• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Liaz 100 i Tatra 148

adamwyt

Znany użytkownik
Reakcje
3.731 15 0
#1
Poszukuję informacji na temat dwóch ciężarówek z okresu PRL w Polsce. Na zdjęcia to już nawet nie liczę ale może ktoś coś pamięta.
Chodzi mi konkretnie o malowanie Tatry 148 z przyczepami niskopodłogowymi.

Tatra T 14_Tatra T 148 TN_1.jpg
Czy były tylko niebieskie, czy dobrze pamiętam że były również pomarańczowe lub żółte? Coś mi prześwituje że takie jeździły w mojej okolicy. Nie mogę sobie jednak przypomnieć czy był to Tarnobrzeski Kombinat Budowlany, ZTE, Mostostal, czy jakaś inna firma.

Drugi z samochodów to Liaz 100.
Liaz 10047_Liaz 100.47 platform truck with tarpaulin_1.jpg

Czy ktoś pamięta w jakich firmach oprócz PKS mogły jeździć w latach 80tych? Również mile widziane informacje o kolorach kabiny.

Zdjęcia pochodzą ze strony producenta modeli JMPK.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
adamwyt

adamwyt

Znany użytkownik
Reakcje
3.731 15 0
#3
Tam już szukałem, podobnie jak w Google, Flick, Yahoo :( Miałem jeszcze pomysł żeby szukać w lokalnych gazetach, w bibliotekach cyfrowych ale to jest benedyktyńska praca i prawdopodobnie jakość zdjęć będzie tragiczna. Pewnie pójdę na łatwiznę i zrobię Liaza jako niebieskiego Tira PKS a Tatrę również na niebiesko tylko że z Transubu.
 

Lec Go (Bartek)

Znany użytkownik
Reakcje
10.673 67 1
#4
Z liaz-em poza PKS może być problem . Kiedyś czytałem że aby w tamtych czasach nabyć takiego liaza jako osoba prywatna , trzeba bylo go kupić z zabudową śmieciarki . Inaczej było ciężko . Prywatni przedsiębiorcy sami przekładali zabudowy na plandekowe . Jeśli chodzi o kolory to mi się wydaje że najbardziej popularną wersją było właśnie połączenie niebieskiego z białym .
 
OP
OP
adamwyt

adamwyt

Znany użytkownik
Reakcje
3.731 15 0
#5
Z liaz-em poza PKS może być problem . Kiedyś czytałem że aby w tamtych czasach nabyć takiego liaza jako osoba prywatna , trzeba bylo go kupić z zabudową śmieciarki . Inaczej było ciężko . Prywatni przedsiębiorcy sami przekładali zabudowy na plandekowe . Jeśli chodzi o kolory to mi się wydaje że najbardziej popularną wersją było właśnie połączenie niebieskiego z białym .
Dziękuję

Właśnie o takie informacje mi chodziło. Czyli wygląda na to że w temacie Liaza zozostaje mi PKS bo raczej samochód bez oznaczeń byłby fikcją.
 

Lec Go (Bartek)

Znany użytkownik
Reakcje
10.673 67 1
#8
Znaczy niekoniecznie ten liaz byłby fikcją . Ludzie je jednak kupowali jako śmieciarki i zdejmowali te zabudowawy . Zakładali paki z plandeka i świadczyli usługi przewozowe . Tylko co do modelu to nie jestem pewien bo w tym artykule nie było mowy o tym jaki to był model Liaz-a . Seria 100 , 110 , 200 oraz 300 były do siebie zewnętrznie podobne .
 

BoBi

Znany użytkownik
Reakcje
6 0 0
#10
Liazy jeździły w:
- CPN
- Hortex
- PKS
- Transocean
i chyba Transmlecz

Tatry 148:
- Transbud (niebieskie, pomarańczowe, żółte)
- PKS
- wojsko



Zdjęcia podeślę Ci wieczorem.
 
