• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Linia 69 Rejowiec - Hrebenne

#1
Witajcie,

Zważywszy, że plany linii 71 - terminalu paliwowego w Widełce na ten moment odłożyłem w czasie ze względu na to, że chwilę zajmie gromadzenie materiału, a między czasie kończę makietę moduł(2,5 m x 1,2 m) domowy(poligon doświadczalny), który ma być stacją pośrednią i pętlą powrotu, tutaj kończę jeszcze elektrykę - modyfikacje, montuję serwa, jeszcze muszę zmodyfikować mosty by się trakcja zmieściła, zastanawiam się nad panelem sterowania, ale wszystko w trakcie i na bieżąco.

Do tego modułu będę podpinał inne moduły normatywne.

IMG_20200206_235545.jpg

Tutaj też nie obyło się bez modyfikacji - na skutek rozmów przy okazji wątku o linii 71 - m.in. wydłużenie peronów, ale o tym innym razem.

Jakiś czas temu zacząłem zbierać materiały o stacji Susiec - sentyment z młodości. No i pomyślałem o budowie makiety tej stacji. Rok temu zacząłem budować makietę modułową, później pozyskałem resztki makiety innego kolegi i chciałem dzięki temu przyśpieszyć wykorzystując skrzynki i część infrastruktury, ale okazało się, że skrzynki się do niczego nie nadają(no może jedna) bo nie trzymają kątów i ogólnie z cienkiej sklejki zrobione, elektryka słaba, a do tego torowisko dość krzywe i falujące. Ale dzięki temu pozyskałem trochę oświetlenia i jeszcze kilka elementów. Odłożyłem znów temat i zająłem się tematem linii 71, ale tu się okazało, że to też nie tak szybko bo sporo do zrobienia skrzynek, semaforów itd. Więc tam etap zbierania, a wróciłem na powrót do stacji Susiec.

Plan stacji Susiec

Temat planu przerodził się już w tworzenie modułów.

IMG_20190207_190003.jpg


IMG_20190207_190044.jpg


IMG_20190207_190050.jpg


Etap jest już bardziej zaawansowany niż na zdjęciach wrzucę gdy zrobię kolejne zdjęcia.

Mam pytanie do pulpitu nastawni Susiec



Kilka pytań do tego panelu nastawni:
1) jak rozumiem jest to pulpit spełniający jednocześnie funkcję planu świetlnego?
2) Co to za liczniki i do czego służą?
pulpit_1.png

3) Co oznaczają te elementy na schemacie?
pulpit_2.png

4) Do czego służą te elementy? Nie jest to przełącznik tylko przycisk który można wcisnąć ale wraca do swojego poprzedniego stanu - jest ich 3
pulpit_3.png

KoA WblBC2 PozJ
?
5) Natomiast te przyciski 2 - sztuki?
pulpit_4.png


A1/2 BC2
?

Próbuję zrozumieć zasadę działania tego pulpitu, Bo chciałbym taki zrobić - przynajmniej z wyglądu ;)

Mam jeszcze pytanie na czym najczęściej robicie takie pulpity, które można by obsługiwać mechanicznie, ale jednocześnie móc sterować serwami czy semaforami cyfrowo? Chodzi mi o to by np.: po przełączeniu lub wciśnięciu przełącznika zmieniała się zwrotnica(i jej stan był wyświetlany na pulpicie po przez jakąś diodę), i to samo zmieniał się stan semafora i jednocześnie diód na pulpicie.

Przy okazji życzę wam spokojnych Świąt Wielkanocnych.
 

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
#2
Dużo pytań i pewne tematy trudno wyjaśnić od tak. Najlepiej ściągnij sobie program ISDR. To co pokazałeś na zdjęciach to coś na kształt pulpitu kostkowego tylko, że w nietypowej i nieznanej mi wersji. Tam masz szczegółową instrukcję a po obsłużeniu kilku pociągów załapiesz zasadę.

Co do samych przycisków to normalne, że wracają. W urządzeniach kolejowych istotny jest impuls, który załączy obwód wraz z jego podtrzymaniem. Przerwanie obwodu to kwestia zależności elektrycznych i normalnie dzieje się to poza dyżurnym.
 

route

Aktywny użytkownik
#3
1) Tak.

