• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny L45H Bemo (informacja z AMC Wrocław)

Arti2811

Aktywny użytkownik
Reakcje
789 53 2
Ale to nie są rewelacje tylko fakty. Kontaktowałem się dziś z nim i potwierdził że 308 była malowana w Nowym Sączu. Dodatkowo nie użyczysz na żadnym zdjęciu 299 w tym malowaniu w PT. Jeśli będziesz na Trybunałach ten człowiek powinien być tak że jest do dyspozycji odnośnie pytań związanych z piotrkowska kolejką. Ps I to nie są opowieści jakiegoś pana Zenka co przeszedł do PKS-u jak kolejkę zlikwidowali tylko prawdziwego pasjonata kolejnictwa.I tylko mu pozazdrościc że robił to co kochał.
 
Ostatnio edytowane:

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
493 4 0
Koledzy, tak czy owak, piotrkowska Lxd2 warta jest uwagi. W odniesieniu do podpisu pod zdjęciem Lxd2-299 datowanym na 1994 rok (http://forum.modelarstwo.info/threads/l45h-bemo-informacja-z-amc-wrocław.16958/page-20), malatura jest już mocno sfatygowana, a ślady eksploatacji i postoju są znaczne. Można przypuszczać zatem, że lokomotywa ta miała zieloną barwę już w Piotrkowie. Ale zostawmy to. Model zacny i bardzo kulturalnie jeździ. Teraz tylko Lxd2-318 w pięknej fabrycznej wiśni i mamy linię Koło-Sompolno z lat 80.
 

Arti2811

Aktywny użytkownik
Reakcje
789 53 2
299 i 308 do Piotrkowa dotarły czerwone jak by kto się pytał ;) Dopiero stąd wyjechały do naprawy z czego wróciła tylko wspomniana 308 już przemalowana na zielono z pomarańczowym pasem. Niemniej ten model prezentuje się bardzo fajnie :)
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
493 4 0
Koledzy, co do malatury innych piotrkowskich Faurów, ciekawi mnie numer lokomotywy widocznej na drugim planie górnego zdjęcia na stronie 55 książki pt. "Kolej Wąskotorowa Piotrków-Sulejów". Wszystko wskazuje na to, że pudło lokomotywy jest koloru niebieskiego z szerokim białym pasem (i być może z czerwoną obwódką), szarymi bokami ostoi/ramy i żółto czarnymi czołownicami. Lokomotywa ustawiona jest przedziałem silnikowym w kierunku Piotrkowa. Zdjęcie wykonano najprawdopodobniej w drugiej połowie 1986 roku. Dzięki za identyfikacje.
 

Arti2811

Aktywny użytkownik
Reakcje
789 53 2
W PT nigdy nie było niebieskiego rumuna. Kolega mi mówił jaki to numer ale zapomniałem :( Jak tylko się wywiem to dam znać. Ps moim informatorem jest właśnie ten człowiek z fotki :)
 

J1974H0

Znany użytkownik
Reakcje
1.633 213 86
Ostatnio edytowane:

Arti2811

Aktywny użytkownik
Reakcje
789 53 2
czołownica żółte w czarne pasy
Ciężko to wyhaczyć na czaro białym zdjęciu ;) Ja już rozmawiałem kiedyś z kolega na temat niebieskich rumunów w PT. Mówił mi ze nie było żadnego. Co do malowania niebieskiego masz rację. Rumuny ogólnie były niebieskie i przez to było duże zamieszanie.
 

Mafia

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
Reakcje
1.199 19 0
Ciężko to wyhaczyć na czaro białym zdjęciu ;) Ja już rozmawiałem kiedyś z kolega na temat niebieskich rumunów w PT. Mówił mi ze nie było żadnego.
Wybacz, ale jeżeli masz takie źródła informacji jak to z niebieskim rumunem, to jednak wolę pozostać przy swojej dotychczasowej wiedzy. Na zdjęciu w książce Pana Hermana widać ewidentnie niebieską Lxd2 w Piotrkowie. Tak, tak, wiem, że to czarno-białe zdjęcie, ale niebieskie Lxd2 miały charakterystycznie malowane pasy, dzięki czemu nawet na takiej fotce można ocenić czy mamy do czynienia z kolorem niebieskim czy czerwonym. Nie wierzę też, że Lxd2-299 była malowana na zielono w Mławie.
 
Ostatnio edytowane:

Arti2811

Aktywny użytkownik
Reakcje
789 53 2
Z.M. jeśli masz go na myśli historie kolejki zna bardzo dobrze niestety samych rumunów już nie bardzo a jak go spotkasz zapytaj o wiarygodność H.Ś. Ja nie stwierdziłem że malowanie 299 było na pewno w Mławie. Pokaż mi choć jedno zdjęcie 299 w tym malowaniu w PT a odszczekam wszystko ;) Kolega odszedł z kolejki w 1989 rok więc myślę że niebieski rumun nie uszedł by mu uwagi tak jak i 299 w zielonym malowaniu. Też Go pytałem o tą fotkę już kiedyś i też się sugerowałem ze to niebieski rumun.
 
