• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Linia 71 - Ocice - Rzeszów Główny

OP
OP
leszek-rzeszów

leszek-rzeszów

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
281 1 1
#61
Tak nie jest. Właśnie dlatego masz taki układ, a nie inny. Pociąg z Rzeszowa przejeżdża obok semafora U wyświetlającego światło pomarańczowe, bo na semaforze S świeci czerwone. Przed tym semaforem się zatrzymuje. Na lokomotywie wygaszane są trzy światła i zapalone jedno po stronie maszynisty (jazda manewrowa). Po wyświetleniu światła białego na semaforze T cały skład jest wpychany na bocznicę. Nie trzeba jeździć do Kolbuszowej. W tamtejszej nastawni i tak kontrolują funkcjonowanie tej bocznicy szlakowej. :)
No to jeśli tak można ten manewr wykonać, nie wjeżdżając do Kolbuszowej to ok. więc nie będzie potrzeby zmian, stan aktualny mi wystarczy.

Nie bardzo wiem, co oznaczają w tym wypadku litery A, B i C? Domyślam się, że A to semafor A, ale B i C? Ja z kolei nie jestem programistą i programowanie komputerów to dla mnie raczej czarna magia. Wprawdzie na studiach miałem przedmiot po tytułem ETO - elektroniczna technika obliczeniowa, ale to było 45 lat temu, więc "trochę" się od tego czasu zmieniło, a ja z komputerami mam do czynienia na tyle, na ile mi potrzeba, żeby korzystać z podstawowych funkcji laptopa. Ale co to jest algorytm to wiem ;). W urządzeniach przekaźnikowych sprawa jest prosta, "algorytm" jest zaszyty w odpowiednim połączeniu zestyków przekaźników: położenie wszystkich elementów jest odwzorowane odpowiednim położeniem przekaźników, przy nastawianiu sygnału w obwodzie kontrolowane jest właściwe położenie tych zestyków. Trudno powiedzieć, że "algorytm" sprawdza ustawienia zwrotnic i semaforów, to raczej urządzenia sprawdzają (można powiedzie, że według pewnego algorytmu, ale jest to pojęcie dla mnie trochę abstrakcyjne w wypadku urządzeń przekaźnikowych). W naszym przykładzie w obwodzie sygnałowym semafora A jest m.in. zestyk przekaźnika kontroli położenia zwrotnicy 100, jeżeli zwrotnica jest na wprost, obwód świateł zamyka się jedną drogą, powodującą, że dolnego światła semafora nie ma, jeżeli zwrotnica 100 jest na bok, zestyk przekaźnika kontroli zwrotnicy zamyka inną gałąź obwodu, powodującą zaświecenie się dolnego pomarańczowego światła. Oczywiście w tej drugiej gałęzi obwodu kontrolowane są także przekaźniki zwrotnic 101 i 102 (nawiasem mówiąc, w gałęzi "na wprost" też jest kontrolowane położenie zwrotnicy 101, bo zapewnia ona ochronę boczną przebiegu na wprost). To bardzo łopatologiczne tłumaczenie i fachowcy mnie za to pewnie zamordują. W rzeczywistości jest to o wiele bardziej skomplikowane, ale chodziło mi o pokazanie zasady. Jakoś podobnie jest to pewnie realizowane w komputerze, ale tu już jestem raczej laikiem.

Mam nadzieję, że nie zamotałem do końca problemu...
Po technikum jestem elektronikiem ;) więc przekaźnik to dla mnie nie jest nic strasznego, choć przyznam że dawno ich nie widziałem na oczy - jeszcze na praktyce w telekomunikacji w technikum - z 20 lat temu.
O takie coś właśnie mi chodzi, czyli jakie obwody - warunki muszą być spełnione by zaświeciło się takie światło - sygnał, a nie inny.

Sprawa się uprości, bo zostanę przy rzeczywistym układzie bocznicy.