2) Zliczają one użycie przycisków dKoA i dPoBC (przycisków tych używa się do awaryjnego obsłużenia blokady przy wjeździe ze szlaku lub wyjeździe na szlak na sygnał zastępczy),

3) (A>><<C) tor, po którym przewidziana jest jazda wyłącznie pociągów towarowych,
(A><B) tor, po którym przewidziana jest jazda pociągów wszystkich rodzajów,

4) Są to przyciski do obsłużenia półsamoczynnej blokady liniowej,
KoA – zwolnieni blokady (po dotarciu pociągu na stację),
WblBC2 – włączenie blokady (żądanie pozwolenia na wyprawienie pociągu na szlak),
PozJ – danie pozwolenia (zezwolenie drugiej stacji na wyprawienie pociągu na szlak),

5) Z tak małego zdjęcia trudno odczytać masz może lepsze/czytelniejsze ujęcie całego pulpitu?
Jak dla mnie to wyglądają one jak przyciski sygnałowe semaforów A oraz B i C (tylko dlaczego jest jeden dla semaforów B i C)?

Do poczytania:
https://www.symulator.isdr.pl/2_3.php
https://www.bsk.isdr.pl/usrk_ozn.php
 
#4
5) Z tak małego zdjęcia trudno odczytać masz może lepsze/czytelniejsze ujęcie całego pulpitu?
Jak dla mnie to wyglądają one jak przyciski sygnałowe semaforów A oraz B i C (tylko dlaczego jest jeden dla semaforów B i C)?

Do poczytania:
https://www.symulator.isdr.pl/2_3.php
https://www.bsk.isdr.pl/usrk_ozn.php
linki nie działają

przy tych przyciskach są napisy
A1/2
BC2

lepszego zdjęcia nie mam, mam tylko opisówkę poszczególnych elementów
część naniosłem

pulpit_5.png
 

route

Aktywny użytkownik
#7

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#9
To co pokazałeś na zdjęciach to coś na kształt pulpitu kostkowego tylko, że w nietypowej i nieznanej mi wersji.
To nie jest pulpit kostkowy, a z kostkowym ma tyle wspólnego, że też jest pulpitem do obsługi urządzeń srk. I nie jest to żadna "wersja", tylko jednostkowy egzemplarz, zaprojektowany i wykonany dla tej konkretnej stacji. Tak wykonywano pulpity dla stacji z urządzeniami mechanicznymi, na których w ramach częściowej modernizacji zastąpiono sygnalizację kształtową nową sygnalizacją świetlną. W Suścu są urządzenia mechaniczne, więc z pulpitu nie nastawia się zwrotnic, a jedynie sygnalizatory.
Jak dla mnie to wyglądają one jak przyciski sygnałowe semaforów A oraz B i C (tylko dlaczego jest jeden dla semaforów B i C)?
Też mi się tak wydaje, bo nie widzę innych przycisków, które mogłyby pełnić tę funkcję. Prawdopodobnie po prawej stronie są takie przyciski dla semaforów D/E i F. Jeden przycisk dla obu semaforów wyjazdowych w jednym kierunku wystarczy, bo semafory te nigdy nie są podawane jednocześnie. Obwody elektryczne decydują o tym, który semafor zostanie podany, zależnie od położenia zwrotnic.
 
#10
Kolego @Andrzej Harassek z Twoich wpisów przy linii 71 już wiem co i jak z oznaczeniami świateł na semaforach - tych na schemacie. Zastanawiam się nad rozwiązaniami sterowania świetlnego - semaforów i jak to się ma do tego pulpitu, czyli wjeżdża pociąg od strony Zwierzyniec Towarowy:
1) pasażerski i teraz pytanie jakie sygnały będą(mogą być) podane na tarczy ToA i na kolejnych semaforach
2) towarowy i jak wyżej
Z drugiej strony pewnie będzie identycznie

przyznam, że fajnie mi to wyłożyłeś przy wpisie dotyczącym linii 71

dlaczego pytam bo zastanawiam się nad rozwiązaniem sterowania semaforami, a co za tym czy ma sens rozbudowane sterowanie jak na semaforze ograniczona ilość sygnałów będzie możliwa

prace idą do przodu, dzisiaj jedną zająłem się jedną z nastawni wykonawczych - wkrótce zdjęcia

pozdrawiam
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#11
Po pierwsze, sygnał na ToA zależy od stanu semafora A. Dyżurny podaje sygnał na semaforze, a na tarczy ostrzegawczej sygnał ustawia się "sam", zależnie od sygnału na semaforze.
Po drugie, lepiej jest mówić o sygnałach przy wjeździe spod semafora A na tor 1 lub 2, a nie o pociągu osobowym lub towarowym. Na stronie "Semaforek" są dwa plany: archiwalny, z którego faktycznie wynika, że pociąg osobowy powinien być przyjmowany tylko na tor 1. Wygląda na to, że na powyższych zdjęciach widać pulpit jeszcze w starej wersji. Jednak w obecnym układzie (plan współczesny) krawędź peronowa jest przy obu torach i pociągi osobowe mogą być przyjmowane zarówno na tor 1, jak i 2. W obu wariantach (archiwalnym i współczesnym) pociąg towarowy może być przyjęty zarówno na tor 2, jak i na tor 1. Jeżeli pociąg towarowy ma przez stację przejechać bez zatrzymania, to zasadniczo powinien przejechać torem 1. Jeżeli w Suścu następuje krzyżowanie z pociągiem osobowym, to oczywiście towarowy będzie przyjęty na tor 2, a osobowy na tor 1.

