• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Leśny łuk

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#21
Wczoraj pracowałem nad przechyłką toru. Jej maksymalna wartość to 0,8mm.
A dlaczego akurat 0,8 mm? W realu maksymalna wielkość przechyłki to 150 mm, co w skali daje 1,72 mm.
Powiem szczerze, że jak nie popatrzę od strony czoła skrzynki, na wysokości toru, to w zasadzie jej nie widzę
Przechyłkę widać dopiero wtedy, gdy przejeżdża długi skład, który ładnie się "kładzie", co robi fajne wrażenie.
 
OP
OP
rafald

rafald

Aktywny użytkownik
Reakcje
369 0 0
#22
A dlaczego akurat 0,8 mm? W realu maksymalna wielkość przechyłki to 150 mm, co w skali daje 1,72 mm.
Z wzoru na obliczenie przechyłki wychodzi mi, że powinienem mieć 1,1mm. Jednak na moim module jest pewne uproszczenie - nie ma krzywych przejściowych więc w moim odczuciu lepiej było zastosować mniejszą przechyłkę aby jej wzrost wyglądał bardziej "realistycznie". W zmniejszaniu przechyłki sugerowałem się też ich wielkościami na modułach innych forumowych kolegów. Pewnie to pokrętne co piszę, ale ale robię tak jak potrafię i m.in. dlatego wykonam jakiś nieodwracalny krok to opisuję co chcę zrobić, żeby mądrzejsi ode mnie mogli mi napisać, że coś powinno być inaczej :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#23
Pewnie to pokrętne co piszę
Trochę tak. Ciekaw jestem, z jakiego wzoru korzystał Kolega i jakie wartości wyjściowe przyjął? A co do braku krzywych przejściowych, to w takim wypadku rampę przechyłkową (od zera do wartości maksymalnej) wykonuje się na odcinku prostym przed łukiem. Są na to odpowiednie wzory, ale myślę, że na makiecie, gdzie wymiary i tak są mocno zaburzone, wystarczy zrobić to na wyczucie.
 
OP
OP
rafald

rafald

Aktywny użytkownik
Reakcje
369 0 0
#24
Korzystałem z wzoru (znalezionego na stronie http://polskakolej.com.pl):

h (mm) = 11,8xV² (km/h)/R (m)

gdzie:
h - wartość przechyłki, V - zakładana prędkość pociągu, R - promień łuku

Mój łuk ma R = 2m w skali czyli miałby R = 2 * 87 = 174m.
Prędkość przyjąłem 40km/h

Czyli:
h = (11,8 * 40 * 40) / 174 = 108 [mm]
co daje w skali H0:
h = 109 / 87 = 1,2 [mm]

Czyli przechyłka powinna mieć 1,2mm a nie 1,1mm jak wcześniej napisałem.

(...) rampę przechyłkową (od zera do wartości maksymalnej) wykonuje się na odcinku prostym przed łukiem
Niestety ogranicza mnie miejsce (nie tyle ze względu na możliwość rozłożenia co na możliwość przechowywania) a i po części traktuję ten moduł jako coś w rodzaju "oślej łączki" więc w przyszłości na pewno będę miał na uwadze tę informację.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#25
Mój łuk ma R = 2m w skali czyli miałby R = 2 * 87 = 174m.
Prędkość przyjąłem 40km/h
No i tu właśnie mamy źródło problemu: promień łuku 174 m to raczej ciasna bocznica fabryczna (gdzie przechyłki w ogóle się nie stosuje), a nie główna linia. Tymczasem na makiecie w skali 1:87 łuk o promieniu 2 metry to łuk bardzo łagodny i modelowe pociągi pokonują go z pełną prędkością szlakową. Ale przy założeniu np. V=120 km/h przechyłka wyszła by ponad 11 mm, czyli absurdalna. Tak więc zastosowanie wzorów z prawdziwej kolei jest tu mało przydatne, oględnie mówiąc. Trzeba kierować się wyczuciem i oceniać wrażenia wizualne, pamiętając, że jak już pisałem, maksymalna przechyłka w realu to 150 mm, co w skali daje nieco ponad 1,7 mm - i tej wartości nie należy przekraczać.
 
OP
OP
rafald

rafald

Aktywny użytkownik
Reakcje
369 0 0
#27
Położyłem tory i zrobiłem elektrykę na 2 segmentach. Dzisiaj miałem malować podkłady ale okazało się, że skończyła się farba więc aby nie marnować wolnego wieczoru zacząłem "igliwić" sosny.
IMG_20211025_222417.jpg IMG_20211025_222523.jpg IMG_20211025_222801.jpg
Gdyby ktoś był ciekawy czego używałem to jest to mieszanka różnych drobnych gąbeczek widocznych na zdjęciu poniżej.
IMG_20211025_222718.jpg
Wiem już, że najlepszy efekt "igliwienia" osiąga się na drzewkach z drobnymi gałązkami wykonanymi z trawki i Polifiber'u. Dobrze wyglądają też te, gdzie użyłem sam Polifiber. Gorzej jest z tymi gdzie używa była sama trawka.

Wiem też, że koniecznie muszę znaleźć metodę na zabezpieczenie pnia podczas przyklejania gąbeczek. Być może dobrym, choć czasochłonnym, sposobem będzie owijanie kawałkami chusteczki tak jak robiłem z jabłonkami.
 
OP
OP
rafald

rafald

Aktywny użytkownik
Reakcje
369 0 0
#29
@Hoart trafiłem kiedyś na ten wątek. Wspaniała robota i to w N, coś niesamowitego. Eksperymentowałem z trawą jako igłami i byłem mało zadowolony z efektów. Przeszkadzały mi 2 rzeczy. Pierwsza to to, że pomimo wypróbowania kilkunastu rodzajów trawa nie udało mi się dobrać koloru igliwia, z którego byłbym zadowolony. Czasami drzewko wyglądało ok w świetle słonecznym ale w zamkniętym pomieszczeniu już nie, czasami było odwrotnie. Druga rzecz, która mi przeszkadzała to wygląd w zależności od odległości z jakiej się patrzy. Coś co było ok oglądane z bardzo bliska nie wyglądało tak dobrze z odległości 1 metra i odwrotnie. Zniechęciło mnie to trochę i skierowało ku gąbeczkom. Wypracowałem sobie też "zasadę 1 metra". Polega ona z grubsza na tym, że wszystko co znajdzie się na module musi wyglądać dobrze właśnie obserwowane z tejże odległości.

Jednak gdy zobaczyłem w wysłanym przez Kolegę linku, że da się to zrobić dobrze przy użyciu trawki i to w mniejszej skali postanowiłem wrócić do eksperymentów. Może tym razem coś z tego wyjdzie.
 

Podobne wątki