Teraz pozostaje mi tylko przeanalizowanie sytuacji gdy skład jedzie z Ocic:
1a)
wjeżdża na bocznicę tor 101 -
wjazd pociągu z lewej strony (z Ocic) na tor stacyjny 101. Wszystkie semafory wskazują sygnał "Stój". Dyżurny ustawia drogę przebiegu spod semafora wjazdowego A na tor 101 i następnie naciska przycisk semafora A. Urządzenia "wiedzą", że w drodze przebiegu jest jazda "na bok" przez rozjazd 100 i że semafor wyjazdowy G jest na "stój", więc na semaforze A zostaną wyświetlone dwa pomarańczowe światła, czyli sygnał nakazujący jazdę z V=40 km/h i uprzedzający, że na następnym semaforze jest czerwone światło.

tu pozostaje określenie jakie warunki muszą być spełnione by zaświeciły się dwa pomarańczowe światła

1b) skład mija bocznicę i jedzie dalej

Sytuacja 2-ga skład jedzie od Rzeszowa
2a)
skład ma wjechać na bocznicę
Pociąg z Rzeszowa przejeżdża obok semafora U wyświetlającego światło pomarańczowe, bo na semaforze S świeci czerwone. Przed tym semaforem się zatrzymuje. Na lokomotywie wygaszane są trzy światła i zapalone jedno po stronie maszynisty (jazda manewrowa). Po wyświetleniu światła białego na semaforze T cały skład jest wpychany na bocznicę.
po wtoczeniu tego składu jak sądzę na wszystkich semaforach szlakowych wskazanie sygnału "Stój"

2b) skład ma minąć bocznicę i pojechać dalej

Przepraszam was, że tak dopytuję, ale wolę to dogłębnie obeznać niż później się zdziwić.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#62
1a będzie wyglądało inaczej. Skład z Ocic mija tarczę ostrzegawczą ToT, na której wyświetla się światło pomarańczowe, bo na semaforze T jest czerwone. Skład zatrzymuje się przed semaforem T. Maszynista zmienia światła na czole lokomotywy (wyłącza trzy i zapala jedno po stronie nastawnika) i czeka na białe światło na semaforze T i na tarczy manewrowej. Wtedy po sygnale "baczność" wciąga skład na tor wjazdowo - wyjazdowy. Dalsze manewry odbywają się tylko po torach bocznicy (zwrotnice ustawione są na wprost i w ten sposób można zwolnić szlak aby jakaś osobówka do Tarnobrzega poleciała). Dwa pomarańczowe na semaforze T byłyby (a przecież nie są) gdyby na końcu toru wjazdowo-wyjazdowego stał semafor zaporowy. Przy tak małym ruchu lepiej aby wjazd na bocznicę odbywał się jako jazda manewrowa. Co ciekawe wyjazd z bocznicy po sformowaniu składu na torze wjazdowo - wyjazdowym, może odbywać się jako jazda pociągowa (trzy światła na czole) dzięki temu, że jest semafor W.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.377 463 29
#63
Michał, proszę Cię, nie mąć. Mamy inną sytuację po zmodyfikowaniu układu torowego przez kolegę Leszka, a ja dla uproszczenia nadałem inne oznaczenia semaforów. Rozmawiamy teraz o zasadach działania urządzeń srk, a nie o technologii obsługi bocznicy według oryginalnego schematu.
tu pozostaje określenie jakie warunki muszą być spełnione by zaświeciły się dwa pomarańczowe światła
Przyznam, że nie całkiem rozumiem pytanie. Nie ma kwestii jakie warunki muszą być spełnione by zaświeciły się dwa pomarańczowe światła, tak się nie rozpatruje tych spraw. Pytanie jest, jakie warunki muszą być spełnione, by był możliwy wjazd spod semafora A na tor 101. Wyświetlony sygnał jest wynikiem spełnienia tych warunków oraz stanu następnego semafora, w tym wypadku G. żeby taki wjazd był możliwy, konieczne jest by:
- tory 101 i 111 oraz wszystkie rozjazdy w drodze przebiegu były wolne,
- zwrotnice 100 i 101 były zamknięte w położeniu przełożonym (na bok), a zwrotnice 102 i 106 w położeniu zasadniczym (na wprost),
- nie był ustawiony wjazd spod semafora H przebieg na tor 111/101.
Pomijam tu sprawę ew. uzależnienia od zamkniętych rogatek na przejeździe oraz kwestię drogi ochronnej za semaforem G, zależnej od odległości semafora G od ukresu nowego rozjazdu w torze głównym zasadniczym po prawej stronie (na rysunku nie ma numeru, numer 100 już jest gdzie indziej).