Wróćmy do sygnałów na semaforze A. Ponieważ w Suścu są urządzenia srk mechaniczne ręczne, to najprawdopodobniej przebiegi bez zatrzymania są możliwe tylko po torze 1. W takiej sytuacji, przy wjeździe spod semafora A na tor 1, semafor wyjazdowy E (dalej w kierunku Bełżca) może być ustawiony na "stój" (sygnał S 1, wjazd z zatrzymaniem na stacji) lub może wskazywać sygnał S 2 "wolna droga" (jedno zielone światło). W pierwszym wypadku na semaforze A ukaże się sygnał S 5 "Następny semafor wskazuje sygnał Stój" (jedno światło pomarańczowe). Przy przejeździe bez zatrzymania (na semaforze E sygnał S 2), na semaforze A też wyświetli się sygnał S 2 "wolna droga". W obu wypadkach na ToA wyświetli się sygnał Os 2 "Semafor, do którego się tarcza odnosi, wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z największą dozwoloną prędkością" (zielone światło). Właściwy sygnał na semaforze A jest wyświetlany automatycznie, po naciśnięciu przez dyżurnego ruchu tego samego przycisku sygnałowego.
Przy wjeździe spod semafora A na tor 2 semafor wyjazdowy D z tego toru musi być ustawiony na "stój" (zakładam, że nie ma możliwości przebiegu bez zatrzymania po torze 2), więc na semaforze A zawsze będzie wyświetlony sygnał S 13 "Jazda z prędkością nieprzekraczającą 40 km/h, a przy następnym semaforze - Stój" (dwa światła pomarańczowe). Na ToA zostanie wyświetlony sygnał Os 4 "Semafor, do którego się tarcza odnosi, wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością zmniejszoną do 40 lub 60 km/h" (pomarańczowe migające światło).

Mam nadzieję, że się nie pomyliłem, a jeżeli tak, to na pewno ktoś mnie poprawi.;)
 
#12
Ogólnie ciężko kupić semafory jakością jak kluba czy @levis.
Mam @Andrzej Harassek pytanie czy dało by się zamienić semafor B2 i E1 który ma światła od góry zielone, czerwone i białe na semafor który ma troszkę w innej kolejności światła czyli czerwone,zielone, białe? Bardzo by to od strony sygnalizacji psuło? Pytam bo pierwszych nigdzie nei mogę kupić, a drugie bym nawet dwa miał opcję kupienia?
 

zuk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
#13
też miałem taki problem i kupiłem u p. Kluby semafor do samodzielnego montażu i zrobiłem sobie taki układ swiateł jak trzeba
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#14
Z punktu widzenia zasad sygnalizacji, zarówno od strony formalnej, jak i praktycznej, kolejność komór nie ma najmniejszego znaczenia. W instrukcji Ie-4 (dawna WTB E 10), do której link wyżej podał kolega route, są pokazane przykładowe układy komór sygnałowych, ale nie są one formalnie obowiązujące. Ze względów praktycznych najczęściej stosuje się takie układy komór, ale nie jest to bezwzględnie konieczne. Ważne jest, by na sygnalizatorze dało się wyświetlić wszystkie, przewidziane dla tego sygnalizatora obrazy sygnałowe, z zachowaniem zasady, że między dwiema świecącymi się komorami powinna być komora ciemna.

Warto tu zauważyć, że w Suścu zastosowano właśnie inny, niż przykładowo podany w Ie-4, układ świateł na semaforach B i E, natomiast produkowane modele semaforów odzwierciedlają typowy układ, z czerwonym światłem na samej górze. Tak, że zastosowanie modeli typowych semaforów na makiecie nie będzie błędem z punktu widzenia zasad prawdziwej kolei, będzie natomiast małą niezgodnością w stosunku do rzeczywistości.
 

zuk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
#19
wtedy z gotowymi też był problem, do składania były od ręki
ale jak dostałem te zestawy, to już się nie dziwiłem dlaczego...
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 5
Planuję 156

Podobne wątki