Witajcie,
Zważywszy, że aktualnie mieszkam w okolicy tej linii postanowiłem coś zbudować z tej linii. Myślę, to o modułach.
Trochę wstępu: Linia kolejowa 71 zaczyna się w Rzeszowie i biegnie do miejscowości Ocice. Liczy sobie 65 km. W większości jest jednotorową i na ten moment niezelektryfikowaną. Historii tu nie będę pisał bo nie w tym rzecz.
Jest tu kilka fajnych perełek m.in. nie istniejąca odnoga - do bocznicy do lotniska w Jasionce w okolicy przystanku Zaczernie. Jeszcze można gdzie nie gdzie znaleźć tory.
Ale są podobno dość zaawansowane plany by z Rzeszowa na Lotnisko - Jasionka jeździł znów pociąg.
"Samo połączenie Rzeszowa z lotniskiem w Jasionce oszacowano na ok. 200 mln zł. Wkrótce zostanie przygotowany projekt przebiegu tej linii kolejowej. Pociągi na tej trasie będą kursować bardzo często – w godzinach szczytu komunikacyjnego co 30 minut, poza szczytem co 60 minut, a w dni wolne od pracy co dwie godziny." - info z maja 2018.
Jest też plan dla linii 71 i nawet chyba już przetargi rozstrzygnięte na jej elektryfikację.
Prawie do końca lat 80-tych można było tutaj spotkać parowozy.
Kursowały tędy pociągi pospieszne, między innymi: "San" i Łódź Kaliska - Zagórz, z Bieszczad do centrum i na północ Polski.
W latach 90-tych pociągi osobowe były obsługiwane lokomotywami spalinowymi typu SP32, SP42 i SU45, a towarowe SM42, ST43 i SM48.
Na całej długości od 1971 do 2000 roku linia użytkowana była zarówno w ruchu osobowym, jak i towarowym.
W kwietniu 2000 roku ruch osobowy został wstrzymany - całkowicie.
Po zawieszeniu przewozów pasażerskich regularny ruch pociągów towarowych prowadzony był jedynie na odcinku Rzeszów - Widełka - ORLEN, gdzie kursowały składy cystern do terminalu paliwowego.
Lobbing lokalnych polityków spowodował, że w okolicy 2006 roku rozpoczęto remont linii, oczyszczono szlak i wykonano niezbędne remonty, od 1 marca 2007 ruszyły ponownie pociągi pasażerskie - pierwsze tylko do Kolbuszowej, ale później na całej linii i dalej.
W 2010 roku przebudowano natomiast stację Głogów Małopolski oraz zbudowano przystanki osobowe Widełka (nowa lokalizacja obok wiaduktu nad DK9) oraz Budy Głogowskie - obydwa zostały zlokalizowane na nasypach. Dotychczasową bocznicę szlakową Widełka ORLEN przekształcono w posterunek bocznicowy oraz zabudowano urządzenia MOR-3, które z nastawni w Kolbuszowej obsługują ten posterunek oraz stację Głogów Małopolski.
Dochodząc do sedna. Na ten moment zainteresowany jestem właśnie tym terminalem paliwowym i bocznicą.
na mapce zaznaczyłem odległości i szerokości
Widełka ORLEN - schemat na semaforku
Do znawców tematu makiet modułowych i znawców kolejowych mam kilka pytań:
1) Średnio jest to ok. 1 kilometra, co daje średnio w skali H0 jakieś 11,5 metra przyznam że to dość dużo i dlatego zastanawiam się jak to skrócić i co ewentualnie pominąć by to miało sens? Miejsce do rozstawiania co jakiś czas bym miał, ale to i tak dużo.
2) Na module szerokości 50 metrów to tylko liznę terminal - czy ma sens poszerzanie modułu by uchwycić więcej z samego terminalu - budynki?
3) Czy jest sens zmieniać to co jest w rzeczywistości w sensie 1-wszy tor bocznicy, który jest zaraz przy szlakowym z toru z kozłem na tor przelotowy z drugą zwrotnicą?
4) Na modułach chciałbym uchwycić czas ok. 2007-2010 rok, jakie wtedy jeździły z cysternami lokomotywy, może nawet ktoś kojarzy jakie w Widełce, no i jakie zastosować modele cystern by pasowały do terminalu i okresu?
