się nie nastawia z pulpitu, nastawia się sygnał na semaforze, a to automatycznie powoduje ustawienie właściwego sygnału na To.

To ustawia się w odległości drogi hamowania przed semaforami, chyba, że jest w tym miejscu poprzedni semafor, który może jednocześnie pełnić funkcję To dla tego następnego semafora. W najprostszym, typowym przykładzie - mała stacja na linii bez samoczynnej blokady liniowej (sbl) - przejeżdżając przez stację mamy w kolejności:

1. Tarcza ostrzegawcza odnosząca się do semafora wjazdowego,
2. Semafor wjazdowy, pełniący jednocześnie rolę To semafora wyjazdowego,
3. Semafor wyjazdowy.

Semafor wyjazdowy nie pełni tu roli To dla następnego semafora (bo takiego nie ma w odległości drogi hamowania), dlatego ma mniej komór (3 lub 4), semafor wjazdowy ma zwykle 5 komór.

I jeszcze jedno: semafory Kluby, podlinkowane przez kolegę Leszka, mają głowice na wysięgnikach. Takie semafory stosuje się w zasadzie tylko na liniach zelektryfikowanych, tam, gdzie semafory stoją w linii słupów trakcyjnych. Czasem stosuje się takie semafory w innych miejscach, bez elektryfikacji, ale (znowu) w zasadzie tylko tam, gdzie z powodów widoczności jest to konieczne. W innych wypadkach powinno się stosować semafory proste, (jak tarcza manewrowa Kluby), bo są tańsze i prostsze w utrzymaniu. Nie umiem wytłumaczyć, dlaczego na stacji widocznej na zdjęciach wyżej, mimo braku elektryfikacji, zastosowano semafory z głowicami na wysięgnikach, moim zdaniem to błąd, chyba, że zrobiono tak z myślą o niedalekiej elektryfikacji.
 
OP
OP
leszek-rzeszów

leszek-rzeszów

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
281 1 1
#33
I jeszcze jedno: semafory Kluby, podlinkowane przez kolegę Leszka, mają głowice na wysięgnikach. Takie semafory stosuje się w zasadzie tylko na liniach zelektryfikowanych, tam, gdzie semafory stoją w linii słupów trakcyjnych. Czasem stosuje się takie semafory w innych miejscach, bez elektryfikacji, ale (znowu) w zasadzie tylko tam, gdzie z powodów widoczności jest to konieczne. W innych wypadkach powinno się stosować semafory proste, (jak tarcza manewrowa Kluby), bo są tańsze i prostsze w utrzymaniu. Nie umiem wytłumaczyć, dlaczego na stacji widocznej na zdjęciach wyżej, mimo braku elektryfikacji, zastosowano semafory z głowicami na wysięgnikach, moim zdaniem to błąd, chyba, że zrobiono tak z myślą o niedalekiej elektryfikacji.
Też bym wolał proste bo takich kilka mam, a tam własnie takie semafory są zastosowane - pewnie wynika to z tego że planowana jest tam elektryfikacja.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#34
Cześć. Jeśli mógłbym coś dorzucić. Sytuacja na tym posterunku jest idealna. Tarcze ostrzegawcze stoją tylko przed semaforami które wskazują stój lub droga wolna z maksymalną prędkością (plus manewrowe/zastępcze). Oznacza to banalne połączenie elektryczne. Pomarańczowe ToT łączysz z czerwonym na T, a zielone na ToT z zielonym na T. Analogicznie pomarańczowe ToU łączysz z czerwonym na U, a zielone na ToU z zielonym na U. Żadnych migających pomarańczowych ani zielonych. Przed czerwonym zawsze jest pomarańczowe, przed zielonym stałym zawsze jest zielone stałe. Innych sygnałów dla pociągów przejeżdżających przez Twój posterunek nie będzie. Semafor pięciokomorowy osłania wyjazd z posterunku - nie potrzebuje mieć tarczy ostrzegawczej (gdyby jednak miał, to by była tarcza ostrzegawcza z jedną komorą wyświetlająca stałe światło pomarańczowe w czasie gdy na semaforze byłoby czerwone i migające pomarańczowe zawsze gdyby na tym semaforze - który wskazuje wyłącznie sygnał droga wolna ze zmniejszoną prędkością - wyświetlany został sygnał zezwalający na jazdę nie manewrową). Pozdrawiam. Michał.
Zagadka "zachętkowa" do poznania piękna sygnalizacji kolejowej: Jak myślisz co wskaże tarcza ostrzegawcza ToU gdy na semaforze U podany zostanie sygnał zastępczy (czerwone stałe i migające białe?).
 
