Kolejna kwestia jakie stany te poszczególne semafory czy też tarcze mogą przyjąć z tymi oznaczeniami i od czego one są uzależnione?
To zależy od ustawionej drogi przebiegu. Najkrócej mówiąc, przy jeździe przez rozjazdy tylko "na wprost", pokazuje się sygnał zezwalający na jazdę z największą, dopuszczalną prędkością, jeżeli chociaż jeden rozjazd w drodze przebiegu jest przejeżdżany "na bok", pokazuje się sygnał zezwalający na jazdę ze zmniejszoną prędkością (zależnie od typu rozjazdu: 40, 60 lub 100 km/h), najczęściej jest to 40 km/h. Niezależnie od tego, w wypadku semafora pełniącego jednocześnie rolę tarczy ostrzegawczej następnego semafora, semafor wskazuje także stan tego następnego semafora. Szczegółowe opisanie tego jest tu niemożliwe, odsyłam do literatury (raczej książkowej, bo w internecie jest bardzo dużo nieścisłych, a często wręcz błędnych informacji na ten temat).
Jak rozumiem z opisów tarczy ostrzegawczej odnoszą się do semaforów po nich następujących, czyli ostrzegają przed tym co może być na semaforze lub jak koło tego semafora powinien zachować się maszynista? Teraz moje pytanie dodatkowe czy sygnał na tarczy jest bezpośrednio uzależniony od ustawionego sygnału na tym semaforze po nim - korelacja?
Nie wiem, co kolega Leszek ma na myśli pod hasłem "korelacja", ale generalnie jest tak, jak pisze: sygnał na To jest bezpośrednio uzależniony od sygnału na semaforze. Sygnałów na To się nie nastawia z pulpitu, nastawia się sygnał na semaforze, a to automatycznie powoduje ustawienie właściwego sygnału na To.
To ustawia się w odległości drogi hamowania przed semaforami, chyba, że jest w tym miejscu poprzedni semafor, który może jednocześnie pełnić funkcję To dla tego następnego semafora. W najprostszym, typowym przykładzie - mała stacja na linii bez samoczynnej blokady liniowej (sbl) - przejeżdżając przez stację mamy w kolejności:
1. Tarcza ostrzegawcza odnosząca się do semafora wjazdowego,
2. Semafor wjazdowy, pełniący jednocześnie rolę To semafora wyjazdowego,
3. Semafor wyjazdowy.
Semafor wyjazdowy nie pełni tu roli To dla następnego semafora (bo takiego nie ma w odległości drogi hamowania), dlatego ma mniej komór (3 lub 4), semafor wjazdowy ma zwykle 5 komór.
I jeszcze jedno: semafory Kluby, podlinkowane przez kolegę Leszka, mają głowice na wysięgnikach. Takie semafory stosuje się w zasadzie tylko na liniach zelektryfikowanych, tam, gdzie semafory stoją w linii słupów trakcyjnych. Czasem stosuje się takie semafory w innych miejscach, bez elektryfikacji, ale (znowu) w zasadzie tylko tam, gdzie z powodów widoczności jest to konieczne. W innych wypadkach powinno się stosować semafory proste, (jak tarcza manewrowa Kluby), bo są tańsze i prostsze w utrzymaniu. Nie umiem wytłumaczyć, dlaczego na stacji widocznej na zdjęciach wyżej, mimo braku elektryfikacji, zastosowano semafory z głowicami na wysięgnikach, moim zdaniem to błąd, chyba, że zrobiono tak z myślą o niedalekiej elektryfikacji.