• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Lilpop, Rau & Loewenstein

AdrianL

Aktywny użytkownik
Reakcje
20 0 0
#21
Jako zainteresowany tym konkretnym egzemplarzem napisze tak:

Dawno temu w rozmowie z pewnym pasjonatem starszej daty(znanym tu z pewnością) dowiedziałem się,że Słupski wagon po 45 znalazł się w Warszawie.Był używany,ale więcej nie wiadomo.
Celowo nie podaje nazwiska,bo nie wiem czy miał na to dowody czy tez gdzieś zasłyszał.
Porównując zdjęcia powyższe po za brakiem wyposażenia lub zmienionym detalom np lampy,uchwyty wskaźników czy brak zgarniaczy istotnych różnic nie widzę.Nie wiem Jarząbku jakie konkretne różnice dostrzegasz? Pomijam drobnostki,które przecież mogły i musiały być z biegiem czasu zmieniane.
pozdrawiam
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.596 25 2
#22
Tym bardziej, że jeszcze conajmniej dwa były ekploatowane także na PKP. Jeden z dwóch pierwszych skończył jako doczepa w Ceremsze (090016), a drugi jeździł tez w Czeremsze ale i w Lesznie (chyba) - TW802 jako 090006
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.582 73 0
#23
Dawno temu w rozmowie z pewnym pasjonatem starszej daty(znanym tu z pewnością)
Przypuszczam, że wiem o kim mówisz i z przykrością muszę stwierdzić, że mimo iż to mój Kolega to kilka "kartofli nasadził". :(
Niesłusznie, stare powiedzenie mówi "diabeł tkwi w szczegółach". Mogę jeszcze tylko dodać, że nawet gdyby nie było żadnych różnic to jeszcze nie możemy mieć pewności, że to ten sam wagon.
Zdaję sobie sprawę, że chcielibyście mieć temat załatwiony, ale czy z takimi niejasnościami?
 
OP
OP
A

AJ

Gość
#26
Pozwólcie że powrócę do spraw Towarzystwa Przemysłowego Zakładów Mechanicznych. Pewnie materiał dla części znany, ale myślę iż pomimo to warto go zaprezentować - krótka historia firmy pióra inż. Jabłońskiego

hist1.JPG


hist2.JPG


hist3.JPG


oraz statystyka produkcji i napraw wagonów za pierwsze dziesięciolecie okresu międzywojennego

hist4.jpg


Są to "wyimki" z większego artykułu, który ukazał się w numerze 4/5 Przeglądu Technicznego z 1929 roku. Jako uzupełnienie "autoprezentacja" firmy, czyli kilka reklam z różnych lat

1915

1915.jpg


1923

1923.jpg


1924

1924.jpg


1925

1925.1.jpg


1925.jpg


1930

1930.jpg


1932

1932.1.jpg


1932.jpg


1934

1934.2.jpg


1934.jpg


1935

1935.jpg


1937

1937.jpg
 
OP
OP
A

AJ

Gość
#29
To pokażmy jak wyglądał w czasach świetności

Clipboard09.jpg


Clipboard10.jpg

Zdjęcia pochodzą z katalogu firmy LRL wystawionego na sprzedaż przez łotewski dom aukcyjny.
Do poczytania natomiast opis Zakładów LRL z końca lat trzydziestych pióra Juliana Ginsberta z jego książki "Drogi żelazne Rzeczypospolitej"

Clipboard01.jpg


Clipboard02.jpg


Clipboard03.jpg
 
OP
OP
A

AJ

Gość
#30
Kolejny tekst opisujący odbudowę Zakładów i uruchomienie produkcji po 1918 roku, pochodzący z Przeglądu Technicznego z 1922 roku. Niestety nieznany jest autor tej notatki.

1922.jpg


Dla mnie, jak swego czasu natrafiłem na tą notatkę, najciekawsza była informacja o produkcji przed rokiem 1922 w Zakładach LRL wagonów lodowni. To zapewne były te "pierwsze polskie" wagony chłodnicze, które uchowały się na kilku zdjęciach z zasobów NAC-u i Archiwum Państwowego w Gdańsku.

Gdynia Port 2-.jpg PIC_1-G-4905.jpg PIC_1-G-4684.jpg PIC_1-G-4797-1.jpg
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
635 3 1
#31
(...) Dla mnie, jak swego czasu natrafiłem na tą notatkę, najciekawsza była informacja o produkcji przed rokiem 1922 w Zakładach LRL wagonów lodowni. To zapewne były te "pierwsze polskie" wagony chłodnicze, które uchowały się na kilku zdjęciach z zasobów NAC-u i Archiwum Państwowego w Gdańsku
Moim zdaniem, wagony lodownie przedstawione na powyższych zdjęciach z NAC, nie są wagonami zbudowanymi (odbudowanymi) przez Zakłady L,R&L, chociaż logicznie rzecz biorąc można było przypuszczać, że tak właśnie jest...
Wagony lodownie zbudowane (odbudowane) w tych latach przez Zakłady L,R&L, były prawdobodobnie wagonami pochodzenia austriackiego, na co wskazuje charakterystyczny rozstaw osi 3,8 m.
Otóż moim zdaniem, przedstawione na powyższych zdjęciach wagony, są to wagony lodownie, ówczesnych serii Sl oraz Slr, zbudowane dla PKP przez Gdańską Fabrykę Wagonów (Waggonfabik Danzig), W.M. Gdańsk, w latach 1919-21.
Co więcej uważam, że właśnie te wagony, zbudowane dla PKP przez Waggonfabrik Danzig, stały się później "bazą" dla wagonów lodowni systemu inż. Sokołowskiego, przebudowanych przez HCP.
 