Jeżeli te warunki są spełnione, można wyświetlić sygnał zezwalający na wjazd spod semafora A na tor 101. Zawsze wyświetli się dolne pomarańczowe światło oznaczające wjazd z V=40 km/h, natomiast górne światło jest zależne od stanu semafora G: jeżeli na nim jest sygnał "Stój", to na A górne światło będzie pomarańczowe ciągłe, jeżeli na semaforze G jest podany sygnał zezwalający na wyjazd (w kierunku Głogowa) z v=40 km/h, na semaforze A będzie górne światło pomarańczowe migające.
Sytuacja 2-ga skład jedzie od Rzeszowa
2a)
skład ma wjechać na bocznicę
Pociąg z Rzeszowa przejeżdża obok semafora U wyświetlającego światło pomarańczowe
Tu mamy jakieś pomieszanie spraw, znowu wracamy do sytuacji z oryginalnego układu posterunku, a nie ze zmodyfikowanego przez kolegę Leszka i przeze mnie. Ja już nie bardzo wiem, o czym właściwie mówimy: o zasadach nastawiania semaforów na przykładzie zmodyfikowanego planu, czy o sposobie obsługi bocznicy w oryginalnym kształcie?

Prawdę mówiąc, nie widzę sensu kontynuowania wyjaśniania zasad sygnalizacji i działania urządzeń sterowania ruchem drogą kolejnych wpisów w tej dyskusji. Podałem bardzo ogólne zasady, na przykładzie zmodyfikowanego planu schematycznego tego posterunku i myślę, że na razie to wystarczy. Niestety, jest to zbyt złożone zagadnienie, by dało się w paru zdaniach wyjaśnić to tak, by ktoś, kto nigdy z tym nie miał do czynienia mógł to od razu przyswoić. Przykro mi, jeżeli zawiodłem oczekiwania kolegi Leszka.
 
OP
OP
leszek-rzeszów

leszek-rzeszów

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
281 1 1
#64
Kolego Andrzeju, już zacząłem się orientować jak wyglądają te zależności.
Jak rozumiem by był możliwy wjazd spod semafora A na tor 101, a sygnał na semaforze jest wynikiem spełnienia kilku warunków:
- tor przebiegu wolny, czyli tory 101 i 111 wolne oraz rozjazdy 100 i 101 były zamknięte "na bok", zwrotnice 102 i 106 w położeniu "na wprost",
- brak wjazdu od strony od strony Rzeszowa na tor 111/101 (semafor H)
- rozumiem, że może być kilka innych zależności - rogatki, droga ochronna za semaforem G
czyli spełnienie tych warunków to światło dolne pomarańczowe(wjazd z V=40 km/h)
+ semafor A górne pomarańczowe ciągłe - jeżeli ma semaforze G jest sygnał "Stój"
+ semafor A górne pomarańczowe pulsujące - jeżeli ma semaforze G jest sygnał zezwalający na wyjazd (w kierunku Głogowa) z v=40 km/h

Na ten moment wiem co i jak, reszta jak będę na etapie rozkładania torów. Faktycznie moja koncepcja zmian dość mocno skomplikowała sytuację, a to jak dla mnie na początek nie jest wskazane. Pozostanę przy pierwszej rzeczywistej koncepcji.