OP
OP
adamwyt

adamwyt

Znany użytkownik
Reakcje
3.731 15 0
#13

Heniek_Star

Znany użytkownik
BGM
Reakcje
1.054 36 0
#14
Ciekawy egzemplarz Liaza był bohaterem filmu Prywatne Śledztwo. Poniżej też przykład, że nie tylko na niebiesko były malowane - choć tych była chyba zdecydowana większość.

FB_IMG_1471551712750.jpg


Pamiętajcie też, że poza PKSem, Transbudem, CPNem etc. każde przedsiębiorstwo w PRLu miało swój transport. Większy lub mniejszy. W latach 70 był obowiązek umieszczania na drzwiach danych właściciela pojazdu. Później już nie przestrzegano tego, więc sporo takiego taboru jeździło jako noname - co nie znaczy, że byli to prywaciarze, bo jak słusznie Bartek napisał, o zakup na siebie było trudno.
 
OP
OP
adamwyt

adamwyt

Znany użytkownik
Reakcje
3.731 15 0
#15
No i już był w ogródku i witał się z gąską... Miałem wszystko poukładane i zaplanowane a kolega namieszał:D. Zawsze się taki znajdzie;)
Ten kolor jest tak piękny że na pewno były też takie same z plandeką. Następny będzie niebieski a ten musi być czerwony. Dzięki za zdjęcie i ciekawą informację.
Jakoś mi utkwiło w pamięci że wszystko w tych czasach od Żuka w zwyż musiało mieć napis na drzwiach a z tego co koledzy piszą to nie do ķońca jest prawdą.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
1 0 0
#16
Ten kolor jest tak piękny że na pewno były też takie same z plandeką.
Owszem, były :) -
(patrz 2:55)

Mimo to kojarzę Liazy głównie w kolorze niebieskim, jak już koledzy wyżej pisali. Ale np. w komunalce jeździły chyba głównie pomarańczowe.
Co do Tatr to do listy BoBiego można chyba dopisać branżę drogową (Rejony Dróg Publicznych, Przedsiębiorstwa Robót Drogowych).
A oprócz naczep dłużycowych wspomnianych przez Kamila, Tatry ciągały m.in. niskopodwoziowe naczepy N-162 oraz cysterny do cementu, jak na poniższym zdjęciu:
skanuj0024.jpg

W kwestii napisów na drzwiach kabiny to chyba jednak rzadko zdarzały się wyjątki od reguły, tzn. według mnie zdecydowana większość pojazdów przedsiębiorstw państwowych miała na drzwiach logo lub nazwę właściciela.
 

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.867 5 0
#17
W moich rejonach zachodniej Polski w latach 80-tych Tatrę 148 zapamiętałem w kolorze niebieskim, najczęściej wypłowiałym, gdzie niebieski kolor zaczynał przechodzić w jakieś odcienie szaro zielone.
Liazy 100 w wariancie ze skrzynią zapamiętałem z niebieską kabiną. Komunalne, czyli śmieciarki i polewaczki pomarańczowe. Znajomy rodziców, kierowca zawodowy opowiadał, że "za komuny" Liaz 100 był najlepszą ciężarówką jaką można było kierować. Kierowcy chwalili moc silnika i najlepszą w porównaniu do innych dostępnych w kraju ciężarówek bezawaryjność.
 
Reakcje
1 0 0
#18
Ciekawy materiał poglądowy na temat Tatr i ich barw:

Tatrę 148 zapamiętałem w kolorze niebieskim, najczęściej wypłowiałym, gdzie niebieski kolor zaczynał przechodzić w jakieś odcienie szaro zielone.
Ja bym zaryzykował twierdzenie, że ten szarawy kolor mógł być również malowaniem fabrycznym, bo kilka takich pojawia się na powyższych filmach, jedna jest też na zdjęciu BoBiego parę postów wyżej (choć ta akurat mogła być przemalowana).

Filmy polecam obejrzeć tak czy inaczej, klimat niesamowity:)
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
#20
Mam może głupie pytanie ale od dziecka mnie ciekawiło do czego służyły te okrągłe puszki na migaczami w Tatrach 148 i chyba 138 też.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Skala 1:1 25
Skala 1:1 67

Podobne wątki