Ewentualnie sugestie mile widziane
Pozdrawiam na razie tyle
Leszek
Zważywszy, że aktualnie mieszkam w okolicy tej linii postanowiłem coś zbudować z tej linii. Myślę, to o modułach.
Trochę wstępu: Linia kolejowa 71 zaczyna się w Rzeszowie i biegnie do miejscowości Ocice. Liczy sobie 65 km. W większości jest jednotorową i na ten moment niezelektryfikowaną. Historii tu nie będę pisał bo nie w tym rzecz.
Jest tu kilka fajnych perełek m.in. nie istniejąca odnoga - do bocznicy do lotniska w Jasionce w okolicy przystanku Zaczernie. Jeszcze można gdzie nie gdzie znaleźć tory.
Ale są podobno dość zaawansowane plany by z Rzeszowa na Lotnisko - Jasionka jeździł znów pociąg.
"Samo połączenie Rzeszowa z lotniskiem w Jasionce oszacowano na ok. 200 mln zł. Wkrótce zostanie przygotowany projekt przebiegu tej linii kolejowej. Pociągi na tej trasie będą kursować bardzo często – w godzinach szczytu komunikacyjnego co 30 minut, poza szczytem co 60 minut, a w dni wolne od pracy co dwie godziny." - info z maja 2018.
Jest też plan dla linii 71 i nawet chyba już przetargi rozstrzygnięte na jej elektryfikację.
Prawie do końca lat 80-tych można było tutaj spotkać parowozy.
Kursowały tędy pociągi pospieszne, między innymi: "San" i Łódź Kaliska - Zagórz, z Bieszczad do centrum i na północ Polski.
W latach 90-tych pociągi osobowe były obsługiwane lokomotywami spalinowymi typu SP32, SP42 i SU45, a towarowe SM42, ST43 i SM48.
Na całej długości od 1971 do 2000 roku linia użytkowana była zarówno w ruchu osobowym, jak i towarowym.
W kwietniu 2000 roku ruch osobowy został wstrzymany - całkowicie.
Po zawieszeniu przewozów pasażerskich regularny ruch pociągów towarowych prowadzony był jedynie na odcinku Rzeszów - Widełka - ORLEN, gdzie kursowały składy cystern do terminalu paliwowego.
Lobbing lokalnych polityków spowodował, że w okolicy 2006 roku rozpoczęto remont linii, oczyszczono szlak i wykonano niezbędne remonty, od 1 marca 2007 ruszyły ponownie pociągi pasażerskie - pierwsze tylko do Kolbuszowej, ale później na całej linii i dalej.
W 2010 roku przebudowano natomiast stację Głogów Małopolski oraz zbudowano przystanki osobowe Widełka (nowa lokalizacja obok wiaduktu nad DK9) oraz Budy Głogowskie - obydwa zostały zlokalizowane na nasypach. Dotychczasową bocznicę szlakową Widełka ORLEN przekształcono w posterunek bocznicowy oraz zabudowano urządzenia MOR-3, które z nastawni w Kolbuszowej obsługują ten posterunek oraz stację Głogów Małopolski.
Dochodząc do sedna. Na ten moment zainteresowany jestem właśnie tym terminalem paliwowym i bocznicą.
na mapce zaznaczyłem odległości i szerokości
Widełka ORLEN - schemat na semaforku
Do znawców tematu makiet modułowych i znawców kolejowych mam kilka pytań:
1) Średnio jest to ok. 1 kilometra, co daje średnio w skali H0 jakieś 11,5 metra przyznam że to dość dużo i dlatego zastanawiam się jak to skrócić i co ewentualnie pominąć by to miało sens? Miejsce do rozstawiania co jakiś czas bym miał, ale to i tak dużo.
2) Na module szerokości 50 metrów to tylko liznę terminal - czy ma sens poszerzanie modułu by uchwycić więcej z samego terminalu - budynki?
3) Czy jest sens zmieniać to co jest w rzeczywistości w sensie 1-wszy tor bocznicy, który jest zaraz przy szlakowym z toru z kozłem na tor przelotowy z drugą zwrotnicą?
4) Na modułach chciałbym uchwycić czas ok. 2007-2010 rok, jakie wtedy jeździły z cysternami lokomotywy, może nawet ktoś kojarzy jakie w Widełce, no i jakie zastosować modele cystern by pasowały do terminalu i okresu?
Ewentualnie sugestie mile widziane
Pozdrawiam na razie tyle
Leszek
- 1
- 1
- Pokaż wszystkie