Ostatnio edytowane:

Arti2811

Aktywny użytkownik
Reakcje
789 53 2
Pozwoliłem sobie poszperać w necie i znalazłem coś takiego odnośnie niebieskiego malowania - W latach 80-tych przybywające do Polski po naprawach w Rumunii lokomotywy otrzymywały zupełnie inne malowanie- ściany przedziałów maszynowych i kabiny maszynisty na niebiesko z szerokim białym pasem w czerwonej obwódce, dół na szaro zaś czołownice na żółto z czarnymi pasami. Obecnie większość z zachowanych lokomotyw posiada malowanie fabryczne lub nawiązujące do fabrycznego. Nagminny jest brak białej obwódki żółtego pasa lub zły, zbyt jaskrawy odcień żółtego. Jedynie 5 egzemplarzy posiada malowanie niebieskie z białym pasem są to: Lxd2-289, Lxd2-290, Lxd2-328 w Zbiersku, Lxd2-309 w Rogowie oraz Lxd2-241 w Śmiglu.
Ewentualnie lokomotywa z fotki to może być numer 309 . Czekam jak kolega wróci i dokładnie sprawdzi w swoich zbiorach.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
493 4 0
...a czy ktoś może wie kiedy wykonana była ta fotka Lxd2-251? :

Zobacz załącznik 480863

Znalazłem w necie tą stacyjkę i zidentyfikowałem ja jako "Jawornik Polski" z Przeworskiej KD:
- http://www.expres-ponidzie.k-ow.net/pkpkd/foto/przeworsk2011.jpg
- http://www.polskaniezwykla.pl/pictures/original/279871.jpg

źródło zdjęcia z lokomotywą: http://schmalspurbedarf.de/2983-diesellokomotive-faur-l45h-als-lxd2-251-pkp-bemo-1020-981.html
Szacuję datę tego zdjęcia na przełom lat 80 i 90. Może to być 1989 lub 1990 rok: http://www.tabor.wask.pl/egzemplarz.php?&id=50475&foto=409#opzdj
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
470 2 1
Pozwoliłem sobie poszperać w necie i znalazłem coś takiego odnośnie niebieskiego malowania - W latach 80-tych przybywające do Polski po naprawach w Rumunii lokomotywy otrzymywały zupełnie inne malowanie- ściany przedziałów maszynowych i kabiny maszynisty na niebiesko z szerokim białym pasem w czerwonej obwódce, dół na szaro zaś czołownice na żółto z czarnymi pasami. Obecnie większość z zachowanych lokomotyw posiada malowanie fabryczne lub nawiązujące do fabrycznego. Nagminny jest brak białej obwódki żółtego pasa lub zły, zbyt jaskrawy odcień żółtego. Jedynie 5 egzemplarzy posiada malowanie niebieskie z białym pasem są to: Lxd2-289, Lxd2-290, Lxd2-328 w Zbiersku, Lxd2-309 w Rogowie oraz Lxd2-241 w Śmiglu.
Ewentualnie lokomotywa z fotki to może być numer 309 . Czekam jak kolega wróci i dokładnie sprawdzi w swoich zbiorach.
Lxd2-309 od początku stacjonowała w Rogowie!
Co do tych jedynych 5 egzemplarzy - myślę że autor cytowanej informacji miał na myśli maszyny, które obecnie noszą to malowanie. W przeszłości było ich zapewne znacznie więcej. Może kol. @Michal Z rozwieje nieco wątpliwości?
I jeszcze odnośnie 299 - jeśli maszyna ta opuściła Piotrków w 1993 roku, a w 1994 roku była już odstawiona w Mławie, to moim zdaniem nie ma możliwości, żeby w tejże Mławie (rok po pomalowaniu) była już tak zapuszczona. Polecam zdjęcie w ŚK 4/2017
 

Arti2811

Aktywny użytkownik
Reakcje
789 53 2
Lxd2-309 od początku stacjonowała w Rogowie!
Ale o ile się orientujesz jeśli były jakieś problemy z Lxd 2 w Piotrkowie na podsył wysyłano właśnie loki z Rogowa nawet na kilka dni. Miejmy nadzieję ze kolega Michal Z pomoże w rozszyfrowaniu tego tematu. Co do 299 powtórzę że na żadnej fotce jej nie ma w tym malowaniu no chyba ze była zamknięta w szopie co jest mało prawdopodobne.
 