OP
OP
A

AJ

Gość
#32
Ciekawe rozstrzygnięcie co do budowniczego tej lodowni - firma, której wcale nie brałem pod uwagę. Zrobił się interesujący temat Gdańskiej Fabryki Wagonów - poznaliśmy już pocztę, brankardy i lodownie, wiadomo, że składali również "amerykańskie" węglarki - co będzie następne? Co do poniższej koncepcji

Co więcej uważam, że właśnie te wagony, zbudowane dla PKP przez Waggonfabrik Danzig, stały się później "bazą" dla wagonów lodowni systemu inż. Sokołowskiego, przebudowanych przez HCP.
to zgadzam się z nią całkowicie. Doszedłem to takich samych wniosków, tylko brakowało mi producenta pierwotnego tego wagonu.
Wracając jednak do Lilpopa - jak przeczytałem informację z Przeglądu Technicznego i miałem w pamięci zdjęcia z NAC-u, jakoś te fakty "automatycznie" mi się połączyły. Z jednej strony szkoda, że nie udało się trafić, z drugiej pozostała motywacja do dalszych poszukiwań. Znowu w pierwszym odruchu pomyślałem o zdjęciu z NAC-u, o które pytał już kiedyś Wolfik

PIC_1-A-2898-3.jpg


Wydaje się jednak, że jest to wagon na bazie austriackich wagonów Gf, a te chyba miały rozstaw osi 4,5 metra. Wiedząc jednak, że Lilpop wystawiał swój wagon na Targach Wschodnich we Lwowie w 1921 roku, liczę że kiedyś uda się poznać wygląd tej lodowni.

ikc_1921_283_0006.jpg


Informacja za: Ilustrowany Kuryer Codzienny nr 283 z 18 października 1921 roku.

Tak więc dziękuję bardzo Panie Krzysztofie za sprostowanie i uzupełnienie informacji. Byłby Pan jeszcze tak miły i napisał ile tych wagonów lodowni zbudowano w GFW?
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
635 3 1
#33
(...) Tak więc dziękuję bardzo Panie Krzysztofie za sprostowanie i uzupełnienie informacji. Byłby Pan jeszcze tak miły i napisał ile tych wagonów lodowni zbudowano w GFW?
W roku 1928, na inwentarzu PKP znajdowały się 43 wagony serii Sl oraz 10 wagonów serii Slr, zbudowanych przez Gdańską Fabrykę Wagonów, w latach 1919-21.
Biorąc pod uwagę przebudowy, a także ewentualne skreślenia z inwentarza (do roku 1928) - myślę, że GFW dostarczyła Polskim Kolejom Państwowym ogółem 60 wagonów lodowni tego typu.
Są to jednak wyłącznie moje przypuszczenia...
 
OP
OP
A

AJ

Gość
#34
Bardzo dziękuję za te dane. Są one dla mnie tak wartościowe, ponieważ dotychczasowi biografowie transportów chłodniczych (zarówno przed- jak i powojenni) jakoś pomijali zarówno wagony z Gdańskiej Fabryki Wagonów, jak i LR&L. Zamykając kwestię GFW (chociaż parę pytań jeszcze by się znalazło), żeby nie było że odeszliśmy całkowicie od tematu - taki mały anonsik na temat współpracy obu firm:

CGH 237 15.10.1932.jpg


Natomiast czysto w kwestii LR&L - sprawy o których podobno "dżentelmeni" nie rozmawiają.

PIC_1-G-1613-3.jpg PIC_1-G-3010.jpg PIC_1-G-3011.jpg PIC_1-G-3013.jpg PIC_1-G-3016.jpg PIC_1-G-3015.jpg

Zdjęcia znane i lubiane (zasoby Narodowego Archiwum Cyfrowego) służące tutaj tylko za ilustrację tematu. Piękne i nowoczesne na swoje czasy wagony konstrukcji całkowicie stalowej. Ledwie rozpoczęto w 1928 roku ich produkcję, wybuchł światowy kryzys, który jak wiadomo mocno ograniczył wszelaką działalność gospodarczą. Zakłady Lilpop, Rau i Loewenstein znalazły jednak i na to receptę. Pewnie dzisiaj mało kto wie, że większość tych wagonów do wybuchu wojny wcale nie była własnością PKP.