Jeszcze raz dziękuję Koledzy za pomoc i naświetlenie tych zależności.
 

wojtek_

Aktywny użytkownik
Reakcje
142 16 1
#65
RTFM!
Semafory dzielą linie kolejowa na kawałki; przed wjazdem na kawałek linii kolejowej stoi semafor; semafor przekazuje informację od dyżurnego ruchu do maszynisty na temat możliwości kontynuowania jazdy na kolejnym kawałku linii kolejowej; podstawowym komunikatem jest komunikat "stój" komunikowany czerwonym sygnałem. Żeby pociąg jechał płynnie z minimalna ilością zbędnych zatrzymań, na semaforach przekazywana jest informacja o sytuacji ruchowej na dwóch kolejnych kawałkach linii kolejowej. Przed semaforami są tarcze ostrzegawcze, których zadanie to ostrzeganie o wskazaniach semafora.
Reszta w wikipedii oraz stosowanych instrukcjach.
Niedekompiluj tylko poznaj stosowne manuale!

słowa kluczowe; szlak kolejowy, odstęp, SBL, ETCS, instrukcja E1
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.377 463 29
#66
Tak, Kolega Leszek dobrze zrozumiał moje wyjaśnienia.
rozumiem, że może być kilka innych zależności - rogatki, droga ochronna za semaforem G
Wymieniłem podstawowe zależności, a o tych dodatkowych warunkach napisałem, żeby uprzedzić ewentualne uwagi innych. Dawniej nie uzależniano przejazdów w urządzeniach srk (chyba w dalszym ciągu w wielu miejscach takiego uzależnienia nie ma), a sprawa drogi ochronnej zależy od kilku czynników, o których nie chciałem na początek mówić, by nie komplikować sprawy. Ale skoro o tym mówimy, to wyjaśnię: droga ochronna też musi być wolna od taboru. Ponieważ do semafora G pociąg dojeżdża z prędkością zmniejszoną do 40 km/h, droga ochronna za tym semaforem musi mieć min. 50 m. Jeżeli od semafora G do ukresu rozjazdu w torze głównym jest mniej, to również ten rozjazd i kawałek toru głównego musi być wolny, a więc nie może w tym czasie odbywać się również wjazd od strony Głogowa na wprost (nie tylko na bok, na tor 101). Jeżeli od semafora G do ukresu rozjazdu jest 50 m lub więcej, to sam rozjazd i tor główny nie są już w drodze ochronnej (przebiegu spod sem. A do G), więc możliwy jest jednoczesny wjazd spod semafora H (od Głogowa) na wprost, do semafora C (o ile za semaforem C jest właściwa droga ochronna, w tym wypadku 100 m, bo wjazd jest z pełną prędkością, ale tu chyba jest to zachowane).
Faktycznie moja koncepcja zmian dość mocno skomplikowała sytuację, a to jak dla mnie na początek nie jest wskazane. Pozostanę przy pierwszej rzeczywistej koncepcji.
Z jednej strony to prawda, ale z drugiej strony, to ta zmiana daje więcej możliwości zabawy. Pytanie teraz, czy chcemy wiernie odwzorować rzeczywisty fragment sieci kolejowej, czy chcemy mieć coś z grubsza wzorowane na rzeczywistości, ale niekoniecznie w 100% wierne oryginałowi? Jeżeli to pierwsze, to faktycznie, lepiej niczego nie zmieniać. Jeżeli jednak to drugie, to taka zmiana ma sens. Ale w tym wypadku proponowałbym też rezygnację z semafora S (w stronę Ocic), a zrobiłbym z tego po prostu małą stację z dużą bocznicą. Należałoby się też zastanowić nad rezygnacją z rozjazdu 106, dzielącego tor dodatkowy na dwa odcinki, 101 i 111.
Niedekompiluj tylko poznaj stosowne manuale!
Czy mógłby Kolega Wojtek wyjaśnić, o co chodzi? A do Wikipedii i innych źródeł internetowych podchodziłbym z dużą ostrożnością. Natomiast lektura instrukcji i przepisów jest b. przydatna, ale żeby je dobrze zrozumieć trzeba najpierw poznać podstawy pracy kolei. Zgadzam się natomiast, że warto zapoznać się z instrukcją sygnalizacji E 1. Nie wchodziłbym jednak na początek w temat sbl, a tym bardziej ETCS.
 