OP
OP
leszek-rzeszów

leszek-rzeszów

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
281 1 1
#35
Cześć. Jeśli mógłbym coś dorzucić. Sytuacja na tym posterunku jest idealna. Tarcze ostrzegawcze stoją tylko przed semaforami które wskazują stój lub droga wolna z maksymalną prędkością (plus manewrowe/zastępcze). Oznacza to banalne połączenie elektryczne. Pomarańczowe ToT łączysz z czerwonym na T, a zielone na ToT z zielonym na T. Analogicznie pomarańczowe ToU łączysz z czerwonym na U, a zielone na ToU z zielonym na U. Żadnych migających pomarańczowych ani zielonych. Przed czerwonym zawsze jest pomarańczowe, przed zielonym stałym zawsze jest zielone stałe. Innych sygnałów dla pociągów przejeżdżających przez Twój posterunek nie będzie. Semafor pięciokomorowy osłania wyjazd z posterunku - nie potrzebuje mieć tarczy ostrzegawczej (gdyby jednak miał, to by była tarcza ostrzegawcza z jedną komorą wyświetlająca stałe światło pomarańczowe w czasie gdy na semaforze byłoby czerwone i migające pomarańczowe zawsze gdyby na tym semaforze - który wskazuje wyłącznie sygnał droga wolna ze zmniejszoną prędkością - wyświetlany został sygnał zezwalający na jazdę nie manewrową). Pozdrawiam. Michał.
Zagadka "zachętkowa" do poznania piękna sygnalizacji kolejowej: Jak myślisz co wskaże tarcza ostrzegawcza ToU gdy na semaforze U podany zostanie sygnał zastępczy (czerwone stałe i migające białe?).
Najpierw muszę to rozpisać sobie na kartce, właśnie o takie zależności mi chodzi by to ładnie spić i by nie było niespodzianek, że tu się świeci coś czego nie powinno być bo tam świeci się co innego.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#36
Będzie dobrze jak wykorzystasz tę zależność, którą Ci podałem. I wtedy dołączysz do grona stacji z prawidłowymi uzależnieniami, na których maszyniści na imprezach będą się czuć bezpiecznie :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#37
sygnał zastępczy (czerwone stałe i migające białe)
Dla ścisłości, "Sz" to jedno migające światło białe, podane niezależnie od ew. innego światła na semaforze. Samo białe migające światło (bez czerwonego) też jest sygnałem zastępczym i pozwala na jazdę. Tak więc na To może być różnie, zależnie od tego, co jest na semaforze. Ale w praktyce faktycznie, zwykle Sz podaje się przy sygnale "Stój" na semaforze. A wtedy na To będzie? ;)
 
OP
OP
leszek-rzeszów

leszek-rzeszów

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
281 1 1
#38
Będzie dobrze jak wykorzystasz tę zależność, którą Ci podałem. I wtedy dołączysz do grona stacji z prawidłowymi uzależnieniami, na których maszyniści na imprezach będą się czuć bezpiecznie :)
No nie wyobrażam sobie by było inaczej, dlatego pytałem o te zależności. Przestawiam zwrotnice i automatycznie powinny się ustawić odpowiednie światła na semaforach - tarczach
 
Reakcje
37 24 8
#39
Cystern nie widziałem ale węglarki czteroosiowe tak. Pojawiają się takie składy na wszystkich imprezach i nie mieszczą się w peronach ponieważ wciąż pokutuje narzucony przez grupę LL model "lokalna linia sierpień 68". Kiedy LL budował swoją stacje. Modelarstwo poszło trochę do przodu od tego czasu.
A przecież w tym czasie funkcjonowała magistrala weglowa i były produkowane i eksploatowane węglarki 4 osiowe a dopuszczalna dł składu to 120 osi. Jak by nie liczył to 30 wagonów i do tego dwa loki. Można też obejrzeć tory odstawcze dla cystern w Gansku i w Płocku i sprawdzić jak dł składów cystern wygląda w realu.
Przykład stacji Śniadowo, Kartuzy, Piła, Dwory, Oświęcimi kilku innych pełno wymiarowych świadczy o odchodzeniu od karłowatych skrótów. Otwarte wystawy Iława, Kraków , Warszawa , Rybnik są tego najlepszym przykładem. Mazowiecki klub chwali się budową 12 metrowej stacji. Nie sądzę żeby budowali dla trzech cystern dwu osiowych i tendrzaka.
Ale każdy bawi się jak chce i można zaplanować sobie makietę która na dzień dobry będzie odstawała. Wciąż powstają makiety na blaszanych torach na papierowych podkładach. Ważny jest fan.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#40
Zasadnicze ustawienie na wszystkich Twoich semaforach (o czym pisał Nauczyciel Andrzej Harassek) to według schematu sygnał "stój". Najpierw będziesz musiał ułożyć drogę przebiegu, a po jej utwierdzeniu (czyli w naszym wypadku obejrzeniu czy napędy "posłuchały" pulpitu) będziesz mógł podać sygnał "droga wolna". Nic automatycznego w sensie, że przestawienie zwrotnicy spowoduje samoczynne wyświetlenie sygnału "droga wolna" - tak było tylko na makietach automatycznych, a tu będzie rządził dyżurny ruchu Leszek-Rzeszów :)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 31
Planuję 5

Podobne wątki