Gazeta Lwowska_1929_286_0004.jpg


Była to na owe czasy tak wielka operacja, że zachwiała nawet kursem akcji Towarzystwa

gazeta handlowa 18.02.1930.jpg


Jak to wyglądało ze strony Ministerstwa Komunikacji i PKP dowiadujemy się z rozporządzenia nr. VI/3/11032/30

Clipboard30.jpg


Jak wynika z treści rozporządzenia, wszystkie wagony dostarczane w ramach tej umowy zostawały oznaczone specjalnymi tablicami (dziś można by powiedzieć "leasingowymi"). W kolekcjach zachowały się i takie okazy

DSC00186.jpg

tu za stroną: http://naszeluzyce.pl/kulczycki/unikalna-kolekcja-tabliczek-kolejowych

Cała operacja zakończyła się spłatą Amerykanów bonami skarbowymi w 1938 roku. Wykup bonów miał następować do 1951 roku, a pierwsze wagony objęte tą umową miały zacząć przechodzić na własność PKP w 1940 roku...

DU 52 404 1938.JPG
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
989 1 0
#36
Nie pamiętam czy zamieszczałem ale znalazłem swego czasu znalazłem opis patentowy z fabryki Lilpopa dotyczący wagonu świniarki.
Jakoś nie kojarzę zdjęcia takiego wagonu, chyba że rysunek z opisu jest bardzo schematyczny i nie oddaje rzeczywistej sylwetki wagonu.
Lilpop-swiniarka-1.jpg Lilpop-swiniarka-2.jpg Lilpop-swiniarka-3.jpg Lilpop-swiniarka-4.jpg
 
OP
OP
A

AJ

Gość
#37
Tym razem zajmijmy się troszkę historią, czyli czasami dawniejszymi. Na początek to, co w zasadzie powinno tu być już dawno - krótkie biogramy dwóch "ojców założycieli"

lilpop1.jpg


rau1.jpg



W notkach przewinęło się kilka faktów z historii firmy, ale myślę że warto je uzupełnić. W roku 1865 firma występując na wystawie w Moskwie jeszcze pod szyldem "Evans, Lilpop i Rau" oferowała w zasadzie sprzęt rolniczy i wyroby mechaniczne

gazeta handlowa nr154 29.06(11.07).1865.JPG


Tabor kolejowy pojawia się natomiast na wystawie w Petersburgu w 1870 roku

Kłosy 1870.07.02 (14) nr263_2.jpg


Jako żywo pasuje mi ten opis do najbardziej chyba znanego drzeworytu związanego z firmą, a pochodzącego z "Kłosów"

Klosy 1870.jpg


W roku 1874 z roczną zdolnością produkcyjną szacowaną na 1000 do 1100 wagonów, zakłady były liczącym się dostawcą taboru w Rosji

Handbuch fur Spezielle EisenbahnTechnik 1874.jpg


Tabelka za: "Handbuch fur Spezielle Eisenbahn-Technik" 1874

Oprócz produkcji wagonów zakłady pod szyldem "Lilpop, Rau i Wspólnicy" zajęły się budową konstrukcji mostowych dla kolejnictwa, m.in. na Kolei Obwodowej w Warszawie przy Cytadeli

Klosy 1875.12.04 nr414.jpg

oraz pod Dęblinem.
Przy całej działalności przemysłowej, było miejsce i na poczynania charytatywne (o czym było już wyżej)

Gazeta Rzemieślnicza 1898.11.13 nr47.jpg

Kurjer Warszawski 1898.09.24(10.06) nr276.jpg



Ponieważ dostawy wagonów dla Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej są doskonale omówione w książce Bogdana Pokropińskiego poświęconej taborowi tej kolei, ja wstawię tutaj kilka przykładów konstrukcji z tego czasu dla Kolei Warszawsko-Terespolskiej

page0051.jpg


page0053.jpg


page0057.jpg


page0061.jpg


page0065.jpg


page0067.jpg


page0071.jpg

Informacje pochodzą z albumu "Rysunki typów taboru Drogi Żelaznej Warszawsko Terespolskiej" z 1878 roku.
Co ciekawe - znana jest precyzyjna liczba wagonów wyprodukowanych do ewakuacji zakładów w 1915 roku - wynosiła ona 43 468 sztuk wagonów różnych typów.
 
OP
OP
A

AJ

Gość
#38
Żeby jednak nie było zbyt słodko, Towarzystwo Akcyjne przeżywało pod koniec XIX wieku spore kłopoty. Myślę że najlepiej odda sprawę oryginalny tekst, i wybaczycie mi jego rozległość

1373009.jpg


1373010..jpg


1373013.jpg


1373017.jpg


1373018.jpg


Mam nadzieję, że wszystko wyszło czytelnie.
Na koniec tego rzutu oka na historię firmy parę obrazków z zakładów Lilpopa z początków XX wieku

rys1.jpg


rys2.jpg


rys3.jpg


rys4.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
#39
Wpisy dotyczące produkcji samochodowej firmy Lilpop, Rau i Loewenstein zostały przeniesione do nowego wątku w dziale samochodowym. Bardzo proszę tam umieszczać wszelkie informacje dotyczące produkcji samochodów tej firmy, a ten wątek pozostawić tematom kolejowym.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 3

Podobne wątki