wojtek_

Aktywny użytkownik
Reakcje
142 16 1
#67
(...) Natomiast lektura instrukcji i przepisów jest b. przydatna, ale żeby je dobrze zrozumieć trzeba najpierw poznać podstawy pracy kolei.(...)
Bingo!
Moje doświadczenia z wszelkiego rodzaju informatykami /wtf?/ lub programistami pozwala stwierdzić, że ich działanie charakteryzuje się poszukiwaniem drogi na skróty; gdy brak wiedzy i doświadczenia do gry wkracza dekompilacja - nie wie dlaczego ale wie jak!
A przecież wszelkie pytania naszego kolegi są z grupy "dlaczego" bo na pytania "jak" odpowiadają zdjęcia lub proste obserwacje....
Jeśli kolega ma ambicje budować model kolei musi odrobić pracę domową aby poznać i zrozumieć działanie systemu kolejowego - spokojnie - kilka wieczorów z Gajdą wystarczy...
(...) A do Wikipedii i innych źródeł internetowych podchodziłbym z dużą ostrożnością. (...) Nie wchodziłbym jednak na początek w temat sbl, a tym bardziej ETCS.
Jasne, ale napisałem to aby zasugerować,że temat jest odrobinę bardziej skomplikowany niż wynikałoby to z mojego wczesniejszego-prymitywnego wpisu.

p.s.
@leszek-rzeszów - to nic osobistego - wiem, ze masz jaja - atakuj temat!
 

nohab

Znany użytkownik
Reakcje
543 115 2
#68
Czy koledzy od sygnalizacji zakończyli swoje referaty? To poproszę o podsumowanie dla kolegi.
Daje się zauważyć na spotkaniach, że brakuje ludzi do obsługi stacji/posterunków. Szczególnie niedziela, jest takim dniem.
Proponuję, aby bocznica była samoobsługowa. Kolega Leszek wykona pulpit bocznicy i dodatkowy, który będzie posiadał
możliwość blokady rozjazdów 100 i 101. Będzie posiadał przewód długości 10-15 m, który umożliwi postawienie go na
najbliższej stacji. Cieszę się, że powrócono do oryginalnego układu. Na zdjęciach zauważyłem, że terminal posiada własną
lokomotywę manewrową, co daje dodatkowy atut zabawie. Widać, że przewożnicy zostawiają cysterny, lub czekają na rozładunek.
Pole do popisu dla układającego moduły, jak i dla robiącego rozkład jazdy. Budowniczy musi uwzględnić, że cały skład, który przyjedzie
powinien zmieścić się na torze zdawczo/odbiorczym. Co daje za rozjazdem 102, jakieś 3 mb toru.
Przykłady;
http://forum.modelarstwo.info/threads/spax.45270/
http://forum.modelarstwo.info/threads/front-dcc.43508/
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
leszek-rzeszów

leszek-rzeszów

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
281 1 1
#69
Czy koledzy od sygnalizacji zakończyli swoje referaty? To poproszę o podsumowanie dla kolegi.
Daje się zauważyć na spotkaniach, że brakuje ludzi do obsługi stacji/posterunków. Szczególnie niedziela, jest takim dniem.
Proponuję, aby bocznica była samoobsługowa. Kolega Leszek wykona pulpit bocznicy i dodatkowy, który będzie posiadał
możliwość blokady rozjazdów 100 i 101. Będzie posiadał przewód długości 10-15 m, który umożliwi postawienie go na
najbliższej stacji. Cieszę się, że powrócono do oryginalnego układu. Na zdjęciach zauważyłem, że terminal posiada własną
lokomotywę manewrową, co daje dodatkowy atut zabawie. Widać, że przewożnicy zostawiają cysterny, lub czekają na rozładunek.
Pole do popisu dla układającego moduły, jak i dla robiącego rozkład jazdy. Budowniczy musi uwzględnić, że cały skład, który przyjedzie
powinien zmieścić się na torze zdawczo/odbiorczym. Co daje za rozjazdem 102, jakieś 3 mb toru.
Przykłady;
http://forum.modelarstwo.info/threads/spax.45270/
http://forum.modelarstwo.info/threads/front-dcc.43508/
Jak rozumiem booster - to taki wzmacniacz sygnału? Ile amper powinien mieć booster takiej bocznicy ok. 2~3 A
Natomiast front DCC jeden na miarę już jest od kolegi @Grzes