Michal Z

Użytkownik
Reakcje
107 0 0
Lxd2-299 w 07.1991 r. z pewnością był w Piotrkowie wraz z trzema innymi Lxd2 (Stalowe Szlaki 9/10-1991), niestety dziś nie pamiętam który był w jakim kolorze a wówczas nieroztropnie tego nie zapisaliśmy...

Zielony Lxd2-299 przybył z Piotrkowa do Mławy w 1992 r. gdy PKP zamknęło ruch w Piotrkowie i zaczęło zabierać stamtąd tabor.

Lxd2-299 Mlawa 1992 fot.M.Zajfert.jpg


Jak doskonale widać na tym zdjęciu z 06.1992 r., Lxd2-299 musiał niedawno przybyć, bo ma jeszcze powieszoną dyktę z napisami dot. przekroczonej skrajni. Doskonale też widać, że zielone malowanie, choć dość świeże, jednak nie jest nowe - szczególnie na dole pudła zielona farba wytarła się odsłaniając czerwoną. Zatem musiał on gdzieś jeździć w zielonym malowaniu. Skoro ma wspomnianą dyktę to NIE JEŹDZIŁ w Mławie, przecież by to zdjęli. Jak wspominałem, rok wcześniej był w Piotrkowie. Zatem gdzie jeździł w tym malowaniu? Wnioski wydają się oczywiste.

Poruszana sprawa malowania niebieskiego Lxd2 - było ono popularne na starszych rumunach bez przetłoczeń w pierwszej połowie lat 80. zarówno na torze 750 jak i 1000 mm (tu głównie Piaseczno), ale dość szybko zniknęło w efekcie kolejnych napraw okresowych w ZNTK NS. Spotkanie niebieskiego rumuna w końcówce lat 80. było już wielką rzadkością. Dlatego dzisiaj trudno ustalić listę wszystkich Lxd2, które w swej historii miały takie malowanie. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby niebieski rumun był w którymś momencie lat 80. także w Piotrkowie. Byłbym bardzo ostrożny tu z używaniem słów "nigdy"...

W Rogowie przez jakiś czas na stałe urzędował serwis gwarancyjny Faura, więc nie wykluczyłbym, że choćby z tego powodu doraźnie przesyłano Lxd2 między Rogowem a Piotrkowem. Jednak tego typu czasowe delegacje nie znajdowały żadnego odzwierciedlenia w dokumentach dot. przydziału, więc dzisiaj trudno tu cokolwiek jednoznacznie powiedzieć.

Temat wagonów 3Aw - na Kolei Piotrkowskiej za czasów PKP nigdy nie eksploatowano tego typu wagonów. Dyr. W-wska dostała z całej partii tych wagonów tylko 5 szt., które początkowo kursowały w Rogowie a potem przekazano je do Ełku.
 

Arti2811

Aktywny użytkownik
Reakcje
789 53 2
Temat wagonów 3Aw - na Kolei Piotrkowskiej za czasów PKP nigdy nie eksploatowano tego typu wagonów. Dyr. W-wska dostała z całej partii tych wagonów tylko 5 szt., które początkowo kursowały w Rogowie a potem przekazano je do Ełku.
Racja zwracam honor pomyliłem oznaczenie wagonu. Moja wina :(

W Rogowie przez jakiś czas na stałe urzędował serwis gwarancyjny Faura, więc nie wykluczyłbym, że choćby z tego powodu doraźnie przesyłano Lxd2 między Rogowem a Piotrkowem. Jednak tego typu czasowe delegacje nie znajdowały żadnego odzwierciedlenia w dokumentach dot. przydziału, więc dzisiaj trudno tu cokolwiek jednoznacznie powiedzieć
Dokładnie tak, był serwis Faura i tam były wysyłane lokomotywy do naprawy w czasie ich pobytu bądź ewentualnie Rumuni zawijali do PT do drobnych napraw. Tak jak pisałem były tzw awaryjne podsyły niestety nie mam pojęcia czy było to w jakiś sposób dokumentowane.

Co do niebieskiego rumuna jak i 299 czekam na odzew kolegi bo na razie jest niedostępny (szpital). Jak tylko sprawdzi w swoich notatkach i mi poda podzielę się info.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
493 4 0
Lxd2-299 w 07.1991 r. z pewnością był w Piotrkowie wraz z trzema innymi Lxd2 (Stalowe Szlaki 9/10-1991), niestety dziś nie pamiętam który był w jakim kolorze a wówczas nieroztropnie tego nie zapisaliśmy...

Zielony Lxd2-299 przybył z Piotrkowa do Mławy w 1992 r. gdy PKP zamknęło ruch w Piotrkowie i zaczęło zabierać stamtąd tabor.

