• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

LHS PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa

#1
Linia kolejowa nr 65 to jedyna w Polsce linia szerokotorowa z prawdziwego zdarzenia. Istnieje jeszcze kilka krótkich linii szerokotorowych przy wschodniej i północnej granicy państwa, ale to linia Most na rzece Bug – Sławków Południowy LHS wzbudza w Polsce namiętności wśród wielu miłośników kolejnictwa. Od samego jej powstania linia znana jest jako LHS (wczoraj: Linia Hutniczo-Siarkowa, a dzisiaj: Linia Hutnicza Szerokotorowa).

Na początek mijanka w Łączynie koło Jędrzejowa ... Wybrałem się pociągiem REGIO z Kielc do Jędrzejowa, a potem rowerowa jazda na wiadukt nad mijanką LHS w Łączynie. Cisza wokół, więc ruszyłem w kierunku mostu kolejowego nad rzeką Nidą. Praktycznie 90% tej trasy można przejechać drogami polnymi, jadąc wzdłuż toru LHS. Na tym odcinku, LHS to nie jedyna atrakcja kolejowa. Jest jeszcze wąski tor ... a gdzie pociągi? Przyjdzie na to czas ...

laczyn.JPG

Mijanka LHS w Łączynie

293_rower.JPG

Przejazd kolejowy przez tor LHS (293 km LHS)
 
OP
OP
torowy
#3
Na przystanku Potok linia szerokotorowa i normalnotorowa (nr 8) zbliżają się do siebie na odległość około 30 metrów. W pewien upalny dzień, w sierpniu 2017 roku, spotkałem w tym miejscu pociąg, który ciągnęły dwie lokomotywy: ST44-2054 + ST44-2055. Zanim ujrzałem pociąg, dało się słyszeć, potęgujący się z każdą chwilą hałas. Dźwięk przypominający odległe grzmoty i dudnienie nie da się z niczym porównać, co można usłyszeć na normalnym torze ... w końcu wyłonił się, jadący w tym miejscu pod górę pociąg ... który po kilku minutach zniknął za łukiem, oddalając się od torów normalnotorowej Ósemki.

st44-2055_5.jpg


potok_1.jpg


wagony_4.jpg
 
#4
Zanim ujrzałem pociąg, dało się słyszeć, potęgujący się z każdą chwilą hałas. Dźwięk przypominający odległe grzmoty i dudnienie nie da się z niczym porównać, co można usłyszeć na normalnym torze ....
Większy hałas to m.in. efekt "podkutych" obręczy zestawów kołowych. Spora część szerokotorowych wagonów kursujących po LHS jest "podkuta" - gdyby podchodzono do takiego taboru jak na PLK, to prawdopodobnie większość wagonów z Hrubieszowa była by zawracana na Ukrainę. Byłem w tym roku pierwszy raz na LHS i niesamowite wrażenie robi przejazd takiego składu w nocy, kiedy ma się namiot rozbity kilkanaście metrów od toru. A poniżej link do kompilacji kilku filmów nakręconych na mijance Puszcza LHS:

 
OP
OP
torowy
#6
303 km LHS. W tym miejscu linia LHS po raz pierwszy zbliża się do normalnotorowej linii 8. Jeżeli chcielibyście tutaj dotrzeć, najprostsza droga prowadzi wzdłuż toru linii 8. Należy zjechać w Skroniowie z asfaltowej drogi, tuż przy przejeździe kolejowym kat B. Dalej poprowadzi was polna droga, biegnąca pod górę.

Po dotarciu na miejsce, idąc wzdłuż toru LHS dojdziecie do stacji Potok. Jednak to wyprawa dla posiadaczy dobrych butów. Jeżeli chcielibyście dojechać do stacji Potok np. rowerem, to czeka was dość długa droga ok. 7 km. Wzdłuż toru to niecałe 2 km.

Dla zmotoryzowanych i rowerzystów, 303 KM to typowy kozi róg. Nie ma z tego miejsca dobrej drogi do kontynuowania wędrówki wzdłuż toru LHS.

lhs_10.jpg
 
Ostatnio edytowane:
#8
Krótka historia LHS do końca XX w.
Skróty:
po - przystanek osobowy (cokolwiek by to nie oznaczało)
m - mijanka
os - posterunek osłonny
pe - posterunek odstępowy elektromechaniczny
przekreślenie - posterunek nieczynny
czarna kropa - stacja
O ile nic nie pomieszałem to tak to wyglądało.
lhs.jpg


Bądźcie zdrowi.

Jarek
 
#11
po - przystanek osobowy (cokolwiek by to nie oznaczało)
Tak mi się skojarzyło - na stacji Sędziszów przy torze LHS jest krawędź peronowa. Ciekawe czy kiedykolwiek była używana ;)
Na tym zdjęciu to widać: https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=860&ed=0&okno=galeria&photoid=87405
oraz na poniższych dwóch z szerszym widokiem na stację (tor najbardziej z prawej to LHS)
https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=860&ed=0&okno=galeria&photoid=113342
https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=860&ed=0&okno=galeria&photoid=71185
 

esem

Nowy użytkownik
#12
Za Wikipedią:
W latach 1990–2000 linia LHS była wykorzystywana do przewozów pasażerskich. Jeździły nią pociągi dalekobieżne do Rosji i na Ukrainę. Początkowo była to jedna para pociągów pospiesznych relacji Moskwa – Olkusz – Moskwa, kursująca co drugi dzień. W 1993 r. ofertę rozszerzono o parę pociągów relacji Lwów – Zamość Północny i Moskwa – Zamość Północny. W 1994 r. pociągi pasażerskie na linii LHS kursowały jedynie raz w tygodniu w relacji Olkusz – Charków – Olkusz. Od połowy lat 90. XX wieku pociągi jeździły sporadycznie na zarządzenie jako specjalne.

Do obsługi przewozu osób na linii kolejowej nr 65 wybudowano perony na stacjach Hrubieszów i Olkusz oraz przystanki osobowe: Zamość Północny, Wola Baranowska i Sędziszów Północny. Odprawa celna i paszportowa pasażerów odbywała się na stacji granicznej w Hrubieszowie.

W Sieciowym Rozkładzie Jazdy Pociągów pociągi pasażerskie kursujące po linii LHS uwzględnione były w tabeli nr 104.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Linia_kolejowa_nr_65
 

Podobne wątki