Jeszcze jedno, a jaka powinna być odległość od podłogi do główki szyny? To 130 cm(wyczytane w normie)?
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
leszek-rzeszów

leszek-rzeszów

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
281 1 1
#71
Podzieliłem wstępnie teren na moduły.
plan-skrzynek.jpg

Czy takie rozłożenie modułów ma sens?
Ewentualnie jeszcze gdzie mógłbym skrócić długość

No i w związku z tym kilka pytań:
- na modułach wzdłuż terminala z przepompownią nie wiem czy zastosować 40 cm czy 50 cm szerokość
- a później chciałbym by uchwycić ogrodzenie z obydwóch stron tej części od semafora U1 do terminala

z pomiarów wychodzi ok. 50 metrów, czy dam radę to wcisnąć na 40 cm szerokości?
szerokosc.jpg


Druga kwestia to profile fremo, czy dawać je tylko na końcach? W środku natomiast tak jak mi pasuje.
Pytam bo tak mi z wyliczenia wychodzi, że tor szlakowy nie będzie na środku. Jak to najlepiej zrobić, bo nie wiem czy jest sens tak układać torowisko by tor szlakowy był na środku przez całość, bo lepiej by była widoczna część terminala niż szeroki pas drzew.
Czy ewentualnie później zrobić krańcowe moduły z fremo na końcu lekko przesunięte by szlak wyszedł na środku?

Kolejna kwestia to chciałbym przedłużyć tor bocznicy, na zdjęciu poniżej na niebiesko, bo teraz jest krótszy, a tak bym zyskał 2~2,5 metra, ma to sens?

przedluzenie-toru-bocznicy.jpg

Takim przedłużeniem dostał bym bocznicę na 6-7 modułów, czyli ok. 6~7 metrów.

Kolejne pytanie czy na module wjazdowym od Głogowa mogę coś zaoszczędzić na długości?

wjazd-od-glogowa.jpg

W sensie czy tarczę mogę dać bliżej modułu poprzedniego? Tak by ten moduł miał np.: 40~50 cm?

Podobnie z drugiej strony wjazd od Kolbuszowej
wjazd-od-kolbuszowej.jpg

Bo robienie modułu długiego tylko po to by postawić semafor S1 nie wiem czy ma sens? Ewentualnie w jakich odległościach mogę je postawić w skali 1:87.

Tutaj chciałbym trochę przyciąć długości ale nie wiem gdzie mogę by to nie wyszła karykatura
wjazd-od-kolbuszowej_ciecie.jpg


i jeszcze ewentualnie tutaj cięcie na długości

bocznica-ciecie.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.377 463 29
#72
Druga kwestia to profile fremo, czy dawać je tylko na końcach? W środku natomiast tak jak mi pasuje.
Nie chcę się za bardzo wypowiadać w sprawach, o których mam niewielkie pojęcie, ale robienie na siłę standardowych profili (Fremo czy innych, np. PMM) w środku, gdzie wiadomo, że segmenty nie będą łączone z niczym innym, nie ma moim zdaniem sensu. Standardowe profile na zdrowy rozum potrzebne są tylko tam, gdzie przewiduje się łączenie z modułami wykonanymi przez kogoś innego, czyli w praktyce na końcach czegoś, co może funkcjonować samodzielnie jako jakaś całość i być włączone w jakiś większy układ. Poza tym, o ile wiem, to standardy regulują tylko profil przekroju odcinka linii jedno- lub dwutorowej, a nie stacji z wieloma torami.
Kolejne pytanie czy na module wjazdowym od Głogowa mogę coś zaoszczędzić na długości?
....
W sensie czy tarczę mogę dać bliżej modułu poprzedniego? Tak by ten moduł miał np.: 40~50 cm?
To powinna stać w odległości drogi hamowania przed semaforem wjazdowym. Nie wiem, ile wynosi ta droga na tej konkretnej linii, ale należy założyć, że co najmniej 700 m. Oczywiście takiej odległości nie da się zachować w skali, więc To musi być bliżej, ale nie za blisko, żeby nie wyszła karykatura. Trzeba też pamiętać o zachowaniu proporcji w stosunku do całości. Biorąc pod uwagę, że tu semafor, do którego odnosi się omawiana tarcza (U) stoi po lewej stronie całego układu i droga hamowania jest obok torów bocznicowych, myślę, że można w modelu przysunąć go trochę bliżej. Trzeba byłoby zobaczyć jak to wyjdzie w praktyce i jaka będzie odległość między ToU a semaforem U. Gorzej będzie z wjazdem od strony Kolbuszowej, bo tu semafor stoi na samym początku, po lewej stronie. Jego To powinna być przed nim i wypadałoby zachować podobną odległość między ToT a T, jak między ToU a U. Co do semafora S, to jest to rozwiązanie bardzo nietypowe, moim zdaniem można go sobie darować w modelu, ale wtedy semafor W powinien być 4-komorowy, a nie 5-komorowy, bo niepotrzebne jest górne pomarańczowe światło, a to już będzie niezgodne z rzeczywistością. Pytanie więc, na ile wiernie chcemy odwzorować rzeczywistość. Można też rozważyć budowę krótkiego segmentu z ToT (zakończonego po obu stronach standardowym profilem) tak, by między niego a pierwszy segment (z semaforem T) można było wstawić dodatkowy, wydłużający segment szlakowy. Ten dodatkowy segment będzie się wstawiało przy rozkładaniu całości na imprezach lub w innych sytuacjach, gdzie będzie na niego miejsce. Ale generalnie, jeżeli jest semafor T, to powinna do niego być tarcza ostrzegawcza ToT.
 