Zobacz załącznik 481088

Jak doskonale widać na tym zdjęciu z 06.1992 r., Lxd2-299 musiał niedawno przybyć, bo ma jeszcze powieszoną dyktę z napisami dot. przekroczonej skrajni. Doskonale też widać, że zielone malowanie, choć dość świeże, jednak nie jest nowe - szczególnie na dole pudła zielona farba wytarła się odsłaniając czerwoną. Zatem musiał on gdzieś jeździć w zielonym malowaniu. Skoro ma wspomnianą dyktę to NIE JEŹDZIŁ w Mławie, przecież by to zdjęli. Jak wspominałem, rok wcześniej był w Piotrkowie. Zatem gdzie jeździł w tym malowaniu? Wnioski wydają się oczywiste.

Poruszana sprawa malowania niebieskiego Lxd2 - było ono popularne na starszych rumunach bez przetłoczeń w pierwszej połowie lat 80. zarówno na torze 750 jak i 1000 mm (tu głównie Piaseczno), ale dość szybko zniknęło w efekcie kolejnych napraw okresowych w ZNTK NS. Spotkanie niebieskiego rumuna w końcówce lat 80. było już wielką rzadkością. Dlatego dzisiaj trudno ustalić listę wszystkich Lxd2, które w swej historii miały takie malowanie. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby niebieski rumun był w którymś momencie lat 80. także w Piotrkowie. Byłbym bardzo ostrożny tu z używaniem słów "nigdy"...

W Rogowie przez jakiś czas na stałe urzędował serwis gwarancyjny Faura, więc nie wykluczyłbym, że choćby z tego powodu doraźnie przesyłano Lxd2 między Rogowem a Piotrkowem. Jednak tego typu czasowe delegacje nie znajdowały żadnego odzwierciedlenia w dokumentach dot. przydziału, więc dzisiaj trudno tu cokolwiek jednoznacznie powiedzieć.

Temat wagonów 3Aw - na Kolei Piotrkowskiej za czasów PKP nigdy nie eksploatowano tego typu wagonów. Dyr. W-wska dostała z całej partii tych wagonów tylko 5 szt., które początkowo kursowały w Rogowie a potem przekazano je do Ełku.
Kolego Michale, z podziękowaniem za precyzyjne wyjaśnienia.
Co do niebieskich Lxd2, miałem okazję spotkać lokomotywę w takim malowaniu we wrześniu 1988 r. na stacji Przystronie. Prowadziła pociąg do Koła składający się z pustych węglarek. Drugą niebieską Lxd2 spotkałem w czasie podróży z Łodzi do Warszawy, na przejeździe w Rawie Mazowieckiej, w listopadzie 1990 r. Niestety nie mam żadnych historycznych zdjęć.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
107 0 0
Wracam do dyskusji o zielonym malowaniu Lxd2 ale w kontekście zupełnie innego egzemplarza.
Otóż będący w Rogowie Lxd2-309 także był przez jakiś czas zielony! Wyszło to onegdaj podczas przygotowań do jego obecnego niebieskiego malowania, wówczas jednak nie bardzo dawało się zabezpieczyć próbkę a wzornika kolorów RAL jeszcze nie mieliśmy. Teraz mamy, więc pozwoliłem sobie to sprawdzić:
Lxd2-309 fot M.Zajfert.jpg


Jak widać ten zielony to cienka warstwa naniesiona pomiędzy innymi czerwonymi, sprawdzałem w różnych miejscach, żeby się nie okazało, że to tylko jakiś przedział był zielony bo przełożono z innej lok, ale nie, wszędzie można znaleźć ten kolor.
Lokomotywa była więc cała zielona RAL 6003, w typowym miejscu był pomarańczowy pasek RAL 2011 o szerokości ok 10 cm, czyli taki, jak stosowany przy typowym czerwonym malowaniu ale bez lamówki. Trudno dzisiaj ustalić, jakie były wówczas czołownice, bo są to odrębne płaszczyzny, co gorsza niewiele na nich "wychodzi".

Oczywiście rodzi się pytanie - kiedy? no cóż, w formularzu przecież nikt nie napisał "odmalowano na zielono" :(
Jedyną przesłanką może być jakaś większa naprawa dokonywana poza ZNTK Nowy Sącz.
Pomiędzy wizytami w N.Sączu [20.01.-31.05.1983] a [22.08.-31.12.1987] w 1984 r. pojawia się adnotacja "Wymiana silnika w Siedlcach", w całym roku 1984 lokomotywa nie pracowała, były tylko 4 dni pracy w grudniu. Potem stała a do normalnego ruchu weszła w czerwcu 1985 r. I jest to najbardziej prawdopodobny moment kiedy ta Lxd2 była zielona. Trwało to rok, do wymienionej powyżej wizyty w N. Sączu.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Wąskotorówka 15
Z
Wąskotorówka 3
Wąskotorówka 5
Wąskotorówka 2

Podobne wątki