OP
OP
leszek-rzeszów

leszek-rzeszów

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
281 1 1
#74
Mój moduł przejściowy. Z lewej profil 330 mm, z prawej (2M) 546 mm. Szlak dwutorowy biegnie 100 mm od krawędzi na całej długości. Zobacz załącznik 645926
O własnie o czymś takim myślałem :)

Przy okazji jaka wysokość od podłogi to główki szyny - o nogi mi chodzi?

Tak przy okazji to znalazłem film w 4K z przejazdu koło terminalu - tylko wybierzcie 4K więcej szczegółów


No i już znalazłem ogrodzenie - którego jest tam duuuużo
https://allegro.pl/oferta/ogrodzenie-35-5-cm-drabinkowe-7020908955
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
leszek-rzeszów

leszek-rzeszów

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
281 1 1
#76
Spotkania krajowe 110 cm, spotkania Fremo 130 cm.
Proponuję "wypadzik" do Kolbuszowej na nastawnię i pogadanie o sygnalizacji i ruchem na bazę paliw.
Mam taki plan, ale najpierw muszę się wybrać o fotografować terminal od strony bocznicy. Dzięki za info o wysokości bo raz mowa o 110 cm, a raz o 130 cm i zwątpiłem - ewentualnie jakieś przedłużki w przyszłości zrobię.
 

nohab

Znany użytkownik
Reakcje
543 115 2
#77
Na zdjęciu moduł przejściowy, szlak na skrzynkach 900x330 i równolegle baza przeładunkowa na skrzynkach 900x500.
Szlak 33+Baza.jpeg

muszę się wybrać o fotografować terminal od strony bocznicy.
Ciekaw jestem, jak przebiega płot przy rozjeżdzie 106.
Jak byłem w Paterku, to ochrona poinformowała mnie, że to obiekt strategiczny. Uśmiałem się. Ale warto się zapytać.
Powodzenia.
 
Ostatnio edytowane:

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#79
Heloł :) Muszę nie zgodzić się z Nauczycielem :( . Semafor S jest niezbędny przy oryginalnym układzie torowym. Bez niego manewry przy wjeździe od strony Głogowa będą trudne do przeprowadzenia. W dodatku tarcza ostrzegawcza ToT będzie w pobliżu tego semafora. To dlatego opisywałem sposób prowadzenia manewrów. Jeżeli więc zostaje układ oryginalny, nie wolno zmieniać sygnalizacji. Dodam jeszcze, że długość odcinka między semaforami S i T jest taki sam jak długość toru przyjazdowo-wyjazdowego na bocznicy.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 31
Planuję 5

Podobne wątki